Upphittad: Aggressor

Lola

Ny medlem
Hej alla,
Jag har precis hittat en olåst cykel nere i garaget som jag ganska troligen tillhör någon här. Det står Aggressor, i övrigt återfås den mot beskrivning.

(Om det är någon som helt enkelt glömde låsa sin cykel hoppas jag att jag blir ursäktad mitt tilltag.)

Lola skrev:
-------------------------------------------------------
> (Om det är någon som helt enkelt glömde låsa
> sin cykel hoppas jag att jag blir ursäktad mitt
> tilltag.)

tilltag? har du stulit en cykel som var olåst för att den kanske tillhör någon här på happy?

Så fel det kan bli när man försöker vara bussig. Jag sätter upp en lapp där jag hittade den.

Men tro mig, i just det här garaget chansar man inte med en olåst cykel, och särskilt inte med en cykel man lagt ner en del tid på.

Hur länge hade du observerat den innan du tog den? Ett par dagar eller bestämde du dig bara för att ta den när du såg den? En mycket olycklig cyklist som glömt låset men lovat vattna mammas blommor kan stå med lång näsa.

Atlas skrev:
> Hur länge hade du observerat den innan du tog
> den? Ett par dagar eller bestämde du dig bara
> för att ta den när du såg den? En mycket
> olycklig cyklist som glömt låset men lovat
> vattna mammas blommor kan stå med lång näsa.

Om jag var en olycklig cyklist som glömt låset (vilket jag är) hade jag ju varit gladare om en ärlig människa tog cykeln och försökte hitta ägaren INNAN tjuven kom och tog den. Om du hittar en plånbok på gatan, låter du då den ligga ett par dar innan du går till polisen?!?

Jag tycker Lola gjorde helt rätt. Gå till polisen med cykeln. Om ägaren är smart har han/hon stöldanmält ochfår tillbaka den.

Wst skrev:
> Atlas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur länge hade du observerat den innan du tog
> > den? Ett par dagar eller bestämde du dig bara
> > för att ta den när du såg den? En mycket
> > olycklig cyklist som glömt låset men lovat
> > vattna mammas blommor kan stå med lång näsa.
>
>
> Om jag var en olycklig cyklist som glömt låset
> (vilket jag är) hade jag ju varit gladare om en
> ärlig människa tog cykeln och försökte hitta
> ägaren INNAN tjuven kom och tog den. Om du hittar
> en plånbok på gatan, låter du då den ligga ett
> par dar innan du går till polisen?!?
>
> Jag tycker Lola gjorde helt rätt. Gå till
> polisen med cykeln. Om ägaren är smart har
> han/hon stöldanmält ochfår tillbaka den.

Mycket korkad jämförelse. En tappad plånbok är uppenbarligen just tappad. En olåst cykel kan vara just olåst. Smart hade ju varit att låsa den och bifoga sitt telefonnummer.

Men vad vet jag, du kanske anser att allt löst saknar ägare?

Polisen har nog ingen som helst oklar syn på vem som är tjuv i detta fallet för den delen, så att ta dit den utan att ljuga ihop en liten historia kan vara dyrköpt. Lola har helt enkelt ställt till det för sig och cykelägare rejält. Om det nu inte var så att cykeln var stulen, vilket vi ju inte kan annat än spekulera om.

Eller om jag istället skulle säga såhär:

Hej Lola, det är min cykel. Kom genast hem med den till mig, jag väntar 24 tim med att polisanmäla dig för stöld, idiot. Jag förväntar mig utlägg 250kr för taxin jag var tvungen att ta hem.

Hade ovanstående varit sant vetefan om jag nöjt mig med det, man skall vata att skilja på ditt och mitt helt enkelt. Olåst eller inte är inte relevant.

Lola, hoppas det löser sig.
-Atlas, som ibland oxå gör ogenomtänkta saker som ställer till det.

haha jävla moraltanter de finns på de här forumet;) bra gjort lola, nästa person som gått förbi och sett cykeln kanske inte hade varit så ärlig som lola.
hade jag glömt låset till min hojj så hade jag inte varit så jävla dum o ställt ifrån mig den i ett garage..

Helt rätt Lola, jag gjorde precis som du med en portfölj som jag hittade i mitt parkeringshus för nått år sedan, men eftersom ägarens filofax låg i så kunde jag lättare få tag på honom.

jag tror jag ska be tjejen ta en sväng i åre och se vad som kan stå olåst. saknar en dh-båge för tillfället. :)

ena dagen hurrar folk när en snubbe blir spöad som cykeltjuv och nästa så hurrar de när någon lyfter upp en okänd cykel i lägenheten. magiskt..

Atlas skrev:

> Hej Lola, det är min cykel. Kom genast hem med
> den till mig, jag väntar 24 tim med att
> polisanmäla dig för stöld, idiot. Jag
> förväntar mig utlägg 250kr för taxin jag var
> tvungen att ta hem.
>
> Hade ovanstående varit sant vetefan om jag nöjt
> mig med det, man skall vata att skilja på ditt
> och mitt helt enkelt. Olåst eller inte är inte
> relevant.

