[Utmaning] Krossa Rudan 2014 "hm krossar allt"

Linkenn skrev:
-------------------------------------------------------
> Är sugen på köra någon av rundorna. Men har
> inte vart där tidigare och som jag tolkar det kan
> det vara lite halvsvårt för en nybörjare att
> hitta runt.
> Är det någon som har någon gpx-fil man kan
> lägga in i gpsen och följa eller är det kanske
> någon som vill guide runt någon av slingorna i
> morgon fm?

Kan ev. Visa i morgon förmiddag den korta. Vilken tid i så fall?

Globalistic skrev:
> Linkenn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är sugen på köra någon av rundorna. Men har
> > inte vart där tidigare och som jag tolkar det
> kan
> > det vara lite halvsvårt för en nybörjare att
> > hitta runt.
> > Är det någon som har någon gpx-fil man kan
> > lägga in i gpsen och följa eller är det
> kanske
> > någon som vill guide runt någon av slingorna
> i
> > morgon fm?
>
>
> Kan ev. Visa i morgon förmiddag den korta. Vilken
> tid i så fall?

Spelar ingen roll vilken tid, men 10/11 tiden? Finns det något bra ställe att parkera på? tar bilen dit från tullinge.

Åkte till Rudan för att utmana mellanslingan...
Ganska ok tid, men bena var inte 100...
23:53 blev tiden! Bättring ändå med 37sec!

hej svejs...

Hej hopp helt ny på hela mtb grejen men tycker det är löjligt roligt...

Provade långa men missade slutet o yrade lite för några dagar sedan:
https://www.strava.com/activities/69666814

Har jag kört fel nån annanstans än i slutet? Ny på strava oxå ....

Skall ut imorgon bitti o göra ett nytt försök på att hitta den...

Några frågor till er mer erfarna, fixar ni alla uppför/nerförsbackar? Eller finns det något ställe man kan gå med gott samvete?
Alla spångar? (Lite feg själv här med gyttjebadning som följd ;) )
Vad kör ni för cyklar ? (Själv har jag skaffat 26 fs, canyon am 2010)
Mera skydd än bara hjälm?

Önska mig lycka till o tack för all hjälp

Gustav

Goodstuff skrev:
> Hej hopp helt ny på hela mtb grejen men tycker
> det är löjligt roligt...
>
> Provade långa men missade slutet o yrade lite
> för några dagar sedan:
> https://www.strava.com/activities/69666814
>
> Har jag kört fel nån annanstans än i slutet? Ny
> på strava oxå ....
>
> Skall ut imorgon bitti o göra ett nytt försök
> på att hitta den...
>
> Några frågor till er mer erfarna, fixar ni alla
> uppför/nerförsbackar? Eller finns det något
> ställe man kan gå med gott samvete?
> Alla spångar? (Lite feg själv här med
> gyttjebadning som följd ;) )
> Vad kör ni för cyklar ? (Själv har jag skaffat
> 26 fs, canyon am 2010)
> Mera skydd än bara hjälm?
>
> Önska mig lycka till o tack för all hjälp
>
> Gustav

Samma känsla här - löjligt skoj nästan jämnt.

Ja, det ser ut att ha gått lite fel både på mitten och i slutet. Spåret gör en 150-graders sväng när du kommer fram till sjön och går uppför ett par elaka backar medan du tog barnvagnsrampen.
Kolla en korrekt karta i första posten i tråden.

Skydd mer än hjälm? Ja, senaste året har jag kört med 661-knäskydd. Faktiskt mer bekväma än vad man kan tro.

Absolut - lycka till! Kämpa på!

@OliverD
Stark förbättring! Jag hade sneglat lite på din 24:xx tid och tänkt göra ett försök mot den. Men nu har du höjt ribban rejält.....

@Linkenn
Hoppas du och Bang fick till en runda. Bättre guide än Bang finns inte ;-)

@Goodstuff
Roligt att du fastat för mtb och att du kör på Rudanslingorna. Ett tips när det gäller vägval och kartor är att du granskar de som ligger uppe i 1:a posten. Jag skrev ut en pdf-karta och navigerade med hjälp av den vid de svårare passagerna de första rundorna.
Angående backar och att hoppa av/sätta ner fötter vid tekniska partier så är det individuellt. De snabbare åkarna kör hela slingan 'nonstop' och tycker den är enkel och inte särskilt utmanande.
Andra hoppar av leder cykeln de värsta backarna samt får sätta i fötter här och där.
Jag vet inte var gränsen går riktigt, men om du kör den långa på under

Halloj
Körde ett par varv på lilla slingan, för att lära mig banan 22:11, inte i närheten av era supertider ;) men borde kunna kapa någon minut med fräscha ben (tredje varvet) o inget regn...

Tack Thomas pdf hjälpte ordentligt!

Härligt Goodstuff :-D
Nu är du med på listan. En bra 13:e plats med en liten marginal upp till 12:an Hazze.
Nästa gång satsar du på sub 20 och du kommer att fixa det!

