Vad är syftet med er cykling?

• Trådstartare Trådstartare x17
  • Start datum Start datum
Jag cyklar för att.... (Läs med en en viss ironi)

Eftersom jag har börjat ta upp kampen med Västtrafik ang. deras priser för biljetter, konkurrerar jag med dem nu. Jag har ännu inte lyckats skaffa en tandem, men i framtiden kanske en till kan åka med.

I framtiden ser jag stor potential i detta och tror man kan bli marknadsledande inom regionen inom 2008. Jag ser redan nu stora förändringar och engagemang från många håll. När Götatunneln och hamnstråket byggts klart kommer restiderna förbi Operan bli 58% snabbare än idag, Detta är ca 39% snabbare än Västtrafiks nya linjesträckning.

Därför cyklar jag...

;-)

EDIT: I: Dessa felstavningar... finns nog fler... :-)
EDIT II: Word fixade allt..

Senast redigerad av en moderator:
Jag började för att: det verkade roligare att vara med på ungdomarnas träning än att titta på.

Fortsatte för att: det faktiskt var roligare.

Håller fortfarande på för att:

1. Inte gå upp de där 11 kilona igen

2. Bli en bättre cyklist tekniskt

3. Bli bättre konditionsmässigt

4. Få bort det sista av gubbmagen

5. Ett distanspass i 6 plusgrader i november på småvägar är en tre timmar lång avkoppling som tar slut alldeles för fort

6. För att man på tävlingar, träningar och här på forumet träffar likasinnade

7. etc.

Men mickeS, är det jag som skriver otydligt eller är det du som läser dåligt?

Har jag någonsin nämnt att folk måste tycka som jag eller hålla samma ståndpunkt?, för att jag säger att någons ståndpunkt inte passar mig så är väll det en STOR skillnad mot att racka ner på?

Och som jag nämner, jag skriver det igen, så läs denna gång. tävling är en del av det hela, men idag tycker jag att mycket blir för extremt. om du sliter ner dig 20-25 timmar i veckan så kan jag lova att det är många som tappar tex friluftskänslan mm. Och därmed säger jag inte att det är fel att bara köra för att tävla. men eftersmo jag själv gick runt och lurade mig själv i många år så visar jag vad jag har lärt mig och vad jag har varit med om eftersom jag personligen är övertygad över att folk går och lurar sig på samma sätt.
Och ett tydligt tecken på det tycker jag personligen är när en 14:årig grabb tycker det är viktigare med spons än med cykling.

Och vad gällande att bruka svordommar åt barn så ser jag till att börja med inte en tonåring som ett barn, du får väll fråga oskar själv och se om han är ett barn. För det andra så svor jag inte åt honnom, jag använde en svordom mo du ser jävlar som en sådan för att utrycka hur otroligt duktig oskar tycker att han är på att cykla. Och mde de inlägg jag sett från honnom så tyckte jag att det behövdes ett starkt ord för att beskriva vad han tycker om sig själv.

Jag står ivf fortfarande för det jag säger och jag tycker fortfarande att det är helt jävla in i hellvette assjukt att folk dopar sig för att få uppmärksamhet och berömelse, samt att 14:åriga killar tycker att det är viktigare med spons än sporten isig. Men jag bör kanske tillägga att det är inte något jag beskyller oskar för. snarare hans omgivning.

ville. du har en rätt aggresiv framtoning. det kan vara svårt att inte tolka det du skriver negativt då.

personligen så tror jag att det oskar häver ur sig här på forumet är delvis ogenomtänkta och obeprövade åsikter. barn/tonåringar säger så mycket. alla hormoner som susar runt i kroppen. jag var likadan själv (nåja) han kommer bli upplyst och modifiera sin tankar både en och två gånger innan han har förstått sammanhangen. tillsvidare tycker jag det är bättre att hjälpa än att skälla.

ville: har jag sagt att jag är otroligt bra på att cykla?, har jag sagt att det är viktigare att bli spnsrad än att cykla?, och jag känner mig inte som ett barn nej :P

du har nog missuppfattat allt, jag ska träna för att bli spnsrad. jag vet att just nu har jag inte en chans! men om man forsätter träna så kanske...

