Vad är Cykeln värd??
Tack för svar. Har redan både cykla till jobbet Skeppshult, cykla till affären Bullitt, cykla i ramp BMX och cykla till kommungränsen racer så den kommer förbli stående, så den ska bort. Ska kolla Steel is reel gruppen om någon entusiast vill ta sig an den.

Vad är Cykeln värd??
erolwi sa:
Ramen är fin, minns inte storleken men passar mig som är 180. Vad gör jag: till tippen, annonserar den för 100kr, 1000kr?

Jag tror att du kan få 1500kr för den. Kanske upp mot 2000kr.
Jag har sålt några äldre stål-MTB (Kona, GT) och det finns ett visst intresse för sådana cyklar.

Vad är Cykeln värd??
desmo sa:
erolwi sa:
Ramen är fin, minns inte storleken men passar mig som är 180. Vad gör jag: till tippen, annonserar den för 100kr, 1000kr?

Jag tror att du kan få 1500kr för den. Kanske upp mot 2000kr.
Jag har sålt några äldre stål-MTB (Kona, GT) och det finns ett visst intresse för sådana cyklar.
Men först måste den läggas upp i Stål!-tråden. ?

Vad är Cykeln värd??
Tjo! Vad skulle man kunna få för denna hoj? Årsmodell oklart men ett gäng år på nacken. Storlek är L/XL.
Den är i fint skick i övrigt.

Bilagor

• DSC_0018.JPG
    DSC_0018.JPG
    245.9 KB · Besök: 102
  • DSC_0016.JPG
    DSC_0016.JPG
    159.1 KB · Besök: 119
  • DSC_0014.JPG
    DSC_0014.JPG
    268.6 KB · Besök: 108
Vad är Cykeln värd??
Emiljoh sa:
Tjo! Vad skulle man kunna få för denna hoj? Årsmodell oklart men ett gäng år på nacken. Storlek är L/XL.

Vi har nog olika syn på vad "i fint skick" betyder.
Tvätta, rengör, byt styrlinda.. kanske 2000kr innan Vätternrundan?

Vad är Cykeln värd??
desmo sa:
Emiljoh sa:

8år gammal instegscykel nypris 5000kr. Skulle säga närmare 500-1000kr.

Vad är Cykeln värd??
BjornR sa:
desmo sa:
Emiljoh sa:

Jag är böjd att hålla med.
Men samtidigt känns det som golvet för en fungerande racer-cykel tycks vara 2000kr.

Vad är Cykeln värd??
desmo sa:
BjornR sa:
desmo sa:
Emiljoh sa:

Men samtidigt känns det som golvet för en fungerande racer-cykel tycks vara 2000kr.

Jo, men tvätta cykel i någon timme, kanske behöva byta och serva allt. Räknar man tid för att rusta upp cykeln så skulle jag säga 2-4h bara för att fixa allt. Kostar ju då 1500-2000kr effektivt för en mekaniker och tid är pengar även för dig. Köpa cykel för 4000kr som är helt redo att cykla efter 30min montering och har bättre prylar än denna känns mer motiverat.

http://www.wiggle.co.uk/verenti-technique-claris-2017-road-bike-1/

Senast ändrad:
Vad är Cykeln värd??
Är reglage, bromsar inkl klossar, framdrev hjul med däck och slang osv i bra skick så blir slaktvärdet ganska högt, utan större problem minst 1500 + ram och gaffel (som kan ta tid att sälja).

Vad är Cykeln värd??
Vad är Cykeln värd??
desmo sa:
BjornR sa:
desmo sa:
Emiljoh sa:

+1 Med prutmån mot 1500:- om han inte fräschar upp den. Oavsett DeRosa (dåligt exempel) eller Avanti på ramen så går priserna åt det hållet tillslut, men aldrig mot noll. Att råda någon att sälja den där för en femhundring är inte schysst.

Vad är Cykeln värd??
Vad är min Kona värd tro?
Det är en process 134 medium från 2015 uppgraderad med 2 graders angle headset, pike rc 150, Rockshox reverb, xt-reglage, Nukeproof fälgar och lite annat.

Kan den vara värd 15000:-?

Bilagor

• 75138532-EC2A-4907-A8F0-613D4012AE05.jpeg
    75138532-EC2A-4907-A8F0-613D4012AE05.jpeg
    530.4 KB · Besök: 135
Vad är Cykeln värd??
52717A07-DECF-4271-9F8D-36216F13672E.jpeg

Frugan tycker jag har för många cyklar.
Vad kan denna Giant OCR från 2002/2003 med 3x9 Campa Mirage/Veloce vara värd?

Fint skick mtp ålder och servade med skapligt nya Conti GP4000s.

Gissar att den inte är värd så mkt, men vill inte heller skänka bort den...

Vad är Cykeln värd??
Jag tycker att den är värd 1,5-2k kronor ungefär, om det finns liv kvar i drivlinan. Hopplöst omodern, så de flesta här på Happy skulle du få betala för att de skulle ta emot den. Men... det är en fullt fungerande, väl omhändertagen cykel som man kan träna och cykla tex VR på. De ska inte vara gratis.

Vad är Cykeln värd??
Vad kan den här tänkas säljas för? Betyder koden på vevpartiet att det är en 2010:a? 53 cm ram. Cyklad Vättern på 2011 och har sedan dess samlat damm. Kraschat vänster växel/bromshandtag är utbytt till nytt för en tusing och broms samt växelvajrar bytta hos cykelreparatör i höstas.

Fint skick och allt men vi har så jäkla trångt i garaget och den används aldrig. Blir nog en gravel till henne vad det lider för jobbpendling men kralligare hjul och däck samt skivbromsar. Ska tvätta av den ordentligt och borde bara vara att köra Vättern med för nästa gumma (min är 164 cm lång men vad jag förstår är det benlängd främst som avgör (jag cykelpendlar bara och har inte grävt ner mig i geometrier)).

IMG_0387.JPG

IMG_0384.JPG

IMG_0394.JPG

IMG_0379.JPG

IMG_0382.JPG

IMG_0378.JPG

Senast ändrad:
Vad är Cykeln värd??
Nej, det tror jag inte koden betyder.

Återigen en cykel som inte är värd så mycket för en Happyit. Ny motsvarande inhandlas säkert enkelt på web-rea eller XXL för under 5k. Och den är gammal med smutsig linda. Men visst har den ett värde. Det står Binanchi på ramen, den är snygg och den går att nischa som dam-racer. Jag hade försökt få 2,5-3k för den på Blocket, om drivlinan är fräsch. Då borde den gå snabbt, och jag skulle kunna sova på natten.

Vad är Cykeln värd??
Freddie L sa:

Återigen en cykel som inte är värd så mycket för en Happyit. Ny motsvarande inhandlas säkert enkelt på web-rea eller XXL för under 5k. Och den är gammal med smutsig linda. Men visst har den ett värde. Det står Binanchi på ramen, den är snygg och den går att nischa som dam-racer. Jag hade försökt få 2,5-3k för den på Blocket, om drivlinan är fräsch. Då borde den gå snabbt, och jag skulle kunna sova på natten.

Jag är ingen spekulant, men skulle nog dubbla den värderingen.

Vad är Cykeln värd??
AX3L sa:
Freddie L sa:

Tycker du det?

En gammal tung alu-racer med mixgrupp och enklaste hjulen. Enbart vajer bytt vid senaste servicen (iaf inte höljena under lindan) och oklart antal mil kvar på drivlinan. Jag bryr mig inte om att kommentera avsaknaden av breda fälgar, skivbroms och genomgående axlar. ;-) Men visst är den snygg.

Hade inte du kunnat hittat något motsvarande (eller bättre) för de pengarna du föreslår? Jag kanske har fel, har inte jättekoll på instegsracer, det erkänner jag!

Vad är Cykeln värd??
AX3L sa:
Freddie L sa:

+1
Jag tror också det går att få åtminstone 5-6000kr på blocket för den, kanske t.o.m. 7-8000kr. Nya cyklar i den prisklassen har Sora eller möjligtvis Tiagra, denna har 105 vilket är ett snäpp upp vilket även de som inte är så insatta har koll på. Dessutom en bianchi, vilket också är ett plus för svensson-spekulanten.
Årsmodell vet jag inte, men reglaget är ett 5700 och de kom väl där runt 2010-2011?

Vad är Cykeln värd??
Och skulle ni sova gott? ;-) Jag medger att jag bedömer mer utifrån trådens titel, än vad man kan få max på blocket. En skillnad jag gör, men som jag förvisso inte kräver av någon annan. Jag tror dock att en annons på Happy med ett begärt pris på 6-8k i bästa fall bara skulle vara rätt kall, och i värsta fall reta upp någon.

Vore det en hel 105-grupp, en nybytt slitlina och fräscha däck kanske en tusenlapp till. Nu kollade jag bara snabbt på XXL, men en sådan här (kanske på Vänner-dag) skulle jag hellre köpa. https://www.xxl.se/giant-defy-2-landsvagscykel/p/1132407_1_style

Edit: Länkelände!

Senast ändrad:
Vad är Cykeln värd??
Håller med Freddie - men å andra sidan beror det ju på hur fort man vill ha den såld.
Orkar man hålla på och lägga ut annonser och prissänkningar och stå ut med prutande däckssparkare så kanske det dubbla är möjligt i den bästa av världar.
Personligen så vete tusan om jag skulle kostat på den ett nytt reglage utan istället sålt den lite billigare till någon som tycker om att gjrejsa själv...
Menar. Hjulen, Omegaveven och 105-gruppen när den var som sämst - det är nästan bara ramen som har värde, och det är måttligt.
Men säg 3-4k så har man inte lurat någon och ändå fått hyfsat betalt.

Vad är Cykeln värd??
Nu kollade jag runt lite, jag levde visst i en villfarelse att det skulle finnas nya instegshojar för typ 6 efter rabatt. Men inte nu isf, kanske efter VR. Och i höst kanske, just damhojar brukar ju gå rätt lätt att hitta på reorna.

Så jag kan ge med mig lite och håller med Emmer, att köpa en beg för 3-4kan ju vara helt ok om de billigaste nya börjar på ca 8k.

Och vill också vara tydlig med att jag inte skulle tycka sämre om TS om han får mer betalt än så. ;-) (Kul med lite liv i den här tråden också!)

Vad är Cykeln värd??
Freddie L sa:
Och skulle ni sova gott? ;-) Jag medger att jag bedömer mer utifrån trådens titel, än vad man kan få max på blocket. En skillnad jag gör, men som jag förvisso inte kräver av någon annan. Jag tror dock att en annons på Happy med ett begärt pris på 6-8k i bästa fall bara skulle vara rätt kall, och i värsta fall reta upp någon.

Vore det en hel 105-grupp, en nybytt slitlina och fräscha däck kanske en tusenlapp till. Nu kollade jag bara snabbt på XXL, men en sådan här (kanske på Vänner-dag) skulle jag hellre köpa. https://www.xxl.se/giant-defy-2-landsvagscykel/p/1132407_1_style

Man måste skilja på vad de insatta här på happy vill ge och vad medelsvensson som ska köra VR vill ge (och vilka referensramar de har). Jag utgår fr att frågeställaren vill få ut så mycket som möjligt, och då är det på Blocket den ska läggas ut. Tiden just nu är perfekt (kanske lite sent), många som ska göra klassiker (el tjejklassiker) letar cykel nu, de kollar de reklamblad de får fr Team Sportia el andra halvdyra LBS, typiskt sett är det Bianchi, Trek, Scott, och kanske Spez som pushas fram där. Nu har jag inte kollat, men de cyklarna brukar ligga fr kanske 10-12k och uppåt (nivån är bakvxl-trimmade till 105). De lite småsnåla gör då en sökning på Blocket, och hittar de då nåt liknande som ser fräscht ut för 6-7k är det definitivt lockande för dem.
Jag tycker det är alldeles för ofta folk här i tråden blir lurade att sätta alldeles för lågt pris, när de sedan lägger ut på Blocket blir de nedringda. Visst, de blir av med cykeln snabbt, men åtminstone jag skulle känna att jag sålt för billigt.

Vad är Cykeln värd??
ooms sa:
Freddie L sa:

Man måste skilja på vad de insatta här på happy vill ge och vad medelsvensson som ska köra VR vill ge (och vilka referensramar de har). Jag utgår fr att frågeställaren vill få ut så mycket som möjligt, och då är det på Blocket den ska läggas ut. Tiden just nu är perfekt (kanske lite sent), många som ska göra klassiker (el tjejklassiker) letar cykel nu, de kollar de reklamblad de får fr Team Sportia el andra halvdyra LBS, typiskt sett är det Bianchi, Trek, Scott, och kanske Spez som pushas fram där. Nu har jag inte kollat, men de cyklarna brukar ligga fr kanske 10-12k och uppåt (nivån är bakvxl-trimmade till 105). De lite småsnåla gör då en sökning på Blocket, och hittar de då nåt liknande som ser fräscht ut för 6-7k är det definitivt lockande för dem.
Jag tycker det är alldeles för ofta folk här i tråden blir lurade att sätta alldeles för lågt pris, när de sedan lägger ut på Blocket blir de nedringda. Visst, de blir av med cykeln snabbt, men åtminstone jag skulle känna att jag sålt för billigt.
Ja, fast jag som kollade (nätet lite snabbt) kunde ju konstatera att priserna började vid ca 8k? Och jag tycker, lite högtravande kanske, att vi som kan cyklar nog kan försöka hålla en rimlig nivå här på forumet. Gissa vilket bemötande någon som försöker vinstoptimera en Calvin Klein-klocka får på ett klockforum. Sedan är det ju upp till frågeställaren att göra vad den vill med svaren, lite prutmån är kanske inte fel?

Men jag håller med i princip, värderingarna i den hör tråden är ofta för låga. En fungerande cykel har ett värde långt från noll. Tror det var förra sidan jag ”värderade upp” något senast. Fast just i det här fallet är vi tydligen inte överens!

Vad är Cykeln värd??
Årets modell av Via Nirone 105 saluförs för 13.500kr:
https://www.teamsportia.se/bianchi-nirone-105/product/439803
Visst, det finns cyklar som börjar runt 8500kr, men då står det Sora eller Tiagra på bakväxeln. Sånt betyder mer för medelsvensson än vad det sitter för hjul eller vevparti på cykeln.
Självklart ska inte priserna överdrivas, men jag tycker det är värre när folk luras att sätta fel pris åt andra hållet. Ett för högt pris visar sig i att cykeln inte blir såld, då får man sänka. Andra hållet är svårare att justera i efterhand.

Senast ändrad:
Vad är Cykeln värd??
ooms sa:
Visst, det finns cyklar som börjar runt 8500kr, men då står det Sora eller Tiagra på bakväxeln. Sånt betyder mer för medelsvensson än vad det sitter för hjul eller vevparti på cykeln.
Självklart ska inte priserna överdrivas, men jag tycker det är värre när folk luras att sätta fel pris åt andra hållet. Ett för högt pris visar sig i att cykeln inte blir såld, då får man sänka. Andra hållet är svårare att justera i efterhand.
Var fick du 8,5k ifrån? :-) 8k skrev jag. Och om du tror att medelsvensson känner till en sportbutik som heter XXL, och kanske ev någon gång exponeras för reklam från dem skulle de hitta ett lägsta pris på 7k just idag https://www.xxl.se/cykel/cyklar/landsvagcykel/c/100204_2?sort=price_asc (men jag räknade bort den, 8k var vanligare). Och kanske tom att de har någon rea någon gång också? ;-)

En ny Bianchi var rätt dyr, dock säkert en förhållandevis trevlig cykel! Hursomhelst tycker jag att den omtalade cykeln är alldeles för dyr om den kostar 60% av nypriset (oprutat) av den du länkar till. Jag skulle inte sälja den så dyrt, då skulle det kännas som att jag lurar köparen.

Vi får väl enas att vi tycker olika om det omtalade objektet, men lika generellt, och släppa det där?

Senast ändrad:
Vad är Cykeln värd??
ScottJohan sa:

Vart finns den om man får fråga?

Vad är Cykeln värd??
Freddie L sa:
ooms sa:
Var fick du 8,5k ifrån? :-) 8k skrev jag. Och om du tror att medelsvensson känner till en sportbutik som heter XXL, och kanske ev någon gång exponeras för reklam från dem skulle de hitta ett lägsta pris på 7k just idag https://www.xxl.se/cykel/cyklar/landsvagcykel/c/100204_2?sort=price_asc (men jag räknade bort den, 8k var vanligare). Och kanske tom att de har någon rea någon gång också? ;-)

En ny Bianchi var rätt dyr, dock säkert en förhållandevis trevlig cykel! Hursomhelst tycker jag att den omtalade cykeln är alldeles för dyr om den kostar 60% av nypriset (oprutat) av den du länkar till. Jag skulle inte sälja den så dyrt, då skulle det kännas som att jag lurar köparen.

