[Utmaning] Krossa Rudan 2014 "hm krossar allt"

PR på mellan igen :-)

24:12 och nu närmar jag mig sub 24. Fast det börjar bli lite fuktigt nu på rötter och hällar så kraven på precisionen på hur jag placerar däcken på underlaget ökar. Men än så länge inget som bromsar farten nämnvärt.

Tänkte egentligen köra Kompiscrossen, men pga av olika anledningar blev det ju istället Rudan. Helt ok det med.....

Roligt att underlaget håller så bra så att det går att sätta personligt rekord i slutet av september.
Så kör på alla ni andra! Det går att putsa tiderna.

Då var "Krossa Rudan 2013" avslutad för säsongen!

En kort tillbakablick:

Mtb-stigarna i Rudanskogen låg långt fram inpå våren tryggt inbäddade under ett tjockt och plufsigt snötäcke. Sedan när snön väl smälte undan så låg det träd och grenar likt ett "plockepinnspel" utspridda över stigarna och blockerade effektivt framfarten.
Först sent i april började Rudan kännas välkommen och då startade också tiderna att trilla in på de olika slingorna.

Lokalbon JockeP var tidigt ute med topptider på Kort och Mellan, likaså Hazzeman på Långa slingan samt jag själv på den Korta. Några till, bl.a. Attila och "44" blandade sig in i toppstriden under maj månad och sakta man säkert så värmdes stigarna upp. Plötsligt dök en viss "hm" upp i slutet av maj och frågade lite försiktigt omkring sträckningen på slingorna, men han fick under den här perioden inte till något helt Stravasegment. Dock så kunde vi alla ana att här kanske var någon som kunde cykla snabbt.....

Sedan anordnade Bang "Rudan nightmare" i börja på juni. Ett starkt startfält med toppåkare som Lingon, Oliver, Rikard, E, Bang och Ordens fanns bl.a. med i startlistan. Sedan så dök också "hm" upp och nu kanske det var dags att se vad den här killen kunde prestera? Han såg snabb ut i alla fall...
Den Korta slingan blev fullkomligt krossad och hm satte alla på plats och blev överlägsen segrare. Trots Lingons rivstart.

Under senvår och tidig sommar så förbättrades tiderna för alla som var där och utmanade på samtliga slingor, Kort, Mellan och Lång. hm och Lingon presterade särskilt starka tider. Likaså Oliver som provade både Mellan och Lång också.

Men under juni dök det upp en fråga omkring slingorna från en ny joker med namnet MickeS. Med tanke på svaren han fick från några här i tråden så verkade det här vara en vass kille. Skulle vi bli överraskade igen? Först hm och nu en MickeS?
Jo, visst hittade MickeS rätt tillslut och han fullkomligt massakrerade allt motstånd. Rudan blev verkligen krossad under sommaren och jag trodde aldrig att man kunde cykla så snabbt på slingorna som de här toppgrabbarna visade.
Nu i efterhand har jag förstått att både MickeS och hm är etablerade i sverige-eliten i sina åldersklasser och om jag hade haft koll på detta så kanske jag inte blivit så förvånad.

Men det var ju flera som förbättrade sig :-) Lingon utmanade hårt, ett nytt namn: "Kaka", cyklade riktigt snabbt. Prophet, Hazzeman, Attila, JockeP och Kaijan snurrade runt och blev snabbare. Jag tror aldrig Rudan haft så många mtb-cyklister sedan forna tiders Sömnlös i Rudan-dagar.

Nu nollställer vi listorna här i tråden och ser fram mot ett ännu bättre 2014. Förhoppningsvis kan vi alla putsa på våra PR:s och jag hoppas verkligen att MickeS och hm återigen hittar tillbaka till Rudanskogen :-)

Stort grattis MickeS och nu börjar vi ladda inför 2014!