Var det blött förresten? Jag tänkte cykla lite ikväll och kanske att jag ger mig på Rudan.

Hej Tomas!
Jonny Petrén och Håkan Ohlgren har fått varsin tid idag på den långa!
Tiden blev 58:38
Hoppas ett det okej bara så här men det bara jag som hade gps!
Ha det bra!
/oliver

Uppdaterad!
Bra att du plågar kompisarna ute på Rudanslingorna Oliver :-D
Jag cyklade igår kväll och körde faktiskt alla tre slingorna i ordningen Kort, Lång, Mellan. Jag tryckte i ordentligt på den korta, sedan blev det mer distansfart.
Torrt och snabbt underlag.

var ute en sväng i värmen i em på långa , fortfarande helt ok underlag trots regnet senaste tiden.
fick en inofficiell tid på ca 42,20 som inte ville fastna på segmentet ?
undra om det var för jag hamna på en liten stig som gick 10m brevid skidspåret någonstans längst bort i 50m istl för att köra nere på skidspåret...
http://app.strava.com/activities/71625339#z2231|4605

Jag var ute igår kväll. Då var det sjukt halt när det just hade regnat och jag hade snabba däck. (Fast Track) .

Frågan är hur stor skillnad det gör mellan snabba däck och bra grepp?

Har väl också med åkstilen att göra.

A

@hm
Grattis till en helt jättefin tid! Strava strular ibland och det är ju lite därför vi kör en egen Rudanlista här i tråden ;-)
Angående stigen du körde på vid sidan så spelar den biten ingen roll. Jag har cyklat på båda och strava har registrerat båda. På just den biten så blir skidspåret ett riktigt surhål och därför har det blivit en stig vid sidan. Vägvalet där är fritt precis som på några andra ställen där små alternativa vägar finns. T.ex. vid sista spången/surhålet innan man kommer ner till nedre Rudansjön.
Hursomhelst en brutal tid och inte så långt från MickeS. Vid optimala förhållanden så....

@Prophet
Visst kan det bli halkigt när det blir en sån där såpahal hinna på rötterna. Och visst spelar körteknik/fart roll. Jag upplever det som om att de snabba kör mer rakt över allt och det blir då inte lika känsligt vid halka.

Var och körde i rudan igår och fick till 22:17 på mellan, börjar arta sig lite nu, men hade lite problem på sista rotmattan nere vid sjön igår. Fick aldrig riktigt till det. Det finns ju ett ställe med en liten spång följt av ett litet motlut med massa stenar och rötter. Ser ut som om man kan köra både till höger och vänster om spången. Tar man höger måste man mellan två träd där det ser ut som om man får vara lite försiktig om styret ska komma mellan.

Den lilla backen är rätt enkel om man kunnde ha lite fart med sig in, men nu är det ju svårt, så jag fastnar där lite väl ofta.

Vilken väg kör ni här? Höger om spången, på spången eller runt till vänster? Eller bara undrar ni vad jag pratar om och har aldrig haft problem där ;)

Runt, långt till vänster. 10 ggr av 10.
Då får du med tillräckligt med fart för att kunna bryta dig upp och förbi stubben.

hm skrev:
> På spången 9/10 och klarar rotbacken
> 1/10gr....;)

Men du springer väl runt, så bra tider som du har. :-)

Du har nu en stark 2:a tid på Mellan Kaka. Strålande insats och kanske är Mickes tider inte helt omöjliga att slå? Du och hm jagar honom ;-)

Angående vägval vid sista spången så har jag ett tag nu cyklat omvägen till vänster. Men Prophet visade mig spåret till höger om spången häromdagen och det har funkat bra de två gånger jag provat. Jag får med mig farten uppför rotbacken om jag prickar precis rätt mellan träden som du nämner. Men det är tight ;-)
Att cykla på spången har jag inte vågat, men om hm kan så kanske jag kan.... Ska prova :-D

Jo det går ganska fort nu men 1.45 kvar att hämta in på Micke är mycket. En dag med bra ben och bra flyt över rötterna finns det helt klart tid att hämta, men 1.45 är väldigt mycket, men man måste ju försöka.

Kul att det var lite spridning mellan vilken väg ni tog. Jag har kört mycket till vänster men kommer bara upp för backen lite då och då. Antar att det kommer bli värre när det blir blötare och halare.
Ska till höger nästa gång jag är där. Såg smalt ut mellan träden men om Prophet och Tomas kan klämma sig igenom så borde jag också kunna.

Hej
Jag har nu arbetat upp ett sug att prova rudan jag också. Är det någon av de mer rutinerade rudanåkarna som kommer vara ute idag?
Fredrik

JA!!!

Sub 60 min på långa. 57:56. Äntligen en tid värd att be Tomas sätta upp på listan.

Lite geggigt bitvis och fortfarande gräsligt backigt men fint underhållet. Gräs och sly var nedslaget ca 1 meter på båda sidorna av berg-och-dal-bane-stigen, dvs. den delen som gör det långa spåret till just så mycket längre än mellan. Det var lite aningens halt med CV-däck men det funkade helt OK på det stora hela.

