[Utmaning] Krossa Rudan 2014 "hm krossar allt"

Bra kämpat Jocke och hm!
Du är nu officiell sub 30 på mellan nu Jocke :-D

Vilken tur hm att gps:n strulade. Annars hade vi väl fått en sån där omöjlig tid att slå på långa slingan också ;-)

hm skrev:
-------------------------------------------------------
> JAg tog ett varv på mellan idag följt av ett
> varv på långa.
> Tyvärr la GPSen i mobilen av så det reggades
> inga rekord idag...
> Men långa var riktigt tort och fint, det var nog
> bara ett lerhål på hela varvet

Surt med GPS'en. Men jag tycker inte du behöver flera rekord. ;-)
Det måste ju räcka med att vara snabbast. Du behöver ju inte vara jättesnabbast.

hm skrev:
> Ohh vilken tur du körde fel ;)

Ja, annars hade det blivit tight.. ;) Lite kul med comparison på strava. Vi ligger på sekunden lika inför galgbacken, där du gör det avgörande rycket och drar ifrån med 6 sek. :-)

comparison har jag inte sett ?
jag fick in en riktig fullträff på galgbacken det varvet ,dunka in med full fart och fick precis rätt växel för att bryta cykeln över krönet utan minsta sladd eller strul . tror nog den com över galgbacken kommer stå sig länge....

Jävlar vad du körde snabbt Håkan :-D
Jag som trodde hm:s tid var oslagbar, men tydligen inte för dig ;-) Riktigt tight nu i toppen på sömnlös.
Se nu till att klämma till med en bra tidpå långa också. Synd att jag är på Öland nu, jag blir ju sporrad av er ;-)
Fast Öland är inte helt fel. Blev lite snabbdistans på grus och asfalt fram tills att mörkret föll. Då blev det mest att hitta tillbaka. Utan lampa (ficklampan på mobilen blev nödbelysning)...

Var ute i morse vid Rudan.
Sådär seg kropp precis efter semestern.
Ont i ländrygg har jag också fått sen igår...
Men varifrån har jag den plötsliga ryggondan?
Mkt öldrickande i bakåtlutande läge i Grekland? hahaha :-)
Hur som haver så körde med gamla gps:en... den nya är på service.
Vet ej om jag kan synka den med datan, ingen aning var är sladden...
Men har fått en sådär halvokej/halvdålig tid på långa...
53:43 blev det.
Ingen aning om man kan lägga in tider utan Strava "bevis"...
Tomas, du får berätta hur det ligger till!

Iaf ha en fin semester på Öland!
Ses sen i skogen!
Med vänlig hälsning/oliver

Självklart kan du lägga in tid utan gps-bevis. Annars hade det ju räckt med enbart Strava, men nu har vi en egen Rudantråd som funkar utan strava också.
Jag vet att du är god för en bit under 50 minuter på den långa Oliver så du har rätt när du skriver halvbra/dålig utifrån din insats. Men på det stora hela är tiden bra och den är ju ganska jobbig att cykla snabbt på den där långa.
Själv har jag kört mig stum åtskilliga gånger i alla backarna....

hm skrev:
-------------

. tror nog den com
> över galgbacken kommer stå sig länge....

jaha där fick ja,
ett mail om galgbacken i inkorgen :(

Hej Tomas!
Ny tid på långa idag...
Den blev en liten bit bättre ;-)
48:08 är den nya tiden!
Trotts en vurpa, där jag förlorade säkert en 20 sec...
Nya gps:en har kommit också idag, så nästa tid kommer med gps fil :-)
Ha det bra alla!
Vi ses i skogen!
/oliver

Ehm jag måste bara kolla att jag fattat detta rätt. Ni som är bäst på korta rundan kör alltså 20km/h mitt inne i skogen längs de oranga skyltarna hela vägen? Nu är cykling på stigar som inte klarar barnvagnstestet (ni skulle väl iofs se på det som misslyckas) visserligen inte min grej men ändå, 20km/h det är ju helt sjukt!! Har Karlsson på Taket moddat era hojar eller hur gör ni?

