Upplever energidryck/gel osv verkningslöst?

pwrdesign

Medlem
Har testat lite olika energidrycker, gel och bars under de senaste två åren. Kör nu på Vitargo Electrolyte under lopp + längre träningspass (+4h) samt gel under slutfasen av passen/loppet.
Har många cykelvänner som upplever "en jäkla boost", "energitillskott", "extra tryck i benen" när de börjar dra i sig sportdryck och gels under en cykeltävling / träningspass.

Själv upplever jag aldrig någon effekt! Kolhydratsladdning innan lopp/längre pass gör skillnad, men under själva passet upplever jag ingen effekt av energidryck/gels, så jag har övergått till att köra på bara vatten med lite salt + citron i.

Ska tillägga att jag inte äter kolhydrater sedan 1 Januari, och kör alltså vitargo carboloader 2-3 dagar innan ett lopp, vet inte om det kan inverka på hur jag reagerar på snabba kolhydrater som Vitargo Electrolyte under passet.

Någon som har nån idé?

Nu är jag inte så duktig på sådant här, men på längre pass är jag glad om jag slipper kramp. Det är nog mer därför jag försöker fylla på depåerna, inte för att få en extra boost...

pwrdesign skrev:
-------------------------------------------------------
> Ska tillägga att jag inte äter kolhydrater sedan
> 1 Januari, och kör alltså vitargo carboloader
> 2-3 dagar innan ett lopp, vet inte om det kan
> inverka på hur jag reagerar på snabba
> kolhydrater som Vitargo Electrolyte under passet.

Vitargo Carboloader och Vitargo +Electrolyte innehåller samma sorts (snabba) kolhydrater. Enda skillnaden är att man tillsatt lite magnesium, kalcium, kalium och natrium i +Electrolyte.

Om det du säger stämmer borde förklaringen vara att du helt enkelt cyklar för långsamt och därför inte bränner kolhydrater. Kroppen lagrar helt enkelt inte in glykogen så att det räcker för att köra i 4 timmar, även med kolhydratsuppladdning.

jofahjalm skrev:
> Om det du säger stämmer borde förklaringen vara
> att du helt enkelt cyklar för långsamt och
> därför inte bränner kolhydrater.

Precis min tanke... :-)

Utan snabba kolhydrater, typ de drycker som nämns här, skulle jag känna mig ganska vissen efter en till en och en halv timmes halvhård lvg-cykling. Inte för att det känns som en orgasm, men nog fasen börjar det kännas gott i kroppen om man varit nära väggen och får chansen att tanka snabba kolhydrater.

+1 på att du ligger för lågt i ansträngning.
När glykogenet är slut är det bara tillförsel av snabba kolhydrater som gäller.

Intensiteten gör stor skillnad. Jag har t ex vid ett tillfälle cyklat lugnt (låg distanspuls) i fem timmar, på fastande mage, utan att bli trött eller hungrig. Samtidigt kan 90 minuter med hårda lagtempointervaller blandat med snabbdistans vara tillräckligt för att magen ska skrika och orken tryta. Då stannar jag och köper en bit choklad.

geologen skrev:
> Intensiteten gör stor skillnad. Jag har t ex vid
> ett tillfälle cyklat lugnt (låg distanspuls) i
> fem timmar, på fastande mage, utan att bli trött
> eller hungrig. Samtidigt kan 90 minuter med hårda
> lagtempointervaller blandat med snabbdistans vara
> tillräckligt för att magen ska skrika och orken
> tryta. Då stannar jag och köper en bit choklad.

+1

I slutet av VR har jag ibland upplevt en "jäkla boost" av gel. Sån med koffein i, beror troligen på det för då var det många timmar sen koffeinreceptorerna fick stimulans.

Jag har inte kört så mycket längre lopp på cykel, men på skidor funkar det för mig. Jag måste dock börja tidigt. På t.ex Vasan så tog jag en halv gel varje mil, samt drack varje 5km (varannan sportdryck/vatten. Att köra slut och sen tro att en gel ska rädda upp det är nog lite väl optimistiskt. Men allt förutsätter ju att man kör så hårt att man faktiskt har nytta av energin.