Mike S, det är möjligt att jag kan ha en agresiv framtoning, Men det är faktiskt inte min mening. Det är heller inte menat att oskar har helt fel i sina åsikter och jag förstår precis som du att mycket ligger i att oskar är yngre än oss. Även jag hade liknande tankar i den åldern, även om jag kanske höll dem mer för mig själv(om det är bra eller dåligt har jag ingen aning om,hör inte hit).

Men det som jag nämt tidigare är att jag tycker det är väldigt synd att samhället idag ser det som något bra att du sliter livet ur dig för att nå en placering i din idrott. När man kan ha precis lika roligt bara genom att utöva en sport. Kanske tom upptäcka som jag att det faktiskt är mycket roligare.

Men jag kan ju ställa några fråger som ivf får mig att tänka till vad gällande idrott på hög nivå.

Är det värt:

Träna 20-25 timmar i veckan även fast du kanske inte är sugen på det just då, det är ju ändå din fritidssyssla, eller?

Riskera skador som kan ställa till det för dig resten av ditt liv, risken för skador hos en elitidrotare är mycket högre än hos en vanlig motionär.

att få en sponsor som bestämmer vad du vill cykla på bara för att de skall kunna sälja fler hojjar, se bara på skobranchen på långdistanslöpning där folk som inte tycker om skor måste lära springa i skor, SOM DESUTOM ÄR LÅNGSAMMARE!!(så dyr är inte en cykel att du inte skulle ha råd med den annars)

Att cykla runt i osköna kläder för att du vill vara lite snabbare?(säg inte att de är sköna, för då skulle du ha dem på fritiden)

Köra en cykel som visserligen är något snabbare, men man kan bara inte påstå att de är lika roliga att cykla på(jag vet att det går att argumentera emot detta, men svara för dig själv istället och var ärlig)

Att dopa sig

Är det värt detta bara för att kanske få säga att man är bättre än alla andra?!, jag tycker inte det. och som tidigare nämt, jag är helt övertygad att det finns fler därute på tävlingsbanorna som igenligen inte heller tycker det. Men ändå håller på med det. snacka om att döda sitt fritidsintresse.

Oskar, vad gäller dina fråger så har du svarat indirekt ja på båda två på detta forum. Och ta inte mitt snack för hårt på digsjälv. det är omgivningen jag tycker det är störst fel på . inte dig. och jag tror att du kommer ha en helt annan uppfattning om några år.

ville, jag har inte(!) inderekt sagt att jag är bra på att cykla. alla i skolan tycker jag är bäst på det ifs (:P, och det är ju kul?)men jag säger inte att jag är så bra...
och jag älskar att träna typ 3tim/dag, jag älskar cykling!! :)
osköna kläder? jasså? jag kör med stora jeans som jag tejpar tajt på höger ben, jag har två lika dana par, och det andra går jag med i skolan!

När man cyklar ska man ha kul,se förjävligt rolig ut (speciellt turerna i hellas,kinnekulle m.m.).
Inte för att detta har något med det att göra men, hur kan man klara sig utan cykling ?

En drog,som Leo säger det.. =) "Jag kan inte säga mer än att hålla med ".

//Max

> Är det värt:
>
> Träna 20-25 timmar i veckan även fast du kanske
> inte är sugen på det just då, det är ju ändå din
> fritidssyssla, eller?

(jag känner en kille som fick 9-10 h/v att räcka till ett SM-silver)

jag vill se det som ett jobb, eller kanske som utbildning inför jobb. ett oavlönat sådant för tillfället vissligen, men jag hoppas att arbetet jag lägger ner ska resultera i en lön så småningom. Jag har ca 24 h fritid om dynet att döda, så för tillfället har jag inga problem med att få tiden att räcka till. i snitt blir det kanske 15 timmar i veckan på cykeln. + allt kringjobb med cyklar osv...

>
> Riskera skador som kan ställa till det för dig
> resten av ditt liv, risken för skador hos en
> elitidrotare är mycket högre än hos en vanlig
> motionär.

jo, men cykling är relativt skonsamt. inte som brottning eller andra förslitningssporter. skulle jag bara sitta i en soffa och dricka öl så skulle jag bli skadad av det med.

