Vad är era tankar om Specialized Sequoia?

desmo

Aktiv medlem
Eftersom jag är sugen på en äventyrshoj så kändes det spännande när jag fick veta att Specialized skulle släppa en ny cykel av Erik Nohlin. Han ritade ju deras AWOL som jag gillar, jag tycker dock den verkar lite för mycket "touring" för det mesta av min cykling. Sequoian ska vara lite rappare enligt vad jag läst, men ändå vara anpassad för det mesta som man behöver i form av skärmar, pakethållare, lowriders, any-cages osv. Den _borde_ vara perfekt. Men ändå går jag inte igång på den. Varför? Är det färgsättningen på de bilder jag sett som inre håller måttet? Det sloapade överröret? Jag kan inte sätta fingret på det. Vad tycker ni andra?

http://theradavist.com/2016/07/call...gs-back-the-sequoia-and-its-versatile-design/
Specialized-Sequoia-1-1335x890.jpg

Eriks prototyphoj tycker jag ser mycket mer intressant ut.
http://theradavist.com/2015/12/eriks-sparkle-abyss-the-custom-skid-sled/#1
Eriks-AWOL-X-Prototype-Skid-Sled-19-1335x890.jpg

Om jag förstått det rätt så ska Erik cykla Sverigetempot på Sequoian.

Finns bild på den svarta på childstores instagram. Kanske den faller herrn i smaken? Jag är riktigt taggad på att testa. Mångsidigare hoj får man leta efter.

Det är väldigt många rätt på den här cykeln enligt min mening, men kan ju alltid hitta något att anmärka på ;)

Jag ställer mig lite frågande till att man valt 65mm BB drop och inte närmare 70, då stora däck ger riklig frigång ändå. I mina ögon drar det lite mer mot offroad än mot asfalt eller fina grusvägar och för egen del rimmar det väl sådär men de vägar som står till buds.

Sen tycker jag generellt att för många cyklar har för mycket stack, men det är väl en reflektion av hur marknaden/kundunderlaget ser ut.

Det är helt korrekt att Erik ska cykla Sverigetempot på en Sequoia.

I och med det slopade toppröret så blir sadelstolpen lång även med litet dropp mellan sadels/styre. Tror det är det som stör (ivf mitt öga). Prototypen har ju inte alls samma vinkel på röret? Sedan att den är minimalistisk i designen gör att den mer ser hemmagjord ut.

carlcapone sa:
Finns bild på den svarta på childstores instagram. Kanske den faller herrn i smaken? Jag är riktigt taggad på att testa. Mångsidigare hoj får man leta efter.

Tack för tipset.
Jo, den var fin. Men då verkar det vara en annan gaffel?
Annars var ju prisindikationen rätt okej.

Det är stålgaffel på basmodellen och kolfiber på de två dyrare om jag förstått rätt

desmo sa:
carlcapone sa:

Tack för tipset.
Jo, den var fin. Men då verkar det vara en annan gaffel?
Annars var ju prisindikationen rätt okej.

Jag tycker den ser frän ut. Tänkte köpa en "äventyrscykel" framöver, dock lutar det mer åt AWOL, ska jag ut i skogen har jag en stumpjumper!

Jag tycker den verkar perfekt, synd bara att Expert är lite för dyr (och jag är fortfarande skeptisk till 1x11 på en sådan hoj) (även fast jag aldrig provat) och synd att Elite har dom där förskräckligt fula 105-reglagen.

En Elite med sram rival 2x11 vore perfekt.

Vad tycker ni om styret? Flared risebar...

Jag gillar den. Skulle vilja köra grusvägstouring med en sådan, men det kommer jag inte ta mig tid att göra så jag kommer inte köpa nån.

Den ser ju riktigt fräsig ut!

Får lite ha-begär men det beror nog mest på att jag var ute och cyklade traktorvägar i går.

Det är ju slopen som förstör för mitt öga i alla fall. Men det är en spesh så det är kattskit ändå, dyrt kattskit.

Den uppfyller mycket av det jag skulle vilja ha hos en cykel. Att bara klara sig med en enda cykel, både för asfalt, grus, kortare övernattningar. Men tyvärr har jag max råd med den billigaste... 50 är minst storleken, vilket tyvärr är alldeles för stort för min fru, som också vill ha en.

Tycker det låter som många skulle vilja ha en Surly Straggler (fast med kokosgaffel och "moderna" inbyggnadsmått för fram- & baknav).

Har svårt för bockstyrecyklar med långa styrrör och slope på ramen.
+1 på straggler.

Senast ändrad:
evirob sa:
1200 dollars för ramsetet enligt någon sida. Är inte det dyrare än den billigaste varianten av en komplett cykel?
Basmodellen på komplett hoj kostar $1300, men den har stålgaffel. Fick man något annat med ramsetet än endast kolgaffel typ CG-R sadelstolpe? Det kan ju i sådana fall också utgöra en del av priset.

thisismycat sa:
Ah, har faktiskt aldrig tänkt på Straggler. Snyggare än Sequioan ju och görs i ram ända ner till 42 cm!
Straggler 650B finns ju tom i 38 cm, åtminstone i geo-tabellen; http://surlybikes.com/bikes/straggler_650b/geometry
Men trots den lilla strl har den en reach på hela 371mm och en stack på endast 483mm.

Jmf med tex Viner Strada Bianca som i minsta strl har; Reach: 355mm Stack: 533mm och hela 1610g lägre vikt
FRVISB_P1.jpg

http://www.planetx.co.uk/i/q/FRVISB/viner-strada-bianca-carbon-adventure---gravel-frameset

/Håkan

NLC sa:
Tycker det låter som många skulle vilja ha en Surly Straggler (fast med kokosgaffel och "moderna" inbyggnadsmått för fram- & baknav).

Det stämmer nog rätt bra.
Andra cyklar jag tittat på som saknar kolgaffel är:
Cotic Escapade: http://www.cotic.co.uk/product/new_escapade
Soma Wolverine: http://www.somafab.com/archives/product/wolverine
Brothers Kepler: http://www.brothercycles.com/shop/kepler-disc-complete-sunset/
Specialized Awol: https://specialized.com/se/en/bikes/adventure/awol

Alla cyklarna vore intressantare om det fanns både en "touring-adventure-cykla-runt-jorden-stål-gaffel" och en "jag-har-bråttom-till-jobbet-kolfiber-gaffel".
Finns säkert många fler bra och spännande alternativ.

desmo sa:
NLC sa:

Det stämmer nog rätt bra.
Andra cyklar jag tittat på som saknar kolgaffel är:
Cotic Escapade: http://www.cotic.co.uk/product/new_escapade
Soma Wolverine: http://www.somafab.com/archives/product/wolverine
Brothers Kepler: http://www.brothercycles.com/shop/kepler-disc-complete-sunset/
Specialized Awol: https://specialized.com/se/en/bikes/adventure/awol

Alla cyklarna vore intressantare om det fanns både en "touring-adventure-cykla-runt-jorden-stål-gaffel" och en "jag-har-bråttom-till-jobbet-kolfiber-gaffel".
Finns säkert många fler bra och spännande alternativ.

Där har vi ju nästa nya standard, nu då skillnaderna mellan de olika hjulstorlekarna mellan 26" och fatbike är i stort sett obefintliga. Snabbkoppling till gaffeln så att man kan byta gaffel i tid och otid!

Kombinationen med det löjligt höga styrröret och slopade toppröret gör den tyvärr ganska osnygg.

Den är säkert en kanoncykel.

NLC sa:
HåkanC sa:
Jmf med tex Viner Strada Bianca som i minsta strl har; Reach: 355mm Stack: 533mm och hela 1610g lägre vikt

http://www.planetx.co.uk/i/q/FRVISB/viner-strada-bianca-carbon-adventure---gravel-frameset

/Håkan

Vikten är väl inte så konstig om man jämför en (riktigt robust) stålram & gaffel med kokosplast.
Nej, sen verkar ju Viner Strada vara en riktigt trist cykel när man läser recensionerna. Sen jämförs det med denna, Sequoia är väl en expeditionscykel med massa lastmöjligheter? VSB verkar ju mer vara någon slags vintercykel?

Det blev en Elite till mig nu när Cykloteket har rea.

Den är tänkt att ( i första hand) ersätta min pendelhoj (en gammal Poison Opium som har måånga år på nacken och börjar bli riktigt sliten)

Den känns otroligt stabil i gången, det är tryggt och avslappnat att åka med, stadigt rakt framåt

Första hojen som jag hoppar på och sitter perfekt direkt, behövde bara vända styrstammen neråt och skjuta bak sadeln en cm så blev det perfekt. (182cm lång och 90cm innermått)

Tung ! 12,3 kilo i butiken för en 56:a
Mesta av den vansinniga vikten sitter nog i hjulen, och dom ska jag byta ut, jag har ett par med funworks one nav och crestfälgar som kommer lätta ordentligt med slanglöst.
Vikten bidrar till att den känns lite slö i igångdrag, men när man fått upp farten så rullar den på lätt.
(Och när jag jämförde morgonens pendling på Järva med min Jamis Renegade på 9,5 kg så skiljer det ingenting i tid)

Vi får se hur sadel och styrlinda blir med tiden, finns en risk att det drar till sig smuts eftersom det är i tyg.

Utväxlingen känns rimlig för en sån här cykel. 48x32 i fram och 11-36 i bak.

Däcken var en positiv överraskning, med 120 TPI kändes dom mjuka och fina, och ganska bra grepp i kurvorna

Lacken lämnar lite att önska, den ser cool ut med den där lite matta sammets-looken, men det drar nog till sig smuts och blir nog bökigt att hålla rent,

Däcken sväljer mycket, dom bidrar till en mjuk gång, men ramen och gaffeln var lite stötigare än vad jag hade förväntat mig, den är ju byggd för touring med packning så det är kanske vad man kan förvänta att den är lite stum olastad. Kanske kan en CG-R stolpe hjälpa lite...

Finns i Sollentuna om nån vill klämma och känna

037.jpg

Senast redigerad av en moderator:
castrello sa:
Hur funkar reglagen tycker du? Funderar på cykel med liknande.

Shimano RS505, har likadana på min Jamis Renegade

Tycker dom funkar fint, mjuka växlingar, någon enstaka gång kan dom missa när man ska släppa wire, och man får "ta om"
men överlag tycker jag dom är kanon

fula tycker en del, och några klagar på att det är en knöl där bromsslangen går in i reglaget och att den skulle vara obekväm men det har jag aldrig känt

Stewe sa:
castrello sa:
Hur funkar reglagen tycker du? Funderar på cykel med liknande.

Shimano RS505, har likadana på min Jamis Renegade

Tycker dom funkar fint, mjuka växlingar, någon enstaka gång kan dom missa när man ska släppa wire, och man får "ta om"
men överlag tycker jag dom är kanon

fula tycker en del, och några klagar på att det är en knöl där bromsslangen går in i reglaget och att den skulle vara obekväm men det har jag aldrig känt

Tackar! Jo....tyckte de var fula. Men de kändes helt ok när jag klämde på dem i en lokal XXL.

Johan A sa:
Stewe sa:
Lacken lämnar lite att önska, den ser cool ut med den där lite matta sammets-looken, men det drar nog till sig smuts och blir nog bökigt att hålla rent,

Nope. Hur enkelt som helst att hålla rent.

Kanon. Det låter bra. Hur gör du? Jag hade nått smuts som jag försökte torka bort och det kändes bara som att jag gnuggade in det mera ?

Stewe sa:
Johan A sa:
Stewe sa:

Nope. Hur enkelt som helst att hålla rent.

Kanon. Det låter bra. Hur gör du? Jag hade nått smuts som jag försökte torka bort och det kändes bara som att jag gnuggade in det mera ?

Jag kanske inte har smutsat ner den tillräckligt men jag kör med Muc-Off och sen yes och har än så länge (peppar peppar) alltid fått den ren.

Jag köpte min igår, så jag har nog inte heller hunnit ?

Jag får prova muck-off och yes.

Testade att skifta till lite lättare hjul

Originalhjulen med Hayfieldfälgar var rejält tunga: 2470g !

Nu bytte jag till mina N-light One + ZTR Crest 23mm och gick över till slanglöst, då lättade jag den med 1,16kg
från 12,30 till 11,14

008.jpg

009.jpg

010.jpg

Slangarna var lättare än jag trodde, bara 173g

Cykeln är fortfarande tung om man jämför med random cross, men den är väl byggd för "tyngre" körning så det får man ta

Tyvärr hade jag inte fått hem 12mm adaptrarna till framhjulet så jag har inte testkört ännu

Jag såg en Seqo.. Seqi... Sequoia på pendlingen förra veckan.

Det är sällan jag ser nåt som gör mig nyfiken, men den såg riktigt intressant ut när jag kom ikapp, jätte "flared" (?) bock, tunna rör och massor av plats över i ramen trots feta däck. Trodde först det var nån monstercross baserad på mtb innan jag kom närmare och såg naven och den flådiga kassetten. Den var matt beige ungefär som Happys färgtema.

Skulle jag byta min Dew Drop vill jag ha mer plats för feta däck och lite högre BB, då jag kör mycket stig med den. Tyvärr kostade den där jag körde om sådär 30kkr. :)

Jag tog några bilder på utrymmet mellan kedjestagen, dom här däcken är nästan 43mm breda

Gott om plats :-)

001.jpg

005.jpg

006.jpg

Ja jag menar att jag skulle vilja ha högre bb och mer plats på nästa cykel och onekligen har Sequoia det.

Jag såg faktiskt en Expert till i Majorna idag... framförd av man i svart med svart kepa med vit rand. Tror universum vill säga mig nåt.

Tillbaka
Topp