Vad är Cykeln värd??
martysod sa:
Ska du sälja den nu så får du vara glad om du får igen pengarna du lagt ut på hjulen. Väntar du till en fin dag i vår/tidig sommar så tror jag nog du kan få det du vill ha. En del köpare faller nog bort för att ramen är bytt.

Tack alla för input! Eftersom den inte är värd så mycket behåller jag den en säsong till, den leverar trots allt ganska bra än så länge. SEn skrotar jag ramen säljer delarna. Tänkte försöka behålla hjulen som alternativa hjul med annan däckuppsättning till en ny hoj. Om det passar med axelstandarder eller går att konvertera på nåt sätt.[/quote]

Skrota en ett år gammal ram för att använda 4 år gamla komponenter?
Tror din bild av cyklar är lite skev. ;)

Vad är Cykeln värd??
martysod sa:
NickPick sa:
Skrota en ett år gammal ram för att använda 4 år gamla komponenter?
Tror din bild av cyklar är lite skev. ;)

NickPick, nu blandar du nog ihop mig med bjornmelin90. Min ram är lagad och ej ny. Frid!

Ja men jävlar. Sorry!
Om inte annat är ju den cykeln perfekt att träna vinterdistanser på. Är den lagad och den håller ihop så ser jag inget större problem än att värdet såklart påverkas :)

Vad är Cykeln värd??
martysod sa:
Ska du sälja den nu så får du vara glad om du får igen pengarna du lagt ut på hjulen. Väntar du till en fin dag i vår/tidig sommar så tror jag nog du kan få det du vill ha. En del köpare faller nog bort för att ramen är bytt.

Tack alla för input! Eftersom den inte är värd så mycket behåller jag den en säsong till, den leverar trots allt ganska bra än så länge. SEn skrotar jag ramen säljer delarna. Tänkte försöka behålla hjulen som alternativa hjul med annan däckuppsättning till en ny hoj. Om det passar med axelstandarder eller går att konvertera på nåt sätt.[/quote]

Om du trivs med cykeln så är det helt klart det mest ekonomiska alternativet. Om du vill kan du ju fortfarande göra små uppgraderingar på den som du kan ta med dej till nästa cykel tex en lätt och trevlig sadel.

Vad är Cykeln värd??
Jag har en Specialized Jett Comp stl L årsmodell 2015 som jag i förlängningen vill bli av med. Kollar man på förstasidans riktlinjer så bör den gå att sälja för typ 2500-3000kr iom ettinköpspris på ca 9000kr. Kruxet är dock att cykeln har varit stulen och att ramnummer är bortslipat, jag har papper från Polisen, så att bevisa att den inte är stulen av mig är inget problem. Däremot känns det givet att den tappar ytterligare i värde av det.

Vad borde man lägga ut den för? Tänker att försöka sälja den framåt vårkanten när folk blir sugna på att att "prova på MTB", känns ju som den målgruppen iallafall.

Vad är Cykeln värd??
Tyvärr ingen bild men tänkte kränga min gamla Canyon F8 "Passione Elite" årsmodell 2006. Aluram, Campagnolo veloce grupp. "Allt" är bytt och fungerar ännu. Originalhjulen slutkörda och utbytta till, på sin tid, 5000 kronors hjul som är fräscha har många långa mil kvar i sig. (Kommer inte ihåg vad för hjul det är)

3000 otvättad?

Ja, jag ser ju vad jag skriver.

2000? 1500 nån?

Vad är Cykeln värd??
3000, ja kanske det om den ser okej ut. Om det är campa hjul som då kostade 5000 är det iaf hyfsat stor chans att de fortf e rätt bra hjul. Neutron kanske?

Vad är Cykeln värd??
Med risk för att få hjärtont, så frågar jag vad Happykollektivet tycker min hoj är värd?
Har haft den ute ett tag på annons, fel säsong för att sälja cykel, men har haft ett par intressekollar på den iaf.

Men ligger jag helt fel i pris när jag begär 30k för en hoj som kostade 33k plus uppgraderingarna, när den är i sådan skick så att den lika gärna kunde så i en cykelbutik till försäljning?

Giant Anthem 2016
Medium-ram som är i stort sett spotless
Gaffel: Fox Factory 32 Kashima coating. CTD med remote
Bakdämpare: Fox Factory Kashima coating CTD m.m.
Drivlina: 1x11 Shimano XT M8000 (32T)
Kedja: KMC 11SL Gold
Bromsar: XT M8000
Hjul: Fulcrum Red Power HP 27,5 Tubeless (nya)
Däck:
Fram - Racing Ralph SS Tubeless
Bak - Thunderburt SS Tubeless
Sadelstolpe: Giant Contact Carbon
Styre: Allebike Carbon 720mm

34472.jpg

Senast ändrad:
Vad är Cykeln värd??
En ganska enkel tumregel är väl att är grejerna inte sålda efter en vecka eller två på annons så är det begärda priset för högt.
Sen om det är fel säsong, fel köpare eller vad som helst spelar ju inte så stor roll. Där och då var priset för högt helt enkelt.

Vad är Cykeln värd??
Dom där uppgraderingarna får du nog inte tillbaks pengarna på direkt. Men den bör bli lättare att sälja!
Nu gjorde jag en snabbgoogling och den kostar 19 plus frakt från england. Gissa vilken jag skulle ha köpt? ;)
Är sadeolstolpen 30.9 kan jag köpa den (400 lång).
1700gbp går den för där borta.
Sänk priset till kanske 23 eller 27 med originaldelarna och testa!

Vad är Cykeln värd??
Att sälja är ju aldrig kul, och tyvärr blir det väl inte roligare när jag berättat hur jag ser på det men jag tror inte min syn är helt ovanlig.

Extra utrustning är ju tyvärr bara relevant om det är saker som den andra ägaren själv ser som saker som man skulle bytt ut från orginal specen och även om så är fallet så är det ju inte så troligt att man gör exakt samma val som du gjort. Så risken är ju uppenbar att man står med ett knippe extra delar som man antingen skall försöka sälja eller ha liggandes hemma och damma, därför tror jag att många värderar dessa uppgraderingar ganska lågt.

Förra året's modell av en cykel brukar ju går att hitta för 30-40% rabatt om man är villig att göra ett ordentligt jobb och då får man ju en minst lika ny och spotless cykel som den som du försöker sälja.

Den sista faktorn som känns ganska relevant speciellt för MTB som körs hårt men även andra kolfibercyklar är ramgarantin och att den oftast inte är överförbar till köpare nr 2, detta är nog ett argument som många anser vara en bidragande orsak till att betala betydligt mindre för begagnade cyklar.

Sammantaget så skulle jag själv resonera så här när jag värderar ett eventuellt begagnat objekt:

Uppgradering och extraprylar kanske 30-50% av nypriset i bästa fall, förmodligen tjänar du på att skruva av dem och sälja separat.

Cykel minst 40% på nypriset och kanske ytterligare 10% för att man inte får någon garanti.

Så den trista sanningen är nog att det är nog svårt att få ut mer än 50% av "listpris" om man inte sitter på en väldigt ovanlig modell eller har en så hög utrustningsnivå så att det är summan av komponenterna är unik. Men det är ju bara min spaning och ingen absolut sanning, vad skulle du själv vara villig att betala någon annan om du var köpare för att betrakta din cykel som ett bra köp?

Vad är Cykeln värd??
NickPick sa:
Crocko sa:
vad skulle du själv vara villig att betala någon annan om du var köpare för att betrakta din cykel som ett bra köp?
Förmodligen utsatt pris minus en tusenlapp ungefär...?

Annars kan man alltid prova igen till våren!

Nu var ju uppmaningen att byta skor med köpare för att få lite perspektiv, att utgångspriset som verkar vara list -10% inte lockat köpare oaktat alla fina uppgraderingar verkar ju vara uppenbart, men man har ju förhoppningsvis lite distans till var man själv tycker är ett klipp och vad man skulle vilja ha när man säljer.