>
> att få en sponsor som bestämmer vad du vill cykla
> på bara för att de skall kunna sälja fler hojjar,
> se bara på skobranchen på långdistanslöpning där
> folk som inte tycker om skor måste lära springa i
> skor, SOM DESUTOM ÄR LÅNGSAMMARE!!(så dyr är inte
> en cykel att du inte skulle ha råd med den
> annars)
>

se det som ett jobb. chefen bestämmer dina arbetsuppgifter men givetvis har du möjlighet att påverka. varför skulle jag cykla på cyklar jag inte vill cykla på? nu ahr ju kanske inte jag det lyxproblemet direkt.
jag har cyklar för (marknads ny-utpriser) 120 tusen eller så. men den mesta delen av min träning kör jag på en stålcykel jag köpte för 4 år sedan där velagret glappar 1 cm i siled. framskärmen har 6 cm markfrigång, helstel och väger bortåt 15 kg. de fina cyklarna (xc race, xc-träning, lvg och cross) använder jag så lite som möjligt nu under vintern, det är träningen i sig jag tycker om. det kunde nästa lika gärna ha varit längdskidor eller löpning. nu bor jag där man kan cykla, och mina knän vill inte springa. och så älskar jag cykelsporten.

förövrigt. cykeln är en väldigt liten kostnad som sponsorer kan betala. bra stöd från cykelklubben, ordnar transport, anmäler till tävlingar mm betyder mycket mer. pratar vi sen proffsliv så kanske cykeln är någon procent av alla kostnader bara.

> Att cykla runt i osköna kläder för att du vill
> vara lite snabbare?(säg inte att de är sköna, för
> då skulle du ha dem på fritiden)
>
menar du tighta kläder så är de i min smak oändligt mycket skönare än fladdrande klädesplagg. och de är gjorda för att cyklas i, inte ha på fritiden.

> Köra en cykel som visserligen är något snabbare,
> men man kan bara inte påstå att de är lika roliga
> att cykla på(jag vet att det går att argumentera
> emot detta, men svara för dig själv istället och
> var ärlig)
>
antingen kör jag distans på asfalt och grusvägar. intervaller på grusvägar uppför sthlms "skid"backar, eller bara ren landsväg. i skogen kör jag under säsong ibland för att vänja rygg mm vid terrängen. provköra banor och prova material. och oavsett var jag kör så är en snabb cykel en bra cykel. jag är inte ute efter att latja runt i skogen och Freerida. det har jag redan gjort under några år.. typ 5-17 års ålder.. 12 år av FR. cyklade nästan varje dag.

om jag nu för tiden kommer till ett knixigt parti i skogen där jag skulle kunna cykla med en FR så lyfter jag min xc-cykeln förbi det. jag känner varken behov eller vilja att utmana mig själv att klara det. jag vet cykelns begränsningar, och är fullt nöjd med att träna på otekniska banor. att trixa med cykeln är jättekul, men inte med fel cykel för ändamålet.

alla är vi olika.

Senast redigerad av en moderator:
hAHA MICKE, DET ÄR SKÖNT ATT DU SVARADE PÅ FRÅGORNA ÅT OSS:), MEN DU BEHÖVER INTE VISA DINA ARGUMETN MOT DEM, DE ÄR EN FRÅGESTÄLLNING FÖR ATT VÄCKA EN TANKE HOS FOLK. OCH SJÄLVKLART HÅLLER JAG INTE MED DIG. MEN ATT ARGUMENTERA EMOT ÄR INTE HELLER DET MENINGEN.

och att skriva med capslock var nog ännmindre min mening..HAHAH, jaja, gjort är gjort. hur som helst. frågerna är för att ställa ltie fråger till sig själv, vad ni än väljer för svar är upp till er, inga är fel utom de när ni försöker lura er själva:)

lycka till i skogen.

hur kan man argumentera om folks personliga åsikter om det bara rör dem själva, det är väl först när man börjar applicera sin åsikter på andra som de blir föremål för debatt.

det jag tänker är upp till mig och vad du tänker är upp till dig. argumentera.. bah..

att få tänja gränser! har man kunnat cykla tio mil i ett sträck så kanske man kan kunna cykla tjugo! osv. osv! att inte behöva leva så bekvämt som man gör annars! man behöver inte sova i grottor och man behöver inte jaga efter föda, så därför är det så jäkla kul att efter åtta mil i lervälling o regn kunna få frammana dom få överlevnadsinstinkter man nu har kvar!
ta de lungt! grottgabbe!