Detta är ju jätteintressant!

Jag upplever självklart inte att jag ligger på för låg intensitetnivå, jag inledde säsongen med att prova att köra helt utan kolhydrater (experimentellt syfte), och då väggade jag solklart efter ca 1½ timmar (Carerra vårklassiker och Skandisloppet), hade då 37-38 i rullsnitt när storsläggan kom, och jag brukar snitta 31-32 på medellånga lopp/pass (2-5h). Efter dessa två lopp så har jag börjat kolhydratladda med carboloader (vitargo) och upplever inte alls att jag tar slut på samma sätt. Men den där "extra" boosten alla mina kompisar i klungan får när de trycker en gel, den infinner is aldrig för mig liksom. Knaprar även lite GT-tabletter ibland, men kan inte säga att jag märker nån skillnad mot att bara köra vatten :/

Då jag blir rätt dålig och får en rejäl sockerdipp om jag trycker en gel i början av ett lopp (äter ju inga kolhydrater i övrigt), så inleder jag första 30-40 min med vatten för att få igång förbränningen ordentligt. Sedan dricker jag lite var 10-15:e minut, kan räcka med en halv mun, men har märkt att jag lätt kan få kramp om jag inte tillför vätska konstant.

Om jag enbart kör på vatten med en nypa salt så fungerar det ungefär lika bra dock, så någon "extra" energi verkar jag inte få av att köra sportdryck och gel...

Senast ändrad:
jofahjalm skrev:
> Lite grundläggande termodynamik och fysiologi
> kanske skulle vara jätteintressant?

Utveckla! :)

geologen skrev:
Jag har t ex vid
> ett tillfälle cyklat lugnt (låg distanspuls) i
> fem timmar, på fastande mage, utan att bli trött
> eller hungrig.

Men du är ju också ett unikum Rasmus!! Helt otroligt!! Hur skall du bäst kunna utnyttja detta i det verkliga livet? det måste ju gå att skapa sig någon form av superkarriär eller åtminstone tjäna väldigt mycket pengar på det på något sätt va?

;-)

En följdfråga då, kan man vara för svag i benen för att ej klara av att göra slut på glykogenet man har lagrat? Efter jag "väggade" under årets två första lopp så var jag så pass slut i benen att jag inte kunde få upp min puls över typ 120, uppfattade det då (och även nu) som typisk bränslebrist...

Har du provat att bara tillföra vatten undre ett pass på 5 timmar där du ligger på 32-33Km/h i snitt och inte märker någon skillnad om du tar gel eller inte?

Då har du troligen eller är väldigt nära gränsen för vad jag skulle kalla en optimal fettförbränning (fettoxidation för att vara korrekt) och/eller har en mycket god förmåga att lagra glykogen. Dessa två, en god förmåga att lagrad energi i form av glykogen och en extremt god fettförbränning. Dessa två tillsammans är ju en klar fördel vid all distansidrott så som t.ex. cykling.

Jag tycker att jag har det. Detta då jag cyklar VR utan stopp och endast tillför ett par gel (5stycken) och dricker ca 2 liter (3*0.75L) med en inte allt för stark ”energidryck”.
Nu cyklar jag inte fort, snittar ca 25Km/h, och det är ju det jag klarar mig på. Jag är inte på långa vägar nära att ”vägga” på inget vis. Snarare tvärt om är det en lugn och trevlig tur på knappt 30mil. Men jag är inte i närheten av det tempo du håller. Bara att gratulera.

Själv har jag provat att bara tillföra vatten under mina pass, bara för att. Och jag kan då cykla lite drygt 19 mil. Men de sista milen. De var jobbiga som FN. Då var det riktigt nära storsläggan, riktigt nära.

http://traningslara.se/fettforbranning-traningsintensitet-morgonpromenader-och-viktnedgang/

Ett annat problem är ju att du försöker jämföra en subjektiv upplevelse genom att jämföra hur denna upplevelse beskrivs verbalt. Ni kanske får exakt samma fysiologiska effekt, men du uppfattar den inte som en extra boost och känner inte alls igen dig i den beskrivningen. Rena spekulationer förstås, men subjektiva beskrivningar av subjektiva upplevelser har ju en del felmarginaler om man försöker jämföra mellan olika personer känns det som.

