Uppsala - Stockholm på isen.

Oggler

Aktiv medlem
Jag funderar på att hoja från uppsala till stockholm på isen nästa helg. Tänkte ta det i samband med vikingarännet då det kanske är lite koll på isarna. Fick iden idag när jag var ner och hojade mellan skaris hammarskog och krusenberg. Väldigt sträv is idag. Kanongrepp utan dubbdäck.

Finns det någon som är med på den iden? Blir det halt eller motvind eller almänt taskigt väder så får man såklart ställa in.

Jag har ingen aning om hur många betalande det är som åker rännet. På något sätt så får man väl försöka undvika massorna.

Det verkar vara fin is hela vägen förutom vid eriksund, stäket och några andra ställen. Med hoj så är det ju en smal sak att bypassa dessa ställen.

Oggler skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns det någon som är med på den iden? Blir
> det halt eller motvind eller almänt taskigt
> väder så får man såklart ställa in.

men vänta lite, du planerar att cykla på isen men ställer in om det blir halt?

Varmt väder = Blöt is = Nästan alltid hal is
Kallt väder = torr is = ofta sträv is med bra grepp.

(som idag till exempel)

Oggler skrev:
> Var det ingen som tyckte detta var en rolig ide?
> Ingen som är sugen?

Varför inte ta på sig skenorna istället och joina resten av vikingarna ;)?

JUst på vikingarännetdan tycker jag inte att det är en bra dag. Jag vill hälst slippa möta folk under tävlingen.

Möjligen kommer man ju cykla om folk. Det är väl några tusen som kommer att åka med spridda starter. Det är väl inte så att det kommer vara någon trängsel precis? Eller? Någon som åkt rännet som vet. Det låter som om det kommer vara något mer folk än en solig söndag.

Man skulle ju kunna ta det dagen innan, på lördagen? Men då får man nog ha lite bättre koll på isarna.

Som ovan nämnts undvik den 15:e, för att undvika onödiga situationer, det lär fungera utmärkt även den 14:e. Vikingaslingen plogas kontinuerligt och skall hålla även dagen innan Vikingarännet :)

Blir säkert helskoj..... jag hade kunnat tänka mig att hanka på för att rekognoscera banan innan rännet men sjukdom gör att jag hoppar båda.....

Hoppas det blir en fin tur! :)

Jag bor i Sigtuna och har kört på isen till Erikssund i förrgår.

Banan är skrapad och jag skulle inte köra på den ytan utan dubbdäck! Det funkar bra med dubbdäck men vid några tillfällen gled det märkbart ( spår, isklumpar,..).

Jag vill starkt avråda från att cykla bland "Vikingarännarna". Åtminstonde för att vi som kör rätt mycket träning på isen inte skall få skit av "Stig-Helmer figurerna"..
Cykla på isen än bra ersättning till att harva trainer. Det går bra att köra intervaller, man blir extremt sällan omkörd av bilar och punkarisken är nära nog obefintlig! :-)

/AndreasM

Jag vill cykla imorgon. -6 sol, triangakök, hur kan det bli bättre? Jag saknar däremot dubbisar, är det ett måste säger ni?

Atlas skrev:
> Hur får man cykeln till uppsala?

Man cyklar!
Vill man göra det enkelt för sig ta man pendeln till Märsta och trampar därifrån.
Är man riktigt lat tar man pendeln till Upplands-Väsby och sedan Upptåget till Uppsala (ja, man får ta med cyklen på det, kostar 40:-)

Väldigt vänligt av dig OskarH. Men jag kommer ha sällskap med mig som inte heller har dubbdäck. Blir det hal is så ställer vi nog in. Tack ändå!

Jorå, ytan är bra för skridkoåkning. Väldigt bra tillochmed och därmed inte så bra för cykling utan dubbdäck..

En variant är att åka utanför skrapade/sopade banan, då är det nog ok att åka utan dubbdäck. Det är ett snötäcke som nog ger tillräckligt fäste. Men rullmotståndet ökar markant också.

/AndreasM

I söndags åkte jag grillor skaris hammarskog. Då såg isen inte så lovande ut. Sönderkört. Med tanke på att det har varit kallt hela veckan så borde väl vara så nu också, tänkte jag. Men det kan säkert vara lokalt.

