Utrymmeseffektiv cykelförvaring

Aron

Inventarie
Jag ska försöka få upp 6(+) cyklar på en vägg. Hur packar jag detta så utrymmeseffektivt som möjligt? Väggen är ca 2.10 bred och ungefär lika hög. Jag vill nyttja så få kubik som möjligt. Alla cyklar skall vara "stridsklara". Att plocka isär dem eller vrida handtag är inte aktuellt.

Jag gissar på vågrät montering i två våningar, tre cyklar djupt med styrena omlott. Men eftersom forumet vimlar av begåvade ingenjörer så hoppas jag att någon har en smartare lösning. :)

Aron skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag ska försöka få upp 6(+) cyklar på en
> vägg. Hur packar jag detta så utrymmeseffektivt
> som möjligt? Väggen är ca 2.10 bred och
> ungefär lika hög. Jag vill nyttja så få kubik
> som möjligt. Alla cyklar skall vara
> "stridsklara". Att plocka isär dem eller vrida
> handtag är inte aktuellt.
>
Vad tror du om hängande varannan framhjul upp varannan ned? Får de plats så vinner du fördelen att du kan ta ned vilken som helst utan att röra de andra.

Sex hjulkrokar på lämpliga inbördes avstånd. Varannan cykel med framhjulet uppåt, varannan med framhjulet neråt, för att styrena ska få plats. Sadeln blir den punkt på varje cykel som är längst ut. Alla cyklar är lika tillgängliga och ingen behöver moddas vid upphängning. Sen om det är utrymmessnålast i djupled vet jag inte, men smidigt i alla fall.

Hasse var en minut före...

Senast ändrad:
Jag har övervägt det alternativet. Nackdelen är som sagt att det sticker ut lika mycket som cykeln är hög (1.20-1.30?). Nu har jag å andra sidan inte kollat hur mycket det sticker ut om man sätter dem i bredd. Hade hoppats att någon skulle presentera någon fiffig formel för detta. :)

Om utrymmet intill väggen tillåter kanske du kan vinkla alla inåt lite? 30-40 grader in från rakt ut borde göra rätt stor skillnad, samtidigt som utrymmesbehovet i sidled bara ökar med kanske en halvmeter.

Det blir lite viktigt att veta vad du har för typ av hojar som skall upp. Dels för styrbredden men också längden. Med krokar kan du välja olika hänghöjd för att ge plats för styren. Väljer du pinnar som sticker ut och som cyklarna skall träs på så är det troligare att de kommer i konflikt med varandra. Jag gissar att du kommer ut omkring en meter i båda fallen.

Sy upp ett snyggt skynke som matchar väggen omkring, och sätt på skena lagom långt ut från väggen, så att cyklarnas sadlar precis ryms innanför. Då blir det mer som en "ny" vägg och man tänker nog inte lika mycket på det minskade utrymmet.

Som sagts, häng dom i taket, men istället för fasta krokar så försök hitta "lösa" krokar som kan hängas på en stång, typ klädstång, där de kan glida i sidled.
Fördelen är att cyklarna kan skjutas ihop lite extra mot, och delvis in i varandra, så det blir bättre plats att få fram just den cykel du ska ha för tillfället.
Som man skjuter galgar med kläder åt sidan för att få fram just favoritplagget (läs cykeltröja).

jag hade den här lösningen för ett antal år/hushåll sedan.

vggcyklar.jpg

mina erfarenheter var/är:

+ hojarna kommer bort från golvet
+ det går att hålla 'snyggt' i rummet för övrigt

- lite krångel att kroka loss hojen i mitten med de väggfästen jag hade då hojen behövde vinklas en del
- hojarna bör vara rena för att slippa dropp +ANNAT
- de sticker faktiskt ut en hel del

men med lite bättre planering och placering av hojarna som används mest, skyddsplast på väggen och någon sorts vettig matta under så kan det absolut funka. häng något snyggt tyg för så blir det en cykelgarderob bakom. :)

dans skrev:
> Som sagts, häng dom i taket, men istället för
> fasta krokar så försök hitta "lösa" krokar som
> kan hängas på en stång, typ klädstång, där
> de kan glida i sidled.
> Fördelen är att cyklarna kan skjutas ihop lite
> extra mot, och delvis in i varandra, så det blir
> bättre plats att få fram just den cykel du ska
> ha för tillfället.
> Som man skjuter galgar med kläder åt sidan för
> att få fram just favoritplagget (läs
> cykeltröja).

