Vad är stigcyckling?

A.Fritzon

Aktiv medlem
Vad är stigcyckling?
Hej,

Jag är ny inom detta. Tänkte därför ta reda på vad som menas med stigcyckling.
Jag beställde nyligen en Merida One-twenty 800. Beskrev att jag ska cykla stig och grus osv.
I och med att jag cyklar på stigar så har jag (kanske lite slarvigt?) benämt detta som stigcykling.

Sen såg jag denna:

Är det alltså detta som är stigcykling?

Jag cyklar med spd, försöker hålla högt tempo, använder cyklingen som träning/flås, inga knäskydd, stora kortbyxor, inte heller någon crosströja (även om jag har massor hemma).
Har jag sagt att jag stigcyklar när jag inte alls gör det och på så sätt förvillat folk i min tråd https://happyride.se/forum/read.php/1/3452438/3453333 ?

Har jag rent av beställt fel cykel? (tror jag dock inte).

Men vore intressant att höra folks definition av stigcykling. Verkar inte bara betyda att man cyklar på en stig.
Jag kanske är ett svetto som gillar stig.

Vad är stigcyckling?
Hundra spänn på att Sixten har ett exceldiagram som visar exakt vad som skiljer XC, stigcykling & enduro! Det kommer dessutom presenteras som en absolut sanning lika motsägelsebar som E=mc2.

Vad är stigcyckling?
"Stigcykling" är väl ett halvdassigt sätt att beskriva att poängen är naturen och underlaget, snarare än att man cyklar en tävlingsdisciplin, vilket indirekt signalerar tävlingsambition. Man kan vilja göra det fort eller långsamt, svårt eller lätt, men där huvudpoängen ändå inte är att utmana sig mot klockan utan mot terrängen.

Vad är stigcyckling?
H. sa:
"Stigcykling" är väl ett halvdassigt sätt att beskriva att poängen är naturen och underlaget, snarare än att man cyklar en tävlingsdisciplin, vilket indirekt signalerar tävlingsambition. Man kan vilja göra det fort eller långsamt, svårt eller lätt, men där huvudpoängen ändå inte är att utmana sig mot klockan utan mot terrängen.

Då har jag använt uttrycket slarvigt.

Senast ändrad:
Vad är stigcyckling?
H. sa:

Vilken elegant beskrivning :)

Vad är stigcyckling?
Det är väl en ganska rak översättning av "trail biking". Som i sin tur mappar ganska bra mot "trail running".

Precis som H skriver så är fokuset på att röra sig på stigar, och inte någon specifik tävlingsdiciplin. Det kan vara allt från lugna dagsutflykter med fika i ryggsäcken till svettiga turer med högt tempo.

Vad är stigcyckling?
En parallell: säger ni att ni åker "slalom" eller "utför"/"alpint" på skidor?

Vad gör man för associationer och vilka friheter ryms inom de olika begreppen?

Vad är stigcyckling?
A.Fritzon sa:
Jag cyklar med spd, försöker hålla högt tempo, använder cyklingen som träning/flås, inga knäskydd, stora kortbyxor, inte heller någon crosströja (även om jag har massor hemma).
Kommer från en Scout 290 Sport.
Har testat en Scale 970 men tyckte direkt att den kändes nervös och otb-benägen.
Väger 105 kg.

Din nya Merida med 120 mm bak (Deluxe RL), 130 mm fram (en stabil Ø35 mm Revelation RC), GX Eagle 10-50T, dropper, fina Maxxis Minion/Forekaster EXO däck blir väl perfekt?

Jag ser ingen konflikt mellan stigcykling och lycra/spd/svettocykling på stigar blandat med grusväg mellan stigarna. Där målet är att förbättra sin kondis, teknik och sätta nya pb i Strava eller vad man nu använder för att mäta sina rundor. Samtidigt som man har kul.

Det enda du behöver göra för att sätta ännu snabbare snabbtider på grusväg/snällstig är att pumpa lite högre tryck i luftfjädringen och byta dina greppigare stigdäck mot mindre greppiga, lättare och mer lättrullande grusvägs/xc-racedäck https://r2-bike.com/SCHWALBE-Tire-Bundle-29-for-Cross-Country-Racing-Ray-Racing-Ralph-2019 som passar utmärkt på dina vettiga 29 mm fälgar.