För egen del upplever jag ingen kick eller boost av sportdryck och gel, men jag orkar mycket längre med högre intensitet på tävling när jag stoppar i mig detta än på träning när jag mest kör med vatten. Istället för att försöka känna efter litar jag på att min kropp borde fungera ungefär som alla andras, oavset hur jag subjektivt upplever det hela.

Bra fettförbränning har jag nog, 6 månader på LCHF kan ju ha gjort sitt (i teorin iaf), det är svårt att sia om. Jag har kört 4-5 timmar långa pass utan sportdryck, då jag helt sonika glömt sportdrycken vid några tillfällen. Det har slagit mig i efterhand att det faktiskt gick bra.

Gällande GEL osv, så har jag tryckt GEL "bara för att" när jag börjar känna mig sliten...Och det är då jag förväntat mig lite extra kraft, men de-nada... Kan mycket väl vara så att jag hade väggat om jag INTE tagit gelen.. vad vet jag..

Finns det något test man kan ta för att se detta? Egentligen så är det inget stort problem, men jag tycker det är intressant helt enkelt :)

Senast ändrad:
Har jag förstått det rätt att du aldrig äter kolhydrater annars? Men du tar GELs/sportdryck på träning/tävling? Går inte det emot hela filosofin?

landen skrev:
> Har jag förstått det rätt att du aldrig äter
> kolhydrater annars? Men du tar GELs/sportdryck på
> träning/tävling? Går inte det emot hela
> filosofin?

Stämmer bra, men inte på träning (om det inte är ett extremt pass...Över 5 timmar eller en bit över min "normala" träningsnivå)

För "normal" fysisk ansträngning går det bra att köra helt utan kolhydrater, men ska du köra lite hårdare, längre och oftare så måste du tillföra kolhydrater. Därav "train low, race high".

Har även märkt att det bör vänta ca 30 min med att börja tanka sportdryck (det jag märker är dock att jag inte påverkas av kolhydraterna). När förbränningen är i full gång, påverkas inte min insulinproduktion. Tar jag sportdryck för tidigt så blir det inge bra...(samma sak händer om jag "fuskar" med en cola efter lunchen t.ex.)

fredrikw skrev:
> subjektiva
> beskrivningar av subjektiva upplevelser har ju en
> del felmarginaler om man försöker jämföra
> mellan olika personer känns det som.

Men det kan väl inte gälla om den subjektiva beskrivningen gäller den subjektiva upplevelsen av en cykel,
alltså ett sk "cykeltest"?

/Håkan

landen skrev:
> Har jag förstått det rätt att du aldrig äter kolhydrater annars? Men du tar GELs/sportdryck på
> träning/tävling? Går inte det emot hela filosofin?

Nej snarare tvärt om. Detta är helt i linje med Bengts forskning om detta. Dock tror jag inte TS aldrig äter/dricker kolhydrater. Jag tror att det är ca5-10% av energin som TS tillför som kommer från kolhydrater, om denne käkar enligt LCHF.

"Saltin har bland annat lanserat tesen ”Train low – compete high”. Enligt Bengt Saltin leder träning med låga glykogennivåer till större muskulär metabol anpassning till uthållighet genom en ökning av det viktiga enzymet HAD. Med uthållighetsträning vill man uppnå förbättrad laktatnedbrytning och fettoxidation för att spara glykogen. Den kritiska faktorn för förbättrad uthållighet är mitokondrietillväxt med de enzymer som finns där och HAD är ett viktigt enzym för att uppnå träningseffekt.

Professor Saltins tes är att en ökad tillgång på kolhydrater vid uthållighetsträning har en negativ effekt. Däremot bör kolhydrater finnas tillgängligt vid tävling."

http://www.marathon.se/traning/dubbla-pass-varannan-dag-battre-ett-pass-varje-dag

HåkanC skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> > subjektiva
> > beskrivningar av subjektiva upplevelser har ju en
> > del felmarginaler om man försöker jämföra
> > mellan olika personer känns det som.
>
> Men det kan väl inte gälla om den subjektiva
> beskrivningen gäller den subjektiva upplevelsen
> av en cykel,
> alltså ett sk "cykeltest"?