Vi får väl enas att vi tycker olika om det omtalade objektet, men lika generellt, och släppa det där?
Vi släpper det, men jag tror ni missar att Bianchin inte är en instegshoj, den ligger ett par snäpp upp i modellfloran. Därav motiverar jag runt 6k, istf 3-4k vilket vore rimligt om det var en Claris/Sora-hoj som du kan hitta ny för 7-8k.

Vad är Cykeln värd??
Nu är det min tur. Det här är inget skämt. Vill veta vad jag kan få för en "sleeper" - en megatrimmad scott voltage 20" (jepp, inte stavfel). Jag är medveten om att jag kan plocka isär den, sälja delarna för sig, plocka ihop till originalet o sälja den som en vanlig cykel.
Scott Voltage 20", orange årsmodell 2016:
Karbonstyre, karbonstam.
novatec nav
11-36t xt 10 växlar, shimanokedja
shimano zee bv o reglage
stel Exotique karbonalugaffel, original dämpad gaffel följer med vid önskemål.
formula r1 bromsar fram o bak, ashima-skivor
125mm babyracing alu vevparti
klinga valfri strlk, sitter 38t (och 11-42t bak): maxhastighet ca 45 kmh.
lysen fram o bak
cykeldator (gått 8 km)
sommar- och dubbade vinterdäck (vinterdäck schwalbe gått 1/2 säsong). Kenda small block 8 bak o annat Kenda fram
Har ej vägt den men skulle tro en ca 2 kg lättare än original.
Nypris i original (skräpkomponenter) ca 3600 kr.

Denna cykel är optimerad för den lille (upp till ca 130 cm) i allt från geometri till prestanda och vikt.

Vad är Cykeln värd??
Finns det något värde i en Miyata Pathrunner från 1993. Allt original utom däck och en växelvajer. Nyservad på Jarla. Antar att den inte är värd mer än vad servicen kostade, men jag köpte den -93 och nu finns det roligare cyklar i garaget. Fast min flickvän körde den ett par gånger i Hellas och fick långa blickar från några killar. Vet dock inte om det var cykelns förtjänst...

Bilagor

• C34074DD-0E87-4005-89FE-9D29F1466E34.jpeg
    C34074DD-0E87-4005-89FE-9D29F1466E34.jpeg
    634.3 KB · Besök: 115
Vad är Cykeln värd??
wman sa:
ScottJohan sa:

I Ludvika, södra Dalarna.

Vad är Cykeln värd??
Malgomaj sa:
Finns det något värde i en Miyata Pathrunner från 1993. Allt original utom däck och en växelvajer. Nyservad på Jarla. Antar att den inte är värd mer än vad servicen kostade, men jag köpte den -93 och nu finns det roligare cyklar i garaget. Fast min flickvän körde den ett par gånger i Hellas och fick långa blickar från några killar. Vet dock inte om det var cykelns förtjänst...

Om den finns i sthlm och inte är allt för stor i storleken så skulle den kunna få fortsätta att leva sitt liv som pendlingshoj om förväntningarna på värdet är realistisk. PM om det är av intresse.

Vad är Cykeln värd??
ooms sa:
Freddie L sa:
ooms sa:

Vi släpper det, men jag tror ni missar att Bianchin inte är en instegshoj, den ligger ett par snäpp upp i modellfloran. Därav motiverar jag runt 6k, istf 3-4k vilket vore rimligt om det var en Claris/Sora-hoj som du kan hitta ny för 7-8k.

Tackar för alla svar. Klurar på att lägga ut den för 4500 och se vad intresset är, sänker snabbt lite om det är dåligt gensvar. Reglaget var som skrivet bytt redan då vi ev tänkte behålla den. Tog den på en provsprängning efter tvätt och den känns riktigt bra i både växlar och bromsar.

Vad är Cykeln värd??
ScottJohan sa:
wman sa:
ScottJohan sa:

I Ludvika, södra Dalarna.

Ah, ok. Brorsan är i behov av en billig cykel men då var det rätt långt bort.

Tillbaka
Topp