Köper och säljer en hel del begagnat och ibland blir man positivt överraskad, men oftast vill folk ha fantasipriser och betala lite och ingenting, det är väl just den differensen man måste lära sig att hantera om man vill bli av med grejerna. När man lägger ut saker som uppfattas som prisvärda så brukar man ju inte ha det minsta problem att bli av med dem, snarare blir man nedringd.

Vad är Cykeln värd??
Ok jag ser om ngn vill hjälpa mig också.
2015 Spec Enduro expert carbon 29er
Strl XL
Bytt ganska nyligen (samma som original) med få mil:
Bakhjul
kassett
Styrlager o vevlager
Kedja
Klinga
--
Commandpost mm servad ifjol
--
Bytte CC dämparen till ny Rockshox monarch plus rc3 debonair sent förra sommaren.
Ej kört i bikepark.. och så vidare. Tacksam för svar.

Kostade ca 63 nypris, jag köpte den för 32 sommaren 15 av en som jobbade i butik.

Vad är Cykeln värd??
Är i säljtankar, vad tror ni om detta?

Scott Spark 720 2014
Uppgraderad med följande:
Fox Factory Kashima gaffel
XT bromsar
Singelklinga
Superstar Sentinel Probuild hjul
Så nära nyskick man kan komma!

Alternativ återställa cykel till orginalutförande!

Senast ändrad:
Vad är Cykeln värd??
Akik sa:
Vad är en kona process 111 (2015) värd idag (Med dt240 + ryde enduro 38mm fälgar)?

Den modellen gick nog att hitta för 50-60% av nypriset förra året så 25% av nypriset. Men det var för ett år sedan och nu är den ett år till så kanske 15% av nypriset om det hade varit säsong. Ska du sälja den nu så räkna max 10% av nypriset. Plussa på en femhundring för hjulen och dra av 2-3000kr för diverse slitage och repor. Dra av 2-3000kr i prutmån och ytterligare 2-3000kr om du vill få den såld på mindre än två veckor.

Vad är Cykeln värd??
Oj det var illa. Negativt värde, har också en Process 111 men trodde aldrig att man skulle behöva betala för att bli av med den.

Å andra sidan, en till Process 111 hade varit fint. Någon som vill "sälja" en till mig och dessutom ge mig pengar för den?

Vad är Cykeln värd??
SalkinL sa:
Oj det var illa. Negativt värde, har också en Process 111 men trodde aldrig att man skulle behöva betala för att bli av med den.

Å andra sidan, en till Process 111 hade varit fint. Någon som vill "sälja" en till mig och dessutom ge mig pengar för den?

jag kan ta 2 st också då! storlek spelar ingen roll!

Vad är Cykeln värd??
Cannondale jekyl 1000 sa:
Akik sa:
Vad är en kona process 111 (2015) värd idag (Med dt240 + ryde enduro 38mm fälgar)?

Den modellen gick nog att hitta för 50-60% av nypriset förra året så 25% av nypriset. Men det var för ett år sedan och nu är den ett år till så kanske 15% av nypriset om det hade varit säsong. Ska du sälja den nu så räkna max 10% av nypriset. Plussa på en femhundring för hjulen och dra av 2-3000kr för diverse slitage och repor. Dra av 2-3000kr i prutmån och ytterligare 2-3000kr om du vill få den såld på mindre än två veckor.

Det var en hård beräkning. Då ska man alltså sitta och snålleta reacyklar för det första :D Ofta var det ju restlager och konstiga storlekar som var kvar.

Fast det är ju inte enklare att man kan prova att annonsera ut den till ett överkomligt pris.

Lite nyfiken på scalpel si team som år 2016 såldes för 60 000 när svenska nypriset är 90 000. Kostar dom 40 nu när det är 2017?

Vad är Cykeln värd??
NickPick sa:
Akik sa:

Det var en hård beräkning. Då ska man alltså sitta och snålleta reacyklar för det första :D Ofta var det ju restlager och konstiga storlekar som var kvar.

Fast det är ju inte enklare att man kan prova att annonsera ut den till ett överkomligt pris.

Lite nyfiken på scalpel si team som år 2016 såldes för 60 000 när svenska nypriset är 90 000. Kostar dom 40 nu när det är 2017?

Håller med men det är den bittra verkligheten på Happy. Scalpelen bör vara värd 30000 i år. Dra bort för prutning och slitage så hamnar den runt 25000kr.

Vad är Cykeln värd??
NickPick sa:
Akik sa:

Håller med men det är den bittra verkligheten på Happy. Scalpelen bör vara värd 30000 i år. Dra bort för prutning och slitage så hamnar den runt 25000kr.

Vilken härlig inställning! När tillämpar du det på dina begagnatprylar? :D
72% värdetapp på ett år. Det är också bra. Tex s-works epic verkar säljas för runt 60 efter ett år.

Vad är Cykeln värd??
NickPick sa:
NickPick sa:
Akik sa:

Vilken härlig inställning! När tillämpar du det på dina begagnatprylar? :D
72% värdetapp på ett år. Det är också bra. Tex s-works epic verkar säljas för runt 60 efter ett år.

En s-works epic bör vara värd ungefär detsamma efter ett år. Det gäller att cykla så mycket som möjligt under första året så man får så liten värdeminskning per timma som möjligt. Det är det som driver mej. Skulle cykeln vara värd 95-100% av inköpspriset efter ett år skulle jag ligga kvar i soffan.

Vad är Cykeln värd??
Bör vara och är. Du skriver själv att "det är verkligheten på happy", men det är ju egentligen något du verkar ha bestämt dig för helt enkelt.
Så man kan säga att det som driver dig är snålheten? :D

Du är rätt kapitalt ute och cyklar då en cykel för 30 loppor sällan går för 8500 bagis efter ett år, skulle jag säga. Jag kan ju ha fel?

Sen att man sitter och bestämmer rea / surplus från england och tyskland till bättre pris är ju en sak.
Sålde för övrigt en mtb 2015 på hösten med ett värdetapp av 25% på svenskt butikpris.

Vad är Cykeln värd??
NickPick sa:
Bör vara och är. Du skriver själv att "det är verkligheten på happy", men det är ju egentligen något du verkar ha bestämt dig för helt enkelt.
Så man kan säga att det som driver dig är snålheten? :D

Du är rätt kapitalt ute och cyklar då en cykel för 30 loppor sällan går för 8500 bagis efter ett år, skulle jag säga. Jag kan ju ha fel?

Sen att man sitter och bestämmer rea / surplus från england och tyskland till bättre pris är ju en sak.
Sålde för övrigt en mtb 2015 på hösten med ett värdetapp av 25% på svenskt butikpris.

Ja snålheten är helt klart den största drivfaktorn. Helt rätt.

Billigare cyklar tappar någon procent mindre. 30000 reas för kanske 21000 så 13000 minus prut och slitageavdrag så hamnar du runt 11000kr.
Grattis till dej och synd om köparen som betalade mer än cykeln var värd.
Hur gick det förresten med försäljningen av FSI:n?

Vad är Cykeln värd??
Så om någon tysksida rear ut en hoj som kostar låt säga 60 000 :- men rear ut den för 40 000:- i slutet på säsongen.
Då ska jag alltså beräkna värde minskningen på 40 000:- efter ett år?
Alltså jag säljer cykeln efter ett år för ca 50% av införskaffat pris ? Ska alltså sälja för 20 eller mindre ?

Vad är Cykeln värd??
Razzr sa:
Så om någon tysksida rear ut en hoj som kostar låt säga 60 000 :- men rear ut den för 40 000:- i slutet på säsongen.
Alltså jag säljer cykeln efter ett år för ca 50% av införskaffat pris ? Ska alltså sälja för 20 eller mindre ?

Ja det är ju det lägsta reapriset man kan hitta som man utgår ifrån så 40000 blir 20000.

Vad är Cykeln värd??
Du är ute och cyklar. Tillgång och efterfrågan grappen! Att cykla med snålheten som driv låter sjukt.

Har inte haft någon Scalpel men det är den dyra hoj jag har sett sjunka snabbast samma år den lanserades.

Din prisbild spräcks iaf av 99% av allt utannonserat som säljs.

Vad är Cykeln värd??
Razzr sa:

Ja det är ju det lägsta reapriset man kan hitta som man utgår ifrån så 40000 blir 20000.

Hör av dig till mig nästa gång du ska sälja din hoj. Ett bra pris är svårt att säga nej till?

Vad är Cykeln värd??
NickPick sa:
Du är ute och cyklar. Tillgång och efterfrågan grappen! Att cykla med snålheten som driv låter sjukt.

Har inte haft någon Scalpel men det är den dyra hoj jag har sett sjunka snabbast samma år den lanserades.

Din prisbild spräcks iaf av 99% av allt utannonserat som säljs.

Ja faktiskt. När du skrev ditt inlägg så var jag ute och cyklade.

Vilket pris en vara annonseras med är inte detsamma som varans värde.
Ska jag vara ärlig så tycker jag att begagnatpriserna är omotiverat låga.

Vad är Cykeln värd??
Spelar ju ingen roll vad säljaren köpt hojen för.Finns väl i hen som tänker att ja just det den 60000:- fans ju ett tag på rea för 40 så då är den ju bara bara värd 20 nu. Som sagt spelar ingen roll vad säljare betalat det är rek utpris man får gå efter.så vida det inte finns rea hojar kvar.

Senast ändrad:
Vad är Cykeln värd??
Som om det fanns ngn formel för att beräkna begagnat värde på cyklar som verkligen funkar.. pfff :)
Som med allt annat i livet måste man ha koll på vad man köper och säljer om man vill göra en bra affär. Och har man det på cyklar ser man att det inte finns några bra formler utan massa saker som är ganska attraktiva oavsett ålder och tom skick samt en massa andra cyklar och prylar som är helt ointressanta och genererar väldigt lite pengar trots att de är i det närmaste nya och i nyskick.

Senast ändrad:
Vad är Cykeln värd??
båtbensbudet sa:
3000, ja kanske det om den ser okej ut. Om det är campa hjul som då kostade 5000 är det iaf hyfsat stor chans att de fortf e rätt bra hjul. Neutron kanske?

Fk så la jag ut den för 5 , med förhoppning om 4 "vid snabb affär". Den gick samma dag för 4.
5 pers hörde av sig. Men så var den ju så mycket snyggare än de allt i den prisklassen. :-) Och nej, inga fina campahjul.

Vad är Cykeln värd??
Vad är Cykeln värd??
Har ingen aning vad min hoj är värd. Här på Happy värderas den nog rätt lågt, men vad är ett realistiskt värde på blocket?

Kona Coiler 2005
Höjdpunkter:
Mavic ex325-fälgar. Hjulen har agerat reservhjul på resor och är därför oanvända.
Marzocchi Z1 Light, nyservad med nya packningar och ny olja.
XT-reglage och växlar. 2x9
Lager i svingen bytta för länge sedan, men pga hus och ungar har den inte rullat mycket efter bytet.

IMG_20170414_125224.jpg

Vad är Cykeln värd??
Hej alla!
Ny här på forumet.

Jag har ärft en cykel från en släktning men den faller mig inte i smaken och har tänkt att sälja den men har ingen aning vad den kan vara värd.
Det jag vet om cykeln är att det är en Marin Team Marin från antagligen första halvan av 90-talet.
Det är lite blandade komponenter, framväxel: Shimano XTR, bakväxel: Shimano Deore XT, framgaffel är Rock Shox.
Tre uppsättningar hjul, varav två med navdynamo (Shimano HB-NX30, 6V 3W).

Är det någon som vet vad ett rimligt pris är?

DSC_0003Medium.JPG

Tillbaka
Topp