Vad är cykling?

Vad är cykling?
Ställer frågan så här då jag själv kommit fram till att det är min egentliga fråga.
Så här är det, snart är det vinter och då är det kallt, men inget fel i det.
Nu har jag sådan tur att jag har ett cykelskåp 1 mil hemifrån, vilket gör att jag kan cykla dit och tillbaks varje dag och sedan ta tåget därifrån.
Detta hade jag tänkt utöva framöver.

På detta mycket smarta sätt får jag in 7h cykling i veckan.

NU är då min fråga, räknas verkligen all cykling? Man har ju en helt annan hållning på en stadscykel och det absolut bästa vore väl om jag åtminstone har hållning som jag har på en racer? Och även har pedalerna och skor?
Som jag har förstått det fungerar det inte att ha pakethållare på en racer? Det jag har läst runt är att det inte går?
Finns massa olika termer som jag ser det. Cyclecross, gravelbike. Vad är det för skillnad? Vad är närmst?
Det kan väl inte påverka negativt om jag har bredare däck än 23? Huvudsaken är att jag har hållningen och sedan har koll på kraft/puls?

Tack!

/Eftesrom jag vill komma närmare och inte längre ifrån riktig cykling så är MTB inte aktuellt^^
Då kan jag lika bra köra på min Ortler 21 växlade.

/kanske var oklar men hade inte tänkt omvanda min nuvarande racer (risken finns alltid att de tar grejer även i skåpet och skulle jag blivit av med min nuvarande racer skulle jag bölat i en månad). Min plan är alltså att köpa en cykel avsedd endast för detta.

Senast ändrad:
Vad är cykling?
Det blir bra till slut!

Bilagor

• 2012125732127180_sbig.jpg
    2012125732127180_sbig.jpg
    30.8 KB · Besök: 21
Vad är cykling?
Lyktstoplemedhjul sa:
....
/Eftesrom jag vill komma närmare och inte längre ifrån riktig cykling så är MTB inte aktuellt^^
...

Jag börjar inse att jag kanske aldrig har cyklat på riktigt.
På 80-talet, när kompisarna började cykla på bockstyrecyklar, bytte jag till bockstyre på min treväxlade crescent. Räknas det som riktig cykling? Eller är jag någon sorts cyklingsoskuld?

Färdigtramsat. Är ditt problem att du vill cykla räcer men inte får med packning? Är ryggsäck ett alternativ? Annars finns det väl rätt stora väskor som man kan fästa på sadelstolpen på vilken cykel som helst?

Vad är cykling?
emmer sa:
Slamma styret på Ortlern och HTFU

Får dåligt samvete när jag cyklar på vanlig cykel, å ena sidan får det väl anses addera till någon slags utmattningsnivå, även om jag alltid numera mest kör finlircykling a la 50-60% av maxpuls på den.
Å andra sidan om det inte verkligen hjälper en att bli bättre då det räknas (racer) är det ju ett enormt fail

Vad är cykling?
Skogsgubben sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
....
...

Jag börjar inse att jag kanske aldrig har cyklat på riktigt.
På 80-talet, när kompisarna började cykla på bockstyrecyklar, bytte jag till bockstyre på min treväxlade crescent. Räknas det som riktig cykling? Eller är jag någon sorts cyklingsoskuld?

Färdigtramsat. Är ditt problem att du vill cykla räcer men inte får med packning? Är ryggsäck ett alternativ? Annars finns det väl rätt stora väskor som man kan fästa på sadelstolpen på vilken cykel som helst?

Det jag kommer göra är att cykla hem och tillbaks och normalt köper jag alltid mat inne i stan (kassar på styret). Ett absolut minimum är att kunna ha packning a la det som upptar en ryggsäck. Tänk laptop, böcker och träningskläder

Vad är cykling?
https://www.carradice.co.uk/bags/saddlebags/super-c-saddlebag Kanske kan fungera i kombination med en ryggsäck när du har handlat.
Ekipaget kommer få en ganska hög tyngdpunkt när allt är fullpackat efter en storhandling. Om det inte känns ok, kanske du måste ha en annan cykel för att kunna packa lägre. Eller satsa på ett flak? https://happyride.se/forum/read.php/1/1650378

Edit: Glöm tipsen ovan. Tänkte att du skulle kunna köra på den racer du har. Ser nu att du inte vill göra det pga stöldrisken.

Jag har en bestämd uppfattning om huruvida sittställningen (vanligt styre eller krullstyre) kommer ha en avgörande betydelse för din vinterträning eller inte. Men eftersom jag inte har något belägg för min åsikt väljer jag att hålla inne med den. :-)

Senast ändrad:
Vad är cykling?
Mycketvillhamer sa:
14 mil på sju timmar och du snackar om riktig cykling? Bor du i fjällen?

Hade tänkt att ha denna pendling som base så att säga.. Då jag inte kommer ha wattmätare med mig på dessa turer kommer jag få köra på puls och ser ingen ide i att köra intervaller, vilket jag helst gör så långt ifrån bebyggelse jag kan komma

Vad är cykling?
Skogsgubben sa:
https://www.carradice.co.uk/bags/saddlebags/super-c-saddlebag Kanske kan fungera i kombination med en ryggsäck när du har handlat.
Ekipaget kommer få en ganska hög tyngdpunkt när allt är fullpackat efter en storhandling. Om det inte känns ok, kanske du måste ha en annan cykel för att kunna packa lägre. Eller satsa på ett flak? https://happyride.se/forum/read.php/1/1650378

Edit: Glöm tipsen ovan. Tänkte att du skulle kunna köra på den racer du har. Ser nu att du inte vill göra det pga stöldrisken.

Jag har en bestämd uppfattning om huruvida sittställningen (vanligt styre eller krullstyre) kommer ha en avgörande betydelse för din vinterträning eller inte. Men eftersom jag inte har något belägg för min åsikt väljer jag att hålla inne med den. :-)

Om jag inte får clearcut belägg för att en trekkingcykel inte ger samma som racercykling hehe så känner jag iaf att det är säkrast köpa en racercykel. Hade tänkt köpa en i kanske tom aluminium, har noll intresse av hur cykeln presterar, så länge det går att ha sittställningen och mäta min puls/watt så är jag nöjd.
Den väskan och liknande väskor (om de finns) kan nog vara en lösning. På bikester hittar jag pakethållare som man fäster i sadelstolpen.
Med tanke på att alla verkar säga att man inte ska ha pakethållar epå racer antar jag att dessa pakethållare är mycket dåliga.

Vad är cykling?
Lyktstoplemedhjul sa:
Om jag inte får clearcut belägg för att en trekkingcykel inte ger samma som racercykling hehe så känner jag iaf att det är säkrast köpa en racercykel. Hade tänkt köpa en i kanske tom aluminium, har noll intresse av hur cykeln presterar, så länge det går att ha sittställningen och mäta min puls/watt så är jag nöjd.

Med andra ord - du vill ha billigast möjliga cykel med bockstyre?

Vad är cykling?
Lyktstoplemedhjul sa:
Den väskan och liknande väskor (om de finns) kan nog vara en lösning. På bikester hittar jag pakethållare som man fäster i sadelstolpen.
Med tanke på att alla verkar säga att man inte ska ha pakethållar epå racer antar jag att dessa pakethållare är mycket dåliga.

En huvudanledning att folk säger att man inte ska ha pakerhållare på en racer är av estetiska skäl och att det bryter mot några regler några tomtar satt upp. Sedan är det klart att det inte är så lyckat att sätta en sån på en superlätt kolfiberraket, men jag tror inte det är vad du är ute efter ändå.

Vad det gäller sittställningen så tror jag huvudsaken är att du cyklar, inte på vad. Sedan går ju ställningen att justera (inom vissa gränser) på varje modell också. Olga kunde ju hävda sig mot vissa racercyklar, likaväl som en blick i blockettråden visar att många inte direkt sitter "aero" på sina racers heller.

Vad är cykling?
Typ:
Cykling = förflyttning med hjälp av cykel.
Träning = fysisk aktivitet som utmanar kroppen muskulärt eller konditionsmässigt.
Jag hade 6 km platt cykling enkel väg till jobbet, tempo så jag inte behövde duscha/byta om. Det räknade jag inte som träning, men typ vardagsmotion. Bättre än inget, ger lite rörelse och frisk luft, men inte direkt träning.

Vad är cykling?
JTF sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Med andra ord - du vill ha billigast möjliga cykel med bockstyre?
Han vill ha slammas bock på sin Ortler - och några alvedon mot bakfyllan...

Vad är cykling?
Får bli så att det är en racer jag kommer drömmar om, pakethållare, ramväskor och tom väskor på framhjulet går att klämma in.
Så nära det bara går att komma. Its all about that core strength. ^^

Tillbaka
Topp