Utlandsköp

Korven

Ny medlem
Utlandsköp
Tjo!

Ska köpa cykel och funderar på att köpa från tyska Poisonbikes. Drar mig från att köpa från nätbutiker och framförallt de från utlandet. Fast man kan ju inte låta bli att tänka på hur mycket mer cykel man får för pengarna =P Eftersom sökfunktionen är nere så tänkte jag fråga lite om nackdelar, fördelar, tankar osv om utlandsköp.
Kan man stöldskyddsregistrera cykeln i sverige sen?
Blir eventuella reklamationer ett helvete?
Andra tankar?
erfarenheter av beställda småprylar samt hela cyklar.
Vågar man? =P

En annan fråga är om magura hs 33, är de bra, eller är det bara krångligt med hydraliska fälgbromsar?

Man har som vanligt stora kval och många frågor inför storköp! =S

Ha det gött!

PS För er som vill veta så är det antingen Zyankali Xi eller Zyankali Xn som är intressanta DS

//Oskar

Utlandsköp
stöldskydsmärka kan du ju alltid o göra, det har inget o göra med varifrån saken man märker är. det är ju inget som binder tillverkaren till nått.

om eventuella rekolamationer blir ett helvete är ju rätt svårt o säga då det skiljer från butik till butik, precis som att det ibland är jävligt även om butiken ligger i sverige, så kan det jävlas med tyska butiker, MEN min erfarenhet av tyska o engelska butiker är snarare att servicen är bättre än med svenska butiker. har reklamerat några saker, o inte haft nå problem (inte reklamerat hos poison bike, så jag kan inte personligen säga nått om dem). sen beror det ju på vad man ska reklamera, äre hela cykeln så kan ju själva skickandet vara lite jobbigt, men det är ju samma sak som att köpa över nätet från svensk butik i annan stad. äre bara en enskild del äre en annan femma, då äre ju rätt enkelt, o inte så bökigt me nån stor kartong.

andra tankar, njaa, vetefan. ett förslag är ju att beställa med ett eller två extra växelöron, kan vara bra o ha om nått går sönder så slipper man sitta o vänta på ett nytt från tillverklaren.

vågar man? ja, är butiken en seriös sådan så äre absolut inga problem.

min egen erfarenhet av HS33 (körde dem i 1 år) var att de är väldigt krångelfria, visst lite jobb när de ska justeras, men det görs sällan (läs 1-2 gång per år typ) och SÅ svårt äre inte. jag hade då inga problem eller felaktigheter alls de året jag hade dem.

Utlandsköp
Steelisreal här på forumet har en Poison. PM:a honom om det. Jag vet iofs inte om han har köpt den i Tyskland, men det kan vara värt ett försök! :)

Utlandsköp
Steelisreal har köpt sin via Ebay, inte från Poison.

Vet iaf att det är en här på forumet som har beställt en från Poison och väntar på leverans. Tror det är cirka 2 veckor kvar eller nått.

Utlandsköp
Tackar!

jo det är ju fraktfritt i mars månad så det är nog inte så konstigt att några har beställt, blir ju mycket mer fördelaktigt då på en hel cykel.
//Oskar

Utlandsköp
hej! Jag har beställt en on-one inbred från häggs. skulle först köpt direkt från on-one men då priset inkl. frakt blev samma som från england så bestämde jag mig för häggs. tänker att det blir enklare att ha o göra med svenskar och billigare att skicka om nåt skulle behöva returneras. har dock inte fått cykeln än

Utlandsköp
Hej!

Jag har beställt en Arsen Xn från poison och det är minst en till på happy som också beställt från poison. Det dröjer nog 2 veckor till innan jag får den. poisonbikes svarar på mail på tyska (har ej fått svar på mina engelska mail men andra kanske har) samt är mycket trevliga i telefon både på engelska och tyska.
De har 5 år garanti på ram och 2 år på komponenter. Leveranstider som jag fick från dem vid min beställning är ca:
15 dagar för cyklar
10 dagar för ram-kit
5 dagar för ramar
3 dagar för mindre saker.

obs ovanstående är vad de sa till mig, är ju antagligen standardsvar, kan ju ta längre tid när det inte är inom tyskland.

Min jobb-kompis beställde från en annan affär www.bike-discount.de och där tog leveransen av en cykel ca 2 veckor. Inga problem.

Så fort jag får cykeln så kan jag svara mer utförligt på ditt mail. Annars finns mycket i butiksrecensionerna

\Nils

Utlandsköp
håll dig borta från nordea.. nu har de jävlats med mig 3 gånger på med samma jävla utlandsbetalning. enbart deras fel och de är helt dumma i huvudet, jag säger upp mitt konto där direkt jag sett att den här affären är slutförd.

problemet börjar med att de tar 5tkr från mitt konto o skickar till ingenmansland och tar ut en AVGIFT för detta tills de kommer underfull med att det kontonummer de själva angivit inte finns (skulle flytta mellan 2 konton för att kunna göra utbetalningen)

när pengarna väl är tillbaks en vecka senare och ensumma pengar fattigare (pga deras eget fel) så fyller jag i papprena, jippi hura den är betald.

icke sa nicke.. så enkelt va det inte.. de klarar inte av att läsa sina egna papper med kryssalternativ. skulle göra en sk OUR betalning, alltså att jag står för samtliga avgifter.

var nere på bankkontoret denna gång då hon i kassan säger ja det här ser bra ut, det blir fakturakostnaden och 50+70kr i avgift då du står för mottagarens avgifter fick jag som svar, bra och glad så drog de pengarna.

men nej.. nu kom en bekräftelse och de har gjort sin egen tolkning, nej du tim du vill inte göra en sådan betalning du vill göra en eurobetalning och låta mottagaren få ett par euro i avgift.

Detta utan att informera mig om denna ändring, och utan att kolla att mottagaren accepterar det.

Rena skämtet!

ringer upp kundtjänst o frågar vad det är för lekis egentligen, massa strul för sådant som andra banker sköter ypperligt utan något tjaffs, varit 120-130spänn i avgift och mottagaren har varit avgiftsfri.. förstår inte hur en bank kan ta ett sådant beslut själva utan att informera kunden, må så va att det är småpengar för dem men det är mitt konto och mina pengar och jag som vill betala extra avgifter för att inte mottagaren ska få några avgifter, jag förstår inte bankens resonemang att inte låta mig göra detta och de på råga inte har några svar på mina frågor är illa det med, alltså beslut de tagit utan att kunna argumentera för dem mer än att det kostar mig pengar.. vilket jag är fullt medveten om. står ju klart och tydligt "OUR betalning +70kr".

det hela slutade med att de kontaterade att de gjort fel, men jag får ingen ersättning för den avgift de tagit ut när de flyttat mina pengar till ett konto som inte falls och att de inte kommer att skicka de pengar som saknas till mottagaren (som faller bort i eubetalningsavgift) däremot kunde de tänkas göra det OM mottagaren inte accepterar att ta på sig denna avgift. detta kritiserade jag också och ifågasatte.. hon tyckte jag kunde sätta in de pengarna det kostar mottagaren på hans konto o göra en eubetalning.. men snälla du.. jag har redan gjort betalningen och du säger att den redan har gått iväg.. försenad givetvis som alltid med nordea, 200% försening och folk klagar på schenker.

en liten parantes är också att de inte ens kan skriva in ocr meddelandet rätt heller, fast iban/swift-bic koden blev rätt som tur va.

kan förövrigt säga att detta inte är första gången jag har problem med dem.

Utlandsköp
Tur att man inte har nordea då =D Läskigt vad det är för männsiskor som handskas med ens pengar ibland =S
Jag tror alla vill ha en bild på din Zyankali, Synd att dom bara har fraktfritt i Mars.
Men men lite betänketid har man kvar...

Utlandsköp
Beställde en Zyankali Xn åt en tjejkompis igår. Har haft lite mailkontakt med de innan men då jag talar/skriver tyska flytaden så har jag inte haft språkbarriären.

Fick idag en orderbekräftelse i PDF där alla delar står specade. Ser proffisgt ut hittills. Får väl återkomma om 2-3 veckor när hojen är framme.

/C

Tillbaka
Topp