Vad är dessa delar till? Följde med ny Scott Ransom

Vad ska dessa delar sitta eller användas till?
Köpte en ny Scott Ransom 920 2023. Cykeln kom i kartong och jag ska montera ihop den själv.
IMG_5490.jpeg

hmm.. inget hiviz eller reflexer. då är det okej att skjuta?

Nej, inte ok. Men när jag cyklade på en MTB-stig som som inte används ofta och är inte nära vandringsstigar och hörde skott nära kände jag mig inte så trygg. Hade önskat mig åtminstone en hi-viz hjälm i detta laget. Förra veckan beställde jag faktiskt en rod hjälm vid rean, men hos en butik som visade sig att inte har koll på lagersaldot.

jag var ironisk, men just hjulreflexer som är halvmetern eller så över marken göms nog rätt bra av ormbunkar och annat lågväxande bös.
Skulle jag avsiktligt passera ett område med pågående jakt hade jag varit rätt så noga med hiviz och gärna leta upp någon i jaktlaget så han kan informera övriga att det kommer en stolle på cukkel

Jag skojade.

Jag hade undvikt området om jag visste att jakten gick på där, men det är svårt att hitta informationen om det. I samma området fanns det skylt och folk som informerade på populära vandringsstigar när vi vandrade på andra sidan av samma området ett år senare.

Jag känner mig osäker även i öppna landskap och klädd i hiviz om skott hörs. Kan en jägare ”av misstag” skjuta en häst i en hage (och bli frikänd) spär det på min misstro mot jägares förmåga att hålla sig nyktra eller kunna se, vilken orsaken än är.

Jag känner mig osäker även i öppna landskap och klädd i hiviz om skott hörs. Kan en jägare ”av misstag” skjuta en häst i en hage (och bli frikänd) spär det på min misstro mot jägares förmåga att hålla sig nyktra eller kunna se, vilken orsaken än är.
Han sköt två.

Hen sköt två!? Hur i "hvt" kunde det bli så i domstolen?
Edit: vapenlicensen är under utredning.

Enligt domen kunde man inte styrka "uppsåt", så man behöver inte ha något eget omdöme, som jägare, ser man ett vildsvin så är det ett vildsvin...

Enligt domen kunde man inte styrka "uppsåt", så man behöver inte ha något eget omdöme, som jägare, ser man ett vildsvin så är det ett vildsvin...

Har inte hört att vi som jägare skjutit cyklister. Löpare däremot, eller folk vid frukostbordet... Hästar och kor... Jag undrar också hur de (inte) tänker.

Risken att något annat händer är nog däremot rätt mycket större än att ni blir skjutna av den promille av jägarkåren som inte borde finnas. Cykla på men undvik gärna om det är skyltat jakt, eller ta en omväg.

Hej.. Det är OK att känna oro om man passerar ett område med pågående jakt men självklart så är det ingen dum ide att ta en annan väg. Kan bara påminna om att det finns minst 16.000 rattfyllon på våra offentliga vägar per dag. Inget att oroa sig för, inte sant, får man inte ta sig en öl?? mvh borano20

Tillbaka
Topp