utväxling på 4x bygge..

• Trådstartare Trådstartare odi
  • Start datum Start datum

odi

Medlem
utväxling på 4x bygge..
Håller på och sätta ihop en 4x hoj och har beslutat att det blir ss istället för bakväxel.
Har dock svårt och bestämma mig vilken utväxling jag ska ha på hojen, det kommer även bli 24 hjul så det kanske skiljer sig mot vad man skulle ha på en med 26..
Funderar just nu på 36x16 vilket sitter på exempelvis felt´s 24 crusier för bmx, men är lite rädd att det kan bli för tungt i starten..

Så hjälp mig hitta perfeka ss utväxlingen för 4cross!

utväxling på 4x bygge..
Jadu, jättesvårt det där.
Detta är ju inte det svar du söker men jag rekomenderar växlar :)
starten är väldigt avgörande i 4x. Men att ga en utväxling som är bra för start förlorar man troligen på under racet.

utväxling på 4x bygge..
SS på en 4X känns som att skita sig själv i näven. Säger jag utan tävlingserfarenhet över huvud taget. Men bara testa att rejsa mot kompisarna på "fel" växel ska du se hur kul det är. Antingen fel i starten eller sen liksom..

utväxling på 4x bygge..
men samtidigt om du vinner med SS är det ungefär hur fränt som helst ;)

jag har iakttagit en del 4x starter och vad jag kan säga är inte SS till någon fördel.

av vilken anledning vill du köra SS?

utväxling på 4x bygge..
Du får väl prova dig fram.. Om man kör SS så måste man ju anpassa lite efter hur banan serut, om tex starten är brant kan du ha en tyngre växel än om den är platt.

Men varför SS? Med en bra styrare så är risken noll att tappa kedjan.

Men SS kan funka i 4x, har för mig Felix Beckerman hadde de när han vann i gesunda föra året.
De är mycket teknik och tajming och benmuskler i starten och sen lite mer teknik och vassa armbågar om man ska vinna ;)

Men skaffa ett nav där du kör med lösa klingor och ta med dig några extra klingor till tävlingarna.

32/14 blir typ samma som 36/16 så ta med en 13, 14, 15 och 16 klinga så har du så du klarar dig.

Men riktig 4x ska ha växel och SPD ;)

utväxling på 4x bygge..
Tänkte mest att det skulle bli enklare att inte behöva tänka på att växla, har en bakgrund i bmx långt tillbaka så det är väl där tankegången kommer ifrån..
Men det kanske blir och tänka om..
Gävle är ju den banan som är närmast Sundsvall så dit ska man ju försöka ta sig en del i sommar
om det ändå blir ss vilken utväxling passar bäst just på den banan?

Nån ska ju ändå komma sist och då kan man ju skylla på avsaknaden av växlar iaf ;)

utväxling på 4x bygge..
odi skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänkte mest att det skulle bli enklare att inte
> behöva tänka på att växla, har en bakgrund i
> bmx långt tillbaka så det är väl där
> tankegången kommer ifrån..
> Men det kanske blir och tänka om..
> Gävle är ju den banan som är närmast Sundsvall
> så dit ska man ju försöka ta sig en del i
> sommar
> om det ändå blir ss vilken utväxling passar
> bäst just på den banan?
>
> Nån ska ju ändå komma sist och då kan man ju
> skylla på avsaknaden av växlar iaf ;)

Banan i Hemlingby är ju rätt så brant i starten för att sedan vara platt för att sedan bli snabb en kort stund innan du faktiskt för en liten uppförslöpa ( märks sällan då man kommer med hög fart), resterande bit är rätt platt den med, men går fort ändå.

Hmm, kanske skall ta kolla in våran sida http://www.fricyklisterna.com där finns en film från sm. Kolla även in http://www.svenska4xcupen.com där finns lite klipp från gävle och gesunda, båda med helmet cam.

utväxling på 4x bygge..
Vilken utväxling som passar är ju helt upp till dig, finns nog ingen här som kan veta vilken kadens du föredrar och/eller hur tunga växlar du orkar dra.

Bara prova dig fram, men kanske passar bra att utgå från samma som en BMX med samma hjulstorlek.

utväxling på 4x bygge..
Diskuterade frågan med robin wallner över en mejl-konversation, den gick ungefär såhär.

Snabbe Robin, kan jag ha single speed? :NEJ, du behöver stor utväxling i starten för att sedan ha liten utväxling längre fram i banan.

Bananmatte tackade för svaret och beslöt sig för att skita i SS-iden, den får nassarna behålla för sig själva:P

Tillbaka
Topp