Utrusta cykeln för långfärd

Öje

Medlem
Hej, jag sitter i vintermörkret och tänker på sommarcykling…
Ska utrusta min gravel med utrustning för långfärd och söker tacksamt tips. Pakethållare, väskor och skärmar. Kvalitet går före pris.

En GT grade har jag finns fästen på både gaffel och ram

Go for it !

Det är ju dels ganska universellt samtidig som det finns lika många varianter som cyklister. Men det är nog få ändra ämnen inom cykling som det finns så mycket information om de senaste åren. Youtube har mängder av olika "this is my setup for insert any adventure here"

Skall man bränna pengar på något som faktisk verkar funka så är det bara att köpa rubbet från tailfin.cc

Bikepacking.com har mängder med resurser på sin web och Youtube

Du kan ju börja med att scrolla igenom ett par sidor här.

Senast ändrad:
Ska utrusta min gravel med utrustning för långfärd och söker tacksamt tips. Pakethållare, väskor och skärmar. Kvalitet går före pris.

En tailfin skulle man ju ha, det ligger högt upp på min villhöver. Annars är dynamonav med tillhörande svtzo belysning en fin uppgradering. en lampa med usbport eller någon form av e-werk så man kan ladda i farten fint. men med dagens premium powerbanks behövs det knappt längre, speciellt om man tar regelbundna längre stopp när ladduttag.

En tailfin skulle man ju ha, det ligger högt upp på min villhöver. Annars är dynamonav med tillhörande svtzo belysning en fin uppgradering. en lampa med usbport eller någon form av e-werk så man kan ladda i farten fint. men med dagens premium powerbanks behövs det knappt längre, speciellt om man tar regelbundna längre stopp när ladduttag.
Tänkte kanske skaffa en Garmin Edge av något slag. Då kan mobilen vila under färd!

Det man får vara försiktig med på den cykeln är fästena på sadelstagen, en pakethållare monterad på dessa ger stor belastning på sadelstagen. Fästpunkt nere vid hjulaxeln som är det vanliga klarar mycket större vikt och är bättre.

Även billigare pakethållare funka. Jag håller med @aben att fästpunkterna nere vid axeln är att föredra (om du ska lasta). Ska du köra lätt finns det massor med sadelväskor och annat som lättviktarna (=snabbcyklarna) använder.

Hade jag ägt en gruscykel så hade jag satsat allt på bikepacking med väskor på ramen. Nu har jag en touring med fler genomtänkta fästpunkter för pakethållare fram och bak. En sån cykel blir tung, inget fel i sig men ingen gravel.

Svårt att ge råd när man inte själv vet, har t.ex. alltid tyckt bockstyre är överlägset på längre turer men fick till rakt + invändiga barends riktigt bra efter att ha bockat styret en aning och nu efter några långturer i höst vet i katten om jag inte trivs bättre med det. Det är så många faktorer som inverkar.

Men man skall inte gräva ned sig för djup i prylträsket, då kommer man aldrig iväg och det går att cykla långtur på det mesta och saker och ting ger sig efterhand :)

Senast ändrad:
Tänkte kanske skaffa en Garmin Edge av något slag. Då kan mobilen vila under färd!
Beroende på hur du gör det. Ska du sova på hotell eller B&B då kan du ladda Garmin och telefonen men ska du tälta då blir det en annan sak. Testade några kombinationer av powerpack och solceller, men inget som funkar tillräckligt bra utan för mycket vikt. Jag kör med papperskartor, gammaldags men funkar för mig.
OBS att allemansrätten inte finns på fastlandet. finns en del lösningar för att inte släppa rund med för mycket papperskartor.

Svårt att ge råd när man inte själv vet, har t.ex. alltid tyckt bockstyre är överlägset på längre turer men fick till rakt + invändiga barends riktigt bra efter att ha bockat styret en aning och nu efter några långturer i höst vet i katten om jag inte trivs bättre med det. Det är så många faktorer som inverkar.

Men man skall inte gräva ned sig för djup i prylträsket, då kommer man aldrig iväg och det går att cykla långtur på det mesta och saker och ting ger sig efterhand :)
Yes. Det är lite kul med prylar men resan är ju målet. Cyklade genom England på 80-talet med en stålhäst och papperskartor. Gick utmärkt. Men mobiler och gps förenklar en del.

Provcykling är hur man lär sig vad som saknas. Starta hemifrån, testa 1 natt, cykla hem. Börja tänk på logi, vad föredras camping eller kreditkortstouring, kanske en blandning, 3 dar i ruffen och 1 natt under tak?

Där någonstans börjar man få kläm på om man behöver gps, powerbank, fiskespö, hammock, bivacksäck, kreditkort, gasspis, tält, svindyrt liggunderlag (1/2 kropps mumie). Sen kommer vikten, ju lättare desto dyrare, stek/kokkärl i titan eller armén gamla rödspritskök, sovsäck för -10 eller +5.

Naturligtvis ändras listan efter resmål och längd och att göra listor och rutter är halva nöjet.

Gör som ovan, men till slut borde du åka en vecka, ta med dig en lista med allting du har med dig och markera vad som blev använd. Allting som inte blev använd behövs inte. Undantag för verktyg och reservdelar.
Det är så jag trimmar vikt

Tack för goda råd!

Min tänkta plan är att cykla Kattegattleden söderut i sommar, fortsätta till Österlen och kanske runt Bornholm. Hälsa på släkt och vara med tält och campingstugor beroende på vädret.
Testa hur det funkar och planera för en riktig Europatur nästa försommar då jag går i pension!

Tack för goda råd!

Min tänkta plan är att cykla Kattegattleden söderut i sommar, fortsätta till Österlen och kanske runt Bornholm. Hälsa på släkt och vara med tält och campingstugor beroende på vädret.
Testa hur det funkar och planera för en riktig Europatur nästa försommar då jag går i pension!
Låter som en bra första tur, du kommer att vara nära civilisationen hela tiden så fattas något är det bara att köpa på sig.

Kolla om du kan låna saker, dyra saker är kul, men behöver du ett tält som klarar midvintern på Grönland t.ex.?

Allt är individuellt, men jag klarade mig på 20 + 25l för mig och sonen på 8 år på första äventyret.

Tack för goda råd!

Kategatt- eller Katte-Fnatt leden är fin men man kan få fnatt på hur de dragit leden på några ställen och leden missar några riktigt fina bitar som Bjäre banvall och Kullaberg trots att leden går alldeles intill. Har du möjlighet är Skånes ostsida längs kusten och södra Småland med banvallen längs Mörrumsån och sjön Åsnen också väl värda att cykla, mina favoritområden .)

Kategatt- eller Katte-Fnatt leden är fin men man kan få fnatt på hur de dragit leden på några ställen och leden missar några riktigt fina bitar som Bjäre banvall och Kullaberg trots att leden går alldeles intill. Har du möjlighet är Skånes ostsida längs kusten och södra Småland med banvallen längs Mörrumsån och sjön Åsnen också väl värda att cykla, mina favoritområden .)
Ahh såna här tips är ju guld. Happy är riktigt bra för att få tips kring en rutt man har i planeringen. Jag har själv fått massor av tips kring länder i Europa genom att posta tilltänkt rutt (grovplan).

Tack!

Hur många mil gör ni på en dag?
Det är ju semester och det ska vara njutbart men man vill ju också komma framåt.
Åtta till tio mil?

Det är ju semester och det ska vara njutbart men man vill ju också komma framåt.
Åtta till tio mil?
Jag gör helt olika, allt från 50-300 beroende på syftet. Jag tar dom långa genom att cykla på natten och fram till kvällen ett najs boende. Stannar några dagar och cyklar utan packning. Vissa sträckor med mycket sevärt kanske 70-100km och blir det flera dagar i sträck så räknar jag max 150 solupp till solnedgång. Då är det typ fricamping som gäller. Det får inte bli som ett lopp där distansen hela tiden bestämmer tempot.
Dåligt väder så kan jag lika gärna åka tåg.

Åtta till tio mil?
Jag tror du kommer cykla längre dagsetapper, det är mycket lättcyklat hela vägen längs kusten. Hoppas jag inte lät för negativ om Kattegattleden för det är en mycket fin tur att cykla och man träffar många cyklister, har cyklat den ett antal gånger och det är bara på några ställen jag själv vill justera sträckning en aning.

Senast ändrad:
Åtta till tio mil?
Jag har 10 mil som "skamgräns". Men det varierar med var jag cyklar. Såklart vill jag komma nånstans, men även se och uppleva lite saker. Vilodagar är inte helt fel heller.

Jag hade tagit en väg innåt landet, det gjorde jag för nåt år sedan. Jag testade först lite av Kattegattleden. Men tyckte den såg totalt.
På vägen inåt landet så blir det färre butiker och samhällen. Men bättre vägar och så tycker jag. 🤙

Jag tror du kommer cykla längre dagsetapper, det är mycket lättcyklat hela vägen längs kusten. Hoppas jag inte lät för negativ om Kattegattleden för det är en mycket fin tur att cykla och man träffar många cyklister, har cyklat den ett antal gånger och det är bara på några ställen jag själv vill justera sträckning en aning.
Bra! Jag bor i Jämtland och här går det uppför överallt. Även i nerförsbackarna 😃.

Höga kusten är inte utan höjdmeter heller. Där fick jag för första gången kliva av och gå upp för en backe (och jag har trippelklinga fram!)... Visst, mycket packning, men...Det kändes som en brytpunkt!

Jag har cyklar med Vaude väskor på pakethållare bak. Kört med det länge. Provat packväskor väskor på pakethållare frsm så kallde lowriders. Slutade dock med det då luftmotståndet blev rejält mycket mer och hastigheten gick ner märkbart.
packning enigma.jpg
mtb packning.jpg
enigma packning.jpg

OK, du fick inga problem med ”väghållning” pga förflyttad tyngdpunkt?
Balansen blir lite svajigare. Allt dock beroende på cyklistens vikt, packningens vikt och hur styv cykeln är. Tror jag brukar ligga på 17 kg bak och 2 kg på styret och 86 kg för cyklist (senare vikten varierar dock rejält. Jag kör oftast med en klen ram Enigma Audax ifrån 2008 (syns på bild) då blir det lite svajigt. Kör man fort utför kan det vobbla lite när man kör fort utför. Typ 65 så kan det börja svänga. Brukar dock lugna ner sig om man lägger ett knä mot överöret. Blir det panik så kan man klämma med båda benen. Har även en gravel Croix de Fer (dock inte fer versionen utan titan versionen) den är mycket styvare och känns inte svajigt. Har även en MTB i aluminium (syns på bild) den är heller inte svajig. Största problemet som jag ser det är högre tyngdpunkt vilket gör cykeln svår att lyfta och leda på halt underlag (typ is, eller hal trä trappa).

En sådan här vattenbehållare (Cranktank) hade jag velat ha men den är inte billig så lurar på hur man skulle kunna få till något själv för att få med en fyra-fem liter vatten placerat nere vid vevhuset.

3Y0A1712-e1573106929700-1000x667.jpg

Senast ändrad:
En sådan här vattenbehållare (Cranktank) hade jag velat ha men den är inte billig så lurar på hur man skulle kunna få till något själv för att få med en fyra-fem liter vatten placerat nere vid vevhuset.

3Y0A1712-e1573106929700-1000x667.jpg
Ser bra ur luftmotstånd och tyngdpunkt. Men lite tjorvigare ut vid stoppen. Inte buslätt att stoppa den flaskan i bakfickan ;).

Jag har cyklar med Vaude väskor på pakethållare bak. Kört med det länge. Provat packväskor väskor på pakethållare frsm så kallde lowriders. Slutade dock med det då luftmotståndet blev rejält mycket mer och hastigheten gick ner märkbart. Visa bilaga 742522Visa bilaga 742523Visa bilaga 742521

Vi har väldigt lika uppsättning, fast jag har vattentäta påsar i väskorna.
20191125_182051.jpg

En väldigt lätt toppsäck uppepå, små väskor = färre prylar = gladare turist. Enda nackdelen är att den är jobbig att stå still med och leda då tyngdpunkten sitter högt upp och styrväskan väger lika mycket som hela cykeln
Jag har haft framväskor men gillade inte heller varken luftmotstånd eller känslan.

Jag har bantat ner antal prylar väsentligt genom erfarenhet, jag tror det är en process som tar x antal turer. Min känsla är att man alltid har med sig för mycket när man ändå är nära civilisationen. Touringcyklister som tältar och lagar mat är dom riktiga hjältarna, jag bara låtsas.

Ja, det blir ju extra vikt förstås men jag räknar med att tälta och ha ett litet kök. Blir dyrt att hyra boende varje natt plus att man är friare.

Jag är en riktig hjälte! "Äntligen!" :)

Jag hade med tält och kök i somras när jag körde lätt (gravel med sadelväska istf bakväskor). Skulle kännas märkligt att vara utan dessa på en längre tur. Men, det skulle även kännas lättare. :) Nån gång!

Jag är en riktig hjälte! "Äntligen!" :)

Jag hade med tält och kök i somras när jag körde lätt (gravel med sadelväska istf bakväskor). Skulle kännas märkligt att vara utan dessa på en längre tur. Men, det skulle även kännas lättare. :) Nån gång!
Jag har länge velat göra en kombinerad fiske/tält (hängmatta) resa i Sverige. Jag har alla prylar så jag vet inte vad som gör att jag backar ur varje gång? Kanske är det för att jag tröttnat på att uppleva allt ensam, inte cyklingen men mer campinglivet.

Jag har länge velat göra en kombinerad fiske/tält (hängmatta) resa i Sverige. Jag har alla prylar så jag vet inte vad som gör att jag backar ur varje gång? Kanske är det för att jag tröttnat på att uppleva allt ensam, inte cyklingen men mer campinglivet.
Samma här. Har också en hängmatta (men köpte ett lätt enmanstält i somras som jag tror gjorde hängmattan överflödig). Cyklingen är ju skön egentid, men stoppen kan bli lite ensamma. Speciellt i de mer glesbefolkade delarna av Sverige.

Ja det finns väl för- och nackdelar med sällskap. För mig är cykling ren terapi efter en tung skilsmässa. Men lägerlivet kanske inte blir skitkul…
Jag har ett tält som nog är lite tungt. Knappt 4 kg. Men skönt med utrymme och ordentlig absid om det blir uselt väder tänker jag.

Senast ändrad:
Ja det finns väl för- och nackdelar med sällskap. För mig är cykling ren terapi efter en tung skilsmässa. Men lägerlivet kanske inte blir skitkul…
Jag har ett tält som nog är lite tungt. Knappt 4 kg. Men skönt med utrymme och ordentlig absid om det blir uselt väder tänker jag.
Jag har ett 3-mans med absid (under 3 kg). Och det är absolut skönt med utrymme, speciellt i dåligt väder, som du noterat.
Men, det blir en stor del av packningen (om man ska slimma den). Avvägningar. Ständigt dessa avvägningar!

Tältar man vid vindskydden längs de populära lederna som ´Kattegattleden finns det nästan alltid andra långfärdscyklister där sommartid, vill man sova i själva vindskyddet får man vara tidigt ute för de paxas fort.

Senast ändrad:
En sak som också är svår med längre fisketurer till cykel är att om man trots allt skulle få fisk så kan den inte tas om hand, Saltströmmen i Norge hade varit kul att få fiska i efter allt jag läst om fisket där men när jag inte har någon nytta av fisken faller liksom poängen tycker jag.

Och det är mycket saker att släpa med under en långtur för bara någon enstaka fisk att äta under färden.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp