Uppside down gaffel..?

Casper

Ny medlem
Uppside down gaffel..?
För inte allt för många år sedan så var det så himla hajpat med uppside down gafflar, jag kommer främst ihåg Marzochhis Shiver, och Manitous Dorado. Idag så finns endast Doradon kvar, och vad jag läst mig till så är det endast Intense´s stall som använder den.

Jag hittade även detta på freeride.nu:
"hejsan

Jag undrar vad det är för skillnad på en "vanlig" gaffel och en upsidedown gaffel?? marzocchi har ju gjort upsidedown gafflar tidigare men nu slutat och gör bara "vanliga"...

Men vad finns det för för och nack delar med "vanlig" jämfört med en upsidedown??

Tack på för hand;)

//Elias
/ Elias5

Ja du det är ju en bra fråga men generellt kan man säga att en konventionell gaffel (boxxer etc.) är mera vridstyv tack vare bryggan som finns mellan nederbenen medans en upsidedown gaffel är styvare framåt och bakåt tack vare de grövre överbenen dessutom brukar en upsidedown gaffel ha en lägre ofjädrad vikt (alltså de delar som följer med hjulet) vilket är positivt för fjädringsegenskaperna.

Varför de är så ovanliga numera inom DH när de nästan är helt allenarådande inom MX kan jag inte svara på även om Doradon faktiskt har kommit tillbaka.

Hoppas du fick lite klarhet.
/ Klas Hägg"

Någon som har bättre koll?

Uppside down gaffel..?
Tror att priset kan vara en del med... Doradon är snuskigt dyr... Foes upsidedown lär vara i samma prisklass...

Uppside down gaffel..?
Jepp, Klas har gett ett bra svar redan. Minns hur trevlig ens Mz. Shiver kändes över stök, synd att känslan förvreds när man insåg hur tung den var och att hjulet pekade åt vänster under hård inbromsning. Mums. :)

Doradon flexade med men inte lika illa. Man hann dock med rätt så få åk innan den imploderade. Den nya har jag ej testat, Manitou har blivit kreativa med priset nu med. :)

Uppside down gaffel..?
Plush skrev:
-------------------------------------------------------
> Tror att priset kan vara en del med... Doradon
> är snuskigt dyr... Foes upsidedown lär vara i
> samma prisklass...

Jo precis. Svårt att bygga upside down-gafflar till vettiga priser eftersom det är liiite krångligare att bygga en tillräckligt lätt och styv usd jämfört med en konventionell gaffel.

På MC-trial sitter det ofta konventionella gafflar. Misstänker att det beror på vikten... (Eller på att risken att skrapa innerbenen är större vid trial än annan åkning.)

Uppside down gaffel..?
Jensen skrev:
> finns ju lefty me, är ju en upside down gaffel,
> dock kanske inte inom samma användningsområde
> som ovan nämnda gafflar.

Tjena!

Cannondale gjorde ju en USD innan Leftyn.. Moton

cannondale%20super%20v%20m.JPG

Det var från den som dom utvecklade Leftyn.. Man tog helt enkelt två rör bajs och trollade bort det ena så man bara fick ett rör med bajs.. Men det är fortfarande bajs hur man än vänder på det..

Uppside down gaffel..?
den där bygger väll inte på samma teknik som lefty, den där hade väll inte nållager osv.

de hade även en me bromsbrygga med, som såg ut som en vanlig gaffel, men var uppside down

här syns båda:
1998-moto.jpg ht=619

Senast redigerad av en moderator:
Uppside down gaffel..?
Upside down har klara fördelar vad det gäller smörjning. (och nackdelar med usla packboxar)

Vad körde BOS med för framnav på den goda tiden? 24mm axel? Var det styvt som ett tonårsstånd tro?
frontend.jpg

Uppside down gaffel..?
Jensen skrev:
> den där bygger väll inte på samma teknik som
> lefty, den där hade väll inte nållager osv.
>

Tjena!

Är relativt säker på att den hade just det..

Uppside down gaffel..?
Sunns "Obstacle" som satt på Radical + körde med 25mm nav som ser väldigt lik ut den som BOS hade. Axeln ser identisk ut också precis som kronorna. Men det var ändå inte så mycke stabilitet i "sladdret", dvs hur lika hjulet pekade mot hur man höll styret. Men fjädringsegenskaperna tyckte jag verkligen om! Förutom att shimsen hade en förmåga att gå sönder...

Inte lika styvt som en konventionell gaffel med brygga mellan ytterbenen tyvärr trots axeln.

Väldigt mycke likheter i övrigt men Obstacle hade kråmade stålinnerben istället för anodiserade alu som det ser ut som på bilden.

Uppside down gaffel..?
Kneecap skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > den där bygger väll inte på samma teknik som
> > lefty, den där hade väll inte nållager osv.
> >
>
> Tjena!
>
> Är relativt säker på att den hade just det..

det är ju lite märkligt, då leftyns innerben inte är runt, vilket den där är. leftyn har inte packningar på samma sätt o har därför en bälg som täcker innerbenet, det har inte den där. så jag ställer mig högst tveksam

läs sen på http://www.eighty-aid.com/index.php?id=105&L=1 som är kända för att serva cannondale gafflar.

"This is the only HeadShok/Cannondale fork that doesn't have the famous needle bearings."

Moto FR däremot, den andra som syns på bilden jag bifogade lägre upp i tråden, den har nog nållager. gillar va som skrivs om den på 88:

"Moto FR, one of the first "free ride" forks. Coil sprung, oil damped and a bit overweight, but almost indistructable. The reenforced version is the best Tandem fork on the planet."

Uppside down gaffel..?
Tjena!

Då blandade jag ihop dom.. Visste iaf att jag en gång rivit i en Cannondalegaffel med nållager, som inte var en lefty...

Uppside down gaffel..?
En annan femma är ju den att på MX så har man stora fördelar med argumentet "ofjädrad vikt", som i princip försvinner på en cykelgaffel där ytterbenen på en konventionell gaffel kan byggas i princip lika lätta som innerbenen på en USD-gaffel.

På en MX är inte förhållandet detsamma då det ska stå pall för mycket mer stryk, och en konventionell gaffels ytterben kan helt enkelt inte matcha USD i ofjädrad vikt.

Tillbaka
Topp