Hade bestämt mig för att köra under 58 minuter idag. Yr.no spådde halvklart väder hela dagen, om än med lite vind. Tyckte väl att himlen såg lite mörk ut för halvklart, och SMHI spådde lätt regn hela dagen... men det regnade ju inte så åkte ut ändå. Lite duggregn kan man ju leva med.
Jag hann komma ungefär 5 km in på rundan då himlen bestämde sig för att jag var för torr och det började ösa ner, tillsammans med lite stämmningsfull åska. Skulle ju kunna avbryta, men hade ju ändå två mil cykling hem i så fall, så kändes som att det var lika bra att köra på och hoppas det bara var en kort skur. Regndropparna känns som småspik mot ansiktet, solglasögonen immar igen och blir fulla av vattendroppar så sikten är ju minst sagt begränsad. Går ju inte att ta av sig dem dock eftersom då får man ju såna där småspikar i ögonen istället. Gah... jaja, kämpa på. Motvind, ösregn och åska, det kunde ju varit värre.
Så kämpar helt enkelt på, och ner till Kungsbacka ligger jag i alla fall 15 sekunder före mitt PB. Men nån hade visst glömt tala om för mig att våta vägar är hala vägar, så i en av rondellerna får jag sladd på båda hjulen och låter som nånting skrapar i nånting och sen låter det konstigt om cykeln. Trodde jag fått punka eller nåt så får ju stanna och kolla vad som skett. Visade sig att det inte var nåt annat än kedjan som hoppat till fel drev. Jaja, tänkte att jag får väl försöka göra mitt bästa ändå. Så kör vidare, trampar på i vad som fortfarande är ett ösregn, om än något mindre intensivt än innan. Känns mer som en simtur än en cykeltur. Kommer till Spårhagavägen, den del som jag alltid tycker är absolut jobbigast. Trycker på så mycket jag orkar, med ett par kilometer kvar känner jag mig helt spyfärdig. Men nu börjar i alla fall regnet att avta. Svänger av och tar det lugnt i nån minut.. känns bättre... solen tittar fram... Känns som att jag inte riktigt valde rätt tidpunkt för det här.
Till slut efter hemkomst säger Strava att jag körde på 58:44, dvs. 21 sekunder sämre än PR. Dock med en "Resting Time" på 1:13... Gah! :(