Utåtpekande fötter och clipless

phpoker

Medlem
Hej!

Jag har, som de flesta andra, två stycken fötter. Mitt problem är dock att min högerfot pekar ut åt sidan med en ganska så kraftig vinkel vilket ställer till problem för mig när jag vill köra med clipless pedaler. På mina spd-skor så kan jag inte montera klossen tillräkligt mycket vriden, och om jag skulle kunna det så tar hälen i vevarmen när jag trampar. Problemet jag upplever är till en början att det känns "obekvämt" i knäet och att det efter ett tag börjar göra ont om jag cyklar vidare. Det är framförallt på insidan/framsidan av knäet som smärtan/obehaget uppkommer...

I dagsläget så har jag på högersidan "pedalaxelförlängare" (https://www.sjscycles.co.uk/pedals-cleats/20-jtek-qplus-pedal-extenders-916-inch/) och plattformspedaler. Det gör att jag kommer tillräckligt långt ut med foten så att jag kan sätta foten på det sätt som känns naturligt för mig. Det här funkar ju dock tex inte om jag skulle vilja gå på ett spinningpass, vilket är lockande nu när vädret börjar bli som det är. Både spd-sidan och den platta sidan med korgar av pedalerna som sitter på spinningcyklarna jag har testat gör att foten mot sin vilja tvingas in i en vinkel som framkallar knäont.

Finns det någon som har liknande problem och har lyckats lösa dem? Jag tänker mig om det funkar med någon sorts iläggssula eller liknande som skulle kunna hjälpa till. Jag skulle gärna hitta en lite mer generell lösning som funkar även i andra sammanhang än cykling då jag har problem även med tex rullskidor pga detta...

P.S. finns det något sätt att byta namn här på forumet?

om du sätter en kil av t ex hopvikt papper 2-3 mm hög och lägger under innersulan på platsen där stortåna grundled belastar underlaget har det till effekt att foten vrids in..

sadeln kan också vara en faktor, klämmer det i främre underredet känns det mindre om man vinklar ut i höften. knän och fot följer med..

Vet att det kanske inte är lösningen på spinningpassen, men jag har känsliga knän och tänker gå över till speedways system som erbjuder mer float vilket jag hoppas kan hjälpa mina knän.

Jag håller faktiskt på att experimentera lite med kilar under foten. Har köpt både såna man har inuti skon och såna man sätter mellan kloss och sko. Än så länge känns det dock lite knepigt att få till bra, det känns liksom lite annorlunda i knäet än vad jag är van vid. Å andra sidan kanske det är helt normalt och jag borde helt enkelt testa några längre pass för att se hur det känns efteråt....

Jag har samma problem med min högerfot och löste det galant genom att skaffa sulor med ordentligt tilltaget stöd för fotvalvet. Orsaken är att min fot kollapsar i valvet vilket får effekten att knäet faller inåt och foten pekar utåt. Hade exakt samma problem med värkande insida av knäet, men det är helt borta nu. I samma veva flyttade jag bak klossarna så långt det gick. Mina ben fladdrar därför inte alls i sidled på samma sätt som förut. Kan vara värt ett försök.

Tillbaka
Topp