OldBones
Aktiv medlem
Vad är Cykeln värd??
23' snarare än 25'. ?
De där extra 2k från 23 till 25 är om den säljs på Blocket ?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
23' snarare än 25'. ?
Säljs den på Happy får man tydligen lägga till ytterligare en slant.De där extra 2k från 23 till 25 är om den säljs på Blocket ??
Rimliga siffror i denna tråd, men det är slutpriser, folk tycker om att pruta, right? :)Säljs den på Happy får man tydligen lägga till ytterligare en slant.
![]()
Säljes: SRAM Etap RED Specialized Diverge (8.4KG!)
Custom Diverge \'18 Cykeln byggdes som ett projekt för den ultimata gravel / roadbiken, och den har tjähappyride.se
Det beror nog lite på. Främst handlar det om hur fort du vill bli av med cykeln. Du ligger ju ganska högt i pris och många tänker nog att det inte är någon idé med att pruta 5-6k direkt. Jag ser "alla" cykelannonser och det är generellt ganska höga priser. Vissa cyklar verkar gå iväg trots det (pga cykelbrist osv) medan ganska många ligger ute länge och sänks mer och mer för varje gång, och det är svårt att dra några direkta slutsatser eftersom man inte vet vad de faktiskt säljs för. Har du tid att vänta kanske det senare är en framkomlig väg, men jag tror inte cykeln springer iväg för 29..Rimliga siffror i denna tråd, men det är slutpriser, folk tycker om att pruta, right? :)
Du har rätt, och jag har inte bråttom, Har tom funderat på om man ska vänta till våren, för Corona-effekten kommer knappast bli bättre hur det ser ut nu.... Men den får ligga ute en veva, så får man se.Det beror nog lite på. Främst handlar det om hur fort du vill bli av med cykeln. Du ligger ju ganska högt i pris och många tänker nog att det inte är någon idé med att pruta 5-6k direkt. Jag ser "alla" cykelannonser och det är generellt ganska höga priser. Vissa cyklar verkar gå iväg trots det (pga cykelbrist osv) medan ganska många ligger ute länge och sänks mer och mer för varje gång, och det är svårt att dra några direkta slutsatser eftersom man inte vet vad de faktiskt säljs för. Har du tid att vänta kanske det senare är en framkomlig väg, men jag tror inte cykeln springer iväg för 29..
Jag kan bara tala för mig själv. Jag tycker inte alls om att pruta och gör det ytterst sällan. Jag sorterar istället bort annonser med varor som jag anser är orimligt eller för högt prissatta.Rimliga siffror i denna tråd, men det är slutpriser, folk tycker om att pruta, right? :)
Jag tycker väl inte heller om prutande som fenomen, men en viss prutmån får man väl räkna med på alla begagnade varor som säljs på annons... Skulle jag inte acceptera prutandet så blir det svårt att köpa eller sälja begagnade saker. Även svårt att köpa ny bil t ex, bostäder däremot prutar vi inte på till skillnad från de flesta länder där det är omvänd budgivning som gäller.Jag tycker att ekonomiska marknader som innefattar regelmässigt prutande är tråkiga att verka på.
Jag har inga problem med att människor prutar på saker jag själv säljer. Ehuru jag föredrar att det inte sker, utan att jag lyckas sätta ett rimligt pris. Men jag ogillar fortfarande fenomenet.Jag tycker väl inte heller om prutande som fenomen, men en viss prutmån får man väl räkna med på alla begagnade varor som säljs på annons... Skulle jag inte acceptera prutandet så blir det svårt att köpa eller sälja begagnade saker. Även svårt att köpa ny bil t ex, bostäder däremot prutar vi inte på till skillnad från de flesta länder där det är omvänd budgivning som gäller.
Jag har inga problem med att människor prutar på saker jag själv säljer. Ehuru jag föredrar att det inte sker, utan att jag lyckas sätta ett rimligt pris. Men jag ogillar fortfarande fenomenet.
Ibland är jag villig att gå ner i pris och ibland är jag inte villig att gå ner i pris.
Den typen av generaliseringar är väldigt svåra. Jag har, till exempel, de senaste åren köpt en begagnad bil som jag prutat några kronor på, en begagnad bil som jag inte prutade på och en ny bil som jag inte prutade på.
Jag har därtill köpt en bostadsrätt (i Sthlm) till ett lägre pris än utropspriset samt en tomt (inte i Sthlm) till ett lägre pris än utropspriset.
När jag handlar med cyklar förhandlar jag ytterst sällan i någon större utsträckning om priset. Har jag prissatt någonting fel verkar det märkas. Om jag hittar en cykel jag vill ha som säljs av en säljare jag vill göra affär med brukar det inte finnas någon anledning att diskutera priset även om det har skett.
Att, mer eller mindre medvetet, sätta ett pris som ligger 20% över ett uppskattat rimligt pris innebär åtminstone för min del att jag inte vill göra affär med den personen. Men det är ju jag, och den absoluta majoriteten av alla cykelaffärer som genomförs innefattar ju inte mig.
Man behöver inte acceptera det. Försöker någon pruta så blir det ingen affär - punkt. De jag säljer är rimligt prissatt och vill man inte betala det så ta inte upp min tid.Jag är helt enig med det mesta du skriver. Dock är det så att om jag ska sälja någonting begagnat, cykel eller ej, så är verkligheten att alla tror att de är på en marknad i Marrakech, och således försöker pruta. Vilket leder till att jag åtminstone sätter ett pris med prutmån.
Det är samma ord i min värld, men från olika perspektiv. Säljare som skriver skambud undanbedes har allt som oftast en väldigt orealistisk bild av värdet på sina prylar. Allra värst är säljare som inte sätter något pris i annonsen, men samtidigt avslutar annonsen med "Skambud undanbedes".Nu riskerar vi möjligtvis lite lätt hårklyveri, men jag tar risken jag tycker att det är ett intressant ämne: hur tycker ni att begrepp som pruta, förhandla, diskutera och skambud förhåller sig till varandra?
En sprillans ny av 2021 modell kostar 34.995 spänn ? 23-25k är väl rimligt för din, enligt mig.
För att återgå till ursprungsfrågan, för 34.995 får man väl varken SRAM Red eTAP eller effektmätare?23' snarare än 25'. ?
För att återgå till ursprungsfrågan, för 34.995 får man väl varken SRAM Red eTAP eller effektmätare?
Man behöver inte acceptera det. Försöker någon pruta så blir det ingen affär - punkt. De jag säljer är rimligt prissatt och vill man inte betala det så ta inte upp min tid.
Väldigt många förefaller inte vara beredda på den kraftiga och snabba värdeminskningen som sker på nästan varje cykel som köps ny.Det stämmer, dock är hens hoj 3+ år gammal med slitage osv.
Jag är helt med på att man ska vara beredd på värdeminskningen, men om man ska jämföra med vad en ny cykel kostar tycker jag att det är vettigare att titta på en med motsvarande spec.Väldigt många förefaller inte vara beredda på den kraftiga och snabba värdeminskningen som sker på nästan varje cykel som köps ny.
Det har säkert många olika orsaker.
Helt omöjligt på ett ihopplock, särskilt när det är en gammal cykel av förra generation också. Att cykeln byggdes om direkt från 10delat är ju rimligt om det är ett önskemål, men 3 år senare så hade det varit bättre ekonomi att sälja den för vad en sån där kostar original och aldrig ha uppgraderat cykeln från början, men så tänker man inte.Jag är helt med på att man ska vara beredd på värdeminskningen, men om man ska jämföra med vad en ny cykel kostar tycker jag att det är vettigare att titta på en med motsvarande spec.
Ja, och vill man krama ur maximalt antal kronor är det nog många gånger bättre att återställa hojen och sälja den och uppgraderingarna separat. Men då får man ju göra jobbet också, osäkert för att tycka att någon annan skall betala för att man skall slippa.Helt omöjligt på ett ihopplock, särskilt när det är en gammal cykel av förra generation också. Att cykeln byggdes om direkt från 10delat är ju rimligt om det är ett önskemål, men 3 år senare så hade det varit bättre ekonomi att sälja den för vad en sån där kostar original och aldrig ha uppgraderat cykeln från början, men så tänker man inte.
Uppgraderingar är pengar i sjön.
Den här tråden? Skriv ut den på ett papper?Jag ringde mitt försäkringsbolag och frågade lite löst runt att skaffa separat försäkring för min dyraste cykel, eftersom vanliga hemförsäkringen täcker ett maxbelopp på 20k. Det var tydligen inga problem så länge man har en värdering av den "på papper," så var skulle man kunna få det? Själva hade dom ingen aning. Valfri cykelhandlare?
Det ser ut att vara en skapligt modern cykel i den hippa downcountry-kategorin? Med tanke på den cykelbrist vi har fn så kan du nog testa att lägga ut den ganska nära nypris. Får du inga svar så sänk priset, får du massor med svar så höj priset.Hej
Vill sälja denna men har inte en aning om vad man ska sälja den för begagnat?
Det är en Ghost SL AMR 6,7 AL GX eagle 1x12 19, storlek M 43cm använd 2 gånger.
140/130 Slag med coil lär vara mer stigcykel med utförsåkningambitioner.Det ser ut att vara en skapligt modern cykel i den hippa downcountry-kategorin? Med tanke på den cykelbrist vi har fn så kan du nog testa att lägga ut den ganska nära nypris. Får du inga svar så sänk priset, får du massor med svar så höj priset.
Ja du har rätt, missade fjädern när jag googlade modellen igår.140/130 Slag med coil lär vara mer stigcykel med utförsåkningambitioner.
Hej
Vill sälja denna men har inte en aning om vad man ska sälja den för begagnat?
Det är en Ghost SL AMR 6,7 AL GX eagle 1x12 19, storlek M 43cm använd 2 gånger.
Det ser ut att vara en skapligt modern cykel i den hippa downcountry-kategorin? Med tanke på den cykelbrist vi har fn så kan du nog testa att lägga ut den ganska nära nypris. Får du inga svar så sänk priset, får du massor med svar så höj priset.
Men skulle ett x pris plus ”eller högstbjudande” göra att man undviker det du kallar kontraktsbrott?Att höja priset efter att i) ha erbjudit en vara till försäljning till ett givet pris och ii) därefter fått en accept ("jag köper den till utsatt pris") är ett kontraktsbrott. Bortsett då från eventuellt mellanmänskliga invändningar som går att anföra mot ett sådant beteende.
Finns få seriösa intressenter som börjar buda på en blocketannons. Är man girig är det nog enklast att ha högre pris från början och sänka.Men skulle ett x pris plus ”eller högstbjudande” göra att man undviker det du kallar kontraktsbrott?
Det är inget "jag kallar kontraktsbrott", det är ett kontraktsbrott. Bara att läsa innantill i avtalslagen.Men skulle ett x pris plus ”eller högstbjudande” göra att man undviker det du kallar kontraktsbrott?
Jag menar ingenting, det är inget allmänt tyckande och tänkande jag ägnar mig åt i den här frågan. Jag informerar om Avtalslagen. Första kapitlet avhandlar hur ett avtal ingås; genom erbjudande och accept. Lagtexten finns i länken ovan, det är bara att läsa innantill.Men du menar alltså att om man lägger ut något på en annonssida och någon vill köpa så måste de få göra det?
Jag är inte tillräckligt intelligent för att förstå en lagtext men jag har svårt att tänka mig att man anses ha påbörjat ett avtal genom att publicera en annons på ett internetforum. Hittar en text länkad nedan som diskuterar runt detta, lawline får väl anses vara en pålitlig källa i det här fallet:Jag menar ingenting, det är inget allmänt tyckande och tänkande jag ägnar mig åt i den här frågan. Jag informerar om Avtalslagen. Första kapitlet avhandlar hur ett avtal ingås; genom erbjudande och accept. Lagtexten finns i länken ovan, det är bara att läsa innantill.
Det korta svaret på din fråga är: ja.
Ja, det är inte helt givet att jag har rätt. Det är givetvis en fråga om vad som skall räknas till utbud respektive erbjudande.Jag är inte tillräckligt intelligent för att förstå en lagtext men jag har svårt att tänka mig att man anses ha påbörjat ett avtal genom att publicera en annons på ett internetforum. Hittar en text länkad nedan som diskuterar runt detta, lawline får väl anses vara en pålitlig källa i det här fallet:
För att ett erbjudande ska anses vara ett bindande anbud krävs att den är riktad till en bestämt adressat. En annons som riktar sig till allmänheten kan då inte vara ett bindande anbud. Annonsering till allmänheten brukar istället betecknas "utbud".
![]()
Är innehållet i en annons bindande? | Lawline
Hej!En butik gick ut med en annons om att de säljer ett begränsat antal MacBookAir med 15 tums skärm för 1375:00 kr. Jag var snabb dit och rusade in i butiken och hann...lawline.se
Ibland så kan det vara bra att inte ha lagboken liggande öppen bredvid datorn.Jag menar ingenting, det är inget allmänt tyckande och tänkande jag ägnar mig åt i den här frågan. Jag informerar om Avtalslagen. Första kapitlet avhandlar hur ett avtal ingås; genom erbjudande och accept. Lagtexten finns i länken ovan, det är bara att läsa innantill.
Det korta svaret på din fråga är: ja.
Fast det är ju du som brutit ett avtal i så fall. Det kan du ju rimligtvis inte rättfärdiga genom "magkänsla". ?Ibland så kan det vara bra att inte ha lagboken liggande öppen bredvid datorn.
Att försöka vara lite smidig istället.
Har själv dragit mig ur affärer där man ”skakat hand” av den enkla anledningen att jag tyckt att köparen varit alldeles för skum.
Då har jag valt att svara motparten med ”Oj hoppsan, jag glömde visst bort.” istället för att vara ärlig och säga ”du verkar så jäkla skev så jag vill inte ens att dina pengar skall nudda mitt bankkonto”.
Om någon då kommer med lagboken och skriker ”kontraktsbrott” och ”tingsrätt”, då känns det som magkänslan var rätt.
Nu har detta inte ens hänt en handfull gånger på alla affärer som man gjort och jag tror aldrig det har hänt här på HR för min del.
Svårt att se att det är en mänsklig rättighet att köpa begagnade cykeldelar.
Dessutom missar många båda säljare och köpare att värdet på en begagnad cykel hur fin den än är sjunker drastiskt med tanke på förlorad ramgaranti. Alla priser som är högre än nypris-crash replacement ram är i mitt tycke orimligt att betala.