Upprop, vi som cyklar mtb i Skåne

Robban

Medlem
Japp, det kunde vara kul att veta var vi (som hänger på happy) brukar cykla och var vi bor så kan vi kanske samordna lite rides så att vi kan slå oss ihopa sas.

Själv bor jag i Höör och cyklar mest i den omgivningen. Skåneleden + lite andra stigar.

jag bor i Helsingborg men cyklar nästan bara ute på Kullaberg, nån gång då och då blir det uppe på söderåsen oxå.
Jag har även en cykel ståendes i Helsingborg, men det blir inte så mkt mtb här, har inte hittat några roliga stigar.

Vi är ganska många som cyklar i Bokskogen/Bökeberg samt Genarpsskogarna. Kolla www.cykelklubben.se och gå in på rubriken cykelkompisar. Det finns massor. Själv cyklar jag tillsammans med Malmö TerrängCyklister som numera blivit en renodlad motionsklubb. Visst tävlar en hel del men i huvudsak som motionärer. Kolla www.malmotarrangcyklister.se - där finns mycket information om vår cykling och orkar du så är du välkommen till Skabersjö parkering, en pdf finns att hämta hem på hemsidan som visar var det ligger. Vi cyklar iväg kl 09 och lämnar av första gången vid 10 om någon/några är nya eller tycker det känns kämpigt. En timme senare kanske det är dags för andra att vända tillbaka medan de flesta håller ut i tre timmar. Allt i lugnt tempo, särskilt nu när det är mjukt och lerigt både på stigar och grusvägar.

Välkommen hälsar Edward Kapusta
Malmö TerrängCyklister

Bilagor

• 25man12jan2008.jpg
    25man12jan2008.jpg
    34.3 KB · Besök: 30
Jag flyttar ner till Malmö-/Lund-området runt första maj, så jag slår gärna ihop mig efter det iaf. :)

Hur ser cyklingen ut runt Höör? Teknisk single track? Grusväg? Mycket/lite stigar? Etc, etc. Ska ner och titta på en lägenhet utanför Eslöv nästa vecka..

Azog skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag flyttar ner till Malmö-/Lund-området runt
> första maj, så jag slår gärna ihop mig efter
> det iaf. :)
>
> Hur ser cyklingen ut runt Höör? Teknisk single
> track? Grusväg? Mycket/lite stigar? Etc, etc. Ska
> ner och titta på en lägenhet utanför Eslöv
> nästa vecka..

Jag ser grusväg som ett misslyckande. Man kan få ihop mycket stig och stök i trakterna.

Robban skrev:
> Jag ser grusväg som ett misslyckande. Man kan få
> ihop mycket stig och stök i trakterna.

Wohoo! Låter bra :)

Sorry för OT..

Edward K skrev:
> Vi är ganska många som cyklar i
> Bokskogen/Bökeberg samt Genarpsskogarna. Kolla
> www.cykelklubben.se och gå in på rubriken
> cykelkompisar. Det finns massor. Själv cyklar jag
> tillsammans med Malmö TerrängCyklister som
> numera blivit en renodlad motionsklubb. Visst
> tävlar en hel del men i huvudsak som motionärer.
> Kolla www.malmotarrangcyklister.se - där finns
> mycket information om vår cykling och orkar du
> så är du välkommen till Skabersjö parkering,
> en pdf finns att hämta hem på hemsidan som visar
> var det ligger. Vi cyklar iväg kl 09 och lämnar
> av första gången vid 10 om någon/några är nya
> eller tycker det känns kämpigt. En timme senare
> kanske det är dags för andra att vända tillbaka
> medan de flesta håller ut i tre timmar. Allt i
> lugnt tempo, särskilt nu när det är mjukt och
> lerigt både på stigar och grusvägar.
>
> Välkommen hälsar Edward Kapusta
> Malmö TerrängCyklister

Tack för tipset om www.cykelklubben.se. Där fanns en del lokala förmågor.
Malmö TerrängCyklister känner jag till sedan innan och är det snack om cykling i Skåne så kommer nästan alltid ovan nämnda ställen upp men det är för den snabba "oplanerade" turen hemmaomkring (utan att först behöva ta bil) som man kan behöva ha en lokal mtb-buddy till.

Azog skrev:
> Robban skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag ser grusväg som ett misslyckande. Man kan
> få
> > ihop mycket stig och stök i trakterna.
>
> Wohoo! Låter bra :)
>
> Sorry för OT..

Azog:
Eslöv känns spontat som ett mindre bra val (ett bottennapp) framförallt då landskapet är både platt och med avsaknande av skog.
Mitt tips är att söka vidare.
Info Höör: 15min med tåg norr om Elöv, djupa skogar och stora mängder varierad terräng, in på husknuten.

Robban: Finns det bara tid säger jag sällan nej till en cykeltur i skogen.
Jag bor för övrigt också i Höör och cyklar på amatörsnivå.
Bara att lägga ett PM om du vill ha sällskap.

bigfish: Attans! Synd att det blir så långt till jobbet i Höör, bara. Kanske bättre att pendla lite längre till fritidsnöjet än till jobbet. Iofs. Smidigt att ha skogen runt knuten.. Hmm. De valen, de valen..

hepp!
här kommer en till mellanskåning.
bor:stehags trakten(mellan höör och eslöv)
cyklar: hemmavid,höör,röstånga
misströsta inte azog ,så farligt långt är det inte till skogen från eslöv ,du får väl se transportsträckan som uppvärmning och nertrappning!

Jag är från Skaane...