Kaijan skrev:
> Micke S har varit ute krossat KOM ute vid Rudan:)

Sådärja, nu fick vi ett bra bencmark! :D

Lingon skrev:
> Kaijan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Micke S har varit ute krossat KOM ute vid
> Rudan:)
>
>
> Sådärja, nu fick vi ett bra bencmark! :D

OJ OJ!
Bra MickeS :-D
och Oliver på långa :-D
Samt Björne på långa, men det vet jag inte vem det är...
Jag som trodde hm:s tider på kort och sömnlösslingan var nästan oslagbart. Där fick jag.

TomasGr skrev:
> Har nu uppdaterat listorna och vi har nya
> ledartider på alla slingorna!
> En händelserik vecka i Rudanområdet :-)

;-)

Premiär för pannlampan mitt i sommaren.....
Ja, är man småbarnsförälder så får man hitta de allra konstigaste tiderna att träna på.
Sub 54 min på långa och en riktigt långsam tid på mellan, men då lyckades jag klämma in ett längre mekstopp efter en resa ute i spenaten ;-)

Fortfarande impad över Mickes tider....

Jag fortsätter att plöja runt i skogarna på kvällarna i mörkret. Resultatet blev precis under 26 min på "mellan SiR-slingan". Faktiskt ett PB på den rundan, men i dagsljus och med en lite kortare uppvärmning så finns det säkert lite till att kapa ;-)

Snustorrt underlag så passa på att sätt era snabba tider nu.

Micke S skrev:
> Du skulle aldrig bjudit in mig :)

Känns som att vi inte borde visa dig HDS och Ghetto Huez :)

Globalistic skrev:
> Micke S skrev:
> -----
> > Du skulle aldrig bjudit in mig :)
>
>
> Känns som att vi inte borde visa dig HDS och
> Ghetto Huez :)

En av de få gånger jag är glad att jag är skadad och inte cykelbar.

Grattis Micke till en fantastisk tid.

TomasGr - nu måste du införa ett handikapp system för oss vanliga dödliga med typ 0.5 * tiden.
Ett annan tanke är månadaden tid då undekaget är helt annat i tex april, juli och i oktober.

Alltså, sub 40 på långa är sjukt snabbt....
Du måste bomba på ordentligt Micke, både uppför och nerför. Jag får mjölksyra i benen bara av att tänka på hur du satsar uppför alla 'springbackar' på den långa förlängningen.

@hm
Ser fram mot nya försök från dig i Rudan. Ansvaret faller på dina axlar nu att utmana Mickes tider. Känn ingen press bara ;-)

@torohl
Nu ska vi inte krångla till det här med handikappsystem och grejer. Att se hur långt efter man är de som verkligen satsar fungerar bara som morot.
Ny leaderboard i tråden vid årsskiftet. Stravatiderna lever ju kvar så listorna blir ju inte synkade, men det är de inte helt ändå.
'Månadens tid' är en bra ide. Vi testar!

Imponerande tid Micke det var intressant att se hur fort det går att köra!

Men hur tillförlitligt är Strava egentligen? En Björn har ju kört på 43.54 men han ser ut att ha missat att köra in på sista rotmattan där man kommer ner på bron vid sjön men ändå har Strava registrerat tiden!

@TomasGr Handikappsystemet var mest som ett skämt.
Kul att du nappade på Månadens tid (för det var ett seriöst förslag) då undelaget kan skilja grymt mycket från tid och tid.
Och sedan får ju snabb åkarna något mer att kämpa för.
Tänk att vara Mästare från april till oktober - vilken klo!

ordens skrev:
> Imponerande tid Micke det var intressant att se
> hur fort det går att köra!
>
> Men hur tillförlitligt är Strava egentligen? En
> Björn har ju kört på 43.54 men han ser ut att
> ha missat att köra in på sista rotmattan där
> man kommer ner på bron vid sjön men ändå har
> Strava registrerat tiden!

Det är jag som kört på 43.54. Har åkt runt en del och försökt lära mig att hitta men har tydligen missat en bit. Det är inte helt lätt att följa skyltningen har kört fel på flera andra ställen också, men trodde att jag hade fått till det när segmenten började gå in. Ska åka dit och kolla lite mer och hitta sista biten kring sjön.

