> Är det värt:
>
> Träna 20-25 timmar i veckan även fast du kanske
> inte är sugen på det just då, det är ju ändå din
> fritidssyssla, eller?
(jag känner en kille som fick 9-10 h/v att räcka till ett SM-silver)
jag vill se det som ett jobb, eller kanske som utbildning inför jobb. ett oavlönat sådant för tillfället vissligen, men jag hoppas att arbetet jag lägger ner ska resultera i en lön så småningom. Jag har ca 24 h fritid om dynet att döda, så för tillfället har jag inga problem med att få tiden att räcka till. i snitt blir det kanske 15 timmar i veckan på cykeln. + allt kringjobb med cyklar osv...
>
> Riskera skador som kan ställa till det för dig
> resten av ditt liv, risken för skador hos en
> elitidrotare är mycket högre än hos en vanlig
> motionär.
jo, men cykling är relativt skonsamt. inte som brottning eller andra förslitningssporter. skulle jag bara sitta i en soffa och dricka öl så skulle jag bli skadad av det med.
>
> att få en sponsor som bestämmer vad du vill cykla
> på bara för att de skall kunna sälja fler hojjar,
> se bara på skobranchen på långdistanslöpning där
> folk som inte tycker om skor måste lära springa i
> skor, SOM DESUTOM ÄR LÅNGSAMMARE!!(så dyr är inte
> en cykel att du inte skulle ha råd med den
> annars)
>
se det som ett jobb. chefen bestämmer dina arbetsuppgifter men givetvis har du möjlighet att påverka. varför skulle jag cykla på cyklar jag inte vill cykla på? nu ahr ju kanske inte jag det lyxproblemet direkt.
jag har cyklar för (marknads ny-utpriser) 120 tusen eller så. men den mesta delen av min träning kör jag på en stålcykel jag köpte för 4 år sedan där velagret glappar 1 cm i siled. framskärmen har 6 cm markfrigång, helstel och väger bortåt 15 kg. de fina cyklarna (xc race, xc-träning, lvg och cross) använder jag så lite som möjligt nu under vintern, det är träningen i sig jag tycker om. det kunde nästa lika gärna ha varit längdskidor eller löpning. nu bor jag där man kan cykla, och mina knän vill inte springa. och så älskar jag cykelsporten.
förövrigt. cykeln är en väldigt liten kostnad som sponsorer kan betala. bra stöd från cykelklubben, ordnar transport, anmäler till tävlingar mm betyder mycket mer. pratar vi sen proffsliv så kanske cykeln är någon procent av alla kostnader bara.
> Att cykla runt i osköna kläder för att du vill
> vara lite snabbare?(säg inte att de är sköna, för
> då skulle du ha dem på fritiden)
>
menar du tighta kläder så är de i min smak oändligt mycket skönare än fladdrande klädesplagg. och de är gjorda för att cyklas i, inte ha på fritiden.
> Köra en cykel som visserligen är något snabbare,
> men man kan bara inte påstå att de är lika roliga
> att cykla på(jag vet att det går att argumentera
> emot detta, men svara för dig själv istället och
> var ärlig)
>
antingen kör jag distans på asfalt och grusvägar. intervaller på grusvägar uppför sthlms "skid"backar, eller bara ren landsväg. i skogen kör jag under säsong ibland för att vänja rygg mm vid terrängen. provköra banor och prova material. och oavsett var jag kör så är en snabb cykel en bra cykel. jag är inte ute efter att latja runt i skogen och Freerida. det har jag redan gjort under några år.. typ 5-17 års ålder.. 12 år av FR. cyklade nästan varje dag.
om jag nu för tiden kommer till ett knixigt parti i skogen där jag skulle kunna cykla med en FR så lyfter jag min xc-cykeln förbi det. jag känner varken behov eller vilja att utmana mig själv att klara det. jag vet cykelns begränsningar, och är fullt nöjd med att träna på otekniska banor. att trixa med cykeln är jättekul, men inte med fel cykel för ändamålet.
alla är vi olika.