Upplever energidryck/gel osv verkningslöst?

Eller så provar man maurten som verkar fungera ganska bra för maratoneliten och åtminstone ett av UCI WorldTourlag när det handlar om att få i sig energi.

Har bara använt den en gång så mina egna erfarenheter är mer av anekdotisk karaktär, men fungerade bra.

Stervelo sa:
Ni som blir bubbliga i magen tror jag dricker för mycket och kanske också knasig dricka. Jag laborerade med olika spordrycker för att inte blir rutten i magen men det ända som fungerat är gel, och sen drick när jag är törstig. Det är lite muppigt att knyta energiintag till väteskeintag. Är det kallt dricker jag väldigt mycket mindre än om det är varmt, men jag gör av med samma energi, typ. Så, drick vatten när du är törstig, sen gels.

Jacoba sa:
Eller så provar man maurten som verkar fungera ganska bra för maratoneliten och åtminstone ett av UCI WorldTourlag när det handlar om att få i sig energi.

Har bara använt den en gång så mina egna erfarenheter är mer av anekdotisk karaktär, men fungerade bra.

Stervelo sa:
Ni som blir bubbliga i magen tror jag dricker för mycket och kanske också knasig dricka. Jag laborerade med olika spordrycker för att inte blir rutten i magen men det ända som fungerat är gel, och sen drick när jag är törstig. Det är lite muppigt att knyta energiintag till väteskeintag. Är det kallt dricker jag väldigt mycket mindre än om det är varmt, men jag gör av med samma energi, typ. Så, drick vatten när du är törstig, sen gels.

Någon mer som provat Maurten?

För övrigt brukar jag göra som Stervelo på mtb-långlopp. Vatten i ryggblåsan och kolhydratsdricka I flaskan. (lite mer koncentrerad än anvisningarna)

Senast ändrad:
När jag cyklar med cyklister som är starkare än jag, så man ligger nära racetempo själv, då blir det 2-3 gelar i timmen. Racetempo, en till.
Börja ganska omgående, typ dra igång efter en halvtimme om du vet att det är hårt och långt. På alla rundor jag är ute på vissnar folk, mellan 2.5 timmar och 3.5 timmar. De äter för dåligt. Du lagrar cirka 2000, fulltankad, kcal i som snabb energi i kroppen. Du bränner 600-700 i hårt tempo, men inte racefart. Typ. 3 gellar i timmen är 300 kcal. Du går konstant back även när du maxar intag när du tar i. Jag äter som fan på cykel men går ner i vikt ändå, vilket jag inte vill, är smal redan.

Tillbaka
Topp