Upprepade nippelbrott på MTB-hjul för XC - vad göra?

JHenning

Aktiv medlem
Hallå!

Mitt problem framgår av rubriken. Kör på 30 mm Light Bicycle fälgar med DT Swiss 240 exp-nav, Sapim Laser-ekrar (straightpull) och DT Swiss Pro Lock Squorx-nipplar i alu. Hjulen är inte mer än ett år gamla. Har nu börjat smälla nipplar (alltså inte ekrar) var och varannan vecka. Själva ekern är oskadd men nippeln bryts av.

Har happy några tankar om vad som skulle kunna vara felet och hur jag åtgärdar det? Tack på förhand!

Byt nipplar till mässing, aluminium korroderar i kombination med kolfiber, salt, väta m.m. går att bygga med brickor mellan fälg och nippel för att isolera. Men trolig orsak utan att sett någon bild.

Jag köpte ett par begagnade fälgar (Kinesis Maxlight) med blåeloxerade aluminiumnipplar där några hade gått av. Jag ersatte dem, men fler small av nästan direkt så det slutade med att jag köpte ett gäng nya nipplar och bytte alla på en gång. Det är nog enda lösningen för att våga köra med hjulen.

Byt nipplar till mässing, aluminium korroderar i kombination med kolfiber, salt, väta m.m. går att bygga med brickor mellan fälg och nippel för att isolera. Men trolig orsak utan att sett någon bild.

Ja, tanken på mässing har slagit mig. Dock tråkigt med påslaget av roterande vikt. Och det känns ju som att alla (?) XC-hjul byggs med alu-nipplar så tänker att det ändå borde finnas någon annan lösning…

Jag köpte ett par begagnade fälgar (Kinesis Maxlight) med blåeloxerade aluminiumnipplar där några hade gått av. Jag ersatte dem, men fler small av nästan direkt så det slutade med att jag köpte ett gäng nya nipplar och bytte alla på en gång. Det är nog enda lösningen för att våga köra med hjulen.

På vilket sätt kan byte av alla ändra läget? Kan vissa nipplar försvagas av att andra är dåliga?

Kolla att du har tillräckligt instick av eker i nipplarna, dom kommer inte att sticka ut i bakkant på squarx som någon skrev. Kolla också att du har tillräcklig ekerspänning.

Inlägg på happy 2019: "Min erfarenhet är att de gör finfina fälgar men är helt usla på att bygga hjul. Det baserar jag på att de två hjulpar jag har köpt båda har haft för korta ekrar. Varför fortsatte jag att köpa hjul då kan man fråga sig? Det gjorde jag inte utan det upptäcktes efter något år typ när jag skulle byta den nippel som gick. Sen gick det nipplar på de andra hjulen så alla hjul var tvungna att byggas om."

Använder du hjulen till fincykling i skogen eller pendling på stan?

Möjligen att ekern hade kunnat vara 1 mm längre, men är byggd enligt DTs kalkylator, så är tveksam till att det är bekymret.
Bara för att du använder rätt kalkylator innebär det inte ett ekerlängden automatiskt blir rätt då angiven ERD från fälgtillverkaren kan vara "fel" i förhållande till hur DT Swiss anger ERD för sina fälgar. Det är inte ovanligt att man behöver lägga till 2-3 mm på angiven ERD (för kinakolfälgar) för att det skall blir rätt ekerlängd via DT Spoke Calc. Jag misstänker att du mycket väl kan ha för korta ekrar.

Vem har byggt hjulet? Du eller LB eller någon annan? Om du byggt själv vet du säkert hur långt ekrarna gick in i nipplarna när du byggde. Om du inte vet, ta reda på om det genom att mäta.

Ang korrosion. Du kan även se om dina alunipplar är angripna/skadade i huvudet. Ser de ut som nya eller är de skadade? TL-sås som läcker in i fälgen via trasig tape eller felaktigt monterad TL-ventil verkar ha en aggresiv påverkan på alunipplar. Jag bygger nästan alltid med alunipplar även i CF-hjul för att de väger mycket mindre.

Mässing är 40-50 g tyngre än AL i ett hjulset med 56 ekrar, beroende på typ/längd av nippel. Vilket är otänkbart för de flesta som bygger lätt CF hjulset för xc.

Som jämförelse:
Att välja DT240 framför DT350 spar ca 45 g och kostar +2000 kr.
Att välja DT180 framför DT240 spar ca 30 g och kostar +2000 kr.

Givet Boost xD SP CL som är det relevanta alternativet.

AL-nipplar går inte av om man
1) använder rätt ekerlängd och bygger med rätt och jämn ekerspänning.
2) inte vrider sönder nipplarna redan när man bygger hjulen, pga fel verktyg eller metod
3) inte fyller fälgen med TL-sås och låter den stå så i 1-2 år.

Ännu smartare! :)

DT Swiss bygger alla sina systemhjul, oavsett AL- eller CF-fälg, med Squorx AL nipplar. Även DH/Freeride hjulset som FR1950.

