Utveckling och nya hjul!

Utveckling och nya hjul!
Hej har aldrig postat här förut men är en frekvent läsare.

Tänkte komma med en återkommande fråga där jag behöver era goda tips och er insyn.

Jag kommer till våren inleda min 3:e säsong som motionärs-cyklist och har bestämt mig för att
ta ytterligare steg för att bli bättre.
Jag är 30 år gammal och har inte som helst mål att bli elitcyklist, dels eftersom det inte är möjligt i mitt liv men också för att jag är nöjd med att kunna träna fritt och köra lopp som jag tycker är intressanta den främsta tävlingen är egentligen mot mig själv.
Men jag tycker trots allt att det går bra och cyklingen är kul att jag vill skruva upp min "satsning" lite för att kunna ha träningsmål framöver att se fram emot. Dels för att jag känner att jag har mycket mer att ge och att jag kan närma mig de lite bättre cyklisterna. Därför har jag i denna höst/vinter hållit i cykelträningen så mycket som möjligt med spinning-pass och investerat i en trainer.
Dessutom planerar jag även en in en träningsresa till Mallorca med några från min lokala klubb.
Nåväl nog om det.

Förutom träning så är det också kul med material! Jag köpte en ny cykel i våras efter att ha kraschat instegscykeln och med försäkringspengarna blev en "Bianchi Sempre" 2012 med full Ultegra som jag är väldigt nöjd med undantag för vevlagren som rostat igen och gick sönder helt i under Malmö Velo Classics.
Jag är nu på jakt efter ett par nya hjul som kan ge mig om inget annat ett mental lyft och en lite morot inför vårcyklingen!

Min budget är runt 10k absout max är 15, men då ska det sannerligen vara goda skäl!

Jag är intresserad av aerohjul av kolfiber med kantråd. Tränar ofta i blåsiga och backiga förhållanden samt är jag är relativt lätt (65-67kg) och är ganska känslig för kantvind, därför bör jag nog inte har en monster hög profil.
Jag gillar och kommer att köra lopp som granfondo Wslöv och Kungsbacka och i framtiden vill jag även testa på cykling i alperna."Haute Route" är en dröm!
Prickar även av Vättern i år igen om jag kan motivera mig att köra. Tycker egentligen att det är ett för långt och ganska tråkigt lopp.

Jag vill kunna använda hjulen både på för träning och lopp.

Exempel på Hjul som jag sneglat på:

Go-Vest tyr 38 eller tyr 55, de tyckte att tyr 38 skulle passa bäst.

Zipp firecrest 303 eller 404...bra? men dyra! vet inte om det är värt pengarna för mig.

Revolver men deras clincher verkar sådär?

Finns en mängd andra men behöver som sagt tips i denna djungel! Tacksam för alla svar!

/mvh

Adrian

Utveckling och nya hjul!
Hej, Jag är ingen expert men vore det inte bättre med låg profil & lätta hjul för blåsiga och backiga förhållanden? Vad har du för hjul idag? Fulcrum Racing 5-7? Fulcrum Racing Zero (26mm fram, 30mm bak, 1430g) kan köpas för ca 700 Euro från utlandet och är väldigt trevliga hjul.

Om du vill ha en högre profil och vill matcha din cykel så finns FFWD F6 (~1800g för kanttråd, ~1350g för tub) hjul med Celeste loggor, tror dessa går loss på runt 14.000:- hos Bianchi Cafe beroende på vilken typ av nav man väljer. Vet inte om den möjligheten finns till F4 modellen. Men det är ju sjukt snyggt! (så länge du inte valt fel färg på din Sempre dvs. ;)

Senast ändrad:
Utveckling och nya hjul!
Jag har sett dessa hjulen och visst är de snygga men är de inte lite tunga? rätt dålig aero? Även om de är snygga så betalar jag inte 14k om där finns bättre till lägre pris.

Min sempre är matt svart med inslag av celeste, tycker den ser grym ut! Om jag köper en Oltre en vacker dag så kommer den vara i full celeste!

Utveckling och nya hjul!
adrian_racer skrev:
-------------------------------------------------------
> Zipp firecrest 303 eller 404...bra? men dyra! vet
> inte om det är värt pengarna för mig.

I så fall tycker jag att du även bör kolla närmare på SRAM och då S40,
eller kanske rentav S60-hjulen. Att SRAM-hjulen är snabba finns det aerotester som visar,
och eftersom SRAM äger Zipp är SRAM-hjulen numer att betrakta som budget-Zipphjul

Många tycker dessutom att profilen på Zipp/SRAM-hjulen gör dem mindre sidvindskänsliga.
Men om du vill minimera sidvindskänskigheten kan det ju vara bra att välja ett hjul med lägre profil fram än bak, tex SRAM S40 fram och S60 bak, eller S60/S80
http://www.bike24.de/1.php?content=7;navigation=1;menu=1000,4,123,30;mid=70
http://www.bike-components.de/products/info/p24437_S60-Laufrad-.html
http://www.bike-components.de/products/info/p24435_S80-Laufrad-.html

/Håkan

Utveckling och nya hjul!
Har själv Mavic Cosmic Carbon och är mkt nöjd. De verkar ha brakvalitet o tålighet samt aluminiumyta (mer slitstark) där bromsgummin anläggs. SL-varianten tyckte jag att jag såg för 7 KSEK på ngn av denstora siterna häromveckan.

Tycker inte att vindkänsligheten är ngt problem egentligen.

Edit. I allla fall under 8. http://www.evanscycles.com/products/mavic/cosmic-carbone-sl-2011-wheel-set-ec025768

Senast ändrad:
Utveckling och nya hjul!
Rena kolfiberfälgar och kanttråd skulle jag vara lite försiktig med om utförskörningar i rejäla berg är inblandat. Har de senaste åren sett åtminstone fyra sådana hjul "slaktas" i Dolomiterna. Problemet är, om jag förstått det rätt, att det blir för varmt och plasten som kolfibern armerar övergår från fast tillstånd. Så mitt tips är att i så fall antingen satsa på alu-bromsyta eller tub. Är vikten är viktig för dig är väl troligen tub att föredra.

Utveckling och nya hjul!
Ok det var ju bra att veta...tub är för mig uteslutet i dagsläget, är ingen handyman precis.

Någon som har koll på Go-Vest hjul? De säger sig testa dessa i berg och få bra resultat.

Utveckling och nya hjul!
Har köpt deras Thormodell, iofs alu, men ftg är mkt bra att ha att göra med. Svarar snabbt, är trevliga och kunniga o s v. Vet inget om Thyr, men de är i alla fall en seriös säljare.

Utveckling och nya hjul!
Jag har kört på Zipp 808 firecrest tub, har varit otroligt nöjd och dom känns lätta och väldigt snabba i vind (speciellt i kant/motvind) och inte alls vindkänsliga faktiskt. Det är klart om man ligger på nerför i 70km/h och det kommer förbi en långtradare så får man hålla i sig men det är ju inte så ofta det händer. Om jag skulle få välja ETT hjulpar för alla omständigheter skulle jag helt klart ta 404, en bra kompromiss mellan vikt, aero, styvhet och snygghet (ej att döma ut, känner man sig snygg cyklar man fortare! när någon kollar iaf!). Priset, ja... det är ju som det är - men det känns faktiskt att det är skillnad på hjul och hjul. Har känt på lite olika märken och inte för att döma ut någon, men vissa leverantörer har mycket tunnare kolfiber och ändå har dom högre vikt. Vet inte hur strukturen fungerar och sådär men mina Zipphjul känns väldigt gedigna och med hög kvalité.

Zipp!

Utveckling och nya hjul!
adrian_racer skrev:
> Hej har aldrig postat här förut men är en
> frekvent läsare.
>
> Tänkte komma med en återkommande fråga där jag
> behöver era goda tips och er insyn.
>
> Jag kommer till våren inleda min 3:e säsong som
> motionärs-cyklist och har bestämt mig för att
> ta ytterligare steg för att bli bättre.
> Jag är 30 år gammal och har inte som helst mål
> att bli elitcyklist, dels eftersom det inte är
> möjligt i mitt liv men också för att jag är
> nöjd med att kunna träna fritt och köra lopp
> som jag tycker är intressanta den främsta
> tävlingen är egentligen mot mig själv.
> Men jag tycker trots allt att det går bra och
> cyklingen är kul att jag vill skruva upp min
> "satsning" lite för att kunna ha träningsmål
> framöver att se fram emot. Dels för att jag
> känner att jag har mycket mer att ge och att jag
> kan närma mig de lite bättre cyklisterna.
> Därför har jag i denna höst/vinter hållit i
> cykelträningen så mycket som möjligt med
> spinning-pass och investerat i en trainer.
> Dessutom planerar jag även en in en träningsresa
> till Mallorca med några från min lokala klubb.
> Nåväl nog om det.
>
> Förutom träning så är det också kul med
> material! Jag köpte en ny cykel i våras efter
> att ha kraschat instegscykeln och med
> försäkringspengarna blev en "Bianchi Sempre"
> 2012 med full Ultegra som jag är väldigt nöjd
> med undantag för vevlagren som rostat igen och
> gick sönder helt i under Malmö Velo Classics.
> Jag är nu på jakt efter ett par nya hjul som kan
> ge mig om inget annat ett mental lyft och en lite
> morot inför vårcyklingen!
>
> Min budget är runt 10k absout max är 15, men då
> ska det sannerligen vara goda skäl!
>
> Jag är intresserad av aerohjul av kolfiber med
> kantråd. Tränar ofta i blåsiga och backiga
> förhållanden samt är jag är relativt lätt
> (65-67kg) och är ganska känslig för kantvind,
> därför bör jag nog inte har en monster hög
> profil.

> Jag gillar och kommer att köra lopp som granfondo
> Wslöv och Kungsbacka och i framtiden vill jag
> även testa på cykling i alperna."Haute Route"
> är en dröm!

> Prickar även av Vättern i år igen om jag kan
> motivera mig att köra. Tycker egentligen att det
> är ett för långt och ganska tråkigt lopp.
>
> Jag vill kunna använda hjulen både på för
> träning och lopp.

Med utgångspunkt av vad du ska använda hjulen till så skulle jag nog säga att de bästa hjulen för dig är Shimano Dura Ace C24 CL. http://www.cyclecomponents.com/cgi-...f=&artgrp=6941&visa=1-128&Sort=Beskr&Visn=Std

Har kört med såna hjul sedan ett par år tillbaka. Fungerar fint i både alperna(bl.a. La Marmotte) och GF Kungsbacka. Använt hjulen på både träning och tävling.

/Leo

Utveckling och nya hjul!
Om du ska tävla så tycker jag du ska fundera en extra gång innan du köper lågprofil hur viktig sidvindsstabiliteten är. Det krävs många timmar på trainern för att kompensera luftmotståndet hos C24 jämfört med C50...

Senast ändrad:
Utveckling och nya hjul!
Om ända skälet för kanttråd är att det känns svårt med tub , så är det inget skäl !
Min 7åring skulle klara av att stryka på lite lim

Utveckling och nya hjul!
Supertramp skrev:
> Om du ska tävla så tycker jag du ska fundera en
> extra gång innan du köper lågprofil hur viktig
> sidvindsstabiliteten är. Det krävs många timmar
> på trainern för att kompensera luftmotståndet
> hos C24 jämfört med C50...

Om man tror på dessa siffrorna http://www.rouesartisanales.com/article-15505311.html så verkar skillnaden vara högst försumbar. Då tror jag den högre vikten hos C50 skulle vara en större nackdel?

Som jag har förstått det är RS80 motsvarande Shimano Dura-Ace WH-9000 C24-CL fast med nav på ultegranivå. Den högre vikten på RS80 sitter då främst i navet och borde då inte göra någon skillnad. Så om siffrorna stämmer och man vill klättra samt ha lägre känslighet för kantvind borde C24 hjulen vara ett mycket bättre val?

Utveckling och nya hjul!
Supertramp skrev:
> Punkorna blir dyrare med tub.

Ja det är ett skäl, även om jag lagat många tuberna med stans.

Det här med sidvind problem? är det inte bara en myt ?
inget jag märkt med mina 404 och fälgarna är ju bara en bråkdel av hela ekipaget sidoarea

Utveckling och nya hjul!
Jocke skrev:
> Högprofil är ju snyggare ;-)
>
> 13 tkr för zipp är ju förövrigt riktigt
> buspris. Sitter och fingrar på köpknappen.

Utveckling och nya hjul!
Jag har idag ett par alpha 340 med ultegra-nav från actionsports på tips från Håkan C, de ska vara i princip lika styva som c24 och nästan samma vikt...skiljer dock som sagt på naven.
De hjulen använder jag dock som rena träningshjul och önskar har nåt mer aero som hjälper mig att hålla farten uppe. Aplerna kommer nog inte förrän om något år till...Då kan kan klippa ett par "bergshjul" för detta tillfälle.

Håkan: Har Sram som alternativ men vill se mig om där finns nåt annat, har jag råd så varför kompromissa med Sram?

Känner mig inte riktigt bekväm med tub, vad gör jag om jag punkar 10 mil hemifrån? Tyvärr har jag ingen följebil :)

Utveckling och nya hjul!
zirxo skrev:
> Då kränger du på det medtagna och förlimmade
> däcket som du har tagit med dig på turen.

och när andra punkan kommer 8 mil hemifrån??

Utveckling och nya hjul!
adrian_racer skrev:
> Ok det var ju bra att veta...tub är för mig
> uteslutet i dagsläget, är ingen handyman precis.

?
Förstår inte varför alla är så rädda för tub? Det är lättare att laga punka än med kanttråd, och såååå mkt lättsre på kolhjul.

Utveckling och nya hjul!
adrian_racer skrev:
> Jag har idag ett par alpha 340 med ultegra-nav
> från actionsports på tips från Håkan C, de ska
> vara i princip lika styva som c24 och nästan
> samma vikt...skiljer dock som sagt på naven.
> De hjulen använder jag dock som rena
> träningshjul och önskar har nåt mer aero som
> hjälper mig att hålla farten uppe. Aplerna
> kommer nog inte förrän om något år till...Då
> kan kan klippa ett par "bergshjul" för detta
> tillfälle.
>
> Håkan: Har Sram som alternativ men vill se mig om
> där finns nåt annat, har jag råd så varför
> kompromissa med Sram?
>
> Känner mig inte riktigt bekväm med tub, vad gör
> jag om jag punkar 10 mil hemifrån? Tyvärr har
> jag ingen följebil :)

Alpha 340 med 28, 32 eller 36 gamla hederliga ekrar är styva och lätta, men de är absolut inte aero. Det är just det som enligt mig är fördelen med c24 då de få platta ekrarna samt annat gör att de är väldigt aero för att vara lågprofil. Smällen man får ta är att c24 är mindre styva och även dyrare.

Denna aspekt är något som jag tycker att HåkanC och gänget har missat i det allmäna happydrevet att rekommendera actionsportshjul för (nästan) alla sorters ändamål...

Utveckling och nya hjul!
GoranS skrev:
> Rena kolfiberfälgar och kanttråd skulle jag vara
> lite försiktig med om utförskörningar i rejäla
> berg är inblandat. Har de senaste åren sett
> åtminstone fyra sådana hjul "slaktas" i
> Dolomiterna. Problemet är, om jag förstått det
> rätt, att det blir för varmt och plasten som
> kolfibern armerar övergår från fast tillstånd.

+1

Ett alternativ om TS vill ha kolfiber/kanttråd är ju att spara sina Alpha 340 till bergscykling (och regncykling, kolfiberfälgar brukar ju ta en stund att bromsa när de blir blöta...).

Utveckling och nya hjul!
Jag har funderat på att köpa nya hjul ett bra tag och var tidigare helt säker på att jag skulle välja kanttråd då det är enkelt. Vidare har jag tänkt att vikten inte spelar så stor roll för hur snabbt man cyklar då aero är viktigare, att man dessutom kan kapa bort något kilo på magen osv.

Nu har jag dock börjat vela och tänka om då lätt ju gör att det känns snabbt och känslan är inte att förringa. Känns det snabbt så blir det roligare och tror man att man är snabb så blir man säkert lite snabbare i verkligheten också.

Och hur svårt kan det egentligen vara att limma?

Utveckling och nya hjul!
adrian_racer skrev:
> Har Sram som alternativ men vill se mig om
> där finns nåt annat, har jag råd så varför
> kompromissa med Sram?

Ser du SRAM som en kompromiss, istf ett 'billigare' zipp-alternativ,
skall du givetvis välja några andra hjul.
Du skall ju bli nöjd med det du köper, inte jag, eller ngn annan.

> Känner mig inte riktigt bekväm med tub, vad gör
> jag om jag punkar 10 mil hemifrån?

Dessutom ger normalt limmade tubdäck högre rullmotstånd än motsv kanttrådsdäck.
Även proffsen, eller åtminstone deras mekaniker, tycker det
"If rolling resistance is really your primary concern, ride clinchers. They have lower resistance than tubulars."
Answer by Nick Legan a former ProTour mechanic who most recently wrenched for Team RadioShack at the 2010 Tour de France
From: http://velonews.competitor.com

En skillnad, som kan vara viktig för proffsen, är att med tubdäck så behöver man inte stanna direkt när man får punka. Man kan fortsätta tills servicebilen med hjul och hjulbytande mekaniker kommer ikapp.
Och är man tillräckligt nära så kan man tom fortsätta ngn km och vinna VM, på ett punkat (tub)däck. Vilket är precis vad Olano gjorde 1995.

Varför typen av tubdäckslim påverkar rullmotståndet förklaras i länken i den här texten:
http://www.analyticcycling.com/ForcesTires_Page.html

Enber skrev:
> > Alpha 340 med 28, 32 eller 36 gamla hederliga
> ekrar är styva och lätta, men de är absolut
> inte aero. Det är just det som enligt mig är
> fördelen med c24 då de få platta ekrarna samt
> annat gör att de är väldigt aero för att vara
> lågprofil. Smällen man får ta är att c24 är
> mindre styva och även dyrare.

Nja, jag tror du överskattar betydelsen av ekrarnas betydelse för aerodynamiken hos ett hjul.
Enl de aerotester jag har sett är skillnaden, i 30-40km/h, mindre än 2W
mellan Shimanos C24-hjul och vanliga hjul med fälg av Alpha 340-typ.
Det finns ju även många som bygger hjul med Alpha 340-fälg och aero-ekrar, typ:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1642542/2012860#msg-2012860

/Håkan

Utveckling och nya hjul!
Hur aero är egentligen c24? Det har en väldigt låg profil. Jag vill gärna att de nya hjulen skall ha lite annorlunda karaktär än mina alpha, som väl påminner mer om c24 fast kanske inte lika aero. har dock inte sett något test som bevisar detta. Alpha har ju sin egen aero-teknik. Kontentan är dock att jag sannolikt inte märkt mycket eller någon skillnad på dessa två hjul om jag bytat.
Jag förstår din tanke eftersom jag vill cykla i berg men det är nog inget som jag kommer göra på studs. På Mallorca hade jag tänkt hyra cykel, det verkar minst bökigt. Eller bör man tänka om här?

Jag vill ha fördelarna av riktig aero samt hjul som hjälper mig att hålla uppe farten när jag cyklar själv och i grupp.
Jag behöver ett hjul som jag kan cykla med i blandad kupering både på träning och i olika lopp.
Sen går tankarna både för och emot kolfiber mycket med tanke på bromsproblem etc.

Mavic Cosmic Carbon och Go-Vest hjulen är därför båda intressanta, vad jag förstår är Mavic tyngre men har födelen att ha alu bromsyta. Men vilja är snabbast?

Är Zipp värt pengarna om man ska köra med slang? De känns som att tubhjul och tävlingscykling, och i de tankarna går jag inte än.

Tror jag kommer köra vidare på slang tillsvidare. Hade varit kul att prova tub men många anser att det inte är lönt i dagsläget om man inte tävlingscyklar.

Tack för alla svar hittills!

Utveckling och nya hjul!
C24 är alldeles utmärkta hjul, men det blir nog oerhört marginell skillnad mot dina nuvarande Alpha 340 så det känns rätt onödigt att byta.

Aluminiumbromsyta kan som sagt vara bra om du ska cykla i bergen eller vill kunna bromsa i ösregn, men jag tycker vikten på tex Cosmic Carbone är lite avskräckande. Inte för att det kanske går långsammare i praktiken, men de kommer nog att kännas lite tröga (speciellt i jämförelse med dina nuvarande, relativt lätta hjul).

Go Vest C55 hade nog jag satsat på, de verkar fina. :-)

Utveckling och nya hjul!
DT skrev:
> C24 är alldeles utmärkta hjul, men det blir nog
> oerhört marginell skillnad mot dina nuvarande
> Alpha 340 så det känns rätt onödigt att byta.

+ massor!

/Håkan

Utveckling och nya hjul!
erik h skrev:
> Att hela världen gick ifrån tub för 30 år
> sedan kan vara en indikation på något.

Svensson kan ju fortfarande inte laga/byta en trasig slang så någon borde göra något!

Konspiration och lobbyism!

+1

Utveckling och nya hjul!
Bäst man låter bli dimensionen tub / kanttråd ... har bara kört kanttråd i mitt liv, och gamla hundar kan inte lära sig att sitta. Verkar vara lite religiöst.

En förvisso kosmetisk, men ändock inte oväsentlig, faktor skulle i Ditt val (åtminstone för mig) har varit att cykeln blir mkt snyggare med höga aerofälgar (javisst, subjektiv åsikt), till skillnad mot lägre fälgar (helt oavsett andra egenskaper som hjulen kan ha).

Om Du redan har låga fälgar, som nu kan bli reserv/tränings/fulvädershjul, varför inte gå på ett par höga fälgar av en såpass enkel orsak som fåfänga. Obs, jag är inte ironisk utan allvarlig, man skall inte underskatta placeoboeffekten på cykelprestanda och sug att ta nästa tur.

Annars känns det som att Du har två likvärdiga hjul utseendemössigt, och då får man inte den där härliga känslan av att sätta på de bättre hjulen efter en period med de sämre hjulen (nästan som att ha köpt nytt).

Utveckling och nya hjul!
Hmm, jag svarade lite för snabbt. Jag tycker inte att det är värt att uppgradera från alpha 340 till c24, sorry.

Däremot tycker jag att den som köper nya hjul för första gången inte reflexmässigt ska välja alpha 340 hjul, eftersom de verkar vara riktigt o-aero.

Jag tråd-arkeologiade lite och hittade denna diskussion i en hjultråd.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1833886/1840406#msg-1840406

Kort sammanfattat utifrån det test som diskuteras i den länkade tråden är skillnaden enligt HåkanC där ca 3w i 40km/h mellan c24 och ett 28-ekrat standardhjul. Enligt mitt resonemang i den tråden kan skillnaden då vara ca 3-4w mellan c24 och a340 förutsatt att a340 har 32 ekrar per hjul. Om så är fallet är skillnaden i luftmotstånd lika stor som t.ex. mellan zipp 101 och 404. Skillnaden i pris där är ca 1300 euro, så mellan dessa två zipphjul är det således värt ganska mycket att slippa några extra watt. Värdet av 2w som anges i denna tråd är då också en hel del.

Jag förstår inte riktigt varför man i ena fallet kan tycka det är värt att skaffa högprofil samtidigt som man resonerar att ett 32-ekrat standardhjul har "försumliga" luftmotståndsförluster som man inte ska bry sig om. Det måste finnas grader där emellan och jag tror att många som inte specifikt proriterar vikt och styvhet kanske är mer betjänta av något annat än a340.

Utveckling och nya hjul!
HåkanC skrev:
>
> Varför typen av tubdäckslim påverkar
> rullmotståndet förklaras i länken i den här
> texten:
> http://www.analyticcycling.com/ForcesTires_Page.ht
> ml
>
>
>
> /Håkan

Stämmer verkligen siffrorna i den där länken eller är det jag som missförstår något?

Typ 4% i ökad totalwatt om man kör på tub istället för kanttråd verkar ju extremt mycket

Utveckling och nya hjul!
emilh skrev:
> På vilket sätt skulle C24 vara särskilt "aero"
> och A340 "oaero"?

C24 har 16/20 aeroekrar, många av a340hjulen har 32/32 ekrar, åtminstone varianten med ultegranav på actionsports. Det går självklart att bygga på andra sätt med t.ex. aeroekrar, men priset påverkas också av det, vilket gör att det låga priset som är en av de huvudsakliga fördelarna med hjulen från actionsports försvinner eller förminskas.

Senast ändrad:
Utveckling och nya hjul!
HåkanC skrev:
> Även proffsen, eller åtminstone deras mekaniker,
> tycker det
> "If rolling resistance is really your primary
> concern, ride clinchers. They have lower
> resistance than tubulars."
> Answer by Nick Legan a former ProTour mechanic who
> most recently wrenched for Team RadioShack at the
> 2010 Tour de France
> From: http://velonews.competitor.com

Eller åtminstone en f.d. ProTour-mekaniker som bara råkade arbeta åt just Velnews.

Utveckling och nya hjul!
Sen måste man ju säga att hela resonemanget med vilka hjul man kör på blir ju helt akademiskt. Om du är seriös och noggrann kanske du i bästa fall upptäcker att det ena hjulparet är några sekunder snabbare än det andra på samma runda men som sagt, den vetskapen blir helt akademisk om man inte är en tävlingscyklist.

Jag säger så här; i realiteten är det är viktigare att hjulen är välbyggda, spikraka, driftsäkra och sköna att köra på vilket i sin tur ger en bättre cykelrunda.

Därmed inte sagt att det är skillnad på hjul och hjul. Lättare är bättre än tyngre, aero är bättre än icke-aero, snyggare är bättre än fulare.

Då du redan har ett par lågprofilare är det därför nästan givet att du isåfall skall ha ett par med minst 38 mm profil.

Ett par Zipp på Norvelo för 13K låter som ett bra alternativ. Det är mkt pengar men 2:a handsvärdet är värt en del också.

Senast ändrad:
Utveckling och nya hjul!
Tub har bättre vägkänsla och det är en annan upplevelse på tub. Att limma tuberna blir en ritual som med allt annat inom cykling. Och helhetsupplevelsen är oslagbar! Tub tub tub!

Utveckling och nya hjul!
adrian_racer skrev:
> Ok det var ju bra att veta...tub är för mig
> uteslutet i dagsläget, är ingen handyman precis.
>
>
> Någon som har koll på Go-Vest hjul? De säger
> sig testa dessa i berg och få bra resultat.

Hade GoVest förra året 55-profil. Snabba hjul, inget snack om saken, men aningens svajjiga för en klump på 83 kg, vilket kändes vid igångdrag och tighta kurvor mm. Maxvikt är också satt till 90 kg har jag för mig. Nu är dom sålda iaf, klurar på ett par vanliga cosmic carbone sl istället, lite tyngre, men tål väl allt och lite till.

Utveckling och nya hjul!
Min matchvikt är runt 65kg så det bör väl inte påverka mig? dessutom sägs det att deras 2013 modell skall bli starkare. Dock så rekommenderade GOVest mig "Tyr38" med tanke på sidvinden...men jag är sugen på att chansa lite och köra på högre profil för att mysa när det väl blåser sidomed istället :)
Kanske blir förödande eftersom min svagaste cykling är absolut i sidvind.

Är inte övertygad om att köra tub, jag försöker vara ärlig mot mig själv. Uppriktigt sagt mitt tålamod är väldigt kort och jag är ingen kille som gillar att stå och mecka med hojen - Jag lämnar in bilen när vinterdäcken ska på. På sin höjd så torkar jag kedjan och oljar den. Byta slang är jag värdelös på. Jag är så dålig att den senaste tävling jag körde så tog jag inte ens med mig reservslang eftersom jag bestämde mig redan innan för att bryta om jag punkade eftersom det säkert skulle ta mig minst 20 min att fixa det. Har försökt att träna men det slutar oftast med att jag svär och nästan kastar ut hjulet genom fönstret innan jag lyckas och känns det som att jag har massakrerat både slang, däck och fälg.

Tillbaka
Topp