Vad är fel med bromsen?

softsolid

Medlem
Vad är fel med bromsen?
Shimano 105 hydraliska bromsar. Detta är frambromsen. Kontaminerade belägg, eller vad är troligen orsaken?

Kanske finns bättre sätt är dela en video på?
I vilket fall skriker bromsen något otroligt och bromsverkan är cirka 10% av vad de borde vara. Har provat är rengöra skivan med isopropanol, lufta systemet och fylla på med olja samt ta loss och skrapa beläggen mot betong.

Vad är fel med bromsen?
Ungefär samma sak hände mig. Bromsarna tog liksom inte, så jag luftade dem. Med resultat att de funkade ännu sämre och skrek något infernaliskt. Luftade dem igen samt bytte bromsskivor och belägg. Nu funkar det precis som det ska. De gamla bromsskivorna ska jag ta och rengöra, för jag tror att de har mycket liv kvar i sig, men... Jag trodde inte att jag skulle behöva byta bromsskivorna, för jag hade rengjort dem, men just i det här fallet tydde allt på motsatsen.

Vad är fel med bromsen?
Rengör skivor. Bränn och slipa belägg eller byt om handlag saknas. Bromsa in.

Om man får olja på grejorna.när man luftar så är det riktigt illa

Vad är fel med bromsen?
Rengör skivor. Bränn och slipa belägg eller byt om handlag saknas. Bromsa in.

Om man får olja på grejorna.när man luftar så är det riktigt illa

Jag gör så i början på varje sommar.

Demonterar, rengör med bromsrengöring / bräkleen och bränner med gasolbrännare.

Rengör noga skivorna.

Man kan tänka på att oljan kan ligga på kanterna och i hålen om det är hål.

Oljan kan också ligga på oken. IPA är bra här att skölja oken med. Även bromsengöring men jag uppfattar den som mer aggressiv.

Senast ändrad:
Vad är fel med bromsen?
Otroligt hjälpsamt detta forum, tack för tipsen! Nästa steg blir att prova nya belägg samt innan installation en ordentlig rengöring av bromsskivan igen. Ska även kika på guiden till kontaminerade belägg. Fint att kunna hantera denna typ av problem själv. Återkommer med resultat(kommer ta några dagar).

Vad är fel med bromsen?
En följdfråga är om det finns en enkel guide till att välja rätt bromsbelägg? Finns en myriad av olika märken och utföranden. Jag är verkligen inte kinkig, annat än att de måste passa till Shimano 105. Finns något utsökning jag kan görs på nätshoppar för att se rätt varianter?

Vad är fel med bromsen?
Tack, lägger till länk här till min video:
Sänk volymen, otrevligt ljud. ;)
Solklar kontaminering. Rengör skivan med lämpligt lösningsmedel (INTE lacknafte eller diesel, som båda är "flottiga") och byt belägg. Jag ser ingen vits med att hålla på och elda på belägg eftersom det är billigt med nya.

Köp Shimanos egna, vilket bör finnas i olika prisvarianter. Största skillnaden brukar vara om de är sintrade ("metal") eller organiska ("resin"). Ibland står det "Resin only" på skivan, så då bör man anpassa sig efter det. I övrigt är det en smakfråga. Själv tycker jag organiska är vettigare om man inte tänker bromsa väldigt länge så det blir varmt, typ vid bikepark/DH eller om man tänker cykla LVG i alperna.

Vad är fel med bromsen?
En följdfråga är om det finns en enkel guide till att välja rätt bromsbelägg? Finns en myriad av olika märken och utföranden. Jag är verkligen inte kinkig, annat än att de måste passa till Shimano 105. Finns något utsökning jag kan görs på nätshoppar för att se rätt varianter?

Skall det Vara bra eller billigt?

Jag har någon gang testat billiga Från AliExpress. De fungerer inte lika bra som original, men de kostnader 50:- levererat direkt i brevlådan.

Jag cyklar downhill, och kör därför i huvudsak bara bra belägg från shimano typ.

Jag kör sintrat, men organiska duger också om man kör i torrt väder.

Det är en kvalitetsskillnad, men om du typ pendlar så kanske de billiga håller ett år ändå för 50:- och stoppar precis så som du förväntar dig.

Ett kul tips - i vetenskapens namn - kan vara att testa billiga på en broms och original på den andra, eller blanda på samma broms och se vad som händer :)

Jag körde organisk + sintrade på samma broms en gång bara för skojs skull. De slits olika fort, och på det sättet kan man se hur mycket som skiljer.

Som postare över skriver att det är onödigt att bränna på billiga belägg, men mina belägg till saint bromsarna är ganska dyra och har kylflänsar. Så jag sandpapprar grovt, sprayar/avfettar, bränner och monterar tillbaka. De blir som nya för mig och går fint många turer till i backen och jag sparar motsvarande priset för liftkort för en dag. Det tar kanske 20min att göra jobbet, så timlönen är ganska bra.

Tänk på att nya belägg inte tar perfekt direkt, de sätter sig första dagen typ och bettet ökar sedan något när de är inslitna.

Vad är fel med bromsen?
Solklar kontaminering. Rengör skivan med lämpligt lösningsmedel (INTE lacknafte eller diesel, som båda är "flottiga") och byt belägg. Jag ser ingen vits med att hålla på och elda på belägg eftersom det är billigt med nya.

Köp Shimanos egna, vilket bör finnas i olika prisvarianter. Största skillnaden brukar vara om de är sintrade ("metal") eller organiska ("resin"). Ibland står det "Resin only" på skivan, så då bör man anpassa sig efter det. I övrigt är det en smakfråga. Själv tycker jag organiska är vettigare om man inte tänker bromsa väldigt länge så det blir varmt, typ vid bikepark/DH eller om man tänker cykla LVG i alperna.
Tack för tips. Ingen cykling i Alperna planerat i närtid och dessutom vill man ju inte bromsa i nedförsbackarna när man kan undvika det. ;)
Testar nya belägg. Låter som att mina ok är bättre lämpade för organiska belägg, provar det.

Vad är fel med bromsen?
Skall det Vara bra eller billigt?

Jag har någon gang testat billiga Från AliExpress. De fungerer inte lika bra som original, men de kostnader 50:- levererat direkt i brevlådan.

Jag cyklar downhill, och kör därför i huvudsak bara bra belägg från shimano typ.

Jag kör sintrat, men organiska duger också om man kör i torrt väder.

Det är en kvalitetsskillnad, men om du typ pendlar så kanske de billiga håller ett år ändå för 50:- och stoppar precis så som du förväntar dig.

Ett kul tips - i vetenskapens namn - kan vara att testa billiga på en broms och original på den andra, eller blanda på samma broms och se vad som händer :)

Jag körde organisk + sintrade på samma broms en gång bara för skojs skull. De slits olika fort, och på det sättet kan man se hur mycket som skiljer.

Som postare över skriver att det är onödigt att bränna på billiga belägg, men mina belägg till saint bromsarna är ganska dyra och har kylflänsar. Så jag sandpapprar grovt, sprayar/avfettar, bränner och monterar tillbaka. De blir som nya för mig och går fint många turer till i backen och jag sparar motsvarande priset för liftkort för en dag. Det tar kanske 20min att göra jobbet, så timlönen är ganska bra.

Tänk på att nya belägg inte tar perfekt direkt, de sätter sig första dagen typ och bettet ökar sedan något när de är inslitna.
Ok! Ptja, hellre bra än billigt då jag hellre lägger tid på annat än att meka. Behöver inte 'top of the line', utan tänk Shimano 105-standard. Ett par organiska för ett par hundralappar duger för jobbet?
*Edit* inte ens det, det var billiga delar. 100 pix verkar de kosta ex. frakt, standardbeläggen från Shimano. :)

Senast ändrad:
Vad är fel med bromsen?
Ok! Ptja, hellre bra än billigt då jag hellre lägger tid på annat än att meka. Behöver inte 'top of the line', utan tänk Shimano 105-standard. Ett par organiska för ett par hundralappar duger för jobbet?
*Edit* inte ens det, det var billiga delar. 100 pix verkar de kosta ex. frakt, standardbeläggen från Shimano. :)

Jag tror att om kraven inte är specifika så kommer du bli fantastiskt nöjd med vad du än väljer där det står shimano på förpackningen :)

Inga direkta fallgropar i den prisklassen.

Glöm inte att tvätta/rensa skivorna bara, innan nya kommer på.

Tillbaka
Topp