Vad är det som knakar?

Vad är det som knakar?
Jag har ett problem som kan tyckas trivialt men det driver mig till vansinne.
När jag trampar under belastning är det något som knakar i cykeln. Det förstärks inte av att jag står upp eller bryter i styret. Det kommer inte under låg belastning.

Cykeln är en FS mtb. Sram 1x11. Race face vevparti (heter det så på svenska? )

Jag har:
-Tagit loss pedalerna och fettat in
-Provat med andra pedaler
-Tagit loss vevparti och fettet in
-bytt kedja

Vad är nästa steg? Finns det hopp?

Vad är det som knakar?
För mig verkar det som att det bara kan vara vevlagret kvar om du redan testat alla de sakerna.
Kan ju vara slitna drev och kassett också, inget knackade så mycket som när jag cyklade på en cykel där bakre drevet saknade en kugge.

Senast ändrad:
Vad är det som knakar?
Kan va klingbultarna, styre, styrstam, sadelklämma, stolpe, styrlager, snabbkopplingar till hjulen eller annat.
Finns många saker som kan ge knak.

Vad är det som knakar?
Jag har ett race face turbine vevparti och det knakade i vänster vevarm. Lösningen för mig var att ta loss den och skruva dit den igen med loctite

Vad är det som knakar?
Jag hade knak på min Epic och jag var säker på att det var vevlagret. Köpte nytt och bytte. Fortfarande knak. Visade sig att det var styrlagret. Räckte med en rengöring och fett så blev det tyst.

Vad är det som knakar?
Kan säga att om övre bulten till baksvingen släpper knakar det något fruktansvärt, och jag var helt säker på att det kom från vevpartiet innan jag hittade felet

Vad är det som knakar?
Hur är det om man har pressfit, vilket är möjligt att TS har? Läste nånstans att det "inte är byggt för att underhållas", utan det ska bytas helt när det börjar knaka och ha sig. Nån som har erfarenhet? Någon som har undehållt ett sånt?

Vad är det som knakar?
Det är skitkul det där med knak. Hade ett som var i pedalerna en gång. Trodde verkligen det var vevlagret så jag bytte det. Sedan bytte jag pedaler och då försvann knakandet men sedan kom det tillbaka likt förbannat... Då var det pedalerna IGEN, denna gången tog jag isär pedalerna, fettade in och monterade... KNAK KNAK KNAK. Fick dra åt deras lager lite löst för att det skulle sluta helt.

Och då kan man ge sig FAAAAN på att sadelstolpen börjar knaka istället. Men nu SKITER jag i det. Låt skiten knaka för jag orkar inte hålla på mer. Fixar jag den som kommer väl knäskålen att knaka istället.

Vad är det som knakar?
Cadde sa:
Det är skitkul det där med knak. Hade ett som var i pedalerna en gång. Trodde verkligen det var vevlagret så jag bytte det. Sedan bytte jag pedaler och då försvann knakandet men sedan kom det tillbaka likt förbannat... Då var det pedalerna IGEN, denna gången tog jag isär pedalerna, fettade in och monterade... KNAK KNAK KNAK. Fick dra åt deras lager lite löst för att det skulle sluta helt.

Och då kan man ge sig FAAAAN på att sadelstolpen börjar knaka istället. Men nu SKITER jag i det. Låt skiten knaka för jag orkar inte hålla på mer. Fixar jag den som kommer väl knäskålen att knaka istället.

Ja, egentligen borde jag kanske satsa på mindfulness och låta mig acceptera knarket. Men jag är inte där än.

Vad är det som knakar?
Har du testat att fetta in å dra åt beslagen som håller fast den främre klingan vid vevpartiet? Klingbultarna som de kallas.

frid!

Vad är det som knakar?
Oj vad jag spände allt som fanns att spänna. Om och om igen. Monterade av, monterade på. Slog, snurrade, smorde. Bytte vevlager. Ingen förbättring. Sedan, som redan tidigare påpekats i tråden.., klingbultarna. En av dem var ett uns lös och det räckte. Spände ytterst lite och allt knak borta.

Kan ju tilläggas att det återkom senare under ett cykellopp. Strax efter start uppmärksammade jag ett knäppande ljud. Ett knäpp per varv när jag lade kraft på vänster vevarm. Inte samma ljud som vid tidigare tillfälle. Knäppningarna drev mig till vansinne och jag stannade t.o.m. för att diagonosticera problemet. Utan resultat. Efter fem mil uppmärksammade jag att det var plaständen på skosnöret som slog i vevarmen...

Vad är det som knakar?
Plattformspedaler eller clips? Annars hade jag ett nytt ljud förra veckan som jag kunde svära kom ifrån vevpartiet men när jag sprutade på lite olja på clipsen under skorna så blev det helt tyst. Så för mig som tycker att jag brukar hitta källan till oljud rätt bra blev det en liten aha-upplevelse.

Lycka till!

Vad är det som knakar?
Har samma problem.. Har fettat in pedaler, sadelstolpe, klämma, styrlager samt bytt vevlager. Det jag tänker ge mig på härnäst är svingen/bussningarna..

Vad är det som knakar?
Har haft liknande problem. Ljudet transporterades i ramen och jag var säker på att det kom från vevpartiet. Vid en närmare undersökning visade det sig att det kom från bodyn på bakhjulet. Drog på lite fett och spände åt axeln genom bodyn. Nu är cykeln tyst igen :)

Vad är det som knakar?
Nu har jag kanske missat den uppgiften, men vilket material är ramen tillverkad i? Jag hade en kolfiberram som knakade vad jag än gjorde. Det var ett sprucket fäste till baksvingen...

Vad är det som knakar?
Hej, så här nästan ett år senare!

Vill bara berätta min historia, har haft ett intermittent knak i min cykel i ca 2 år. Det har tagit all bort all cykelglädje, har lämnat in cykeln tre gånger för att få knaket åtgärdat men aldrig lyckats.

Igår bestämde jag mig för att ta ett sista krafttag innan eventuell försäljning och lyckades då faktiskt identifiera källan!
Det var växelvajern/höljet i ramen (intern vajedragning), längs kedjestaget. Detta trots att cykeln växlade helt felfritt. Sprutade rikligt med WD40 och knaket försvann.

Det lät verkligen som om det kom från vevpartiet så det här med att ljuden sprids vidare i ramen är verkligen inte BS.
Hoppas detta kan glädja någon som likt mig ledsnat på knaket.

Allt gott!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp