Vad är detta som följde med broms-kit?

Radare

Medlem
Förutom detta följde förstås kabel och dess hölje med. Men alltså också detta, vars syfte jag inte förstår och skulle verkligen uppskatta lite kvalificerad återkoppling.
1. Plaströr. För kabeln att gå inuti inne i det metallomspunna höljet, trodde jag. Kabel passar perfekt i den, men plaströrets diameter är för stor för att gå in i det metallomspunna höljet. Vad ska jag ha det till?
2. En sådan följde det. Tillverkad i mjukt gummi. Innerdiametern verkar i dess vänstra större del anpassad för kabeln, men man får tvinga kabeln igenom den smala högra delen.
3. Ett större antal av dessa följde med. Den vänstra delen har en innerdiameter som verkar perfekt anpassad för kabeln, men den är för grov för att gå in i det metallomspunna höljet.
Förvirrande! Jag behöver en vanlig vajer/kabel som går mellan handtaget och den bakre mekaniska skivbromsen.
vadaardetta.jpg

Det lär ju stå i manualen.
3an sitter väl för att hindra smuts att komma in i sista höljet innan bakväxel.
Är det till lvg? Verkar vara lite mer grejor än vad som följer med Shimano mtb

Edit. Broms kit. Då vet i fan. Möjligen är 3an ändå samma

1 är väl en liner som är till hjälp om vajern dras integrerat i ramen (trä linern på existerande vajer, dra ut vajern, mata i ny vajer, dra ur linern). 3 är väl premiumvarianten av ferrul (dvs pluppen man sätter på höljet, den smala utstickande delen är tänkt att ge lite bättre skydd mot smuts).

Det är väl nån form av universalsats som skall passa lite av varje och alla delar kommer du inte behöva. Jag tror som @jonte987 om 3, dvs den ska sitta i änden av höljet om det verkar lämpligt och är till för att hindra smuts att gå in i höljet.

1 är nog bara användbar på ramar där vajern är tänkte att gå utan hölje under t.ex. överröret (då sitter det vajerhölje-stopp längst fram och bak på överröret) - själv har jag bara stött på det på äldre landsvägscyklar. Då kan man sätta den slangen där för att slippa ha vajern helt oskyddad.

2 vet i tusan vad man kan ha till... ?

Tillbaka
Topp