Utgånget datum på Gel

Utgånget datum på Gel
Är det någon som vet om Gel är datumkänsligt eller är det bara att proppa i sig även om bäst före datumet har gått ut? Ingen höjdare om man blir dålig i magen på tex en tävling!

Utgånget datum på Gel
Ingen fara med utgånget datum på gel, eftersom gel räknas som livsmedel får det max märkas med 2 års hållbarhetstid -men funkar förmodligen magkrångelfritt efter 10 år :-)

Utgånget datum på Gel
gelen brukar ju bestå rätt mycket av socker/sötninhgsmedel, och om ja inte minns fel så är det så att är det tillräkligt sött så trivs inte bakterier eller om det var svamp, alltså borde det inte vara farligt att äta utgången gel, såvida den inte är extremt gammal. dock aldrig testat, så vet inte.

sen om funktionen inte är densamma låter ja vara osagt.

Utgånget datum på Gel
Tjena!

Jag har råkat trycka i mig en tub med gel som var tre-fyra år för gammal.. Hände inget speciellt.. Kommer ihåg det väldigt speciellt då min syn försämrades kraftigt och jag tappade hörseln samma dag.. ;)

(nej det är ingen fara.. ät på..)

Utgånget datum på Gel
Jensen skrev:
-------------------------------------------------------
> så är det så att är det tillräkligt sött så trivs inte bakterier eller om det var svamp,

Typ, det är därför det funkar med lösviktsgodis i välbesökta matvarubutiker. Trots alla människor som går och handlar trots att de är sjuka (hosthostatjoo) eller ohygieniska typer som plockar direkt med smutsiga fingrar går godiset att äta utan att man blir sjuk. Det ska visst vara tack vare allt socker som finns i och omkring godiset.

Utgånget datum på Gel
Utgångsdatumet är inget man behöver bry sig om. Fast du skall inte spara på en öppnad förpackning allt för länge.

Det som händer är att vitaminerna som är tillsatta oxiderara och "förstörs", men produkten ger fortfarande sockerboosten du är ute efter. Samma sak med sportdryck, kan sparas hur länge som helst (oblandad).

Utgånget datum på Gel
jag citerar Rocky som alltid harnågot vettigt att säga om allt.

Bilagor

• rocky.jpg
    rocky.jpg
    67.6 KB · Besök: 209
Tillbaka
Topp