[utmaning] Mest hjul för 1200kr

Globalistic

Aktiv medlem
Som rubriken lyder. Var och vilket hjulset för landsväg är mest bäst och mest bang for buck.
MAXPRIS: 1.200kr, frakt skall också vara inräknat.

Om tipsaren bor i stockholm bjuder jag på en öl, annars kan man få en biobiljett för besväret som kommer med posten om man bor någon annanstans i landet!

ETT BIDRAG PER PERSON.

Minst 5 bidrag för att biobiljetten å ölen kan utkvitteras. Sista postningsdag, söndag 27e feb 19.00

Så, vad har ni att dela med er?

Senast redigerad av en moderator:
Bang hade säkert vetat nått men det var länge sen man såg honom här :)
Är det alltså 1200 per hjul som gäller? Annars tipsar jag om k&s rakt av.

Hjulpar!

Jag har redan hittat typ tre alternativ, men vill veta om någon annan sitter på någon superdeal!
Har ju bara avverkat två brittiska webbutiker samt 1/14349234590 av eBay. Så det Måste väl vara någon som har koll på de tyska nätbutikerna?

;)

Vad sägs om ett par med Tiagra nav, comp ekrar och CXP 22 fälg från Poison-bikes.
Har inte kollat frakten så noga men det borde gå

om du kan bygga själv, delar från cnc-bike:
Sun Me14-fälgar 2 st, 32 EUR
Shimano 105 nav 32h, 55 EUR (eller novatec nav för 53 EUR)
dt comp ekrar 0,35x64 = 22,4 EUR
nipplar 0,08x64 = 5,12 EUR

totalt 114,5 EUR, ungefär 1030 kr. Inte så spännande men väl fungerande hjul.

Poppe skrev:
-------------------------------------------------------
> http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1
> ;product=2658;page=1;menu=1000,4,123,30;mid=0;pgc=
> 5236:5237;orderby=2
>
> En hundring i frakt och fler ekrar än RS10. Bangs
> 1200 räcker till hyffsade däck också.
>
>
> Annars cxp22 och tiagranav från poisonbikes.
>
>
> Just det, man fick bara lämna ett förslag. Då
> blir det shimanohjulen!

841 kr blir det förresten.

Tyskarna kan man lita på. Tiagra + cxp22 samt tiagra + omega1 är vanligt. Rd500 har jag haft,bra hjul till billiga peng.lägga 1 finns i vitt å är lite roligare.men rd 500 e väl vassare och lättare? Annars finns rd10 för 1121 hos Merlin ink. frakt.

Endast som upplysning och inget tävlingsförslag.
RS10 finns på www.ciclib,de för 99 Euro borde klara 1200:- med frakt.
Fatastiskt trevliga och prisvärda hjul men kanske lite för vanliga.

1 Shimano 105 HB-5700 Front Hub black 26,16 EUR 26,16 EUR
Hole number: 32 Holes
1 Shimano 105 FH-5700 Rear Hub black 41,91 EUR 41,91 EUR
Hole number: 32 Holes
2 Mavic Open Pro Rim black 48,21 EUR 96,42 EUR
Version: 32 holes
48 DT Swiss Competition Spokes 2,0/1,8 0,48 EUR 23,04 EUR
silver
length of the spoke: 296mm
16 DT Swiss Competition Spokes 2,0/1,8 0,48 EUR 7,68 EUR
silver
length of the spoke: 294mm

Frakt 10
Summa: 201,21

En bra bit över 1200 från Bike 24. Beställde förra fredagen, fick paketet idag.

Nu är jag inne på Shimanos hemsida å fattar inte vilka som är bäst mellan rs10 och R500 dessutim finns det Rs10-L och RS10-S...

966 för R500 är ett bra pris.
Men hur står sig CXP22 fälgen sig mot dessa färdigbyggda RS10, R500, Omega1 fälgarna? Viktmässigt verkar hjulen landa på 1890g-2200g.

Alright! Nu är det tävling, vi har fått in fem bidrag. Har ni flera förslag så posta på. Biobiljett eller en öl på stan ligger i potten!