Oggler skrev:
> I söndags åkte jag grillor skaris hammarskog.
> Då såg isen inte så lovande ut. Sönderkört.
> Med tanke på att det har varit kallt hela veckan
> så borde väl vara så nu också, tänkte jag.
> Men det kan säkert vara lokalt.

Så är det nog (lokalt alltså), jag körde Sigtuna mot Eriksund och när det är ungefär ett k kvar till Eriksund så finns en brygga som jag tror att man använt för Vikingarännet. Vid den så slutade den släta isen och blev klart skrovligare. Det var inte kul att cykla och inte något underlag för trevlig skridskoåkning heller. Lokalt är nog ordet, det finns alltid möjligheten att åka i snölagret vid sidan om. Det är nog hyggligt fast i isen för att skapa friktion.

AndreasM

Har du (andreasm) någon koll på hur mkt snö det är på isen utanför plogade banan? Det är såklart också lokalt. Det verkar som om du använder isen för vinterträning? Det låter intressant. Undrar varför det inte är flera som passar på. Helt klart skön omväxling. Det går ju garanterat inte att hoja där på sommaren så att säga. Det borde vara perfekt för CX-folket? Jag tycker det är en skön känsla att hoja där jag annars brukar åka båt. Det går ju också att komponera rundor med inslag av iscykling och på så sätt knyta ihop det hela på ett sätt som inte funkar på sommaren.

Oggler skrev:
> Har du (andreasm) någon koll på hur mkt snö det
> är på isen utanför plogade banan? Det är
> såklart också lokalt. Det verkar som om du
> använder isen för vinterträning? Det låter
> intressant. Undrar varför det inte är flera som
> passar på. Helt klart skön omväxling. Det går
> ju garanterat inte att hoja där på sommaren så
> att säga. Det borde vara perfekt för CX-folket?
> Jag tycker det är en skön känsla att hoja där
> jag annars brukar åka båt. Det går ju också
> att komponera rundor med inslag av iscykling och
> på så sätt knyta ihop det hela på ett sätt
> som inte funkar på sommaren.

Det är ett ganska tunt lager. Fullt cykelbart. Cyklar gärna på isen för att slippa trainern och som sagt så behöver man inte vara särskilt försiktig och man kan köra intervaller på ett bra sätt.

Det är kul att kunna köra "som man vill" över isen och ger en speciell frihetskänsla.

Jag har inte använt isen för att knyta ihop rundor på land men det funkar såklart.

/AndreasM

Då var det avklarat så att säga. Bra grepp utan dubb hela vägen till Hässelby. Smörcykling i medvind.

Inga sura miner från skridskoåkare. Vi var långt ifrån ensamma om att ha valt alternativ till skridskor. Vi mötte en del andra cyklister, endurohojar, fyrhjulingar, paramotors. En bil också.

Hoja på isen bland skridskofolket ger en skön amfibiekänsla, där dom sitter och spänner av sig skrillorna kör man bara rätt upp på land...

dnnn skrev:
> Hoja på isen bland skridskofolket ger en skön
> amfibiekänsla, där dom sitter och spänner av
> sig skrillorna kör man bara rätt upp på land...

Fast lite jobbigt om man skulle få punka mitt ute på ispannkakan, inte helt optimalt att fixa med sådant där osv :).

Oggler skrev:
> Varför då? Bättre förutsättningar för
> punkalagning kan det väl inte bli?

Hum, tänkte mer om man måste vingla tillbaks till land på hal is eller nåt med cykeldojjor på fötterna :).

saltgurkan skrev:
>Hum, tänkte mer om man måste vingla tillbaks till
>land på hal is eller nåt med cykeldojjor på fötterna :).

Kan man inte få tag på några SPD-broddar; tänkte för dom som promt ska vara landpunkalagare...

Jag har "tåspikar" till mina Lake vintercykelskor som jag skulle kunna skruva dit, men på platten känns det inte som om det skulle behövas.

Jag blåser liv i förra årets tråd. Jag tänker nog försöka hoja i år igen. Väder och vind ser helt OK ut. Dessvärre så är det mkt snö på isen vilket gör att man är hänvisad till plogbanorna.

Är det någon som är sugen på att göra mig sällskap?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp