Patrik Clifford
Aktiv medlem
Vad är Cykeln värd??
Jag har noterat att det alltid bara är en tidsfråga innan det dyker upp en tråd men "vad är min cykel värd" eller "vad skall jag sälja min hoj för"-rubrik. Klart vanligast är det när någon vill antingen göra reklam för sin hoj förutom på Köp & Sälj eller faktiskt har noll koll på vad deras hojar är värda och verkligen behöver råd, eller bara har en morbid nyfikenhet på hur mycket de egentligen har förlorat på sina inköp...
;-)
Nåväl, JAg har gjort det enkelt för alla för all överskådlig framtid nu, bara posta en bild (obligatoriskt)på din hoj som du vill ha värderad här med full specifikationslista samt upskattat skick så gör vi processen kort då det finns hur många semiprofessionella cykelvärderare som helst här på forumet, jag misstänker att det finns massor av folk som vill veta hur mycket guld de egentligen har stående i garaget/badkaret..
Så kör på, få din bike värderad av proffs så behöver du aldig fundera på hur mycket du skall ta för den.
OBS! Uppdatering!
JAG har ändrat i trådens titel så att man nu även kan få andras cyklar värderade. Om man ex. skall köpa och inte har en aning om säljare tar ut rätt pris eller inte. Då kan man fråga experterna på forumet och få rejäla svar (kanske) :-)
den här tråden borde överleva minst en människoålder kan man tycka... om det redan finns en liknande tråd ber jag om ursäkt och ber lämplig moderator kassera den.
Först till kvarn?
Min egen enkla formel för generell värdeminskning (utan direkt hänsyn tagen till slitage, service eller skador), att användas på egen risk :-)
Om nypriset är Y och skicket är ok..
Instegsracer:
1 år: Pris = Y*0,65
2 år: Pris = Y*0,52
3 år: Pris = Y*0,41
Lyxracer:
1 år: Pris = Y*0,50
2 år: Pris = Y*0,44
3 år: Pris = Y*0,32
InstegsMTB
1 år: Pris = Y*0,58
2 år: Pris = Y*0,47
3 år: Pris = Y*0,36
LyxMtb
1 år: Pris = Y*0,53
2 år: Pris = Y*0,40
3 år: Pris = Y*0,29
;-)
Nåväl, JAg har gjort det enkelt för alla för all överskådlig framtid nu, bara posta en bild (obligatoriskt)på din hoj som du vill ha värderad här med full specifikationslista samt upskattat skick så gör vi processen kort då det finns hur många semiprofessionella cykelvärderare som helst här på forumet, jag misstänker att det finns massor av folk som vill veta hur mycket guld de egentligen har stående i garaget/badkaret..
Så kör på, få din bike värderad av proffs så behöver du aldig fundera på hur mycket du skall ta för den.
OBS! Uppdatering!
JAG har ändrat i trådens titel så att man nu även kan få andras cyklar värderade. Om man ex. skall köpa och inte har en aning om säljare tar ut rätt pris eller inte. Då kan man fråga experterna på forumet och få rejäla svar (kanske) :-)
den här tråden borde överleva minst en människoålder kan man tycka... om det redan finns en liknande tråd ber jag om ursäkt och ber lämplig moderator kassera den.
Först till kvarn?
Min egen enkla formel för generell värdeminskning (utan direkt hänsyn tagen till slitage, service eller skador), att användas på egen risk :-)
Om nypriset är Y och skicket är ok..
Instegsracer:
1 år: Pris = Y*0,65
2 år: Pris = Y*0,52
3 år: Pris = Y*0,41
Lyxracer:
1 år: Pris = Y*0,50
2 år: Pris = Y*0,44
3 år: Pris = Y*0,32
InstegsMTB
1 år: Pris = Y*0,58
2 år: Pris = Y*0,47