Mance Ryder

Senast ändrad:
Oj...Helt färdig. Gårdagskvällen bjöd på en ordentlig genomkörare. Lång, Mellan och Kort som en hel runda och jag "dog" verkligen. Ingen extra energi med och vattnet var slut efter inledande Långa + halva Mellan. Ungefär där blev det en fet bonk och resterande sträcka avverkades på ren vilja och med ett visst tunnelseende. Galgbacken knäckte mig två gånger om och jag fick leda upp cykeln upp :-/

Jag la upp alla tre slingorna som "Rudan all-in" och detta blir årets nyhet i utmaningen Krossa Rudan!
Ut och kör nu bara! Lite lerigt och en massa vatten, men det har väl ingen dött av?

Detta är ngt jag ska prova mig på när d är bättre underlag i Rudan. Korta kan jag, för där blev jag DM-mästare 2år i rad slutet 90-tal. Problemet är oxå att hitta mellan och långa...

ManceRyder skrev:
-------------------------------------------------------
> Oj...Helt färdig. Gårdagskvällen bjöd på en
> ordentlig genomkörare. Lång, Mellan och Kort som
> en hel runda och jag "dog" verkligen. Ingen extra
> energi med och vattnet var slut efter inledande
> Långa + halva Mellan. Ungefär där blev det en
> fet bonk och resterande sträcka avverkades på
> ren vilja och med ett visst tunnelseende.
> Galgbacken knäckte mig två gånger om och jag
> fick leda upp cykeln upp :-/
>
> Jag la upp alla tre slingorna som "Rudan all-in"
> och detta blir årets nyhet i utmaningen Krossa
> Rudan!
> Ut och kör nu bara! Lite lerigt och en massa
> vatten, men det har väl ingen dött av?

Snygg kämpainsats under dom här förutsättningarna Tomas!

ManceRyder skrev:
> Oj...Helt färdig. Gårdagskvällen bjöd på en
> ordentlig genomkörare. Lång, Mellan och Kort som
> en hel runda och jag "dog" verkligen. Ingen extra
> energi med och vattnet var slut efter inledande
> Långa + halva Mellan. Ungefär där blev det en
> fet bonk och resterande sträcka avverkades på
> ren vilja och med ett visst tunnelseende.
> Galgbacken knäckte mig två gånger om och jag
> fick leda upp cykeln upp :-/
>
> Jag la upp alla tre slingorna som "Rudan all-in"
> och detta blir årets nyhet i utmaningen Krossa
> Rudan!
> Ut och kör nu bara! Lite lerigt och en massa
> vatten, men det har väl ingen dött av?

Vad gör man inte för att var först? :-)

Nu kommer snön och kylan så näste man får det lite kämpigare, du kommer nog leda länge nu...
Verkar sanslöst jobbigt - bra kämpat Tomas!

Eller så fryser det på och banan blir snabb och då kan vad som helst hända.

Vem tar tiden först? Rompa eller hm? Eller kommer MickeS och dödar hela årets spänning??

Mycket spännande, för om det fryser på och snön uteblir eller blir minimal så är det bara och gasa!! ;-)

A

Lång + Mellan + Kort = All in. Du är inte riktigt klok du!
Men varför inte? Kul ide. Nu blev jag sugen på lite Rudan-stigar. Hoppas fjolårets meterdjupa snö uteblir så riktiga säsongen kan börja tidigare än slutet av april.

Ja, jag står utan cykel igen efter ännu ett rambrott .
Och brukar aldrig plocka ut den heller innan gatorna är sopade och vårsolen värmen...
Men sen .

Goodstuff skrev:
> Funkar det att cyckla här nu med snö?

Det blir fett tungt och ingen KOM :)

Akta skidspåren bara.
Annars så går det att ta sig runt.
Hur bra det går är nog lite beroende på vilket spår du väljer, kort, mellan eller det långa varvet.
Och som sagt, du kommer inte att persa om du har åkt här förut.

Ok, provar i helgen om inte hellas lockar för mycket
Är jag helt ute o cyklar (ha ha) när jag inte förstår KOM o persa?

Senast ändrad:
KOM = king of mountain. Ett läskigt påhitt på Strava.com. Väldigt hetsande.

Persa = ghettoslang för personligt rekord.

Cykla snyggt!

Bra kört, Attila! Med du stängde ju av garmin:en 50 meter innan strava-segmentet slutar!?!?
Epic fail! ;-)
Cykla hela vägen fram till skylten nästa gång.

Du ligger tvåa Attila :-)
Endast ca 1 min från ledartiden. Vad cyklar du på för hoj nuförtiden? En Canyon Nerve 2013? Det var så längesedan jag var med på tisdagarna så jag har glömt ...

Lingon skrev:
> Bra kört, Attila! Med du stängde ju av garmin:en
> 50 meter innan strava-segmentet slutar!?!?
> Epic fail! ;-)
> Cykla hela vägen fram till skylten nästa gång.

Tackar.

Oj då med GPSen. Sorry.

Tiden är ju beräknad trots...med marginal, och är teoretisk efter genomsnittshastighet och tillryggalagd sträcka (d=v*t) .

Här fick mina gamla fysikkunskaper visa prov:-)

ManceRyder skrev:
> Du ligger tvåa Attila :-)
> Endast ca 1 min från ledartiden. Vad cyklar du
> på för hoj nuförtiden? En Canyon Nerve 2013?
> Det var så längesedan jag var med på tisdagarna
> så jag har glömt ...

Kul! Du har rätt! Cykeln min är Canyon Nerve 2013 än så länge ...uppgradering på G..

Några bilder från Rudan idag. Orkar inte vända runt dom så ni får vrida på era huvuden istället ;-)

Uppdaterade också Stravasegmenten så det är nya och fräscha segment för 2014. Start och mål är ganska åtskiljda nu med mening så kan förhoppningsvis alla era rundor registreras utan gps-missöden :-)

Bilagor

• DSC_000052.JPG
    DSC_000052.JPG
    97.8 KB · Besök: 62
  • DSC_000014.JPG
    DSC_000014.JPG
    113.9 KB · Besök: 65
  • DSC_000033.JPG
    DSC_000033.JPG
    127.4 KB · Besök: 73
Rompa skrev:
> https://www.strava.com/activities/118688750

15:36 på korta Rudan!
Alltså Rompa, jag är grymt imponerad. Med torrare och fastare underlag så kapar du 30s till 60s med samma ansträngning som idag.
Själv körde jag runt på 17:15. Inte ett helt perfekt åk, men jag trampade på ordentligt och kunde nog inte kört så mkt snabbare med tanke på cykelformen och rådande underlag. Men senare i vår ska jag nog kunna utmana mina tider från förra året ;-)

Bang: fin bild på fb! Körde du också i Rudan? Hittar inga Stravatider på dig.

ManceRyder skrev:
> Rompa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > https://www.strava.com/activities/118688750
>
>
> 15:36 på korta Rudan!
> Alltså Rompa, jag är grymt imponerad. Med
> torrare och fastare underlag så kapar du 30s till
> 60s med samma ansträngning som idag.
> Själv körde jag runt på 17:15. Inte ett helt
> perfekt åk, men jag trampade på ordentligt och
> kunde nog inte kört så mkt snabbare med tanke
> på cykelformen och rådande underlag. Men senare
> i vår ska jag nog kunna utmana mina tider från
> förra året ;-)
>
> Bang: fin bild på fb! Körde du också i Rudan?
> Hittar inga Stravatider på dig.

Jo, tre timmar blev det i dag. Lyckades pausa datorn efter 1.48h så jag blev utan en timme! Är krasslig så jag visade bara Rompa runt korta. Sedan hade jag MTB-cliniq med en kollega

ManceRyder skrev:
> Rompa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > https://www.strava.com/activities/118688750
>
>
> 15:36 på korta Rudan!
> Alltså Rompa, jag är grymt imponerad. Med
> torrare och fastare underlag så kapar du 30s till
> 60s med samma ansträngning som idag.
> Själv körde jag runt på 17:15. Inte ett helt
> perfekt åk, men jag trampade på ordentligt och
> kunde nog inte kört så mkt snabbare med tanke
> på cykelformen och rådande underlag. Men senare
> i vår ska jag nog kunna utmana mina tider från
> förra året ;-)
>
> Bang: fin bild på fb! Körde du också i Rudan?
> Hittar inga Stravatider på dig.

Tack :) precis, lite torrare så kan man börja kapa lite tid. Det ar ett par ställen med gegga på grusvägspartiet innan man tar tvärt in höger ned i o uppför diket, där segade det till rätt rejält o man fick ett igångdrag att göra igen.

Lite ovant oxå med den "riktiga" sträckningen bara. Jag körde ju typ sist i Rudan på 90-talet o DM 3 år i rad på korta slingan. Därför var jag så övertygad om att jag verkligen körde den riktiga i Torsdags...!

Du kan få skriva in att jag körde på min S-Works Epic WC 29" med fastrak/renegade

Senast ändrad:
Hade egentligen inte tid att cykla idag, men det blev en kort lucka efter lunch. Pyste ut luft ur däcken eftersom det var lite stötigt igår och rullade ner till Rudan för ett varv på korta slingan.
Tiden blev 16:17 och nu har jag tagit upp jakten efter dig Rompa ;-)

Globalistic skrev:
> Ja! Vilken kanontid jag fick. Cyklade på min
> Yoshmite XC Rookie

Ha ha :-)
Men vilken däckkombo då?

Senast ändrad:
Globalistic skrev:
> Continental Sport Contact 1.25". Fett sketchy.

Gummiblandning?

17:15 med manuell klocka och lite sparlåga. Det var blötare nu jmf med tidigare och jag blev ordentligt lerstänkt :-)
Jag var egentligen där nere för att testa om framdämparen blev bättre efter att jag plockat ut lite luft. Men då jag väl börjat rulla på den Korta så kunde jag inte låta bli att fullfölja.

ManceRyder skrev:
> Jvlr vad du cyklar snabbt nu :-)
> Stort grattis Ronny. Bra där.

Snabbt, nja. Det där kändes inte bra iaf igår, snittade 3slag lägre än första försöket, så lite mer borde jag kunna ge.

Men tack iaf :)

Kollade på segmentet "rotmattan" som du frågade om Rompa. Jag hittade ett ställe där jag kanske kan vara till hjälp:

Vid spängerna där så finns det 2-3 st vägval som alla leder till ingången på den lilla backen.

Jag tror inte att du cyklar den snabbaste linjen där. Den som går snabbast är istället rakt över på högersidan. Kanske t.o.m. upp på den höga spången (om du är extremt tekniskt slipad). Men jag kör till höger om den höga spången om jag tar snabblinjen. Dock finns en tajt trädpassage där för styret precis innan du drar uppför backen. Så det gäller att pricka rätt, annars tvärstopp. Sedan behöver det vara ganska torrt för den här linjen, annars kör du lätt fast i geggamojan till höger om höga spången.

Nu tror jag att din linje är snabb också, speciellt när du kan pricka spången rätt med fart, men den blir lite längre jmf med högersidan.

Sedan finns ju "the safe line" till vänster längst ut när du skippar spänger och kör en liten omväg. Om det är blött och jävligt brukar jag ta den eftersom det går att hålla farten bra då.

På längre rotpartiet innan den här passagen har jag inte hittat ngn bra linje. Tidigare höll jag till vänster, men numera är jag mer bekväm i mitten. Nyckeln är nog en hög fart så att du kan flyta mer ovanpå rötterna än att dunsa ner mellan dom. Men du har hög fart, betydligt snabbare än mig, så där har du nog bra linjer och flyt.

Snart är du förbi hm på Korta Rudan!

Edit: Kollade sista sekunderna på filmen nu och ser att kramade ur kroppen rätt bra ändå. När jag cyklade sub 50 på den långa blev jag liggandes där i gräset många minuter ungefär på samma plats som där du hamnade ;-)

Senast ändrad:
Hmm, det där ska slipas till! Och den sista spången där, där måste jag kolla närmare på bättre spårval. Men d är som du säger där, jag kommer med bättre vinkel in mot backen och kan behålla en del av farten gratis o fastnar inte.

Bra kört rompa!
Du får ta i lite mer uppför bara, du tappar alla 20s i löparbacken o galgbacken...

Ser tort och fint ut, får nog ner och ta några varv snart...

Tillbaka
Topp