Utvärdera hjul med effektmätare

Guldfinger

Ny medlem
Finns det en rimlig chans att utvärdera skillnaderna mellan två olika uppsättningar hjul med avseende effektbehov? Tanken är att använda en "vanlig" effektmätare i vevpartiet och cykla utomhus.

Det låter på en del som om det är STOR skillnad mellan olika hjul - men är den mätbar (utanför labbet)? Rätta mig om jag har fel men i TOUR testar man väl effektbehov m.a.p aerodynamik och tar ej hänsyn till flex - i TOUR rör det sig om små skillnader som jag inser ej går att mäta med en cykel och effektmätare.

Det borde inte gå utan ett mycket stort dataunderlag med tanke på hur stora skillnaderna mellan olika hjul är (Max 20W) jämfört med felkällor som olika vindförhållanden och andra mätosäkerheter.

Är det inte mest aerodynamik som skiljer i effektförbrukningen mellan hjul? Borde man inte kunna göra ett rulltest nerför en riktigt lång backe, gärna i skogen så inte vinden har så stor inverkan. Samma cyklist och samma kläder och sen bara mäta tidsskillnader

skier skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det inte mest aerodynamik som skiljer i
> effektförbrukningen mellan hjul? Borde man inte
> kunna göra ett rulltest nerför en riktigt lång
> backe, gärna i skogen så inte vinden har så
> stor inverkan. Samma cyklist och samma kläder och
> sen bara mäta tidsskillnader

Jag är inne på det motsatta. Köra ganska hårt och jämt uppför en backe i ett jämnt tempo med mycket kraft.

De hjulen där kraften inte "flexar" bort bör gå snabbast/snålast uppför.

Ett rulltest utför en lång backe, upprepade gånger med varje hjulpar bör funka. Inte för att få extrem precision, men en god fingervisning. Det måste vara i stort sett vindstilla.

geologen skrev:
> Ett rulltest utför en lång backe, upprepade
> gånger med varje hjulpar bör funka. Inte för
> att få extrem precision, men en god
> fingervisning. Det måste vara i stort sett
> vindstilla.

Då kan jag ju (nästan) lika gärna spinna upp hjulen med hjälp av en borrmaskin och se vilka som snurrar längst.

Jag vill verkligen få med betydelsen av ett hjul med hög verkningsgrad på kraftöverföringen.

Guldfinger skrev:

> Jag är inne på det motsatta. Köra ganska hårt
> och jämt uppför en backe i ett jämnt tempo med
> mycket kraft.
>
> De hjulen där kraften inte "flexar" bort bör gå
> snabbast/snålast uppför.

Skulle gissa att vikten betyder mest för effekten som krävs uppför i en viss fart.

Lingon skrev:
> Guldfinger skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Jag är inne på det motsatta. Köra ganska
> hårt
> > och jämt uppför en backe i ett jämnt tempo
> med
> > mycket kraft.
> >
> > De hjulen där kraften inte "flexar" bort bör
> gå
> > snabbast/snålast uppför.
>
> Skulle gissa att vikten betyder mest för effekten
> som krävs uppför i en viss fart.

Med tanke på att jag + cykel landar över 100kg så torde några hundra grams skillnad på hjulen vara inom felmarginalen.

Skillnaden i prestanda som beror på vikt kan man uppskatta bara genom att väga hjulen och räkna på viktskillnaden. Den stora skillnaden ligger i luftmotståndet, och för att testa det bör man göra rulltest.

Det finns två testmetoder. Antingen att man mäter upp en sträcka och tar tiden på sträckan, eller att man har en så lång backe att man når sluthastighet och mäter den. Den senare kräver förmodligen en riktigt rejäl backe, som bör vara jämnbrant och ha god sikt.

Sträcka/tid-varianten är enklare och kan göras på ett lämpligt segment av en backe.

Ingen av metoderna ger resultat i form av effektvärden, men man kan ändå uppskatta det ungefär i efterhand. Särskilt om man har en effektmätare och använder samma sittställning på platt mark utan vind för att få fram en luftmotståndskoefficient. Tyvärr tror jag att man i bästa fall kan komma ner till typ +/- 10 W, och det är nog hela skillnaden mellan två typiska hjul i normala farter...

Guldfinger skrev:
> Finns det en rimlig chans att utvärdera
> skillnaderna mellan två olika uppsättningar hjul
> med avseende effektbehov? Tanken är att använda
> en "vanlig" effektmätare i vevpartiet och cykla
> utomhus.

Ett sätt att utvärdera skillnaden mellan olika däck mha en "vanlig" effektmätare
finns beskrivet i senaste numret av Jan Heines tidning Bicycle Quarterly Vol. 11, No. 3 (Spring 2013)

"The Spring 2013 Bicycle Quarterly focuses on the performance of tires. We use a new methodology to test tire performance on a smooth track surface. Which tire rolls fastest, which rolls slowest? How does tire pressure influence tire performance on smooth roads?"

BQ8858586-NU.jpg

http://www.bikequarterly.com//bq113.html

För den som inte prenumererar på BQ, eller vill skicka efter tidningen från USA,
finns den att köpa i butiken Papercut i Sthlm http://papercutshop.se
eller direkt från deras webshop
http://www.papercutshop.se/003.php?ID=23826

/Håkan

HåkanC skrev:

> "The Spring 2013 Bicycle Quarterly focuses on the
> performance of tires. We use a new methodology to
> test tire performance on a smooth track surface.
> Which tire rolls fastest, which rolls slowest? How
> does tire pressure influence tire performance on
> smooth roads?"
>

Tack för tipset Håkan. Ny tidning för mig. La en beställning på vårnumret nu.

JPKC skrev:
> Tack för tipset Håkan. Ny tidning för mig. La
> en beställning på vårnumret nu.

BQ är Jan Heines tidning, han är ffa randonneur-cyklist, och han han har STARKA åsikter om hur en bra cykel skall vara konstruerad.

Läs gärna hans blogg: http://janheine.wordpress.com/
En bra start kan vara hans serie inlägg:
"A Journey of Discovery"
http://janheine.wordpress.com/2011/01/17/a-journey-of-discovery-part-1-what-we-used-to-ride/

/Håkan

Försöker väcka liv i en gamal tråd...

Funderar på om jag ska ta mitt uråldriga dischjulet i Kalmar eller köra med något modernare 50 mm profiler.

Känslan är att discen inte är snabbare.

Funderade på att köra en 2 km sträcka och försöka hålla jämn fart, typ 32 km/h. Göra det kanske 4 gånger på samma sträcka (platt) hej och sen byta hjul och upprepa.

Därefter försöka utvärdera om snitteffekten är olika.

Bortkastad tid?

Försöker väcka liv i en gamal tråd...

Funderar på om jag ska ta mitt uråldriga dischjulet i Kalmar eller köra med något modernare 50 mm profiler.

Känslan är att discen inte är snabbare.

Funderade på att köra en 2 km sträcka och försöka hålla jämn fart, typ 32 km/h. Göra det kanske 4 gånger på samma sträcka (platt) hej och sen byta hjul och upprepa.

Därefter försöka utvärdera om snitteffekten är olika.

Bortkastad tid?
Triathlon rent allmänt är ju bortkastad tid, men vi håller på ändå.
När jag har gjort sånt har jag kört tex 4 vändor, men bytt varje gång så eventuella förändringar i väder inte slår helt olika.
Kanske ser du ingen skillnad, men då vet du ju det också och kan köra på det som känns bäst.

Kolla Peak Torques YT för inspiration på testprotokoll. Han kör förvisso med effektmätare OCH aerosensor.
Eller

En loop, utan svängar där man behöver bromsa och med möjlighet att göra 5 varv i följd. Byt utrustning och upprepa.

Sen ska man komma ihåg att hur mycket (eller lite) "drag" ett hjul har också beror på yaw-vinkel och att vissa vindförhållanden därför ger (ännu) bättre resultat för hjul med djupare profil.

Sen kan man kanske fundera på hur stor skillnad (tidsvinst/förlust) det kan vara mellan två (antagligen) relativt bra hjul vs position, hjälm, däck mm. Fast har man båda vill man förstås välja det bästa

Gjorde testet nu, här nere i Kalmar. Hann inte med som planerat innan.

Tänkte bara återkoppla hur det blev...

Är ganska tydligt resultat faktiskt. Vid ungefär samma fart skiljer det ca 15 watt till fördel för mitt antika dischjul. Oväntat tydligt och oväntat stor skillnad faktiskt.

Skillnaderna varv per varv varierar mellan 10 och 20 watt ungefär, men alla disc varv är lägre watt.

Så valet på lördag blev ganska lätt.

Oavsett hur korrekt det är har det i alla fall gett mig en odelat positiv känsla till att ta discen och det är väl egentligen tillräckligt bara det... :)

Tänkte bara återkoppla hur det blev...
Bra med återkoppling från verkligheten
Stort tack för det
Är ganska tydligt resultat faktiskt. Vid ungefär samma fart skiljer det ca 15 watt till fördel för mitt antika dischjul. Oväntat tydligt och oväntat stor skillnad faktiskt.

Skillnaderna varv per varv varierar mellan 10 och 20 watt ungefär, men alla disc varv är lägre watt.
15W är en ganska stor skillnad.
Har du lust att berätta mer? Vilka hjul var det du jmf, vid vilken hastighet och vad var den totala effekten med resp hjul?

Hjulen var Kinahjul med 40 mm profil från Farsports. Köpta 2013 eller 14,lite osäker.
Discen är ett Hed. Okänt årtal, men gissar på 90-tal. Från tiden då Hed byggde discar utifrån ett vanligt ekrat hjul i alla fall, men inte lösa sidor utan integrerade sidor.

Testet utfördes på en ca1 km lång sträcka. Blev lite fel här, för i hastigheten misstolkade jag cykeldarorn och det jag trodde var km var tid, så tänkta 1,5 km blev 1:50 min. Lät det vara så när jag väl insåg det.
Sträckan var lite mer uppför åt ena hållet. Ditåt la jag mig så nära 33 km/h som möjligt. Hemmåt lite lättare och därmed lite fortare. ca36.

Körde 2+2 med 40 mm profil och bytte sen till disc. Dock körde jag bara 2 dåför jag upptäckte problem med att det tog i ramen. Fick avbryta för justering och hade dåligt med verktyg så fick lämna in. Tog 2 timmar så något förändrade förhållanden. Mest något varmare.

Körde då också 2+2 men med disc.

Profil:
33,2 km/h 257 watt
35,6 km/h 185 watt (sticker ut lite)
33,4 km/h 265 watt
35,4 km/h 204 watt

Disc 1:

33,4 km/h 240 watt
35,6 km/h 217 watt (troligen ramkontakt som bromsade)

Disc 2:
33,3 km/h 242 watt
36,5 km/h 190 watt
33,0 km/h 235 watt
36,2 km/h 193 watt

Sånt här är nog kanon att använda Golden Cheetah till att göra ett test med nördarnas favorit Chung-metoden. Jag har länge lurat på att testa lite, men inte riktigt kommit mig för (inte minst för att jag ännu inte kommit på rätt ställe...).

Tillbaka
Topp