Upprop mot Marin

Upprop mot Marin
Många av Er känner mig, jag har jobbat med Marin mountainbike i många år via min hemsida cykelnetto.com. Jag har inte längre några intressen i Cykelnetto utan har startat ett nytt bolag Bike & Drive i Norden AB. Många känner säkert också till att jag blev av med Marin hela förra året, för att Marin inledde ett samarbete med Cykelringen, de la en beställning på 3 miljoner kr och det kan ingen Amerikan stå emot. Förutsättningen var dock att Marin inte fick leverera några cyklar till mig. I höstas fick jag ok från Marin Tyskland att åter få cyklar därifrån. Därför startade jag då www.marinbikes.se, namnet köpte jag för flera år sedan. I Fredags fick jag ett telefonsamtal från Marin Tyskland att han inte fick leverera flera cyklar till mig, för nu ville Cykelringen beställa igen och då ställde Göran Durin ägare av Cykelringen kravet igen, att fortsättningsvis fick inga cyklar levereras till mig, för annars blev det ingen order. Det är dessutom olagligt enligt EG rätten artikel 81.1 och 82.1 där står det att två bolag får inte ge det ena bolaget någon ensamrätt på en marknad eller land inom EG för en viss vara, då det inte kommer att ge konsumenterna det bästa priset på varan.
Jag har försökt att förklara vad Cykelringen är för ett företag, men det går inte riktigt hem hos Amerikanarna, trots att jag känner dem riktigt bra.

Det är här Ni kommer in, för jag vet att här på Happy finns många duktiga killar och tjejer som har en bra koll på den Svenska cykelmarknaden. Kan inte Ni skicka mail till Marin och meddela att Ni inte vill ha Cykelringen som ensamförsäljare (Helst inte alls) av Marin mountainbike på den Svenska marknaden. Ni som mot förmodan inte känner till Cykelringen, kan bara googla på cykelringen, så kan Ni läsa sida upp och sida ner, där förbittrade och lurade konsumenter skriver av sig sin ilska. Det finns t.o.m. en facebooksida som heter "Hata cykelringen" :-)
Men det har tydligen varit lönsamt att lura Svenska konsumenter i 30 år, visserligen har AB Cykelringen gått back 50 millioner de senaste 6 åren, men det har tydligen kunnat täckas upp av paraplybolag och liknande, källa www.allabolag.se

Ni behöver inte alls vara intresserad av Marin men alla vet Ni säkert att det är ett gammalt fint mountainbike märke. jag har jobbat med dem sedan de startade 1986, därför vill jag inte gärna se dem dö sotdöden hos Cykelringen. Dessutom tycker jag det är dags att ställa Cykelringen till svars för alla konsumenter de har lurat under alla år med sina tvivelaktiga REOR och den prispolitiken de har.

Ni som vill vara med på detta upprop skickar mailet till international@marinbikes.com, plocka fram Er finaste skolengelska, så förstår de.
Själv kommer jag nu att anmäla Cykelringen för konsumentverket och hoppas de kommer att ta ärendet till Marknadsdomstolen, det är på tiden att någon sätter dit det företaget en gång för alla.

Tack på förhand/Billy Guldager

Upprop mot Marin
Aldrig drabbats av cykelringen själv men det här låter ju regelvidrigt nog för en hungrig konsumenträttshandläggare att gå igång på.

Med hänsyn till handläggningen vore det väldigt intressant att få höra fortsättningen på ärendet!

Upprop mot Marin
Det är knappt man kan tro det är sant. Som sagt det kan ju inte ens vara lagligt. Jag har redan för kollegor o vänner förklarat varför man inte ska handla på cykelfuckingringen och nu späds det på mycket extra helt klart. Ska försöka knopa ihop ett mail.

Upprop mot Marin
Det här lär ju vaar någon sorts mutbrott iaf? Cykelringen har ju mutat jänkarna i syfte att få ensamrätt på marin mtb i sverige? Eller är det utpressning? Har vi någon kunnig jurist här?

Upprop mot Marin
Jag trodde EU var för den typen av uppgörelser.

Enligt EU är det helt ok:

citat:

Parallellimport är när en produkt köps på den öppna marknaden i ett land för att säljas i ett annat land där produkten redan säljs. Inom EU är parallellimport mellan EU-länder tillåtet men parallellimport från länder utanför EU kan stoppas av varumärkesinnehavaren.

http://www.juridikfokus.se/forum/eget-foretag/parallellimport-t1209.html

Upprop mot Marin
Kolla in www.bikebuster.dk de har en massa Scott. Kolla in www.bikebuster.se där finns inte en enda. Samma sak.

Lösningen för dig Billy är at hitta ett annat märke. Finns många som inte säljs i Sverige. Ett tips är amerikanska Jamis: http://www.jamisbikes.com/ som inte säljs i Sverige. Skit i Cykelringen och Marin, använd din energi på att satsa på något annat.

Senast redigerad av en moderator:
Upprop mot Marin
Om Marin behandlat dig som du beskrivit skulle jag inte sålt en enda pinal åt Marin nånsin oavsett hur bra deras cyklar var, nu är märket på cykelringen så är de på väg neråt iallafall.
Så håller med Scott t, ta upp nåt helt nytt märke, Jamis så snygga ut.

Upprop mot Marin
Ett litet förtydligande bara. Jag hade varit jätteglad om Marin hade hittat en seriös grossist, jag skall inte jobba mera, jag är pensionär. Men att det blev Cykelringen var lite för mycket. Jag har lagt 25 år av mitt liv på Marin. Jag har gett dem 4 SM och dessutom tusentals timmar arbete. Egentligen finns det inte enligt min mening, någon riktig dålig cykelimportör i Sverige, förutom Cykelringen och så hittar de precis dem.
Läs gärna min blogg där står det lite mera om denna historia. http://billy-guldager.blogspot.com/

/Billy

Upprop mot Marin
Sjukt dåligt av Cykelringen men jag har svårt att se att det är olagligt för dem att inte beställa Marinhojar om det inte passar dem.

Tyvärr är väl valet lätt för Marin när det står mellan att sälja 5000 low-end-hojar eller 50 fincyklar till happyiter (siffrorna tagna ur luften).

Men jag ska skriva ett mail :)

/Johan

Upprop mot Marin
Det fantastiska bemötandet och svar på alla mina mina mail till Cykelnetto, förutom alla recentioner jag läste vara största anledningen till att jag hade tänkt beställa en Marin. Tyvärr kom annat mellan som pengarna var tvunget att gå till. Cykelringens totala okunskap av vad de sålde fick mig att bestämma att inte köpa en Marin i Sverige.

Mail till international@marinbikes.com är skickat.

Upprop mot Marin
Smällde iväg ett litet mail också! Men efter såna här historier får man en liten fadd smak i munnen av ordet Marin! Jag skulle hellre se att du Billy försöker ta in något annat märke, mina förslag är;
* Tomac,
* Norco,

Upprop mot Marin
Jag köpte min allra första MTB av dig billy! En Marin Northside Trail och köpet och cykeln va riktigt bra! Du har iaf gett mig glädje och hade det inte varit för den cykeln hade jag nog inte cyklat idag..

Upprop mot Marin
Sjukt. Som sagts, det är olagligt att monopolisera marknader inom EU.
Hade du/har du lust att ändå sälja Marin skulle nog en jurist kunna fixa detåt dig,
Men såklart att lusten att sälja deras produkter minimeras med sånt beteende hos en tillverkare.
Jag var på konsumentsidan av sådant beteende för många år sedan.
En försäljare i ett land där cykeln var billigast förhindrades att sälja till mig av försäljaren i England (där jag bodde då).
Efter mycket bråkande och tjafsande fick jag till slut lägsta priset ändå, men från lokala leverantören.
Synd i denna historia också är att jag verkligen gillar Marins FS-hojjar, men från Cykelringen köper jag definitivt inte.

Upprop mot Marin
Hej Billy!
Förstår att det gör ont men som Scott tokig mfl sagt så borde du sälja ett annat märke! Du vet säkert att det är skittråkigt att vara pensionär så kör på bara:-)

Upprop mot Marin
Marin som märke blir ju så draget i smutsen av att hamna på bluffringen, att ingen, ens halvseriös, vill bli sedd på en Marin!