Många små grodor ute och hoppar nu också så var lite försiktiga är ni snälla. De är fridlysta.

Träffade två personer i spåret. En på väg åt helt fel håll, ut på långa, och en annan som jag plingade åt sidan när jag skulle bryta mig upp för ovan nämnda rotbacke.
Någon här?

JockeP skrev:
> JA!!!
>
> Sub 60 min på långa. 57:56. Äntligen en tid
> värd att be Tomas sätta upp på listan.
>
> Lite geggigt bitvis och fortfarande gräsligt
> backigt men fint underhållet. Gräs och sly var
> nedslaget ca 1 meter på båda sidorna av
> berg-och-dal-bane-stigen, dvs. den delen som gör
> det långa spåret till just så mycket längre
> än mellan. Det var lite aningens halt med
> CV-däck men det funkade helt OK på det stora
> hela.
>
> Många små grodor ute och hoppar nu också så
> var lite försiktiga är ni snälla. De är
> fridlysta.
>
> Träffade två personer i spåret. En på väg åt
> helt fel håll, ut på långa, och en annan som
> jag plingade åt sidan när jag skulle bryta mig
> upp för ovan nämnda rotbacke.
> Någon här?

Vilken utveckling Jocke! Fantastiskt att se när träning ger resultat. Tiden är ju strålande och när Långa Rudan körs i det tempot blir den rolig, tycker jag. Action hela tiden då det antingen går upp, ner eller så ska någon lite trixigare passage forceras med ett ständigt "flow".
Kul Jocke :-)
Du är med på listan!

Hej Tomas!
Fick en ny tid på korta idag:
15:16...bättring!
Men 1 sec bakom Håkan?!
Det måste förbättras med några sekunder ;-)
Med vänlig hälsning/oliver

TomasGr skrev:
> Aj då Oliver. Då passerade du mig.
> Bra kört och den där sekunden kapar du på
> nästa försök :-D

;-)

Som ni kanske såg stycka jag upp korta i lite fler segment, för att kunna analysera ifall det fanns några sekunder att öva på här eller där.
Men kontentan blev som väntat att Micke var ungefär lika mycket snabbare överallt ....

Bra Oliver! Nu är du 3:a på den korta :-) Sub 15 är ju riktigt starkt.

hm: Efter lite analys så verkar det som om jag tappar ungefär lika mkt genom alla segment. Det blir till att träna mer ;-)

Tack Tomas. Det artar sig tycker jag. Sub 20 på korta, sub 30 på mellan och sub 60 på långa. Det är väl nästan dags att lägga av snart, nu när man är "på topp". :-)

I damklassen så kan du anteckna MalinP på 30:20 på korta slingan. Vi kör nog nästa måndag igen. Jag ska försöka jaga ner henne till under 30.
På tal om damer - undrar vad M hojade på under tävlingen? Hon varvade mig på sitt sista varv så det gick nog rysligt fort.

Hallå, jag har tänkt ta mig till rudan för att testa cyklingen där för första gången nu snart!
Dessa 3 spår som ni verkar köra, hur är dom märkta? helt enkelt: hur hittar jag dessa 3 slingor och hur följer jag dom? :) Den långa antar jag är den slingan med orange markerade romber?

Det är väl ändå romber, orangea.
Alla tre slingor är samma långa, fast det genas på korta och mellan...
Kolla pdf kartan i första posten

tog en test runda av nya gaffeln idag :) på mellan http://www.strava.com/activities/80512561#1636747241
blev fel crownrace till gaffeln på beställningen från cc, någon som har koll på hur man ska hitta en till en 1´5" gaffel som passar ?
DSC_04331.jpg

annars en händelserik runda, körde över en frisbee när jag kom ur skogen ägarn såg inte så glad ut nån meter bort.
två stycken som nuppade i skogen innan sista nedförslöpan tappade nog micke s tid där när det var svårt att spurta ;).
jag fick ett rejält släpp i en uppförsbacke på vägen hem och fick sadelspetsen långt upp i prutten tror nog jag blev av med oskulden där, var inte alls lika skönt som dom två andra såg ut att ha det

Underbart snabb tid hm. Du närmar dig ;-)
Sen det där andra.... Fredag em/kväll tycks vara "da shit". Ska också försöka få till mina rundor vid den tiden om jag känner mig uttråkad och vill ha lite action.
Respekt att du cyklar så snabbt på helstelt. Det är ju inte bara grusstig på mellanslingan.
Starkt kört, särskilt med tanke på de yttre omständigheterna som inte var direkt kopplade till din cykling.

Det blev ett kortare pass nere vid Rudan och två nya PR:s :-)

Korta Rudan: 15:13
Mellan Rudan: 24:48

På mellanslingan måste jag ärligt erkänna att krutet i benen började ta slut....Jag började ju med den korta.
Torrt och fint (som vanligt) och om det inte kommer för mkt vatten nu i veckan så kanske det är dags att sätta PR på den långa också.

Oliver, jag jagar dig nu ;-)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp