Vad är den värd för er kunniga?

Mrpenta

Medlem
Då var man ute efter en ny pendlar/stig cykel för vår/sommar/höst.

Trampar för tillfället på en billig 26" kines MTB som har blivit rostig av vägsaltet, den funkar att ta sig fram på men vill ha något roligare nu och endast vinterpendla kinesen.

Man kan idag hitta en ny scott scale 965 2022 års modell för 12000:- och denna på blocket är från 2020 , vad skulle ni kunniga ge för bud på den?

https://www.blocket.se/annons/stockholm/scott_scale_965_stl_m/1203410570

Tacksam för svar!

Skulle sikta på 6.000kr med tanke på att en ny med garantier kostar 12.000. Sen kan det finnas varians i utrustningsnivå som motiverar ett högre pris men det har jag inga åsikter om just nu.
Halva nypriset är alltid ett bra riktmärke och därefter justering upp eller ner beroende på skick.

Då var man ute efter en ny pendlar/stig cykel för vår/sommar/höst.

Trampar för tillfället på en billig 26" kines MTB som har blivit rostig av vägsaltet, den funkar att ta sig fram på men vill ha något roligare nu och endast vinterpendla kinesen.

Man kan idag hitta en ny scott scale 965 2022 års modell för 12000:- och denna på blocket är från 2020 , vad skulle ni kunniga ge för bud på den?

https://www.blocket.se/annons/stockholm/scott_scale_965_stl_m/1203410570

Tacksam för svar!
Den är ju ute för 10000, eller är det en auktion?

Om inte specifikationen ändrats helt radikalt sen 2020 (åm 2020 börjar vanligen säljas hösten 2019 för övrigt) är det nog rimligt med 6000. Den är begagnad och (snart) fem år gammal; och kostar en ny 12000kr är 10000 rätt magstarkt.

Är drivlinan sliten, däcken original & slitna och säljaren varken servat gaffel eller bytt bromsvätska och belägg skall priset ned.

Den funkar kanske ändå men det kan lätt kosta flera tusenlappar att lyfta den till nivå motsvarande ny.

Är allt underhåll gjort - och då utfört med hög standard - och cykeln är exceptionellt fin och det medföljer vettiga tillbehör kanske man kan sträcka sig nära 8000.

Hade jag sålt den och den varit i riktigt bra skick hade jag varit jätteglad för 7000.

Scott när du köper nytt tar extra betalt för märket samt att den finns i butik/ handlare och den fördelen är ju borta när cykeln är begagnad.

Men det är bara mitt resonemang, jag kan ha fel ?

Edit stafvel

Om inte specifikationen ändrats helt radikalt sen 2020 (åm 2020 börjar vanligen säljas hösten 2019 för övrigt) är det nog rimligt med 6000. Den är begagnad och (snart) fem år gammal; och kostar en ny 12000kr är 10000 rätt magstarkt.

Är drivlinan sliten, däcken original & slitna och säljaren varken servat gaffel eller bytt bromsvätska och belägg skall priset ned.

Den funkar kanske ändå men det kan lätt kosta flera tusenlappar att lyfta den till nivå motsvarande ny.

Är allt underhåll gjort - och då utfört med hög standard - och cykeln är exceptionellt fin och det medföljer vettiga tillbehör kanske man kan sträcka sig nära 8000.

Hade jag sålt den och den varit i riktigt bra skick hade jag varit jätteglad för 7000.

Scott när du köper nytt tar extra betalt för märket samt att den finns i butik/ handlare och den fördelen är ju borta när cykeln är begagnad.

Men det är bara mitt resonemang, jag kan ha fel ?

Edit stafvel
Tack ?

scott kostar extra även som begagnad. folk känner till fabrikatet, der ökar antalet spekulanter vilket betyder högre pris automagiskt.

och inte minst för att många kör det som sökbegrepp.

Konstigt, har haft flera scott speedster cyklar och känner inte att märket på den nivån iaf erbjuder nåt särskilt.
välkända varumärken erbjuder just välkändhet. vilket ger fler köpare och gör det lättare ta ut högre pris.

kvaliten eller egenskaperna lever sitt eget liv, ibland är de bättre, ibland är de sämre.

Tillbaka
Topp