urk, köpt för stor cykel

• Trådstartare Trådstartare olaf
  • Start datum Start datum
O

olaf

Guest
urk, köpt för stor cykel
Hjälp! Min veckogamla Kona cinder cone är för stor. Jag ville ha en 17" men butiken hade bara 18" och jag mätte och tyckte att det kändes ok. Men den är för stor känner jag nu. Jag är 177 cm och har inte långa ben. Jag skulle egentligen haft en 16" (17" cinder cone finns inte listat). Vad är det bästa tipset att göra?

urk, köpt för stor cykel
Rippa: Knappast skälla på personalen, om du läser så skrev han de att han själv mätt ut den å tyckte den passade vid köptillfället!...

Fråga istället snällt om du kan få byta!

urk, köpt för stor cykel
Jag ringer butiken i morgon. Om dom tar tillbaka cykeln, hur stor är rimlig värdeminskning? Jag har varit ute i skogen ett par tre svängar och det finns inga skråmor på den ...

urk, köpt för stor cykel
jag skulle vissligen säga att 18" är rätt storlek för dig, men du vet bäst själv. 16" kommer du nog uppleva som väldigt väldigt litet.

hur som helst så har butiken inget ansvar att ta tillbaka cykeln, gör de de så är en rimlig värdeminskning kanske 2000 kr om cykeln har synbart slitage = ser använd ut = går inte att sälja med mindre än 20% rabatt = måste tvättas och donas med i en timme för att få den i säljbart skick.

skäller du ut butikspersonalen enligt tips här så får du nog räkna med att dras med cykeln tills du säljer den privat.

urk, köpt för stor cykel
tycker inte det låter som en så galen storlek men visst en 17" hade kanske suttit som en smäck. vet ju inte hur du vill att cykeln ska kännas. jag är själv 173 och har en 17" och vägde mellan att ta en 16"

urk, köpt för stor cykel
På vilket sätt känns den för stor? Det kan möjligtvis inte vara så enkelt att det räcker med en kortare styrstam? Eller ställa in sadeln bättre? 18" borde vara lagom till dig men vi är ju alla lite olika.

urk, köpt för stor cykel
Jovisst, det är nog på gränsen att 16" blir för litet men å andra sidan ger en för stor ram mer trubbel än en för liten, eller hur? Bland annat märker jag att om jag går av hojen på en slänt kommer toppröret emot skrevet. Samma manöver i ett snabbare förlopp kan jag tänka mig skulle kunna göra ont.

Hur stort avstånd har ni mellan topprör och skrev på era hojar (för skogskörning)?

urk, köpt för stor cykel
olaf skrev:
-------------------------------------------------------

> Hur stort avstånd har ni mellan topprör och skrev
> på era hojar (för skogskörning)?
>

C:a 17 cm, ungefär mitt på toppröret med sadelspetsen i ryggen. C:a 10 cm längst fram på toppröret. Är 192 cm, har en 18"-ram.

urk, köpt för stor cykel
JTExploder skrev:

> C:a 17 cm, ungefär mitt på toppröret med
> sadelspetsen i ryggen. C:a 10 cm längst fram på
> toppröret. Är 192 cm, har en 18"-ram.

Kors i krösnamoset! 17 cm! Jag har 5!
Nu blir jag om möjligt än mer övertygad om att jag bör försöka byta till en mindre cykel.

urk, köpt för stor cykel
Olaf skrev:
> JTExploder skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > C:a 17 cm, ungefär mitt på toppröret med
> > sadelspetsen i ryggen. C:a 10 cm längst fram
> på
> > toppröret. Är 192 cm, har en 18"-ram.
>
> Kors i krösnamoset! 17 cm! Jag har 5!
> Nu blir jag om möjligt än mer övertygad om att jag
> bör försöka byta till en mindre cykel.

Fast min ram är förstås lite åt det extrema hållet vad gäller höjd vs min längd, jag måste ha en 420 mm sadelstolpe för att det ska funka.

urk, köpt för stor cykel
ska du ha så mycke spelrum som jtexplorer blir det nog svårt att få tag i någon mtb alls åt dig. 16" är väl den minsta. jag har väl kring 10cm inte mer.

urk, köpt för stor cykel
10 cm kanske, den såg inte direkt för stor ut i skogen men det är ju trots allt rätt svårt att veta, hur länge sen var det du köpte den, man har väl 10 eller 14 dagars öppet köp enligt konsumentköpslagen oavsett vad handlaren säger förutsatt att grejen är i nyskick.

urk, köpt för stor cykel
Du ska nog inte stirra dig blind på höjden mellan skrevet och toppröret alltför mycket. Min ram är låg men det blir ändå inte mer än uppskattningsvis 7-8 cm "frigång" på plan mark. Jag upplever aldrig att man i kritisk situation hoppar/ramlar av så att toppröret riskerar att skada viktiga kroppsdetaljer. Det betyder givetvis inte att det kan vara så utan helt enkelt att jag upplever det så. Det viktigaste är hur cykeln känns när du cyklar på den. Hur känns den för stor då?

urk, köpt för stor cykel
Hm, så länge jag är på cykeln känns den inte mycket för stor, men jag vill gärna förutom XC leka lite åt trialshållet och då inbillar jag mig att 5 cm "frigång" kan vara för litet. Min förra hoj, en Scott Tampico från -97 var på tok för stor (20") så den kunde jag inte alls köra i skogen med. Fattar inte att jag kunde göra om samma misstag igen. Det är nackdelen med rea, man blir lätt lite hetsad ...

Det där med öppet köp var bra tips, det ska jag kolla.

urk, köpt för stor cykel
Öppet köp är väl frivilligt av butiken att erbjuda vid direktförsäljning i butik. Vid fjärrförsäljning däremot är det lagstadgat, men då endast om produkten är oanvänd. Rätta mig om jag har fel...

urk, köpt för stor cykel
En cinder cone är i mina ögon inte direkt lämplig för trial i någon storlek. Om du ändå redan kört den testa en runda till och se om den verkligen är för stor.

urk, köpt för stor cykel
Du har rätt storlek. Jag som är 2 cm kortare (kanske längre ben, vem vet) och jag har en 18" Cinder Cone. Det beror även på om du hadew tänkt växa lite till. Då är 18" lagom för dig. Men skall du krympa skall du någ ha köpt en 16".

urk, köpt för stor cykel
Betaine^ skrev:
> Du har rätt storlek. Jag som är 2 cm kortare
> (kanske längre ben, vem vet) och jag har en 18"
> Cinder Cone. Det beror även på om du hadew tänkt
> växa lite till. Då är 18" lagom för dig. Men skall
> du krympa skall du någ ha köpt en 16".

växa tror jag inte han har tänkt göra (om det är den Olaf som jag tänker på så kommer han snarare krympa av åldern.. hmm, ta detta som ett skämt Olaf)

urk, köpt för stor cykel
Helt rätt, jag har nått den aktningsvärda ålder (ett halvt sekel) då man så långsamt börjar skrumpna ihop. Snart är jag väl så kutryggig att jag av misstag knäpper ihop västen med gylfen.

Anyway, jag talade med butiken och de kan inte ta tillbaka en begagnad hoj för att sälja den som ny. Ingen överraskning direkt. Så om ingen köper min två veckor gamla Kona Cinder Cone (finns i Malmö) för 7 000 behåller jag den. Cykeln är inte så stor att jag inte kan använda den, bara det jag hade föredragit en mindre och kompaktare ram. I övrigt är jag mycket nöjd med den.

Tack för alla bra råd
i denna tråd!

urk, köpt för stor cykel
Det tyckte jag var dåligt. Butiken har ett ansvar mot dig som kund att sälja en cykel som passar. Om inte annat så borde du få ett bra pris på en lös 16-tumsram så att du kan byta. Vilken butik var det?

jag gissar också att du menade trail inte trial, eller är du en såndär kool 50åring som tänker börja göra bakhjulstrix med cykeln?

Tillbaka
Topp