Alla käpphästar är förstås välkomna i den här tråden :)

Känner mycket väl igen mig i det TS skriver. Men, jag kolhydratsladdar inte på samma sätt. Möjligen en näve nöt- & bärmix 15 minuter innan start.

Inför VR i år käkade jag fett och protein (lite kolhydrater från grönsaker mm) men under loppet tryckte jag i mig 3 gel, 3 snickers, 1 bar några GT-tabletter och 2,5 l sportdryck. I efterhand undrar jag om det inte funkat lika bra med bananer och vatten... Jag får inte heller någon direkt "kick" av sportprodukterna. Det enda som hände var att jag blev lite "bubblig i kistan".
För låg intensitet? Möjligt! Körde runt på 8:45...

Ibland kör jag 2h (65 km ca) innan frukost utan minsta energibrist.

Någon "kick" lär det inte bli av kolhydratsintag. Det tas inte upp SÅ fort. I hårda lopp har man toppar och dalar och generellt kommer en topp efter en dal och det är just i dalen som man vill ta sin gel.

Tar man däremot inga kolhydrater alls i ett lopp som är >90 min så kommer det att bli tungt. Tillför kolhydrater och det är fortfarande tungt - men hammaren förflyttas framåt. Det går helt enkelt att jobba på samma (jobbiga) intensitet längre.

Också därför kolhydrater är bra på tuffa pass, typ 3x30 min eller 2x20+45z3 så att det går att hålla intensiteten uppe.

På distanspass borde det inte behövas så mycket energi in. I början på säsongen gör det generellt det dock, eller om man är ny cyklist.

Fast det du håller på med är inte vad Bengt menar med Train low, compete high. Det du gör är att du nedreglerar hela glykolysen, vilket kan vara positivt i vissa tillspetsade resonemang men absolut inte för cykeltävlande.

Micke S skrev:
> Fast det du håller på med är inte vad Bengt
> menar med Train low, compete high. Det du gör är
> att du nedreglerar hela glykolysen, vilket kan
> vara positivt i vissa tillspetsade resonemang men
> absolut inte för cykeltävlande.

Vem skriver du till nu? :)

Asså, jag skulle i alla fall vara glad för ett litet klargörande här nu. Micke S svarar vad och till vem och på vilket påstående?

Luke skrev:
> Asså, jag skulle i alla fall vara glad för ett
> litet klargörande här nu. Micke S svarar vad och
> till vem och på vilket påstående?

Han svarade b.la. på mitt svar till landen som skrev och så svarade han TS.
> Har jag förstått det rätt att du aldrig äter kolhydrater annars? Men du tar GELs/sportdryck på
> träning/tävling? Går inte det emot hela filosofin?

Och jag hade med detta i mitt svar.

"Saltin har bland annat lanserat tesen ”Train low – compete high”. Enligt Bengt Saltin leder träning med låga glykogennivåer till större muskulär metabol anpassning till uthållighet genom en ökning av det viktiga enzymet HAD. Med uthållighetsträning vill man uppnå förbättrad laktatnedbrytning och fettoxidation för att spara glykogen. Den kritiska faktorn för förbättrad uthållighet är mitokondrietillväxt med de enzymer som finns där och HAD är ett viktigt enzym för att uppnå träningseffekt.

Professor Saltins tes är att en ökad tillgång på kolhydrater vid uthållighetsträning har en negativ effekt. Däremot bör kolhydrater finnas tillgängligt vid tävling."

http://www.marathon.se

Det svarade han på.

Senast ändrad:
Om det var till mig så vill jag veta mer om varför/hur jag nedreglerar hela glykolysen :)

Är det för att jag i början körde två lopp helt utan kolhydrater och väggade tydligt? (det var efter dessa två lopp som jag övergick till att kolhydratladda innan lopp samt träningspass med hög intensitet...) Dvs en typ av train low, race low?