Rätt däck för rätt ändamål gör större skillnad än 1-2 kg i cykelvikt eller 10-20 mm slaglängd hit eller dit. Var inte rädd för att skifta däck! Sommar vs. vinter. Torr grusväg/skogsstig vs. teknisk stig med blöta stenar och rötter. Det finns inget däck som är bäst på allt.

Senast ändrad:
Vad är stigcyckling?
H. sa:
Mycket bra förklaring. Jag skulle vilja tillägga att, stigcykling för mig även ofta innebär cykling på stigar och leder som _inte_ är speciellt dedikerade och byggda för cykling. Fika, kaffe och öl är andra viktiga ingredienser.

Vad är stigcyckling?
Man får ialla fall cykla där och det var ju skönt.
Jag ser ingen terräng som en crosskille inte kan cykla i tights och utan skydd? Om detta är #döds så får jag omvärdera min egen komptens.
Dessutom ser det ut som de har tights under. De är kanske bara blyga?

Vad är stigcyckling?
Man måste ha en cykel för varje cliché, det går INTE att använda samma cykel till två olika saker.

XC bike, trail bike, all mountain bike, aggressive XC bike, aggressive trail bike, endure bike, shred-duro bike, downhill bike, heli-shuttle bike, cable-shuttle bike, chair-lift bike, bike-park bike, down-country bike. It’s the worst!

Vad är stigcyckling?
Senast ändrad:
Vad är stigcyckling?
Haha. Jag bar i alla fall inte några tajts. :)

Ja det hade varit nåt att göra den videon med döds och kaos för hela slanten...

Det är gröna och gula spåret upp till jubileumsklippan i Hellas ju.

Vad som är stigcykling eller inte spelar ingen roll för invigda, men det är ett bra sätt att beskriva sporten för oinvigda / nyfikna. Barnvagnstestet är en idé - stigen ska vara minst stökig nog för att vara olämplig för barnvagn. Klart att man kan stigcykla med Strava och mot klockan, det gör väl de flesta vad jag sett. :)

Vad är stigcyckling?
Sixten Fors sa:
A.Fritzon sa:
Kommer från en Scout 290 Sport.
Har testat en Scale 970 men tyckte direkt att den kändes nervös och otb-benägen.
Väger 105 kg.

Din nya Merida med 120 mm bak (Deluxe RL), 130 mm fram (en stabil Ø35 mm Revelation RC), GX Eagle 10-50T, dropper, fina Maxxis Minion/Forekaster EXO däck blir väl perfekt?

Jag ser ingen konflikt mellan stigcykling och lycra/spd/svettocykling på stigar blandat med grusväg mellan stigarna. Där målet är att förbättra sin kondis, teknik och sätta nya pb i Strava eller vad man nu använder för att mäta sina rundor. Samtidigt som man har kul.

Det enda du behöver göra för att sätta ännu snabbare snabbtider på grusväg/snällstig är att pumpa lite högre tryck i luftfjädringen och byta dina greppigare stigdäck mot mindre greppiga, lättare och mer lättrullande grusvägs/xc-racedäck https://r2-bike.com/SCHWALBE-Tire-Bundle-29-for-Cross-Country-Racing-Ray-Racing-Ralph-2019 som passar utmärkt på dina vettiga 29 mm fälgar.

Rätt däck för rätt ändamål gör större skillnad än 1-2 kg i cykelvikt eller 10-20 mm slaglängd hit eller dit. Var inte rädd för att skifta däck! Sommar vs. vinter. Torr grusväg/skogsstig vs. teknisk stig med blöta stenar och rötter. Det finns inget däck som är bäst på allt.

Jag tror som sagt inte att jag valt fel :) . Men när jag googlade och mest fick fram youtube-klipp på folk i crosströja som småhoppade på stenar så kände jag inte alls igen mig :) Och jag vill ju lära mig rätt vokabulär när kommer till cykling. Man vill ju inte verka dum (?).

Nu har jag ju inte cyklat jättemycket men märker väl att jag kan hålla ganska bra fart nedför i stök tack vare motocrossen.
Och däckbyten gjorde man varannan vecka på crossen så jag ska nog kunna skifta lite på cykeln också för att testa vad som funkar bäst på olika typer av underlag/discipliner :)

Vad är stigcyckling?
Crosströjor och baggy shorts är ju en modern klassiker för stigcykling ja. Om man måste ha det bara för att man avviker från grusvägen då och då? Tja, de flesta som tävlar i XCO är kapabla till "ganska" snabba rundor med både hoppande och sladdande bland stenar och buskage, iförda svettiga, skinntajt lycra.

Som oftast så är kläderna mer ett sätt att markera (huvudsaklig) grupptillhörighet snarare än något annat. Så länge de inte suger funktionsmässigt är det bara att köra på.

Vad är stigcyckling?
Oavsett om man är stigkyckling eller ej så är det aldrig frågan om träning, utan livsstil. Cykla är som att andas för den mentalt handikappade moderna människan.

Vad är stigcyckling?
SGS sa:
Crosströjor och baggy shorts är ju en modern klassiker för stigcykling ja. Om man måste ha det bara för att man avviker från grusvägen då och då? Tja, de flesta som tävlar i XCO är kapabla till "ganska" snabba rundor med både hoppande och sladdande bland stenar och buskage, iförda svettiga, skinntajt lycra.

Som oftast så är kläderna mer ett sätt att markera (huvudsaklig) grupptillhörighet snarare än något annat. Så länge de inte suger funktionsmässigt är det bara att köra på.

En liten invändning bara... Har kört både lycra o baggy. Det gör inte lika ont att ramla eller köra i snåriga partier med baggy kläder. Säger bara det ?

Vad är stigcyckling?
Enduro Fredrik sa:
SGS sa:

En liten invändning bara... Har kört både lycra o baggy. Det gör inte lika ont att ramla eller köra i snåriga partier med baggy kläder. Säger bara det ?

En fullgod anledning!

Vad är stigcyckling?
Stigcykling var från början tänkt som ett svenskt ord som alternativ till mountainbike - vi cyklar ju inte bara i berg. Och bättre än terrängcykling eftersom vi inte cyklar i terrängen utan just på stigarna.

Vad är stigcyckling?
+1 på Jomper.

För övrigt svarar begreppet "Stigcykling" på VAR det sker - inte HUR.

Hamnar man på en grusväg så är det inte stigcykling just då, även om det sker på en stigcykel. Man kan stigcykla med allt från gamla damcyklar till DH-cyklar med fjädringsväg som en underarm, om man vill. Man kan stigcykla i allt från balettkjol till födelsedagsdräkt, om man vill. Man kan stigcykla allt från plattspår till dödsbranta alpklippor, om man vill. Den gemensamma nämnaren är stigen.

Vad är stigcyckling?
Aron sa:
+1 på Jomper.

För övrigt svarar begreppet "Stigcykling" på VAR det sker - inte HUR.

Hamnar man på en grusväg så är det inte stigcykling just då, även om det sker på en stigcykel. Man kan stigcykla med allt från gamla damcyklar till DH-cyklar med fjädringsväg som en underarm, om man vill. Man kan stigcykla i allt från balettkjol till födelsedagsdräkt, om man vill. Man kan stigcykla allt från plattspår till dödsbranta alpklippor, om man vill. Den gemensamma nämnaren är stigen.

Detta går emot "barnvagnstestet" någon nämnde ovan?

Vad är stigcyckling?
A.Fritzon sa:

Vänd på frågan: Känner du dig tveksam över vad en stig är?

"Barnvagnstestet", säger något om hur stökigt underlag de flesta stigcyklister föredrar, men det svarar inte på vad en stig är. Allt är ju relativt och jag har släpat ut barnvagn, och träffat andra som gjort detsamma, på stigar som de flesta skulle tycka var "helt omöjliga" att köra barnvagn på.

Vad är stigcyckling?
Aron sa:
A.Fritzon sa:

Vänd på frågan: Känner du dig tveksam över vad en stig är?

"Barnvagnstestet", säger något om hur stökigt underlag de flesta stigcyklister föredrar, men det svarar inte på vad en stig är. Allt är ju relativt och jag har släpat ut barnvagn, och träffat andra som gjort detsamma, på stigar som de flesta skulle tycka var "helt omöjliga" att köra barnvagn på.

Jag håller med det du säger. Det är ju så jag tänkt: "en stig är en stig" och då blir det stigcykling oavsett.
Så jag håller med dig. Men det verkar inte vara någon sanning för alla.

Tillbaka
Topp