Vad är det som gått sönder? Lapierre x-control

Patrikjan

Ny medlem
Jag skulle pver en rot i låg fart, tappade fästet med bakhjulet och mer eller mindre la cykeln ned. När jag reste den upp igen hängde bakväxeln fritt. Min första tanke var att växelörat gått av. Men icke. Det är någon skitskum del. Den har gått rakt av på ett ställe där den ser ut att gå från smalt till tjock. Har svårt stt avgöra om det är plast eller porös metall, när jag lyser på brottstället ser det ut att blänka lite på vissa ställen. Den har slltså gått rakt av, det är inte en skråma på nånting annat. Någon som vet var det är? Kan det bytas i ett kick eller blir det ett garantiärende? Ska höra av mig till LBS imorgon. Det är alltså en sproilans lapierre som gått sönder på första stigkörningen.

Växel, ovan ifrån
image.jpg

Växel, från sidan
image.jpg

Baktriangel, från sidan
image.jpg

Baktriangel, under ifrån
image.jpg

Baktringel, ovanifrån (det ser ut att vara någon slags skruv som sitter i hålet i baktriangeln. I "skruvhuvudet" är det ett insektsformat hål)
image.jpg

Det ser ut att vara någon ihålig skruvkonstruktion i skitmatrial som gått rakt av.

Kan någon hjälpa mig med ovanstående frågeställning vore jag ytterst tacksam. Letat i user manual och kikat på internetz utan succé.

Jag skulle gissa på att det är ett växelöra trots allt. Bara en annorlunda design med ett planerat brottställe som ska rädda både ram och bakväxel.

dabac skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle gissa på att det är ett växelöra
> trots allt. Bara en annorlunda design med ett
> planerat brottställe som ska rädda både ram och
> bakväxel.

Det låter rimligt, och det är det jag hoppas på. Det som är lite mysko bara är att den är ditsatt innan ramen lackats (titta på bilden under ifrån på baktriangeln)

Det är ditt växelöra, eller snarare skruven som håller ditt växelöra som gått av.

Lång variant av drevskruv som behövs, används även av Cube/Canyon har jag för mig.

Preacher skrev:
> Det är ditt växelöra, eller snarare skruven som
> håller ditt växelöra som gått av.
>
> Lång variant av drevskruv som behövs, används
> även av Cube/Canyon har jag för mig.

Jag har försökt hitta rätt på delen, utan att veta dess namn, på div cykelsidor. Är det något du, oh evigt barmhärtige och ödmjuke Preacher, kan hjälps mig med?

Derailleur hanger heter väl växelöra på engelska tror jag. Men som du antagligen vet måste du ha rätt öra till rätt modell utav cykel...

crust skrev:
> Derailleur hanger heter väl växelöra på
> engelska tror jag. Men som du antagligen vet
> måste du ha rätt öra till rätt modell utav
> cykel...

Tack för hjälpen, lyckats hitta rätt variant nu

Tillbaka
Topp