Vad är nytt i Gesunda 2010?

Dom där bilderna gjorde mig SJUKT sugen på att hoja!.
Finns de något liknande i Området runt STHLM eller ut mot enköping?
Tänkte så man kunde åka utan att behöva att planera utflykterna.

scottrider skrev:
-------------------------------------------------------
> blir det inte mkt konkurrens nu när järvsö
> öppnat?

Konkurrens är bra! Ju fler bikeparks desto bättre! :)

scottrider skrev:
> blir det inte mkt konkurrens nu när järvsö öppnat?

Typ 20 mil och tre timmar mellan de båda så det är nog ingen direkt fara, men som Harri skriver: Mer konkurrens är bara bra för oss som åker!

Fler ställen leder sannolikt även till fler cyklister så det är nog dessutom bara bra för anläggningarna.

Det känns som att det inte kommer att bli något Gesunda i år. Mest för att man redan köpt säsongskort i Järvsö och inte har lust att köpa ett nästan dubbelt så dyrt kort för att åka lite i Gesunda. Men det är klart, om Gesunda hittar på något erbjudande som matchar det Järvsö hade så kan det helt klart kännas värt det.

the_TnT skrev:
> Typ 20 mil och tre timmar mellan de båda så det
> är nog ingen direkt fara

Alla bor inte i Ludvika Tobbe.. ;)
Gesunda har ju ganska många potentiella kunder i Stockholm, och vi har samma avstånd till Järvsö som till Gesunda.
Till Järvsös fördel ligger backen mitt i en by med ett gäng restauranger och pub. Kvällarna i Gesunda är inte alltid de roligaste och mest händelserika..

Gesunda har alltid varit mitt favoritställe att cykla på, men nu känns det som det krävs en rejäl facelift på berget och ett bra erbjudande om jag ska ta fram plånboken och skaffa säsongs-kort.

the_TnT skrev:
> scottrider skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > blir det inte mkt konkurrens nu när järvsö
> öppnat?
>
> Typ 20 mil och tre timmar mellan de båda så det
> är nog ingen direkt fara, men som Harri skriver:
> Mer konkurrens är bara bra för oss som åker!
>
> Fler ställen leder sannolikt även till fler
> cyklister så det är nog dessutom bara bra för
> anläggningarna.

På VILKET sätt förutom prismässigt är konkurrensen en fördel?

Mängden anläggningar kontra de lilla antalet cyklister på liftburna berg är helt absurd. De är helt i sjön att satsa några pengar på leder om man inte går all in som Järvsö gjorde med en enorm budget. Har man inte dom bästa spåren i Sverige så kommer verksamheten inte att löna sig då de alltid finns ett bättre alternativ att välja på. Eller påstår någon att de va mycket människor i Gesunda i helgen? eller att varje gång en ny anläggning invigs så föds de tillräckligt många ny cykelsjälar som krävs för att snurra liften regelbundet och finansiera designade leder med underhåll och personal?

Jag önskar lagom många anläggningar för att en konkurrens skall finnas och för att behovet ska fyllas så både vi cyklister och drivande personal skall vara så nöjda som möjligt.

Ang. Gesunda så hoppas ja verkligen att dom lägger ALL kraft på att få sitt (gamla) rykte om bra leder i toppen skick tillbaka, för deras stamkunder har nu ett alternativ som är billigare OCH med i dagsläget ny-shapeade spår.

Jag var uppe i Gesunda i helgen och MC och Accelerator var i fint skick. Däremot var fortfarande skogsspåren slitna vilket jag hoppas kommer att årgärdas snart. Det största problemet var att det, främst i Älgspyan och nedre halvan av Skogsmys, fullkommligt myllrade av knytnävsstora runda stenar som låg ovanpå marken. Vilket gjorde det väldigt halt och sketchy speciellt när man drog på. Flera gånger fick jag mså kast på framhjulet vilket snabbt kan bli spännande. Åtgärdas detta så hjälper det mycket!

Sen såg man iaf ett nytt spår som byggdes vilket är bra. Men som sagt, det finns fortfarande underhåll att koncentrera sig på.

Konkurrens är bra för att det gör att alla konkurrerande anläggningar måste slåss om kunderna. Finns det bara en ort kan de luta sig tillbaka och låta kunderna komma, finns det två som konkurrerar om samma kunder måste de skärpa till sig och erbjuda en bättre deal för att locka kunderna. Eller nischa in sig på en viss grupp av kunder.

Alltså bör vi med tiden få generellt bättre anläggningar.

På sikt kommer en del cykelsatsningar att gå omkull om inte kundkretsen vidgas tillräckligt, men de som blir kvar kommer sannolikt vara mycket bättre.

Jag hoppas ju att fler bra anläggningar skapar tillräckligt med nya åkare så alla kan finnas kvar och utvecklas.

Personligen hoppas jag att Romme Alpin gör en Järvsösatsning i framtiden...

Fler anläggningar borde kunna generera fler utförsåkare men frågan är om det kostar mer än det smakar, det är väl ingen guldgruva direkt att starta bikepark(eller? hur ser det ut med EU-bidrag osv när man startar verksamhet i glesbygd)

JBP har iaf gjort ett bra arbete med sin anläggning! Och berget har stor potential att få till ännu fler o bättre spår
Barbro o kristin är klara favoriter men som nån sa skulle barbro må bra av lite högre fart för mer luft i hoppen

De flesta har ju börjat med entusiaster som gräver gratis, liften finns redan. Det som kostar då är ökat slitage på lift, lön till liftpersonal och el.

Dvs. det går att göra det rätt billigt om man har entusiastiska personer nära liften.

Att göra som JBP kostar så klart en hel del mer, men det blir å andra sidan något som förhoppningsvis kan generera intäkter från start.

Att låta en liftanläggning bara stå över sommaren och hoppas tjäna alla pengar på en skakig vinter är nog mer riskabelt än att också satsa på sommaraktiviteter.

Fast i dagsläget är det nog alldeles för få åkare i det här landet.

I Glentress var det väldigt sympatiskt med barnfamiljer och säkert 100 besökare en vanlig torsdag, men det är å andra ett tätbefolkat land och det var inte så extrem cykling.

the_TnT skrev:
> De flesta har ju börjat med entusiaster som
> gräver gratis, liften finns redan. Det som kostar
> då är ökat slitage på lift, lön till
> liftpersonal och el.
>
> Dvs. det går att göra det rätt billigt om man
> har entusiastiska personer nära liften.
>
En annan stor vinst är ju att hyra ut stugor, som annars står och skräpar/kostar obelagda.

Ja det blir ju massor av mervärde för orten om den åtminstone kippar lite efter andan även på sommaren.

Åre har klart större utbud på sommarrestauranger nu än för några år sedan.

En annan effekt: Sjukstugan hade öppet sommaren igenom för första gången 2009, tydligen brukade de stänga några veckor över sommaren men med cyklisterna finns kundunderlag nog. Det är bra för alla som är där, även de boende.

Hörde att Mora Lasarett får in en Gesundacyklist om dagen under högsäsong...

Ju fler backar desto bättre, det breddar möjligheterna så att fler åkare över landet kan börja med denna roliga sport!
Var själv i Järvsö i helgen och berget har ju stor potential. Tyvärr tyckte jag att man kunde gott och väl byggt Barbro mycket mer utmanande, men Kristin (svarta spåret) var ju riktigt bra så får man till några fler såna spår så kan jag mycket väl tänka mig att tillbringa en helg där uppe.

Tills vidare kommer jag fortsätta vara stammis i Gesunda. Att skogsmys och Älgspyan inte är vad de en gång i tiden var, behöver ju inte betyda att de är sämre. Snarare mer lämpade för tuffare hojar/åkning än vad de var tänkta för från början.
Det ska bli kul att se vad de bygger för nya spår till sommaren. Skogsmys 2.0 kanske?

Jag förstår inte hur man kan vara negativ till fler möjligheter för liftassisterad cykling?! Klart att alla satsningar inte kommer bära men så är det ju med allt, Gesunda har i alla fall visat att det finns underlag för att satsa på cyklister!

Gesunda körde väl dessutom liften på sommrarna innan de började satsa på cykling?

Ett besök i Järvsö ligger högt på listan! Hoppas på lika varierande nerfarter som i Gesunda! =)

Håller tummarna att Romme kommer satsa på cykling nu när de har ett tomt hotel på sommaren...

Jag har hört rykten om att de funderar på liftburen cykling i Bjursås.
Dessutom kommer ju YA's cykelgymnasium till Falun i höst, vilket betyder nya DH spår i Källviksbacken! :)

Gesunda körde liften före cykling, ja.

Järvsö idag saknar några spår för att komma upp i Gesundas klass, men som sagt, det finns mycket potential.

flöjt skrev:
> Jag har hört rykten om att de funderar på
> liftburen cykling i Bjursås.
Vore grymt bra, finns ju en del branta fina Gesundaliknande skogar där..

> Dessutom kommer ju YA's cykelgymnasium till Falun
> i höst, vilket betyder nya DH spår i
> Källviksbacken! :)
Perfa!

Gesundaliften gick för Siljanturisterna som ville upp och kika på toppen (samt någon enstaka skärmflygare), vad jag minns var de på väg att stänga ned den möjligheten och cyklisternas tillströmning räddade det hela ekonomiskt.

Lite NS skulle inte heller skada i Gesunda.

the_TnT skrev:
> Lite NS skulle inte heller skada i Gesunda.

Jag ser bara en massa benbrott och andra frakturer framför mig om jag skulle våga mig upp...

mk04 skrev:
> Jag förstår inte, har man raserat det som fanns av NS eller?

Tidens tand har raserat det...

Att cykelsporten förhoppningsvis växer med fler bikeparks och större utbud är såklart en önskan. Men man ska inte heller glömma att Järvsö är väl en turistort på sommaren? En stor del av målgruppen för cykelparken är nog faktiskt turister som kanske bara kommer för att prova en gång = uthyrning av cyklar, skydd, guidning, lunch etc = intäkt.

Roxy skrev:
> Att cykelsporten förhoppningsvis växer med fler
> bikeparks och större utbud är såklart en
> önskan. Men man ska inte heller glömma att
> Järvsö är väl en turistort på sommaren? En
> stor del av målgruppen för cykelparken är nog
> faktiskt turister som kanske bara kommer för att
> prova en gång = uthyrning av cyklar, skydd,
> guidning, lunch etc = intäkt.

Helt rätt. Även Gesunda är en turistort, tomteland drar barnfamiljer och utsikten över siljan har en stjärna i Guide Michelin och det kommer gott om tyskar för att bevittna den och kanske cykla Siljan Runt i stilla tempo. Därav att liften (eller linbanan som dom kallar den) var öppen även innnan bikeparkens tid.

Boman skrev:
> Kommer liften att gå under veckorna över
> sommaren eller är det bara helger som gäller?

"Till helgen, 12-13/6 har vi öppet linbanan mellan kl.10-17, och from 18/6 har vi öppet varje dag mellan kl.10-17."

Och glöm inte att två tävlingar kommer att gå i Gesunda 26-28 juni!! Först går DH av stapeln lördag - söndag och därefter 4X på måndagen!! Stanna i Gesunda och cykla ett par dagar och sedan kan ni fortsätta cykelturnén i Kungsberget, Sandviken. Där kör vi DH-tävling fredag - lördag 2 - 3 juli och sedan 4X-tävling i Gävle 4 juli.

Gl;m inte att gesunda ligger n'ra mora och mora har mkt mkt fina flickor.. Har J'rvs; det?

slhap skrev:
> the_TnT skrev:
> -----
> > Typ 20 mil och tre timmar mellan de båda så
> det
> > är nog ingen direkt fara
>
> Alla bor inte i Ludvika Tobbe.. ;)
> Gesunda har ju ganska många potentiella kunder i
> Stockholm, och vi har samma avstånd till Järvsö
> som till Gesunda.
> Till Järvsös fördel ligger backen mitt i en by
> med ett gäng restauranger och pub. Kvällarna i
> Gesunda är inte alltid de roligaste och mest
> händelserika..
>
> Gesunda har alltid varit mitt favoritställe att
> cykla på, men nu känns det som det krävs en
> rejäl facelift på berget och ett bra erbjudande
> om jag ska ta fram plånboken och skaffa
> säsongs-kort.

Muts skrev:
> Gl;m inte att gesunda ligger n'ra mora och mora
> har mkt mkt fina flickor.. Har J'rvs; det?

Vad det gäller hetast "liftgubbe" vinner Järvsö ledigt.
29211_128045090549511_112199295467424_221346_6524449_n.jpg

pfc skrev:
> damn...får man åka runt, runt, runt i liften
> tror ni?

Det får du säkert, men om du vill göra något mer bör du veta att hon är förlovad.

H. skrev:
> pfc skrev:
> -----
> > damn...får man åka runt, runt, runt i liften
> > tror ni?
>
>
> Det får du säkert, men om du vill göra något
> mer bör du veta att hon är förlovad.

LOL ;).

Fanns några söta liftgrabbar också för oss som är lagda åt det hållet.

//Kristin

Tillbaka
Topp