Poppe
776kr SHIMANO WH-R500 - Bike24

Pebben
897kr SHIMANO WH-R500 - Merlin

Fondreist
966kr WH-R500 - Bikebuster

Kasper1
1.121kr SHIMANO RS10 - Merlin

Vitus
1200kr SHIMANO RS10 - Ciclib

Tänk på att hjulparet INTE behöver kosta minst för att vinna. Den som har postat bäst tips = det jag köper får pris :)

Å jag vill/kan inte bygga hjul själv. Å det är för shimano 10-del body också...

Tack för alla bidrag hittils!

RS10 och R500 är otroligt prisvärda och jag har svår att se att man själv kan bygga budgethjul som kommer i närheten när det gäller hjul/kr. R500 är mer klassiskt i sin uppbygnad och använder vanliga J ekrar. RS10 har raka ekrar och är rätt bökiga att rikta om olykan är framme. Lite svårare och dyrare att hitta ekrar till RS10 också. Skall dock tas med i beräkningen att dom är byggda med sedvanlig Japansk kvalitet och det går åt ett mindre kärnvapenkrig innan något händer. Mina RS10 skulle förmodligen fortfarande vara raka och fina om man inte klantat till växeljusteringen och kört in bakväxeln i ekrarna. Blev inte bättre av att den lokala cykelhandlaren fick den ljusa iden att plocka bort alla ekrar och börja på nytt vid bytet av den eker som tog mäst stryk. Tyvärr tänkte han inte på att fälgen på RS10 är asymetrisk och vände den åt fel håll. Blev himla skoj att försöka få cykeln att spåra och få en vettig funktion på bakbromsen. *LER*

Håller med om att R500 ka vara något stabilare men min far som väger 105kg har många hundra mil på RS10 utan några problem. Han har finriktat hjulen 2 gånger på 3 år. Det som skiljet mellan L och S är bara färgen.

Okki, tack för bra svar! Jag har tydligen redan WH-R500 på pendlarcykeln ;) gick ut precis å kikade. Kollade gamla specen från min tidigare pendlarcykel å då hade jag tycdligen också R500 fast med Röda dekaler. Mina R500 har svart/vit/gråa. Ja är tydligen en WH-R500 sucker!

Aja, det är inte över än. Vi får se om någon lyckas tipsa om något billigt å fint CPX22 hjul-paket eller tiagra + omega2 paket.

CXP22, bra eller anus?

Om det bara är en utmaning i att hitta det billigaste hjulparet och du inte ska använda hjulen kan du köpa dom absolut biligaste.
Om du däremot ska använda hjulen och till och med tycka det var ett OK köp förstår åtminstone inte jag varför gränsen är just 1200:-?
Du verkar ju inte snåla med övriga prylar, så några hundringar upp i pris gör ju ingen skillnad i din plånbok, men säkert på hjulparet.

Nåväl. Mest för pengarna som också funkar att använda, håller bra och går att serva, blir säkert ett par standardhjul från poision bike.
Mavic CXP22fälg, Tiagra nav, vanliga ekrar och mässingsnipplar.
Landar på 99 euro
Frakt tillkommer på 12 euro.
Summa 111 euro = 933 sek

Alt 2
Byt ut naven till något lättare Novatec nav.
Landar på 129 euro
Frakt tillkommer på 12 euro
Summa 141 euro = 1185 sek

Men jag själv hade lagt på några hundringar och blivit mer nöjd med hjulen än med själva utmaningen i att hitta lägsta priset.

slemklump skrev:
> Om du väger 75+ tycker jag du ska välja WH-R500
> framför RS10 som jag vet att några tyngre har
> haft problem med.

Nu är GlobaBang en lättviktare men
+1. Jag hade inne mina hjul på riktning två gånger i somras, den ena efter att en eker small av under Vätternrundan.

HåkanC skrev:
> +1 på Nypans alternativ
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1600625/16008
> 26#msg-1600826
> http://www.poison-bikes.de/frame.php?MakeLang=deut
> sch&MakeLangID=1&prodid=013rrsatz
>
> (Fast jag skull 'kosta på mig' 105-nav)
>
>
> /Håkan

Jag hade också gjort det. Men då tror jag att den låga budgeten ( jag fattar inte varför just 1200:- ) spricker med 69 kronor.
Använd pengarna för biobiljetten/ölen till hjulen istället, speca som ovan fast med 105 nav så har du ett par skapliga hjul för 1269:- inkl, frakt.