Micke S Skrev:
-------------------------------------------------------
> hur kan man argumentera om folks personliga
> åsikter om det bara rör dem själva, det är väl
> först när man börjar applicera sin åsikter på
> andra som de blir föremål för debatt.
>
> det jag tänker är upp till mig och vad du tänker
> är upp till dig. argumentera.. bah..

öhhh, ännu en gång så kan jag bara inte förstå vad du läser i mina inlägg?

vad avr det i "DE ÄR EN FRÅGESTÄLLNING FÖR ATT VÄCKA EN TANKE HOS FOLK" du inte förstodd?

Jag håller med nästan alla i deras argument varför cykling är så bra. Men vi kan ju ha lite olika anledningar varför det är kul. Jag skulle vilja vara 25 år yngre då skulle jag försöka bli elitcyklist men nu får man fundera ut andra meningar med livet. Eftersom som 37% av Sveriges befolkning är överviktiga och om 20år är 46% överviktiga behövs träning el liknande oavsett om det är kul.
Jag tycker oftast det är kul att cykla men inte alltid. Tänk ibland kan jag längta efter ett glas vatten under långa mängdpass. Många blir lätt bortskämda i dagens samhälle. Vi har mycket serverat. Ibland uppskattar man inte vardagen fast man har nästan allt. Människan behöver fysiskt arbete.
Jag brukar säga om jobbet (som i och för sig är bra)"jobba gör jag endast pga lönen och att uppskatta ledigheten". Vore jag ekonomiskt oberoende skulle jag inte uppskatta någonting om jag inte cyklade. Då skulle jag cykla halva dagarna sedan fika, köpa cykelprylar, åka på cykelsemestrar, köpa elprylar, spela hårdrock, åka HD, vara med tjejen, kolla på cykeltävlingar mm

Ni har så rätt så - båda två, både Ville o Micke S, så lägg av med pajkastningen nu! SNÄLLA!!!

Folk som håller på med en sport (eller ett arbete för den delen) som de inte tycker är rolig kommer inte långt inom den. Inte en chans. Så långt har du rätt Ville. Omgivning/föräldrar som driver sina ungar att bli bäst i en sport är bland det värsta som finns (ponnyföräldrar... *ryser*). Det är viktigt att vi alla, som på något sätt har möjlighet att påverka detta gör det. På rätt ställe och vid rätt tillfälle. Ytterst tveksam om det finns några föräldrar/tränare här på happy som är av den typen.

Micke S tycker det är jäkligt kul med cyklingen. Han har dessutom MÅL med det han gör som bl.a innefattar tävlingsresultat och utveckling av sig själv och sin sport. UNDERBART! Alla behöver inte ha den typen av mål med sin cykling. Huvudsaken att man har någon form av mål!!! Det kan vara allt från att ha kul, komma ut i naturen, träffa andra, klara ett visst tekniskt parti man inte klarat tidigare, öka konditionen, gå ner i vikt, behålla sin vikt, må bra osv - till att våga ställa upp på en tävling, förbättra sina resultat, ta medalj, ha ett långsiktigt mål att på proffs osv, osv, osv.
ros.gif

Okej då Anki,

Mitt mål med cyklingen är...hmm... Mitt mål är..ehh.. Målet med min cykling är...

Jag tycks vara helt mållös.