Hade ett bakhjul som var tvunget att justeras om och efter det blev en följetong med AL-nipplar som fick bytas eftersom, efter femte nippelbrottet fick hjulet mässingsnipplar.
Har inte behövt gå hem långtifrån djupa skogen efter det, är lätt värt 20 g.
Klart jag kunnat byta alla till nya AL och det har varit lugnt med det fanns inte efter skogspromenaderna.

AL-nipplar går inte av om man
1) använder rätt ekerlängd och bygger med rätt och jämn ekerspänning.
2) inte vrider sönder nipplarna redan när man bygger hjulen, pga fel verktyg eller metod
3) inte fyller fälgen med TL-sås och låter den stå så i 1-2 år.

Ännu smartare! :)

DT Swiss bygger alla sina systemhjul, oavsett AL- eller CF-fälg, med Squorx AL nipplar. Även DH/Freeride hjulset som FR1950.

Tjena!

Bara för att DT bygger sina hjul med alunipplar så betyder det inte att det är bra. Speciellt inte om man använder cykeln vintertid när det är salt på vägarna.
Jag bygger mina egna mtbhjul och gravel/cxhjulmed mässingsnipplar, kunders hjul bygger jag helst med mässing men vill dom ha alu så varsågod.
LVG-hjul som enbart rullar på sommaren så är alunipplar det självklara valet.

Jag ser ofta att AL-nipplar får skulden för problem som uppkommer av underliggande orsaker.
- Fel ekerdimension
- Fel ekerlängd
- Fel ekerspänning
- Dåligt byggda hjul, som kräver upprepad riktning/justering
- Felaktig riktning/justering
- Felaktiga verktyg och metoder, söndervridna och spruckna nipplar
- Dåligt hantverk

Det är även skillnad på AL-nipplar, alla är inte lika bra.

Visst, en mässingsnippel tål mer och kan därmed dölja problem som inte borde finnas. Om man väljer att gör rätt från början.

Då DT Swiss trolitgvis är den byggare av systemhjul som håller högst och jämnast byggkvalitet har de inget behov av att dölja dåligt hantverk bakom mässingsnipplar.

Men... jag väljer också mässingsnipplar ibland, när låg vikt är underordnad livslängd, t.ex. i saltslaskhjul till en pendlare eller lastcykel som skall hålla i 10 år. Mässing är även billigare i inköp.

Ja, tanken på mässing har slagit mig. Dock tråkigt med påslaget av roterande vikt. Och det känns ju som att alla (?) XC-hjul byggs med alu-nipplar så tänker att det ändå borde finnas någon annan lösning…
Påslaget är nog försumbart.

En aluminiumnippel väger ca 1/3 av en i mässing.

En mässingsnippel väger 1 gram.

Ditt 32 ekrade hjul hade mao varit mindre än 20g tyngre.

Enligt DT Swiss Tech Book är skillnaden i vikt mella mässing och alu:
64 st Squorx 2.0/15 mm, skillnad 53 g.
64 st Std 2.0/14 mm, skillnad 48 g.
64 st Std 2.0/12 mm, skillnad 42 g.
Där inget av alternativen ovan är mindre än 40 g.

Jag anser att Std 2.0/12 mm är för korta till CF-fälgar, AL-fälgar med brickor och AL-fälgar med öljetter.
Däremot anser jag att Std 2.0/12 mm funkar bra till platta och tunna AL-fälgar utan brickor/öljetter som t.ex. Stan's Crest/Arch/Flow Mk3.

TS har 56 ekrar, Squorx och CF fälgar.
nipp.png

Du har helt rätt - sparar man de fyrtio grammen blir cykeln mycket lättare att bära när man smäller av nipplarna mitt i loppet. Smart! :)
Minns fortfarande en ofrivillig promenad på Bockstensturen för typ 15 år sedan. Jag var missnöjd över att få bryta, men samtidigt väldigt nöjd att min Spez M4 med titan i gaffel, XTR och original Crossmax-hjul var sååå lätt på axeln.
Att vara WW kan ge upphov till ett komplicerat känsloliv.

Snarare har alla ekrar redan skadats och det är bara en tidsfråga innan de andra går sönder.
Hur skulle ekrarna kunna skadas om ngn/några nipplar går sönder?

@JHenning
Som andra redan har skrivit i tråden du bör se till att dina ekrar är tillräckligt långa, se bilden nedan
Men eftersom du har använt Pro Lock nipplar bör du även se till att du har tillräckligt hög och jämn ekerspänning,
med Pro Lock, eller annan låsning av nipplarna, kan otillräckligt låg och ojämn ekerspänning maskeras.
Så ska du byta nipplar, byt till sådana utan låsning, och spänn dem tillräckligt hårt och jämnt!

Så här långa ekrar bör man ha, läs också bildtexten
Bra_alunippel.jpg

Mtb-hjul som används för riktig mtb-cykling (inte mtb-gubbcykling på asfalt/grusväg) bör absolut ha gänglåsning likt ProLock, eftersom hjulen inte sällan utsätts för krafter som gör att ekrarna blir helt spänningslösa, och vid de tillfällena är det mycket vanligt att nipplarna annars självgängar upp sig. Detta gäller även raka och runda hjul med 1200 N +/- 1% ekerspänning på hårda sidan och lägre men fortfarande +/- 1% ekrespänning på lösa sidan. Hjul som inte behöver spännas/riktas i onödan pga att nipplarna lossnar är bättre än de hjul där nipplarna lossnar.

Även gubbhjul blir inte sämre av gänglåsning.

Landning av halvmetershopp, ekrarna i bakhjulet är spänningslösa och vibrerar vid landning. Nipplar utan låsning gängar upp sig. En liten bit. Varje gång.

Ovanstående gäller speciellt moderna mtb-fälgar med låg profilhöjd, ofta 20 mm eller lägre, som är byggda för att ge compliance istället för att gå sönder. Exempel är Zipp Moto, andra moderna lågprofil kolfälgar, Stan's alufälgar sedan många år tillbaka etc.
Zipp Moto.jpg
konakol.png

Visa bilaga 542193
Det stämmer att olika nipplar vill ha olika långa ekrar, men Conventional Nipple enligt bildtext ovan är en lite för generell beskrivning för att kunna vara användbar, det framgår inte hur lång den är och vem som tillverkat den. Beroende på tillverkare och modell skiljer det en del mellan hur man bör tänka ang. ekerlängd, hur mycket man kan gå upp eller ner i vald ekerlängd, i förhållande till exakt ekerlängd, innan det blir fel.

När det gäller specifikt nipplar från DT Swiss är deras rekommendation:
längd.png

Utöver detta finns det specialfall. T.ex. Sapim D-Light 2.0/1.65 mm som aldrig bottnar och går att skruva rakt igenom alla nipplar, där man man använda längre ekrar till nipplarna med stora minussiffror ovan. Sedan finna andra ekrar som sträcker sig lite mer vid 1200 N än "normala" ekrar, och då behöver man välja kortare eker lite tidigare än angivet ovan.

Inlägg på happy 2019: "Min erfarenhet är att de gör finfina fälgar men är helt usla på att bygga hjul. Det baserar jag på att de två hjulpar jag har köpt båda har haft för korta ekrar. Varför fortsatte jag att köpa hjul då kan man fråga sig? Det gjorde jag inte utan det upptäcktes efter något år typ när jag skulle byta den nippel som gick. Sen gick det nipplar på de andra hjulen så alla hjul var tvungna att byggas om."

Använder du hjulen till fincykling i skogen eller pendling på stan?
Intressant, men det är en erfaren hjulbyggare, inte jag eller LB som byggt. Jag använder dem för XCO-cykling.

Hur skulle ekrarna kunna skadas om ngn/några nipplar går sönder?

@JHenning
Som andra redan har skrivit i tråden du bör se till att dina ekrar är tillräckligt långa, se bilden nedan
Men eftersom du har använt Pro Lock nipplar bör du även se till att du har tillräckligt hög och jämn ekerspänning,
med Pro Lock, eller annan låsning av nipplarna, kan otillräckligt låg och ojämn ekerspänning maskeras.
Så ska du byta nipplar, byt till sådana utan låsning, och spänn dem tillräckligt hårt och jämnt!

Visa bilaga 542193

Kan det även vara åt andra hållet, att ekrarna överlag är för hårt spända, även om spänningen är jämn? Eller skulle det inte ge den effekt som drabbar mig?

Övre raden: Alu vs kolfälg (med washer)
Undre raden: Mässing.

Var bara minut iväg att hela hjulet kollapsa. Hade varit mindre skoj.
FF282217-00A7-4724-8ADE-2F1B8B6B1F6D.jpeg

Intressant. De nedre är Polyax SecureLock, vad är de övre? Är det också Polyax men utan SecureLock? Vad var det för fälg och brickor? Hur gammalt? Sås i fälgen?

Vi kan i alla fall utesluta att ekrarna varit för korta. Om ekrarna varit för korta hade skadan skett tvärs nipplarna.

Intressant. De nedre är Polyax SecureLock, vad är de övre? Är det också Polyax men utan SecureLock? Vad var det för fälg och brickor? Hur gammalt? Sås i fälgen?
Ibis hjul (dvs deras fälg), Sapim Double Square nippels, brickorna är oklart men ev Sapim. Sås (olika) i och köpta 2019 (eller 2018?).

Gått året runt med ibland tveksam rengöring.

Ibis hjul (dvs deras fälg), Sapim Double Square nippels, brickorna är oklart men ev Sapim. Sås (olika) i och köpta 2019 (eller 2018?).

Gått året runt med ibland tveksam rengöring.
Tack. Jag menade, var det uppenbart att det runnit ner sås inuti fälgen (trasig tape, läckande ventil etc). Inte sås i däcken, där den hör hemma.

Nej ingen sås som läckt vad jag kunde se. Men alla nipplar hade ärjat sönder i varierande grad. Så bytte fram + bak och gasade vidare ?

Tillbaka
Topp