Upphittad PaddyWaggon(vad hände med robban?)

Patrik .

Ny medlem
Hej!

Jag har just hittat en cykel.

img_2998.jpg ht=544

Det är en Fixie-/Singlespeed av märket Kona Paddy Wagon.

img_3002.jpg ht=544

Styret har gått av

img_3003.jpg ht=544

Stått ute länge?

img_3006.jpg ht=544

img_3008.jpg ht=544

Skevt A-Headset

Ram och framgaffel ser ut att vara i relativt gott skick i förhållande till styret, som är avbrutet och bakhjulet som är mycket skevt - cykeln ser sliten ut.

Cykeln hittades i förlängningen på Kruthusgatan, alldeles vid tågövergången/gångbron över E6:an (Kungsbackaleden) och jag misstänker att den haft direkt kontakt med en bil e dyl (Kolla styret).

Ramnumret är (två sifferserier): 7I-121F704:U0043.

img_3007.jpg ht=544

På ramens vänstra sida står det med gula klisterbokstäver: "Robban", därav misstänker jag att den tidigare tillhört ett cykelbud (är robban OK?).

Hittelön önskas: 500 SEK, en juste flaska vin eller ett fungerande vevparti.

Om ägaren inte vill ha tillbaks cykeln behåller jag den gärna - efter viss renovering skulle det kunna bli en riktig slitvarg till landsvägscykel (VR2010 blir mitt femårsjubileum).

Ärendet är just anmält till Polisens Hittegodsavdelning - om det är någon där ute som vill ha tillbaks den så får ni alltså kontakta "GBG:s finest".

#Patrik.

Hmm. Kanske inte så smart att skriva ut ramnummer och dessutom lägga upp detaljerade bilder på hojen. Vad finns kvar för att styrka att det är ens cykel?

I princip kan ju vem som helst komma och claima den nu?

Oj, den ser ut att ha levt ett hårt liv på slutet.. hoppas den hittar hem - antingen till sin rättmätige ägare eller till dig!

Hej H!

I samband med att ägaren gjorde en stöld/förloratanmälan av sin cykel till polisen så måste han ju också ha uppgivit ramnumret till dem, och dessutom för att få hämta ut den så måste han ju uppvisa ett kvitto på både polisanmälan samt ett ägarbevis på sin cykel.

Det krävs mer än att bara muntligt uppge ett ramnummer för att få hämta ut förlorade värdesaker hos polisen.

#Patrik.

Hmm, ägarbevis på sin cykel? Det har jag inte på en enda av mina...

Men ok, du har rätt, polisanmälan borde ju rimligen inte vara gjord idag, utan för ett bra tag sedan.

Patrik . skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
>
> Jag har just hittat en cykel.
>
>
>
> Det är en Fixie-/Singlespeed av märket Kona
> Paddy Wagon.
>
>
>
>
> Styret har gått av
>
>
>
> Stått ute länge?
>
>
>
>
>
>
> Skevt A-Headset
>
> Ram och framgaffel ser ut att vara i relativt gott
> skick i förhållande till styret, som är
> avbrutet och bakhjulet som är mycket skevt -
> cykeln ser sliten ut.
>
>
>
> Cykeln hittades i förlängningen på
> Kruthusgatan, alldeles vid
> tågövergången/gångbron över E6:an
> (Kungsbackaleden) och jag misstänker att den haft
> direkt kontakt med en bil e dyl (Kolla styret).
>
> Ramnumret är (två sifferserier):
> 7I-121F704:U0043.
>
>
>
>
> På ramens vänstra sida står det med gula
> klisterbokstäver: "Robban", därav misstänker
> jag att den tidigare tillhört ett cykelbud (är
> robban OK?).
>
> Hittelön önskas: 500 SEK, en juste flaska vin
> eller ett fungerande vevparti.
>
> Om ägaren inte vill ha tillbaks cykeln behåller
> jag den gärna - efter viss renovering skulle det
> kunna bli en riktig slitvarg till landsvägscykel
> (VR2010 blir mitt femårsjubileum).
>
> Ärendet är just anmält till Polisens
> Hittegodsavdelning - om det är någon där ute
> som vill ha tillbaks den så får ni alltså
> kontakta "GBG:s finest".
>
> #Patrik.

antingen är gaffeln, eller styrstammen skev? eller blir man lurad av bilden?

Tror inte att det blir några 500 i hittelön, ifall det går via polisen. De kör procent på nuvarande "marknadsvärde". Plocka bort ena nollan!
Dessutom är väl mest juste att lämna in hojen på polisstationen, så får vi andra skriva ägarbevis åt varandra och se vem som hinner först ned och hämta den. Annars får du betala 300 i förvaringsavgift hos polisen.. och erhålla nytt ägarbevis.

Hej!

Det är styrstammen som är skev - framgaffeln ser ganska OK ut.

För ivriga spekulanter på hojen (som inte är dess rättmätiga ägare) kan det nämnas att det finns fler unika igenkänningsmärken på cykeln.

#Patrik.

Det har stått en likadan orörd i cykelstället på min innergård i väl över ett år nu, kan jag lämna in den till polisen oxå?

Är cykeln låst och bara står långtidsparkerad, så är det vaktmästare/ husägare som ansvarar för inlämningen. (Finns också bestämmelser angående "hittegods" vid olika anläggningar. T.ex. kvarglömt på bussen..)
Kontakta dem först, så är de skyldiga att plocka undan fynd en tid, innan de skickar vidare. Här åker gårdsfynd då till returmarknaden.
Tyvärr är det lite aktivitet bland anställda, varför det mesta hinner bli skrot.. Gör dig inte skyldig till egenmäktigt förfarande eller stöld i onödan. Ta ramnummer och meddela polisen, så får de råda dig.

Tillbaka
Topp