Hur står sig cannondale c3 nav mot tiagra och 105?
Angående priset så måste man ju sätta ett tak någonstans. Hade tänkt från början 1000:- men höjde det senare till 1200.
Hjulen ska användas till crossen nu när skit/tö vädret kommer. Sedan när det blir finare väder igen så åker kolfiberhjulen på.

Jag håller ju samtidigt på att köpa grejer till min mya racer som jag vill ha klart snart och måste därför ligga lågt med övriga cykelinköp.

Ska du ha dom till crossen, blev det ännu lättare. Kan ju vara bra att hjulen håller :-)
Dom Cannondale nav jag haft, har inte varit varken hållbara eller servicevänliga. Senaste navet som skar för mig, var med Cannondale nav på crossen, på vintern.
Då är det mitt och Håkans tips som gäller.
Är du småsnål på dom där 69:- kan du ta Tiagra eller Novatec naven.

nypan skrev:
> Då är det mitt och Håkans tips som gäller.
> Är du småsnål på dom där 69:- kan du ta
> Tiagra eller Novatec naven.

Jag valde 105-nav eftersom jag skulle ha hjulen på pendlarcykeln,
hur mkt kostar det att komma hem/fram (med typ Taxi) om (när?) navet pajjar?

/Håkan

HåkanC skrev:
> nypan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Då är det mitt och Håkans tips som gäller.
> > Är du småsnål på dom där 69:- kan du ta
> > Tiagra eller Novatec naven.
>
> Jag valde 105-nav eftersom jag skulle ha hjulen
> på pendlarcykeln,
> hur mkt kostar det att komma hem/fram (med typ
> Taxi) om (när?) navet pajjar?
>
>
> /Håkan

Jag hade gjort detsamma.
Definitivt på hjul som ska misshandlas under höst och vinterhalvåret.

Jag har ju haft mina r500 på de senaste två pendlarcyklarna å dessa har fungerqt utmärkt året om. Men visst, 105 och cpx22 är bra, då börjar man ju närma sig 13-1400kr å då kan man ju få en massa andra fina hjul. Fulcrum 7, khasim, vento, ultegra osv osv.
Hur dumsnålt det må än vara så är det 1200 som gäller.
R500, michehjulen samt cxp med tiagra ligger bra till just nu.

Jag kan avråda från RS10 hjulen på en pendlare. Hade det på min och fick framhjulet bytt efter att ekerhålen börjat spricka. Bak gick en eker av och då slog sig hjulet till den milda grad att det inte längre gick fritt från bromsen. En ny eker kostade närmare hundringen på Cyclecomponents om jag inte missminner mig. Det bytta framhjulet gav sedan upp i vintras när bromsytan helt enkelt sprack och luften försvann på en nanosekund. Det blev svårt att cykla hem den gången också.

Globalistic skrev:
> Alright! Nu är det tävling, vi har fått in fem
> bidrag. Har ni flera förslag så posta på.
> Biobiljett eller en öl på stan ligger i potten!
>
> _______________________________________
>
> Poppe
> 776kr SHIMANO WH-R500 - Bike24
>
> Pebben
> 897kr SHIMANO WH-R500 - Merlin
>

Väntan nu lite. vadå 897:- Nä det kostar dom inte dom kostar Online: £73.95 dvs 767,36 kr.

http://www.merlincycles.co.uk

Det skal siges at kvalitet på shimano hjul er blevet meget bedre de seneste år, så jeg ville ikke være bange for at de ikke holder uanset model. Derimod skulle jeg aldrig ville have købt et shimano hjul for 4 år siden :D

Men det är väl ingen utmaning att googla fram lägsta dagspriset på de stora tillverkarnas snikhjul?
Att Fulcrum 7 och Shimanos instegsmodell är billiga ( på många sätt ), är ju ingen överraskning.
Är det lågprishjul eller lite bättre hjul till lågt ( för lågt ) pris du är ute efter? :-o

Tillbaka
Topp