När man lämnar ifrån sig en cykel olåst tar man en kalkylerad risk, och är antagligen inte särskilt förvånad om cykeln inte är där man lämnat den.

Skulle man reagera så där när man får tillbaka sin "stulna" cykel är man verkligen en idiot. Uppsåtet är uppenbarligen ärligt från Lolas sida, annars skulle inte denna tråd startats.

Visst hade det varit smartast att lämna lapp med telefonnr, men det här sättet är nästan lika bra (även om antagandet om Happy-cykel inte verkar gått hem än.)

Är det ok att omhänderta bristfälligt låsta cyklar också?

Shit, jag ska kanske sluta lämna trialen och dh:n olåsta utanför ex. pressbyrån när jag köper en cola. Man vet ju aldrig om det kommer en Happyit... Tjuvar är jag mindre orolig för.

Vilka jävla surkart och paragrafryttare vissa är.
Som hon sa, i det här garaget chansar man inte.. Heja Lola, hoppas du får tag på ägaren.

Senast redigerad av en moderator:
Herregud, vad vissa reagerar, en lapp hade verkligen varit på sin plats visserligen. Om jag skulle hitta en dyr cykel slängd någonstans så finns chansen att jag skulle lämna in den till polisen. Och jag skulle inte alls förbereda nån historia utan bara säga som det är. Nä, sköt dig själv och skit i andra är väl säkrast.

Men från början fick alltså Lola syn på en olåst cykel i ett garage, antog baserat på cykelns märke/modell, att det måste vara en Happyist cykel, och bär således med sig cykeln hem och räknar kallt med att den antagna ägaren ska ge sig till känna här.

Att försöka rädda folks stulna cyklar är det väl ingen som klankar ner på. Men just det här utförandet var ju ändå rätt klumpigt.

Okej, haiku-dags:

Mmm, klumpigt var det.
Görs inte om. Lapp ska upp.
Cykel till polis.

Chipsen kan åka tillbaka till skafferiet.

Mårten skrev:
> Är det ok att omhänderta bristfälligt låsta
> cyklar också?

Varför skulle det vara det?

> Shit, jag ska kanske sluta lämna trialen och dh:n
> olåsta utanför ex. pressbyrån när jag köper
> en cola. Man vet ju aldrig om det kommer en
> Happyit... Tjuvar är jag mindre orolig för.

Jag tror konsensus var att man fick skylla sig själv senaste gångrn happy-mobben var igång angående cyklar olåsta utanför pressbyrån. Iaf om ägaren värderar sina cyklar högt.

http://happymtb.org/forum/read.php/1/920827/page=1

Seriöst, det är faktiskt en jäkligt klurig fråga. Jag vet inte vad jag själv hade gjort eller vad som är rätt eller fel eller hur jag hade velat att min egen cykel skulle blivit *omhändertagen*. Troligen hellre av en lola än av en tjuv. Nån paragrafryttare kan säkert tala om vad som står i lagen men jag undrar vilken som är den moraliskt rätta vägen?

En olåst cykel är antingen stulen eller kommer att bli stulen. Om någon då tar hand om den kan det knappast vara moraliskt fel, definitivt inte juridiskt iom att det saknas uppsåt (då omhändertagaren avser att lämna den till polis). Case closed.

Dirty_rider skrev:
> vad bör jag gör med de 12 bananlådor fyllda med
> märklin tåg som står gömda i ett allmänt
> luftschakt?

Bor du i samma hus som Bruse?

haha sjukt underhållande tråd.. :D
Men med tanke på vart hon har hittat cykeln så tycker jag det va helt OK

en annan 5a om man hade hittat den utanför en pressbyrå..

bjorre skrev:
> Dirty_rider skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > vad bör jag gör med de 12 bananlådor fyllda
> med
> > märklin tåg som står gömda i ett allmänt
> > luftschakt?
>
> Bor du i samma hus som Bruse?

nä, inte ens nära :)

Om ni hittade en olåst Surly Big Dummy i källaren, vad skulle ni göra då? Hoppas nästan att detta får ett drömslut för jag hade velat att någon tog hand om min speciella cykel om den dök upp i något garage där den inte hörde hemma.

Laagrrluv skrev:
> Om ni hittade en olåst Surly Big Dummy i
> källaren, vad skulle ni göra då?

Kontakta dig eller Markus F? Fler Big Dummyägare än så lär väl inte finnas?

Det är en viss skillnad på "flytta olåst finhoj och meddela detta på platsen" och "flytta olåst finhoj och meddela detta på ett forum på internet där man inte vet om cykelägaren läser".

En kungörelse i Post- och Inrikes Tidningar kanske hjälper att få tag på ägaren?

Jag har ingen Big Dummy, tog bara ett exempel som var aktuellt för många. Ville bara påpeka att det finns mer eller mindre speciella cyklar och jag tolkar Lolas tilltag som att hon handlade som en ansvarsfull del av cykelcommunityt. Civilkurage innebär liksom att man ger sig ut på osäker is, och även om man ramlar igenom ibland så är det bättre än att inte göra något.

Tillbaka
Topp