Vad är grejen med fixie?

nikasp

Aktiv medlem
Vad är grejen med fixie?
41 år gammal och ny som pendlare och mtb-hojjare så fattar jag inte riktigt grejen med fixie. Kan jag få en kort rundown tack. Finns det någon som helst bra grej med en cykel utan frihjul och växlar? Kan köpa att om man är 20-25 så tycker man att själva livsstilen på Söder(malm) med kläder och allt samt snygg och avskalad cykel är retro och sjukt annorlunda = helt rätt.

Finns det en massa 40-åringar också som kör fixie, kanske för pendling, och tycker att det är värsta grejen och motivering till detta? Dvs. vi som har cyklat på såna cyklar på riktigt när man var mindre och nu har en drös med växlar och skivbroms. När jag var plutt så var det lite ballt i min kompiskrets att fixa en minicykel (googla) och peta dit en 28":s gaffel plus köpa BMX-handtag (BMX var nytt och för dyrt då).

Obs. Ingen diss mot fixie men jag har skrattat lite åt den där ironitråden med push skate eller vad det kallades (de som skate:ade genom att bara trycka ifrån med ena benet).

Vad är grejen med fixie?
Det var en fördröjd fluga, som kom till vårat land för några år sedan.. och gav månget racer-lik till cykel en andra chans till ett liv.. till ett otroligt överpris! (oftast 10 st från samma säljare)

Helst skulle den vara så 'clean' som möjligt.. skulle det gå att åka utan ram, skulle man vara ballast på söder!

*end of story* :P

Vad är grejen med fixie?
Haha :) Nästa fråga, kan man som fixiesnubbe eller fixietjej ha bromsar på den för att både får "direct feel" och möjlighet att få stopp eller pajar det hela grejen direkt?

Vad är grejen med fixie?
nikasp skrev:
-------------------------------------------------------
> Haha :) Nästa fråga, kan man som fixiesnubbe
> eller fixietjej ha bromsar på den för att både
> får "direct feel" och möjlighet att få stopp
> eller pajar det hela grejen direkt?

Kan och kan, men det motverkar ju självsaneringen.

Vad är grejen med fixie?
Själv pendlar jag på en "fixie" med nöd-frambroms utan att nödvändigtvis tycka det är "värsta grejen". När jag byggde ihop den 2008 tyckte jag väl att jag var lite hipp, nu orkar jag inte bry mig, nu är det det mest gött i största allmänhet med fastnav. Funderar på att byta frambromsen och samtidigt slänga på en bakbroms för att få ha kvar direktkänslan men ändå kunna få stopp snabbt, så det är fullt möjligt nikasp. Dock räknas jag nog inte som "fixiesnubbe" vad gäller grad av bajsnödighet och trendängslighet.

Vad är grejen med fixie?
torch skrev:
> jag byggde ihop den
> 2008
> Dock räknas jag nog inte som
> "fixiesnubbe" vad gäller grad av bajsnödighet
> och trendängslighet.

Nej, verkligen inte. Bra försök..

Vad är grejen med fixie?
Jag är nog helt fel person att svara på frågan.
Jag är 36 år=gammal.
Jag bor inte på söder utan i en ohipp håla, göteborg.
Jag är så gammal så jag inte vet det hippa ordet för hipp.
Jag är ganska fattig, o skulle aldrig i helvete få för mig att lägga en förmögenhet på snygga detaljer på en cykel. Funktion går före allt, och är hojen inte rosa skiter jag vilken färg den har.
Jag kopplar inte ihop cyklism med mode, med kaffesort, med status, livsstil. (jo, jag bor med mina cyklar men det är ju min ensak)(förresten avskyr jag latte, smakar kokt mjölk.)

Men jag gillar min fixie skarpt. Jag har ca 5 cyklar, och fixien är på delad förstaplats på vilka som används oftast. Med en enda cykel skulle det inte vara fixie. Fixien är mitt gratis-projekt. Ram+gaffel är containerfynd, hjul fick jag i byte mot något ur min skrotlåda, resten kommer ur min skrothög. Jag har -uuahfhg!- ett biltemadäck på den. Ett tantcykelstyre. Pakethållare.
Det är cykeln jag ställde på avenyn i somras, o hämtade 5 dagar senare.
Det är cykeln jag gärna tar när jag inte har bråttom, gärna tar kortare sträckor eller när vägen är plan.
Och det handlar nog bara om känslan. Det är roligt. Det är inte praktiskt eller snabbt eller bra för något särskilt, men det är roligt. Jag gillar känslan av direktkontakten. I vissa lägen upplever jag det som mindre tungt att trampa, jag behöver inte lyfta benen, i andra mer ansträngande eftersom jag måste trampa.
Det enda där jag rakt av kan säga att fixien är oslagbart bäst är när jag cyklar med min 12-åriga schäfer, den är fantastisk att cykla riktigt sakta med.

Just det, bromsar. Bromsar är bra. Av hänsyn till omgivning o anhöriga. Det sabbar inget alls. Möjligen dina chanser att hamna i olyckstråden o få en egen ghostbike.

Vad är grejen med fixie?
Kör min som vardagscykel i alla väder. Servas aldrig men jag funderar dagligen på om jag inte borde fixa knäppandet i vevlagret något år, kedjan har jag inte smörjt sen nån gång förra året. Får plats med både bra skärmar och dubbdäck.
Gillar känslan av direktkontakt med cykeln. Ger en känsla av kontroll som jag inte upplever på cyklar med frihjul.
Har länge funderat på om jag skulle fixa en bakbroms och frikrans bara för att prova på den, men det blir liksom aldrig av.

Vad är grejen med fixie?
+ Med en fixie kan man cykla baklänges.
+ Lättare att hålla hög kadens då man får hjälp runt i tramptaget. Cykeln "hjälper liksom till" och puttar på.
+ Roligt att cykla utan frihjul ibland. Variation...

Vad är grejen med fixie?
Jag cyklar fixi just för att jag helst av allt vill bo på söder. Har letat efter den där underground organisationen men vet inte var dom har sin klubblokal. Någon som vet? Antar att dom håller till i SOFO??

Vad är grejen med fixie?
Det är kul och lite extra ansträngning. Man får ju aldrig vila...

För de där haterserna (som ofta har en knarkmaskin i källaren) borde det ju vara ett tips att prova.

En extrabroms är ett måste i trafiken, det vet man om man som jag har tappat kedjan framför en SL-buss. För effektens skull så är det ju fint med fram, bak har du ju redan en.

Vad är grejen med fixie?
Hehe, fixed gear-kultur upprör tydligen känslor och skön ironi! :)

Skämt åsido så gillar jag enkelheten, fast nav ger för mig essensen i cykling och av cyklar.

Vad gäller kulturen som omgärdar fixed gear-cyklar är det ju bara att välja och vraka (eller inte välja något alls) vad man själv gillar och göra det till sitt. Alla har ju sina egna uttryck; hipsters, cykelbud, punkare i NY, bancyklister, samlarpretton, svettopendlare eller retrocyklister. Oavsett yttring så är den gemensamma nämnaren äldre än gatan och överlever trender och nya uppfinningar.

För pendling passar det mig utmärkt. Mitt italienska stål har inte servats eller tvättats sen jag byggde om cykeln till fast nav för 6 år sen. Går dagligen i ur och skur (och nästan året om) utan problem. Lägger på mer olja ibland, drar av kedjan med en trasa ibland. Ser för jävlig ut med rost och smuts men ger å andra sidan ett mindre stöldbegärligt utseende. För övrigt näst intill okränkt på pendlingssträckan.

Gillar även kontrollen och träningen ett fast nav ger - ingen riktig vila, det är bara att trampa. Minskar du ansträngningen minskar farten utan fördröjning. Allt trams om pulsnivåer, Watt och kadens jag har i huvudet under LVG-träningar är som bortblåst och istället blir jag helt fokuserad på själva cyklingen. Det är njutning för mig!

Vad är grejen med fixie?
Atlas skrev:
> För de där haterserna (som ofta har en
> knarkmaskin i källaren) borde det ju vara ett
> tips att prova.

Jaha, då har man provat. Hade inte tid för en ordentlig utvärdering - men kan hålla med om att man blir mer van vid hög kadens, sen ville tvååringen ha tillbaka trehjulingen. Bobbycar var helt OK däremot.

EDIT: Ovanstående var ett försök till humor. Jag ska testa fixie nästa gång jag har vägarna förbi vårt HK i Ballerup.

Senast ändrad:
Vad är grejen med fixie?
Om man ska vara riktigt trendig (iaf tro sig vara)så ska man ställa sig i gruppen skitnödiga ingenjörer på peka fy åt fixed. Många av de mest garvade i denna liga har aldrig ens testat själva. De ängnar sig åt datacykling. När man ändå är i farten så kan man köpa sig en FS 29er å känna sig speciell och happykorrekt.

Niklasp! Jag känner en uns av nyfikenhet i din tråd. Ta gärna tillfälle att pröva. Du kanske gillar det? Finns många affärer som säljer fixed som har test cyklar.

Jag älskar att cykla fixed. Det är dock endast baserat på känslan. Den får man inte koll på om man inte prövar. Antigen gillar man det eller så gör man det inte. Testa!

Lycka till :-)

Vad är grejen med fixie?
Jag har bara cyklat fixie av misstag några gånger när jag råkat vända flip flop hjulet på paddy waggonen på fel håll. Spännande!

Vad är grejen med fixie?
Johan A skrev:
> Jag cyklar fixi just för att jag helst av allt
> vill bo på söder. Har letat efter den där
> underground organisationen men vet inte var dom
> har sin klubblokal. Någon som vet? Antar att dom
> håller till i SOFO??

Men försök inte, du bor väl i nån gammal subversiv förort? Inte särskilt hippt.

Vad är grejen med fixie?
Det är väl inte cykeln i sig som hånas, utan hur bajsnödigt den medföljande livsstilen ibland brukar beskrivas? En cykel med fixerat baknav är ju inget kontroversiellt direkt, varken före eller efter den blev ett vanligt inslag på stadens gator och torg.

Vad är grejen med fixie?
Snart firar jag ett år med bromsklossmetall mot fälg på min paddy wagon. Då ska jag vända tillbaks hjulet till fixed igen. Fixed med dubbelbroms behöver man inte mecka ofta, men är ändå trafiksäkert.

Och förresten: alla klyschor om att "vara ett med cykeln" eller "ha omedelbar kontakt med underlaget" stämmer. Ännu mer så i skogen.

Dessutom är det snyggt och minimalt med meck.

Vad är grejen med fixie?
erik h skrev:
> "vara ett med cykeln"
> "ha omedelbar kontakt med underlaget"

Låter som en vurpa där man trasslar in diverse extremiteter i cykeln.

Har bara kört fixie i velodrom, och det var helt klart en annan upplevelse, kan tänka mig att för pendling och stadscykling kan det nog vara riktigt bra och enkelt. För skogskörning kräver det nog mer teknik än jag mäktar med, men det är imponerande med de som klarar av det.

Vad är grejen med fixie?
OK, då är slutsatsen alltså att "det är krögarnas fel" (lyssna på Henrik Dorsins "Sommar") :) Nä, tack för alla svar. Och ja, jag har läst maskinteknik men jobbar numer med börshandelssystem. Är inte skitnödig men redundans är viktigt i jobbet och på cykel känns det grymt viktigt att kunna stanna. Tänk om kedjan hoppar eller går av så man inte kan stanna när man kör i backe eller i trafik. Hyfsat farligt. Det är skönt att det är högt i tak och inget känsligt ämne ;)

Vad är grejen med fixie?
Jilster skrev:
> Om man ska vara riktigt trendig (iaf tro sig
> vara)så ska man ställa sig i gruppen skitnödiga
> ingenjörer på peka fy åt fixed.

Jag trodde man skulle vara med i gruppen som dissar de skitnödiga ingenjörerna. Eller gruppen som dissar gruppen som dissar gruppen som...

Fast det mest trendiga är nog att inte bry sig öht.

Vad är grejen med fixie?
fredrikw skrev:
> Låter som en vurpa där man trasslar in diverse extremiteter i cykeln.

Haha, för många år sedan tappade jag ena handen från bockstyret på stadsfixien när jag hoppade lite. Det blev väldigt mycket "omedelbar kontakt med underlaget" och "ett med cykeln".
Ganska otäckt jämfört med hur det hade gått om jag haft frihjul.

Vad är grejen med fixie?
Hur är det nerför då? Det ser lite galet ut med kadens på typ 300. Har bara kollat in lite fixiefilmer där de trampar på som dårar. Kör folk långpass med fixie eller är det mer normalpendling som gäller? Tycker att det är lite respekt med de som kör single speed i skogen dock. Fixie har jag inte hört eller sett någon som kör. Det låter lite wild.

Vad är grejen med fixie?
Å andra sidan finns det ju inget som säger att man inte kan ha bromsar på en fastnavscykel. Jag har två på min och flytet finns där fortfarande. Enda skillnaden är att knäna och nerverna är gladare.

Vad är grejen med fixie?
nikasp skrev:
> Hur är det nerför då? Det ser lite galet ut med
> kadens på typ 300. Har bara kollat in lite
> fixiefilmer där de trampar på som dårar.

"Free your mind and your hips will follow"

>Kör
> folk långpass med fixie eller är det mer
> normalpendling som gäller?

Beror ju på vad du menar med långt? Tour de Retaard? Paris-Brest-Paris? Sverigetempot? RAAM?

Tycker att det är
> lite respekt med de som kör single speed i skogen
> dock. Fixie har jag inte hört eller sett någon
> som kör. Det låter lite wild.

Ser lite wild ut, fattar inte hur dom gör.

Vad är grejen med fixie?
Jag pendlar ibland med fixien till jobbet. 3,5 mil enkel väg. Det fungerar väldigt bra. Det jobbigaste är att behöva ha med 15mm nyckel för att kunna laga eventuell punka.
Kör även träningsrundor med landsvägsgänget. Problemet är att på fixie behöver man trycka på för att komma upp för backarna medans övriga växlar och tar det lugnt. Sen blir man ordentligt frånåkt när backarna lutar nerför.

Vad är grejen med fixie?
Jag: Gubbe på 44 år, cyklat sålänge jag kan minnas, kan rekomendera fixerat.
Jag har pendlat tot 3mil/dag nu i sommar och det är skitkul, det är en helt annan typ av cykling
än att köra mar frihjul.
Visst va det lite bökigt i starten men när man har fått kläm på det hela så får man ett helt annat "flyt" och jag inbillar mig att jag planerar åkningen på ett annat sätt.
Nu har jag inga större backar på resan men jag kör med f/b-bromsar då jag inte är så bekväm med att skidda bland folk.
Tyckte att det var galet med fixerat från början men efter slängt på ett fixedbakhjul på min s/s så blir det nog inte mer frihjul för min del på pendlaren.. O.k när halkan kommer..kanske..

Vad är grejen med fixie?
discovery skrev:
> Det jobbigaste är att behöva ha med 15mm nyckel för
> att kunna laga eventuell punka.

Det behövs inte så länge punkan går att laga med lagningslappar.

Vad är grejen med fixie?
Min fixie är nog genuint ohipp, med bromsar, ringklocka, skärmar och hela baletten. För min del handlar det mest om att det är en jävligt behaglig känsla med direktdrift, och dessutom knäpptyst och idiotsäkert. Helt enkelt väldigt trevligt på en brukscykel. Nästa vardagscykel kommer bli ännu mer ohipp men också utan frihjul.

Vad är grejen med fixie?
Det är en väldigt speciell känsla helt enkelt. Skitroligt.

Jag har bara testat lite och blev helt biten, skall absolut komplettera med en fixie i stallet vad det lider.

Dessutom blir det billigt med bockstyre eftersom man slipper dyra växelreglage ;)

(jo både jag och ägaren till fixien jag provade är ingenjörer, och dessutom ohippa)

Vad är grejen med fixie?
Men hallå... Hur sjutton blir det i alla nerförsbackar där det går fort?
Har jag förstått det fel att iom att det inte är något frihjul så borde ju man fara runt med benen som Looney Toons Road Runner!!
Eller? ;)

Vad är grejen med fixie?
willematthews skrev:
> Men hallå... Hur sjutton blir det i alla
> nerförsbackar där det går fort?
> Har jag förstått det fel att iom att det inte
> är något frihjul så borde ju man fara runt med
> benen som Looney Toons Road Runner!!
> Eller? ;)

Ja. Men du kan välja att "bromsa" också och hålla ned takten med benen. (Det ger skön träning av antagonister?) Själv tycker jag det är skönt med frambroms för att jag behöver spara knäna något ibland och när jag är trött och inte orkar kämpa mot tyngdlagen ;)

Vad är grejen med fixie?
willematthews skrev:
> Men hallå... Hur sjutton blir det i alla
> nerförsbackar där det går fort?
> Har jag förstått det fel att iom att det inte
> är något frihjul så borde ju man fara runt med
> benen som Looney Toons Road Runner!!
> Eller? ;)

7 inlägg ovanför det svarade jag på den frågan.

Vad är grejen med fixie?
Wheer skrev:
> willematthews skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men hallå... Hur sjutton blir det i alla
> > nerförsbackar där det går fort?
> > Har jag förstått det fel att iom att det inte
> > är något frihjul så borde ju man fara runt
> med
> > benen som Looney Toons Road Runner!!
> > Eller? ;)
>
>
> Ja. Men du kan välja att "bromsa" också och
> hålla ned takten med benen. (Det ger skön
> träning av antagonister?) Själv tycker jag det
> är skönt med frambroms för att jag behöver
> spara knäna något ibland och när jag är trött
> och inte orkar kämpa mot tyngdlagen ;)

Framförallt är det skönt med frambroms för att slippa dyra böter. Stockholmspolisen är riktigt hetsig i den frågan och det är flera som torskat i tingsrätten för detta, så det är liksom ingen idé att kämpa emot längre.

Jag cyklar fixed i stan bland annat för att det är roligt och man planerar sin cykling lite annorlunda, är uppmärksam på ljud, skuggor och annat på ett helt annat sätt.

Vad är grejen med fixie?
fredrikw skrev:
> För skogskörning kräver det nog
> mer teknik än jag mäktar med, men det är
> imponerande med de som klarar av det.

+1, jag kan knappt förstå att det är möjligt. :-)

Vad är grejen med fixie?
Av nån anledning har folk fått för sig att bara för att man inte har frihjul så skall allt annat plockas bort också.

Det går alldeles utmärkt att köra fixed med skärmar, belysning, broms, cykelkorg +ANNAT

Vad är grejen med fixie?
Jag pendlar (ca 24km per dag) på fixie för att jag tycker att det är ett roligt och omväxlande sätt att cykla på. Ser ingen större nytta eller möjlighet att träna typ intervaller under pendlingen, så med fastnavet blir det väl kanske lite styrketräning i alla fall. Fälgbromsar har jag eftersom jag inte ser någon större mening med att köra utan.

Alltså, går det att pendla på fixie bara för att man tycker att det är kul. Eller måste man ha något annat syfte med det hela, som man sen måste försvara?

Kan för övrigt tillägga att jag 39 år och bor i villa i söder om söder. Har aldrig bott på söder, kommer inte att göra och ser extremt fånig ut i mustasch.

Vad är grejen med fixie?
staine skrev:
> Johan A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag cyklar fixi just för att jag helst av allt
> > vill bo på söder. Har letat efter den där
> > underground organisationen men vet inte var dom
> > har sin klubblokal. Någon som vet? Antar att
> dom
> > håller till i SOFO??
>
> Men försök inte, du bor väl i nån gammal
> subversiv förort? Inte särskilt hippt.

Precis... Jag vill ju vara hipp men det går ju sådär..

Tillbaka
Topp