Kasta in handduken vad det gäller Marin! Behandlar de dig som skit, efter allt ditt slit, hitta nåt annat märke (trots att det nog bär emot)

Upprop mot Marin
Tack alla Ni som engagerat Er i detta upprop. Jag har i dag stängt min Marin sida, så 25 års samarbete har nu kommit till ett slut. Ni behöver inte skicka flera mail till Marin, de har förstått vinken. Jag satsar nu vidare på min andra webbsida www.bassobikes.se Basso har dock bara racercyklar men det är inte så illa det. Nu är det snart vår och det är något vi alla väntar på.

/Billy

Upprop mot Marin
Appel skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter tråkigt. Men är det inte en liknande
> situation med Focus och Specialized etc etc...
Specialized ? Dom finns väl nästan i varenda svensk cykelbutik :-/ T

Upprop mot Marin
Dom är snygga dom där Bassohojarna:

7-36-thickbox.jpg ht=725

Man blir lite sugen faktiskt...

Upprop mot Marin
Little Stereo skrev:
> Specialized ? Dom finns väl nästan i varenda svensk cykelbutik :-/ T

Jo men försök köpa dem över Internet från t.ex. England. Specialized hotar (efter vad jag hört) att inte sälja alls till butiker som inte gör som S vill, fast det strider mot EU-lagar etc. etc..

Samma sak med flera andra märken.

Upprop mot Marin
Tobbe Arnesson skrev:
> Little Stereo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Specialized ? Dom finns väl nästan i varenda
> svensk cykelbutik :-/ T
>
> Jo men försök köpa dem över Internet från
> t.ex. England. Specialized hotar (efter vad jag
> hört) att inte sälja alls till butiker som inte
> gör som S vill, fast det strider mot EU-lagar
> etc. etc..
>
> Samma sak med flera andra märken.
--------------------------------------------------------
Helt korrekt, men dom hindrar å andra sidan inte fler butiker/återförsäljare i samma land som tråden handlar om... :-) T

Upprop mot Marin
Varför blir jag inte förvånad?

de har ju slagit klorna i gamla Rex och Svalan (köpt namnen), Haro och Marin, de hade Mongoose förut men jag vet inte vad som hände där..

Upprop mot Marin
cykelringen e skrot, marin har väll haft lite oförtjänt tråkstämpel över sig. åkte en stålhoj i colmbus rör förra året som var fantastisk fin. renoverat en team marin för några år sen.

Upprop mot Marin
Hej Billy

Förstår känslan. Eftersom jag är 50% amerikan så vet jag att pengar lockar, men det som skrämmer mer är rättsprocesser. Om du nu har en bra kontakt så förklara det olagliga i vad Marin försöker göra och förklara att en stämning kommer som ett brev på posten. Eftersom det är en kriminell handling så är det ett polisärende (till skillnad från civilrätt där du riskerar egna pengar). Advokater är dyrt i USA och äter snabbt upp vinsten.

Ditt hat mot cykelringen delar nog de flesta här, oavsett om vi kör Marin eller ej.

p.s
Uppdrag granskning eller kalla fakta skulle nog gärna gräva i detta.

Upprop mot Marin
Uppdrag och Kalla fakta är något jag tänkt på, vi får se vad som sker. I EG rätten artikel 81.1-82.1 står det i varje fall att två bolag får inte ge det ena bolaget exklusiv rätt för en viss marknad eller land, då detta inte garanterar kunsumentens rätt till det bästa priset och det kan man verkligen tala om i detta fallet.

/Billy

Upprop mot Marin
Problemet är bara att även om Marin inte skulle neka försäljning till fler än Cykelringen så kan dom istället exempelvis ge dåliga villkor i form av dåliga priser eller minimumorder, vilket inte är ett dugg olagligt. Om Cykelringen är villig att lägga en order på 3 miljoner så är det ju fritt fram för Marin att säga/låtsas att dom inte tar mindre ordrar än 3 miljoner.

Upprop mot Marin
Tråkig historia, hoppas det löser sig för dig Billy. Har du tid o ork tycker jag det kan vara värt att följa upp rättsligt, känns som att det finns en hel del oklarheter här.

Speciellt irriterande är ju att det just är CR som tar över - inte världens mest seriösa...Förstår inte hur Marin resonerar här, rimligen borde de känna till CR:s rykte? Om jag hade varit marknadschef på Marin hade jag aldrig släppt i mitt märke hos dom.

Tillbaka
Topp