Utveckling och nya hjul!

Utveckling och nya hjul!
Jag har inte sett nånstans att TS tänker köra tempolopp med sina nya hjul. Där kan jag tänka mig att nån W hit eller dit kan betyda några sekunder/placeringar i resultatlistan.
I ett landsvägslopp är det mindre än försumbart, det finns så många viktigare faktorer som kommer att avgöra hur/om man hänger med.
Vad gäller tub vs kanttråd är tubhjulens största fördel att det inte går att sätta däcket fel i förhållande till ventilen. Limeländet ersätts självklart med tejp.

Utveckling och nya hjul!
adrian_racer skrev:
-------------------------------------------------------
> Min matchvikt är runt 65kg så det bör väl inte
> påverka mig? dessutom sägs det att deras 2013
> modell skall bli starkare. Dock så rekommenderade
> GOVest mig "Tyr38" med tanke på sidvinden...men
> jag är sugen på att chansa lite och köra på
> högre profil för att mysa när det väl blåser
> sidomed istället :)
> Kanske blir förödande eftersom min svagaste
> cykling är absolut i sidvind.
>

Var säger de att deras hjul ska bli starkare inför 2013 och starkare vad, nav/ekerspänning, fälgar :)?
Sidvind, det är bara till att trampa på :).

Utveckling och nya hjul!
Direkt citat från mailkonversation från GoVest:

"Tyr 2013... Samma fälgar, andra tyngre snabbkopplingar och möjligen ngt tyngre nav. Varför tyngre? Tja vi har många plus 85 kilo som envisas med att vilja ha 38 mm.?Gärna utan däck och slang. Då blir det lättare... Vi har alltid tyckt vikt varit en viktig variabel men inte till förmån för styrka. Vi testar saker hela tiden och 2-3 mån får utvisa om vi tjänar något på fetare axlar och ngt större lager. Inte säkert och då blir Tyr 2013 som 2012."

Med vänlig hälsning,
Gabriel

Sent from my IPhone

Utveckling och nya hjul!
HåkanC skrev:
>
> Dessutom ger normalt limmade tubdäck högre
> rullmotstånd än motsv kanttrådsdäck.
> Även proffsen, eller åtminstone deras mekaniker,
> tycker det
> "If rolling resistance is really your primary
> concern, ride clinchers. They have lower
> resistance than tubulars."
> Answer by Nick Legan a former proTour mechanic who
> most recently wrenched for Team RadioShack at the
> 2010 Tour de France
> From: http://velonews.competitor.com
>
>
>
> /Håkan

Efter att ha surfat runt ett tag drar jag slutsatsen att skillnad i rullmotstånd verkar vara ganska försumbar.

Enl den undersökning de hänvisar till i denna artikel skiljer det 1 watt mellan continental kanttråd med butylslang och continental competition tub.
http://www.bikeradar.com/road/news/...clincher-tt-tire-at-the-tour-de-france-34432/

Detta test i tour föredrar kanttråd före tub men vad jag kan se är det inga jätteskillander i rullmotstånd här heller, 3 watt mellan snabbaste kanttråd och tub
http://www.conti-online.com/generat...al/downloads/download/tourtest_gp4000s_en.pdf

Vissa påstår att tub är mer aero, någon som har koll på om så är fallet?

Utveckling och nya hjul!
Är verkligen kanttråd mer lättrullat?
Enligt testet nedan är bra limmade tuber i nivå med kanttråd.
Med bra limmade avses tre lager lim på fälgen och två på tuben.

Vittoria Corsa Evo CX 320 tpi Tubular har Crr på 0.00254 viket ger 12.5 Watt per hjul
Michelin Pro 3 Light SC/Mich Latex Tube har Crr på 0.00257 vilket ger 12.6 Watt per hjul
Continental GP 4000S/Michelin Latex Crr 0.00284 14.0 Watt

Tyvärr inte uppdaterad med nyare varianter av kanttråd vad jag kan se.

http://www.biketechreview.com/tires_old/images/AFM_tire_testing_rev9.pdf

Utveckling och nya hjul!
gabbeon skrev:
> Jag har inte sett nånstans att TS tänker köra
> tempolopp med sina nya hjul. Där kan jag tänka
> mig att nån W hit eller dit kan betyda några
> sekunder/placeringar i resultatlistan.
> I ett landsvägslopp är det mindre än
> försumbart, det finns så många viktigare
> faktorer som kommer att avgöra hur/om man hänger
> med.
> Vad gäller tub vs kanttråd är tubhjulens
> största fördel att det inte går att sätta
> däcket fel i förhållande till ventilen.
> Limeländet ersätts självklart med tejp.

Fördelen med tub är att det går att köra vidare med punka, på ett tempolopp kan det vara rätt avgörande...

http://www.velonation.com/News/ID/1...ure-denies-him-possible-prologue-victory.aspx

Utveckling och nya hjul!
Kristoffer skrev:
> Är verkligen kanttråd mer lättrullat?
> Enligt testet nedan är bra limmade tuber i nivå
> med kanttråd.

Det testet är ju gjort på (plast)rullar med endast 8cm diameter (Tacx),
även testaren påstår ju att det på asfalt kan skilja en hel del
"Crr on typical road surfaces may be 50 to 100 % higher"

Om det stämmer så är det en såpass stor skillnad att det inte går att dra särskilt långtgående slutsatser av testet.

/Håkan

Utveckling och nya hjul!
Hej

Tyr 2013 - förtydligande / smyginfo:

- Nytt framnav. 4 lager. Högre fläns. +10g. Navkonstruktionen med 4 lager testad under 2 år - läs Benny Andersson åsikt om CX22. Han köper sina hjul till fullpris. Syfte - Än mer bombstabilt, bättre styrprecision och driftsäkerhet. Framför allt för de tyngre åkarna.
- Ovala shims vid byggnation, redan på senhöst 2012 Tyr, fördelar än bättre ekerspänning över större yta vid ekerhål, möjliggör högre ekerspänning.
- 2013 Fälg modifierad att även fungera med Swisstop yellow, även om dessa bromsgummin inte är optimala / up to date för alla nyare helkolfiber kanttråd fälgar.
- Nya snabbkopplingar med cr-mo axlar +24g. Dyrare i inköp än titan men snyggare & starkare :-)

Testat under sensommar och höst.
Tyr 55 kommer i en tubvariant 2013. För puristerna som gillar mystiken med en nykläckt tub lim.

Slutligen en intressant diskussion från Road Bike Action i somras. Intervju med bla Reynolds produktansvarig, varför man skall välja kolfiber vs alu hjul (Möjligen lite biased).

- Lika mycket som man tjatar om aero så glömmer man att kolfiberhjul (tub/kanttråd)oftast innebär en bättre komfort än aluhjul. Här gjordes en liknelse mellan alu ramar och kolfiberramar.
(Givetvis finns det fantastiska aluramar som Canyon's MED världens mest bekväma kolfibersadelstolpe...)

Jag kan instämma i komfortsnacket då jag kört mycket på våra egna CX22 tub denna höst samt andra aluhjul... Komforten är inget vidare jämfört med de kolfiber jag använt under resten av säsongen. Här finns säkert invändningar, typ att jämföra äpplen och päron med hänvisning till antal ekrar, ekerkorsning, lufttryck, däck, slang osv. Jag väljer dock oavsett kolfiber på långpassen. Latex och Veloflex är en personlig komfortfavorit.
God Jul önskar

Govest Gabbo

Senast ändrad:
Utveckling och nya hjul!
Tackar hjärtligast för denna info Gabbo! H

En fråga bara; när släpps eventuellt 2013 hjulen? vår eller sommar?

HM, jag kan byta slang men det tar en hel del tid :)

Som sagt hade gärna kört tub med eventuella fördelar men jag vill undvika lim och extra-arbete om det är möjligt. Men ska fråga runt lite i klubben om vad de anser, de kanske kan bidra med support :)

Utveckling och nya hjul!
Halloj!
Har själv kört med Reynolds "Forty-Six", eller som dom tidigare hette DV46c, som "allround-hjul". Tycker inte att den höjden på profil stör alltför mycket även i sidvind efter man har vant sig.

Stod dock utan bakhjul inför Vättern förra året då det var på ekerbyte så jag slog till på ett par Go-Vest Tyr 38, hade nog helst valt ett par 55:or men dom var slut... I alla fall, jag är grymt nöjd med mina Go-Vest och killarna är super att ha att göra med! Dom är dessutom, i mitt tycke, väldigt snygga :-)
Så: snygga, lätta, hållbara (jag väger in på ca 90kg), aero? och bra rull...

Utveckling och nya hjul!
arnehavre skrev:
> I alla fall, jag
> är grymt nöjd med mina Go-Vest och killarna är
> super att ha att göra med! Dom är dessutom, i
> mitt tycke, väldigt snygga :-)

Ja snygga killar är ju en viktig parameter när man ska köpa nya hjul:)

Utveckling och nya hjul!
InlineOla skrev:
> arnehavre skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > I alla fall, jag
> > är grymt nöjd med mina Go-Vest och killarna
> är
> > super att ha att göra med! Dom är dessutom, i
> > mitt tycke, väldigt snygga :-)
>
> Ja snygga killar är ju en viktig parameter när
> man ska köpa nya hjul:)

Haha!

Utveckling och nya hjul!
Jag skulle stenhårt gå på Jannes Firecrest. Bättre pris/prestanda går inte att få, speciellt eftersom du är en liten räka. Du har hela vintern på dig att öva på att limma och fundera på vilka däck du ska ha. Jag var länge skeptisk mot tub, men blev lockad över av den låga vikten men nu älskar jag känslan i dem. Jag punkar väldigt sällan, så jag har inte råkat ut för det med tub (eller alls i år, faktiskt) men köp en ett Tufo S3 Lite och limma och sätt under sadeln. Det är stort som en slang ungefär och väger topp ingenting, men det tar dig hem om du skulle få en katastrofpunka som Pitstop inte tätar.

Och med mycket bättre siffror än mekanikercitatet så kan du vara trygg i att ett par Vittoriatuber rullar 10,7% bättre än HåkanCs favoritdäck Continental GP 4000s.

Utveckling och nya hjul!
Jag undrar vad det är med just hjulfrågan som gör att man får sån beslutsångest, är det den breda floran av valmöjligheter som ställer till det?

Kanttråd eller tub, högprofil eller lågprofil, vikt eller aero, styvhet eller vikt, alubromsyta eller ej, Tourtester vs vad proffsen kör på, olika ekringar, olika nav, olika fälgformer, baknavets flänsplacering, rullmotstånd med vanligt lim vs banlim, f-n och hans moster. Det går ju helt enkelt inte att bestämma sig!

Tipset i slutändan är nog att köpa några hjul som verkar bra, är inom budget och ser snygga ut och sedan cykla så mycket som möjligt. Även om det ger 0,8 W högre motstånd vid 40 km/h än det optimala hjulparet.

:-)

Utveckling och nya hjul!
Så sant, så sant. Som jag sa tidigare så blir hjulfrågan så fruktansvärt akademisk att det är löjligt. Men visst är det skillnad mellan olka hjul.

Utveckling och nya hjul!
Lightweight kanttråd tar död på all diskussion. Om man kan bortse från banala variabler som pris, service, etc...

Adrian_Racer...Du har PM med svar.

Mvh
Govest Gabbo

Utveckling och nya hjul!
Det låter bra att nya Tyr-modellen blir stabilare. Antar att de jag köpte var ett par måndagsexemplar med klen ekerspänning, lossnande body mm :), men de var iofs riktigt snabba. Kanske får fundera på ett köp igen eller så blir det cosmic carbone, beprövat och bombsäkert.

Senast ändrad:
Utveckling och nya hjul!
Jag tror det handlar mycket om att man vill försäkra sig om att hitta rätt hjul till rätt pris. Det är ju en ganska stor investering trots allt. Samt är det första gången man köper nya hjul så vet man föga vad man ska förvänta sig eller vad man ska leta efter. Man köper i slutändan ändå grisen i säcken. Det är väl därför man försöker på förhand analysera och researcha sig till rätt köp :)

Utveckling och nya hjul!
DT skrev:
> Jag undrar vad det är med just hjulfrågan som
> gör att man får sån beslutsångest, är det den
> breda floran av valmöjligheter som ställer till
> det?
>
> Kanttråd eller tub, högprofil eller lågprofil,
> vikt eller aero, styvhet eller vikt, alubromsyta
> eller ej, Tourtester vs vad proffsen kör på,
> olika ekringar, olika nav, olika fälgformer,
> baknavets flänsplacering, rullmotstånd med
> vanligt lim vs banlim, f-n och hans moster. Det
> går ju helt enkelt inte att bestämma sig!
>
> Tipset i slutändan är nog att köpa några hjul
> som verkar bra, är inom budget och ser snygga ut
> och sedan cykla så mycket som möjligt. Även om
> det ger 0,8 W högre motstånd vid 40 km/h än det
> optimala hjulparet.
>
> :-)

Håller med även om man själv gärna blir precis lika villrådig. Min egen slutsats var att om jag hålla nere i bocken, böjer på armarna, viker in armbågarna ger mer vinst i W än att köra karbonghjul för 10-20 tkr. Men för utseende och vikt är det ju en rätt tråkigt slutsats...

adrian_racer skrev:
> Jag tror det handlar mycket om att man vill
> försäkra sig om att hitta rätt hjul till rätt
> pris. Det är ju en ganska stor investering trots
> allt. Samt är det första gången man köper nya
> hjul så vet man föga vad man ska förvänta sig
> eller vad man ska leta efter. Man köper i
> slutändan ändå grisen i säcken. Det är väl
> därför man försöker på förhand analysera och
> researcha sig till rätt köp :)

+1

Utveckling och nya hjul!
arnehavre skrev:
> Har själv kört med Reynolds "Forty-Six", eller
> som dom tidigare hette DV46c, som "allround-hjul".
> Tycker inte att den höjden på profil stör
> alltför mycket även i sidvind efter man har vant
> sig.
>
> Stod dock utan bakhjul inför Vättern förra
> året då det var på ekerbyte

Hur lång tid var du utan hjulet och hur mycket kostade ekerbytet?

Är det verkligen värt att betala extra mycket för hjul som vare sig man själv,
eller den lokale cykelreparatören, kan fixa?
Hur lång tid var du utan hjulet och hur mycket kostade ekerbytet?

mzi skrev:
> HåkanCs favoritdäck Continental GP 4000s.

Nja.
GP4000S är inte mina favoritdäck.
Jag har iofs flera ex av dem och jag tycker de är bra.
Men de är inte mina favoritdäck.

/Håkan

Utveckling och nya hjul!
> > Har själv kört med Reynolds "Forty-Six",
> eller
> > som dom tidigare hette DV46c, som
> "allround-hjul".
> > Tycker inte att den höjden på profil stör
> > alltför mycket även i sidvind efter man har
> vant
> > sig.
> >
> > Stod dock utan bakhjul inför Vättern förra
> > året då det var på ekerbyte
>
> Hur lång tid var du utan hjulet och hur mycket
> kostade ekerbytet?
>
> Är det verkligen värt att betala extra mycket
> för hjul som vare sig man själv,
> eller den lokale cykelreparatören, kan fixa?
> Hur lång tid var du utan hjulet och hur mycket
> kostade ekerbytet?
>

Det var alltså mitt Reynolds-hjul som strulade... Började med att lämna in det till den lokale handlaren, men dom klåpade sig och satt en nippel snett, vilket ledde till att den gick igen lite senare. Jag tog då det säkra före det osäkra och skickade till CC, som fixade det. Då jag sa till dom att det inte var någon brådska eftersom jag köpt nya hjul så tog det en stund. Tror det kostade en 500-hundring (totalt tre ekrar+riktning+frakt).

Annars kan man nog fixa det själv med rätt nyckel (99:-), det är DT 240-nav och nån form av standard-aeroekrar. Men Hjul är en av dom få meck jag inte gör själv... skulle dock vilja lära mig det bättre! (riktning och bygga nya hjul)

Utveckling och nya hjul!
Min erfarenhet av lite högre kolfiberhjul är att komforten inte alls är bättre än aluhjul. Tycker precis tvärtom. Vill jag ha komfort skulle jag köra 32h open pro lr dylikt standard bygge. Att kolfiberfälgar skulle ta upp vibrationer och öka komforten tror jag inte ett dugg på.

Å andra sidan är det en del av det jag och gissningsvis många andra gillar med kolhjul, just att man känner lite mer av asfalten. Lite stötigt som en sportbil typ. Har däremot ett par kolhjul med låg profil och de har betydligt bättre komfort än de högre varianter jag testat. Så gissar att komfort har mer med fälghöjd, ekerantal och ekring att göra än materialval av fälg.

Senast ändrad:
Utveckling och nya hjul!
Nu har jag äntligen bestämt mig för vilka hjul jag ska välja. Det blir ett par lätt begagnade zipp 404 kanttråd med alu bromsytan. Kanske inte riktigt lika snabba som firecrest men å andra sidan kostar de mindre än hälften jmf med tub firecrest från norvelo.

Utveckling och nya hjul!
Har ett par GoVest reservhjul i al med Campabody. Men köpte nya hjul med annat nav, och behövde göra om till Shimanobody. Kontaktade Govest som till bra pris skickade sådan body INKLUSIVE handskriven lapp med alla instruktioner för hur bytet skall gå till. När fick man sådan service senast ... Leverantören rekommenderas utifrån aspekten kundservice. De hade även en mkt snabb mailbevakning samt en riktigt bra ton.

Tillbaka
Topp