Jag planerar att göra en längre cykeltur imorgon så om någon vill hänga med så är det bara att skicka ett PM och ta sig till Tehran. Jag tycker Skåne är för platt...

Måste turen vara i Skåne så är jag tillbaka där i november... Bor då norr om Hallandsåsen.

/Stellan

Jag bor i Ålstorp mellan Lödde och landskrona. Här har vi fin havsnära stigcykling i form av Järavallen (nästgårds med Barsebäcks Golfbana) man kan få ihop två timmars turer utan att behöva cykla samma väg 2 gånger. Dock saknas berg och backar i våra skogar.
Men bäst här är nog den fantastiska landsvägscyklingen. Ofta blåsiga men genom ett vackert och varierande landskap.

/Jerka

Bor i Helsingborg och är medlem i Åstorps CK. Vi tränar tisdag kl 18 vid Tingvalla i Åstorp där vi kör på söderåsen. På torsdagar kl 18 sammlas vi vid Rååbocka camping i Ängelholm och cyklar i Rååbockaskogen samt på vår tävlingsbana som ligger i närheten.

Jag cyklar ibland i skogen här runt Helsingborg men det är så lite skog så de blir oftast racer när jag cyklar hemifrån. Tävlar rätt mkt under våren och sommaren men när det är lediga helger hänger jag gärna med på gemensamma turer här o där i skåne.

Och ännu en runt-helsingborg-cyklist, Bor i Mölle så av naturliga skäl blir det mest på Kullaberg, men även turer till Genarp mm

Jag bor i malmö och cyklar i bokskogen mest. Nån gång i Genarp. Jag har inga problem med att köra en bit för en skön tur nånstans i gott sällskap.

NV-skåning med Helsingborg som bas. Cyklar på Söderåsen, Kullaberg, i Ängelholm samt Helsingborg (jodå här finns stigar)

Martin

fafabesa skrev:
> hepp!
> här kommer en till mellanskåning.
> bor:stehags trakten(mellan höör och eslöv)
> cyklar: hemmavid,höör,röstånga
> misströsta inte azog ,så farligt långt är det
> inte till skogen från eslöv ,du får väl se
> transportsträckan som uppvärmning och
> nertrappning!

Var cyklar du i Röstånga? Är du pigg på att guida?

Tja!

Bor sedan februari i Lund och har så smått börjat hitta fina turer. Genarp och Bokskogen, senast med MTC, tack! Tävlar för CK C4, i Kristianstad, så är en del där uppe och tränar också, där finns massor av skog och stig!

Ser fram emot att prova Söderåsen och vet, från tävlingar, att Åstorp är fint, ska hänga med där någon gång.

Annars blir det mycket träning på LVG, lättare hitta rundor och man slipper tvätt. Lunedi har fina träningspass för flera olika nivåer.

Ytterligare en runt-Helsingborg-cyklist. Bor i Höganäs sedan ett halvår tillbaka, har inte riktigt börjat komma igång med min cykling här nere. Har varit på Kullaberg några gånger annars mest utmed havet mellan Domsten-Mölle. Snart skall jag börja cykelpendla till jobbet i HBG hoppas jag.

Kul att hitta dig här Pollan, det var några år sen vi sågs uppe i Lule..

/David

Robban skrev:

> Var cyklar du i Röstånga? Är du pigg på att
> guida?

jag har bara snurrat runt lite på skåneleden där så guidning är det väl lite si och så med, men jag tar gärna en tur i krokarna någon dag !

Tjena David!

Jag antar att det är davvan?! Det var några år sen, ja. Hör av dig om du ska neråt på en tur någon gång.

Förresten, om ni är sugna på träningstävlingar här i Skåne så anordnas det av:

http://www.sydmtb.se/

Roliga tilfällen att köra uppmärkta banor, dessutom väljer man själv graden av hets... Nästa redan nu på lördag i kristianstad, inte så mycket avancerad mtb, men det kommer fler efterhand. Klubbarna turas om att anordna.

Bor i Lund och ska precis införskaffa min första mountainbike. Så om någon står ut med en nybörjare så hänger jag gärna på någonstans.

Om du är renodlad nybörjare så föreslår jag att du hänger med Klubben Cyklisten tisdag och torsdag kl 18 från Skabersjö parkering där vi i MTC (Malmö TerrängCyklister) också utgår från (mötesplatsen finner du under rubr Kontakt med karta och gps-koordinater). Eftersom vi för närvarande börjar närma oss toppform så är det inte lika kul för dig att vara med oss för det går undan emellanåt. Med Mats Johanssons tålamod och hjälp kommer du säkert igång där. Följ med ungdomarna en tid tills du fått koll på din cykel - sedan om du vill få fler cykelkompisar är du välkommen till oss. Kolla både www.klubbencyklisten.nu samt www.malmoterrangcyklister.se - på lördagarna cyklar vi lugnt och långt men förmodligen lite för långt om du är nybörjare.

Hälsar Edward K

Tjenare !!

Ska till Malmö med omnejd under morgondagen ... finns det någon med bra tips på MTB runda gärna mkt tekniska sådana ..

Tar tacksamt emot förslag på trevliga rundor !!

Vet inte jag körde den gröne leden såg inget om det där den är lite avsides där va inget bråte vägen iallafall

Dh systemet är väl inte igång ännu men pallar man klättra finns fina stigar till toppen

Har tänkt ta en sväng från Frostavallen imorgon bitti. Är det någon som är på?

Bor på campingen vid djurparken.

Mobil
Noll sju noll nio ett sju noll noll åtta åtta

/Andreas

Tillbaka
Topp