+1 på det! Smart tänkt. En skena skruvad i taket och instuckna krokar som vid behov går att dra ut på ena änden, då kan man jobba med olika längder också om man vill. Vad mycket lättare det blev att hålla reda i cykelskogen.

Nu börjar vi komma någonstans. Iden med en skjutbar skena verkar riktigt lovande. Jag skulle ju dessutom kunna vinkla cyklarna lite för att minska utsticket. I mitt fall är den aktuella väggen dedikerad till cyklarna och det är utsticket som jag vill hålla till ett minimum.

Det är för övrigt tre MTB och tre landsvägshojar som är prioriterade.

"Skena" är nog bra, bara man inte behöver dra ut några andra cyklar för att komma åt den "rätta".
Min tanke vara bara en enkel "stång" med rörliga "krokar" som kan vara t ex tjock ståltråd böjd som ett "S", så man enkelt kan haka av lämplig cykel.
Eller kanske lyxa till med några stora karbinhakar, eller fästa med engångs buntband runt fälgen som sen klipps av när cykeln ska användas (de är ju billiga...).
Vi är ju 7 personer i familjen och har 20+ cyklar så alltid en aktuell fråga med förvaring...

Vi menar nog likadant men jag ser en skena som motsvarar stången. Det är en skena som har ett öppet spår nedtill och man trär in översta fästet på varje krok så att de går att skjuta fram och tillbaka i sidled. Det man vinner är lite höjd och att skenan inte har någon direkt böjande belastning i mitten. Den är skruvad på ett antal fördelade punkter. Har du en stång så kommer det hänga + 20 kg ungefär i mitten och stagar du upp det med ett takfäste så kan du inte skjuta krokarna som du vill. Men det kan finnas ännu smartare lösningar, än har vi inte tänkt klart.

Jag spånar på en inplastad stålvajer som spänns tvärsöver det aktuella utrymmet. Med en vantskruv bör man få den ordentligt spänd. På så sätt slipper man jobbiga stag som är i vägen. Sen gäller det att hitta en bra lösning på krokarna. De ska gå att vinkla men får inte vara för sladdriga. Börjar de snurra så blir det riktigt irriterande att försöka få cykeln på plats. Några idéer på krokarna?

Kanske ska tillägga att det handlar om ett förrådsutrymme, så det finns inga högre estetiska krav. Cyklarna får utgöra utsmyckningen. Där de hänger likt slaktade grisar.

Sätt fast varje krok i vardera änden med snöre till intilliggande krokar. När du drar isär för att göra plats för en cykel spänns snörena och krokens vridning fixeras.

En vajer är svårt. Det blir grymma krafter i ändarna om den skall bete sig som en stång. Gör den inte det så hänger rubbet som ett kaos i mitten på lägsta punkten. Urrk! Nu tänkte jag på vajerhjulet igen.... Men det här vet jag för jag har testat. Vill/kan du inte dra fast en skena och det estetiska är underordnat så är nog dans stång bäst men fixa då en kraftigare högre rektangulär profil istället för en stång. Har du fäste för denna i bägge ändarna? Krokar borde man kunna bocka av rundstång så att de blir lämpliga för vad de skall användas till. Kanske klä dem med slangstumpar? Har du lite överskott från profilen så kan man gänga rundstången, borra hål i en stump profil uppe och nere. Dra in en krok uppe och en krok nere med nylocmuttrar inuti stumpen. Sen kan man rotera nedre kroken när den övre kroken är låst av hängarprofilen. Det går bra att flytta övre kroken höger eller vänster. Inte vackrast men enkelt.

Seriöst Aron, köper man inte hus för att slippa ställa såna här frågor? Annars är det jute lite husköps-fail =)

Jag ser vad du skriver men att ta av framhjulen gör underverk och tar 2 min extra. Har varit lösningen för min del.

Kan också rekommendera skjutbara krokar med varannan ca 3 dm längre ner.

Du måste tänka framåt - sex cyklar idag, 60 cyklar i morgon. Jag röstar för ett sånt där automatiskt hängsystem dom har på kemtvätten. Du knappar in numret på favvocykeln så kommer den fram automagiskt:)

Jag tror mycket på skenlösningen som beskrivs. Vi har Stolme?-stolpar från Ikea där just nu två av cyklarna hänger, resten står nedanför. Just nu kommer jag åt tre av fem cyklar lätt. Å andra sidan använder jag kanske 2x1,5 m. Min tanke var två stolpar till att hänga upp ytterligare två cyklar på, få bör jag komma åt alla cyklar utan problem. Cyklarna hänger nu horisonellt, men de borde gå att hänga i framhjulet för att få in mer på mindre utrymme.

P

Om det vore så värst utrymmeseffektivt vet jag inte, men om jag hade några fler cyklar skulle jag vilja ha en karusell-lösning för förvaringen, med cyklarna upphängda i framhjulet. En sån lösning blir iofs mer anpassat för ett hörn (eller en hel rumsände) än för en vägg. Men tillgängligheten blir ju maximal, bara att snurra fram den cykel man vill ha och häkta av den. Det blir mindre problem med styren som kolliderar också. Har inte funderat över det här så noggrannt dock, så hur ett genomförande skulle fungera i praktiken har jag ingen aning om :D

quid skrev:
> Om det vore så värst utrymmeseffektivt vet jag
> inte, men om jag hade några fler cyklar skulle
> jag vilja ha en karusell-lösning för
> förvaringen, med cyklarna upphängda i
> framhjulet. En sån lösning blir iofs mer
> anpassat för ett hörn (eller en hel rumsände)
> än för en vägg. Men tillgängligheten blir ju
> maximal, bara att snurra fram den cykel man vill
> ha och häkta av den. Det blir mindre problem med
> styren som kolliderar också. Har inte funderat
> över det här så noggrannt dock, så hur ett
> genomförande skulle fungera i praktiken har jag
> ingen aning om :D

Poff, till er tjänst! Som anden i Alladin säger....

http://www.rtgustafsson.se/main.htm

quid skrev:
> Hasse#7 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Poff, till er tjänst! Som anden i Alladin
> > säger....
> >
> > http://www.rtgustafsson.se/main.htm
>
> Nämen se där! En sån ska jag önska mig sen
> när cykelstallet vuxit till sig lite.

Jag tror att det är en beställningsvara med en hel del leveranstid. RT hjälpte mig på jobbet med tillverkning av prylar i rostfritt. Det här med cykelförvaringen är en sidoprodukt som de inte alls marknadsför aktivt. Lite stor för lägenheten, lite knepig för blytunga cyklar men för en cykelnörd går det nog att hitta utmärkta användningsområden.

Aron skrev:
> så hoppas jag att någon har en smartare lösning. :)

Bygg en lövkoja?
;)

Ps/Grått nytt hår!

Vi hade samma problem som trådstartaren, och det blev aldrig 6 cyklar på väggen. Till slut blev det 4 "attackberedda" bara. Det är inte bredden på cyklarna som är det enda problemet, även höjden ställer ju till det. Även om sadlarna på MTB:erna såklart enkelt kan sänkas.
Detta utrymme är ca 1.50 m brett, och 2.20 m högt, har väggar som är ca "1 cykel breda".
(Vi började med att försöka få till "cykel bredsida mot väggarna" med konsolupphängning på väggarna som är på sidorna till detta utrymme, men på 1.50 m blev det svårt att enkelt kunna lyfta ut dem, om man hänger i "2 lager" på ena väggen och "1 lager" på den motstående.)
http://happymtb.org/forum/read.php/1/483001/1769079#msg-1769079
Hang_1.JPG

Senast ändrad:
7 cyklar och mindre än två meter. Erkännes att det är lite trixande när man skall få ut cyklar ibland men det går. Uppfyller mina krav i alla fall ;)

Bilagor

• DSC_0237.JPG
    DSC_0237.JPG
    66.8 KB · Besök: 215
PerryE skrev:
> 7 cyklar och mindre än två meter. Erkännes att
> det är lite trixande när man skall få ut cyklar
> ibland men det går. Uppfyller mina krav i alla
> fall ;)

Enkelt och effektivt!

Hur får du dem att hänga utan att cykeln åker ned tills övre hjulet hamnar i sitt viloläge?
Är det en krok som greppar fälgen och låser mot närmaste eker plus friktion i gummikudden nedanför?

Som ett litet försök till idéutveckling. Antag att fästplankan på väggen har en längsgående fördjupning ovankant bakåt mot vägg. Alltså ett långt spår. Om man gjorde krokarna med vardera två hjul som löpte i spåret så borde man enkelt kunna skjuta dem i sidled. Dessutom skulle man kanske kunna lyfta ut dem inklusive krok och ta bort den när man har gott om plats. Vid upphängning gör man omvänd procedur. När cykeln tynger ned kroken så bromsar den oönskad sidorörelse genom tryck mot plankan.

Bara en tanke alltså...

Edit: Går man ett steg till och anpassar varje krok till varje cykel i höjdled. 26" mtb går ju i alla fall att få upp lite till. Ser till att man tillfälligt kan lyfta av cykeln längst till höger, lämpligtvis den lättaste av alla, och hänga på en annan plats medan man tar ut rätt cykel. Då skulle du supersmidigt kunna hantera 7 cyklar i förvaringen men även ta utmaningen att få in en åttonde. Man kan väl inte ha för många cyklar? :-)

Senast ändrad:
Intressant idé med skena - tror bara det ställer stora krav på kvalitén på lager och annat om det skall löpa mjukt och inte "hacka". Dessutom går det knappt att packa tätare än vad jag gjort. Vad jag gör är att trycka cyklarna lite i sidled när jag skall plocka ut en cykel - fungerar riktigt bra.

Hängarna är "cykelspecifika" och har köpts dels på nätet och hos cykelhandlare. Duells t ex har sådant. Surfa runt lite så hittar du nog bra bilder och då blir det uppenbart hur cykeln hänger

PerryE skrev:
> Intressant idé med skena - tror bara det
> ställer stora krav på kvalitén på lager och
> annat om det skall löpa mjukt och inte "hacka".
> Dessutom går det knappt att packa tätare än vad
> jag gjort. Vad jag gör är att trycka cyklarna
> lite i sidled när jag skall plocka ut en cykel -
> fungerar riktigt bra.
>
> Hängarna är "cykelspecifika" och har köpts
> dels på nätet och hos cykelhandlare. Duells t ex
> har sådant. Surfa runt lite så hittar du nog bra
> bilder och då blir det uppenbart hur cykeln
> hänger

Tänk dig att du bockar en plåt 90 grader på två ställen. Den kanten som kommer bakåt är ca 100-150 mm bred. Där skruvar du i två små hjul, ett i vardera hörn. Det hjulen skall klara är att hålla cykelns vikt samt kunna förflytta sig kanske 20 cm i sidled när man håller ut en cykel i taget och skjuter i sidled med handkraft. Då blir det ju lite utrymme där du vill lyfta ut en hoj utan att du måste hålla dem åt sidan. Det är inte min idè, dans nämnde den tidigare i tråden och jag tror att han är helt rätt ute. Det går ju inget vidare att att hänga in kläder heller om man inte kan skjuta till sig ett utrymme att hänga i.

Tack för uppslaget om var man kan hitta krokar.

Cykelförvaring med redskapskrokar från Jula, monterade på en träregel. Krokarna sitter med ett cc på 340mm till 370mm och de är fem till antalet. Det går säkert bra med 6st på 210cm utrymme.

Tillbaka
Topp