Anki, vi måste ju få diskutera utan att vissa tycker att det är pajkastning. visst har det funnits endel komentarer under bältet. men bortser man från dem så tycker jag att det är en intresant fråga:), men skall jag vara helt ärlig så tror jag iof att du har rätt i att vi inte kommer så mycket längre:)

Jag har fått säga vad jag tycker, troligen inet sista gången som ni får ghöra det:P, och micke tycker fortfarande som han tyckte innan. absolut inget som jag har eller kommer försöka ändra på:)

liten rolig sak som jag kom på när det ändå pratas delar och viljan att vilja ha bättre delar. min cykel jag kör nu är nog ganska oporrig, troligen är det ingen här på happy som skulle vilja ha den. har haft klart porrigare åk tidigare i livet. men ändå är min nuvarande cykel den absolut bästa jag någonsin har haft:)

fast då kanske det alltid är, den man har nu är bäst.

Tack och hej leverpastej:)

Mongol General: We have won again. That is good! But what is best in life?
Mongol Warrior: The open steppe, fleet horse, falcon on your wrist, wind in your hair!
Mongol General: Wrong! Conan, what is best in life?
Conan: To crush your enemies, see them driven before you, and to hear the lamentation of the women!
Mongol General: That is good.

Jag cyklar för att det är kul.

Enda nackdelen är väl att ekonomin blir lidande, men det finns ju en hel del annat:
Konditionen, fartkänslan vissa stunder, man blir lerig, man skaffar sig nya vänner osv.

Sen är det coolt att cykla på bakhjulet på stan! ;)

Att cykla för att "få" delar/spons när man är ung är ingenting som är fel med.
Jag gjorde likadant när jag var ung. Det häftigaste som fanns var XTR, och jag hade gamla STX-delar. Jag höll i med cyklingen, tränade mera. Jag fick kontakter med folk och butiker, och folk som uppskattade det jag gjorde. I längden gav det att det blev lättare att hitta fina delar billigt, och tillslut en ny cykel från mor och far.
Det var en hoj för 20.000.- ungefär, och långt ifrån värsting-värsting (TREK 8500). Drömmen och viljan att kämpa för något bättre fanns således kvar, och två år senare löste det sig med en TREK 9.8, en hoj jag knappt ens vågat drömma om som liten.
Jag var då 18 år gammal och hade dock insett att prylar inte är allt. Nu är det träning jag lägger fokus på, men övergången mellan "cykla för prylar" och "cykla för tävling" blev för mig perfekt och jag hade tur med det.

Nu är Treken till salu. <http://www.maxhjalmar.com>

I övrigt har jag i stora drag samma mål och anledning som mickeS att cykla.
Med huvudanledning att jag gillar det, samt att det ger bekräftelse och känslan av att vara "mer" än andra (som inte har något mål).

Öijer: Jag tycker man skall vara stolt över att vara cyklist och speciellt över den vackra solbrännan man får. Men du har väl hört vad Anders Adamsson berättade på eurosport. När han var aktiv elitcyklist var han en gång (sista gången)på en badstrand. Då sa en unge till sin mamma när han såg Adamsson: - Mamma, mamma vad har den där farbron för sjukdom. Den var sista gången Adamsson var ute och badade om man får tro honom själv.
I somras under Tdf var det reportage om Basso och hans fru. Hon berättade att hon träffat Basso på sitt jobb. Hon jobbade på solariebutik och de blev kära direkt. Vad fan gjorde han där?

Micke L: Snacket går i omklädningsrummen och runt omkring. Om du inte har tid/råd att åka på cykelsemester till solen under våren så kan du alltid ta på dig cykelkläderna och gå o lägga dig i solariet. Allt för att få den perfekta cykelbrännan samt psyka övriga som kan tro att du legat i hårdträning... ;)

Det finns olika filosofier. "Roddan" sa väl en gång ang att sola sig bra på cykel, han körde ju hellre ikällaren än åkte till kanarieholmarna el las lampas.
-"hellre bra än brun"

Tomaten Skrev:
-------------------------------------------------------
> Rippa: Då kan du ju sälja cykeln/cyklarna och göra
> något du tycker är roligt för pengarna istället
> :-)

Jag har många leksaker i min arsenal. Cykling kommer möjligen på kanske 5:e plats i rolighetsligan. Fast spelar det nån roll??

Tillbaka
Topp