Det är väldigt jobbigt att klämma in ett snabbt varv på långa men ska försöka få till ett nytt varv, men är sugen på att köra de kortare också. Sedan är det lite tufft när Micke lägger ribban högt på alla 3 varven.

Känns nästan som det här är aktuellt.

Kaka skrev:
> ordens skrev:
> -----
> > Imponerande tid Micke det var intressant att se
> > hur fort det går att köra!
> >
> > Men hur tillförlitligt är Strava egentligen?
> En
> > Björn har ju kört på 43.54 men han ser ut
> att
> > ha missat att köra in på sista rotmattan där
> > man kommer ner på bron vid sjön men ändå
> har
> > Strava registrerat tiden!
>
> Det är jag som kört på 43.54. Har åkt runt en
> del och försökt lära mig att hitta men har
> tydligen missat en bit. Det är inte helt lätt
> att följa skyltningen har kört fel på flera
> andra ställen också, men trodde att jag hade
> fått till det när segmenten började gå in. Ska
> åka dit och kolla lite mer och hitta sista biten
> kring sjön.
>
> Det är väldigt jobbigt att klämma in ett snabbt
> varv på långa men ska försöka få till ett
> nytt varv, men är sugen på att köra de kortare
> också. Sedan är det lite tufft när Micke
> lägger ribban högt på alla 3 varven.
>
> Känns nästan som det här är aktuellt.
>

Kul att du dyker upp här i tråden Kaka! Jag undrade vad det för någon som körde sådär ruskigt snabbt på långa häromveckan. Jag tror faktiskt att du ändå fick till slingan rätt när jag kollade lite närmare. GPS-spåret på Strava ser ut att stämma iaf. Sedan har du ju kört lite fram och tillbaka på andra ställen och kanske är det de spåren som förvirrar?

Du har inga problem att hitta "mellan" och "korta" slingan nu när du fick till den långa.

På mellanslingan så hoppar du bara över att svänga tvärt vänster in i den backiga "långa förlängningen" (efter grusvägen/skogsvägen). Istället rakt fram där och typ 200m senare så är du ansluter den långa tillbaka på spåret och du känner igen dig med orangea markeringar ;-)

På den korta så kör du inte ut över golf-ängen efter den där lilla knixiga nerförbacken med svängen under trädet och över den pyttelilla bron över diket. Efter bron håller du höger längs med kanten på ängen i kanske 150m fram tills att du kommer fram till Sörmlandsslingans instickare till höger i skogen. In där och strax är du på mtb-slingan igen med den härliga rotmattan.

Som sagt, din tid är också ruskigt bra och antagligen tävlar du en del på mtb eller lvg?

Kanske att jag ska slänga in ett segment på rotmattan? Men då gäller det att pricka rätt så att den fångar upp alla sträckningar....

Du hittar säker Kaka med lite kartgranskning också.

Kaka skrev:
> ordens skrev:
> -----
> > Imponerande tid Micke det var intressant att se
> > hur fort det går att köra!
> >
> > Men hur tillförlitligt är Strava egentligen?
> En
> > Björn har ju kört på 43.54 men han ser ut
> att
> > ha missat att köra in på sista rotmattan där
> > man kommer ner på bron vid sjön men ändå
> har
> > Strava registrerat tiden!
>
> Det är jag som kört på 43.54. Har åkt runt en
> del och försökt lära mig att hitta men har
> tydligen missat en bit. Det är inte helt lätt
> att följa skyltningen har kört fel på flera
> andra ställen också, men trodde att jag hade
> fått till det när segmenten började gå in. Ska
> åka dit och kolla lite mer och hitta sista biten
> kring sjön.
>
> Det är väldigt jobbigt att klämma in ett snabbt
> varv på långa men ska försöka få till ett
> nytt varv, men är sugen på att köra de kortare
> också. Sedan är det lite tufft när Micke
> lägger ribban högt på alla 3 varven.
>
> Känns nästan som det här är aktuellt.
>

Kaka, jag menade inget negativt mot dig för oavsett om du missat den biten så är det en riktigt bra tid, men det är konstigt att Strava inte är exaktare tycker jag.
Den biten är nog för övrig där det är lättast att köra fel då man har hög fart nerför backen i kurvan innan man skall till höger ner i surhålet,

Senast ändrad:
Grymma tider, Micke S och Kaka!
Strava utvecklas ju hela tiden, men det är inte helt exakt. Det räcker med att man kört ungefär rätt sträcka och distans för att man skall komma in på ett "segment". Gissar att man kan gena upp till 10% och ändå komma in på segmentet. Ett exempel, segment ågestas 6km slinga är 5.9 km enligt strava:
http://app.strava.com/segments/3009813
Innehavaren av Course Record har skippat den lilla extraslingan vid starten och bara kört 5.4 km men ändå kommit in på segmentet:
http://app.strava.com/activities/47636815#

Det är vad jag vet 75% uppfyllnad av segmentet som gäller för att det ska registreras en tid. Normalt följer ju inte GPS-spåret den exakta cykelvägen och ibland missar man segmentet fast man kört rätt, eller så är segmenet skapat utifrån en dålig mätning. Är segmentet exakt markerat och gps'en följer banan exakt så kan man alltså gena upp till 25% av sträckan och ändå få en tid.

Aha Ordens!

Nu fattar jag var du menar och du har så rätt. Man ska aldrig ifrågasätta dig vad gäller kartor och stigar.....Sorry.

@Kaka
Jag slänger in två bilder, den rätta vägen på nr 1 och din väg på nr 2. Det är en orange "högerpil" som visar in mot skogen precis där. Du kommer med ganska hög fart då du 200m tidigare fått upp farten i en nerförsbacke och precis som Ordens säger så är den lätt att missa.

1:
Rudanrotmatta.jpg

2:
Rudanrotmatta2.jpg

Rätt måste ju vara rätt ;-)

Då får det bli en tur till rudan ikväll för att reka runt lite, nu ska jag se till att komma in på rätt stig. Efter den fina kartan borde det inte vara några problem.

@ThomasGr Jo jag tävlar på landsväg men är helt färsk på det här med skogscykling, så jag har ganska mycket teknik kvar att lära mig.

Så där då tror jag att jag har lyckats få till en tid på mellanslingan. Men jag inväntar granskning av Tomas.
Trist nog för mig så var vägen full av barnfamliljer i botten på sista backen så jag fick ta det väldigt lugnt där, och kom in på 22:49. Mitt i smeten med hm och lingon.
Nästa vecka kan det bli ett nytt försök.

Bra kört ikväll både Prophet och Kaka!

@Kaka
Granskning klar och du blir godkänd ;-) Nu är du med på leaderboarden. Lustigt att du lyckades med bedriften att pricka Lingons tid på sekunden. Du är riktigt snabb och om du inte kört mtb så länge så kommer du att bli ännu snabbare....Så grabbarna där uppe får se upp, helt klart. Ge korta slingan och den långa nya chanser så har vi två tider att jaga i listan.

@Prophet
Fin insats och om jag läser av Strava rätt så gick du in på 30:15. Bättre tid än du sa tidigare. Jag tror att du når sub 29 ganska snart med några rundor till samt bättre ljus. Vi körde ju med lampor ;-)
Ledsen att jag lät dig köra själv i de sista backarna, men jag kunde inte låta bli att "bomba på" uppför de två Stravasegmenten. Nu har jag något att bita i när jag möter samma backar då det är dags för nästa tur i Rudan....

Å, hjälp vilka tider som registrerad!
Nu får man verkligen se vad som möjligt att göra, och vad som en småfet tre-barns-far inte har en sportmössa att nå. Någonsin.
Men det är kul att alla stigfantomer får lite motstånd uppe i toppen. Kul också att vi lyckades locka ut lite riktiga elittävlare ut till 'våran' skog.
Kämpa på allihopa. Både elit och glada motionärer.
Tomas - jag kommer snart och gör en motionärstid på långa. Hoppas den håller sig torr någon vecka till.

Är sugen på köra någon av rundorna. Men har inte vart där tidigare och som jag tolkar det kan det vara lite halvsvårt för en nybörjare att hitta runt.
Är det någon som har någon gpx-fil man kan lägga in i gpsen och följa eller är det kanske någon som vill guide runt någon av slingorna i morgon fm?

Tillbaka
Topp