Det är inte så svårt egentligen. Om du inte metaboliserar kolhydrater (glykolysen) beroende på att du inte äter kolhydrater så nedregleras enzymkapacitet, transportproteiner osv för hela systemet. Du tappar förmåga att lagra in glykogen i muskulaturen och att använda densamma.

Detta gör att fettförbränningen till synes har blivit bättre, vilket den blir av ett högt fettintag, men egentligen rör det sig om en försämring av metaboliseringen av kolhydrater, dvs akut effekt och inte en träningseffekt.

Hela systemet är rätt känsligt för inte alls så långvariga förändringar. Ska vi blanda in Saltins ord som handlar om potentiella fördelar med ökad cellsignalering och relatera det till den forskning som faktiskt gjorts så verkar det som att low-perioderna inte får vara för många dagar (dvs sträcka sig över ett fåtal träningspass) om det är prestationsförbättring man är ute efter.

Ok, efter att ha läst ditt inlägg 3 ggr, så tror jag att jag fattar din teori! :)
Genom att köra LCHF så försämrar man helt enkelt kroppen på att lagra glykogen (kolisar), vilket låter logist, då man blir bättre på det man tränar osv...

Fettförbränningen blir bättre då man "tränar" på det, men samtidigt försämrar man kroppens förmåga att lagra glykogen?

Slutsats enl dig är alltså att man inte ska köra LCHF och förvänta sig prestationsförbättring?

pwrdesign skrev:
> Ok, efter att ha läst ditt inlägg 3 ggr, så
> tror jag att jag fattar din teori! :)
> Genom att köra LCHF så försämrar man helt
> enkelt kroppen på att lagra glykogen (kolisar),
> vilket låter logist, då man blir bättre på det
> man tränar osv...
>
> Fettförbränningen blir bättre då man "tränar"
> på det, men samtidigt försämrar man kroppens
> förmåga att lagra glykogen?

man försämrar också därmed muskelns förmåga att kunna bilda mjölksyra vilket ofta feltolkats som att det skett en träningseffekt (mindre mjölksyra = bättre) när det egentligen handlar om en nedsatt kapacitet. Dvs mäta effekt under affekt utan att vara kritisk inför detta.

>
> Slutsats enl dig är alltså att man inte ska
> köra LCHF och förvänta sig
> prestationsförbättring?

Förändring ska man förvänta sig. Hur det sedan gestaltar sig slår stort på individnivå men LCHF är nog inte sammankopplat med så mycket positivt inom idrottandet om vi säger så. Train low compete high handlar fortfarande inte om LCHF. LCHF skulle då fritt översättas till träna lågt, bli låg, tävla med begränsning. Att du är tvungen att frångå LCHF vid tävling är ju ett tecken på begränsning redan där.

Jag äter en lite kolhydrater generellt, upplever att det funkar fint och det går bra att cykla 2-3 timmar på vatten om det är distans.

Men när jag jag kör snabbare och hårdare så behöver jag fylla på och testat både bars och gel. Absolut funkar det men mitt dilemma är att få upp dem ur fickan öppna tugga osv. Därför tänkte jag testa energidryck och undrar vilken man ska satsa på?

Finns ju hur många som helst så vad kör ni för energidryck?

micro553 sa:
Finns ju hur många som helst så vad kör ni för energidryck?
Typ någon som har en maltodextrin/fruktos-ratio på 2:1
High5 är betydligt trevligare prissatt än vissa andra. Men det lär finnas en uppsjö av olika tillverkare med "samma" innehåll.

Ni som blir bubbliga i magen tror jag dricker för mycket och kanske också knasig dricka. Jag laborerade med olika spordrycker för att inte blir rutten i magen men det ända som fungerat är gel, och sen drick när jag är törstig. Det är lite muppigt att knyta energiintag till väteskeintag. Är det kallt dricker jag väldigt mycket mindre än om det är varmt, men jag gör av med samma energi, typ. Så, drick vatten när du är törstig, sen gels.

Tillbaka
Topp