Vad är syftet med er cykling?

• Trådstartare Trådstartare x17
  • Start datum Start datum

x17

Ny medlem
Det diskuteras ramtyper, vikt på cyklar och ryttare men hur hänger allt detta ihop med er cykelfilosofi?

Vad är det som driver er?

Är det att få ta emot lagerkransen, kapa 15 minuter på förra årets FMT-tid, spara knäna, njuta av naturen eller är det av helt andra skäl?

En sammanställning av våra cyklars vikt, egna vikt, längd och inställning till cyklingen skulle bringa klarhet i ämnet?

Man blir lite nyfiken på vad som ligger bakom...

Ha kul.
Träffa lite nytt folk.
Köpa roliga saker. OBS VIKTIGT!!!
Få upp kondisen.
Tävla i motionsklasser.

Det är väl vad jag vill få ut av cyklingen.

Senast redigerad av en moderator:
1) För att det är kul
2) få motion
3) träffar massa galna typer som er
4) dricker mindre alkohol då
5) slipper skaffa mig en kvinna

Säger som Bruse:

1) För att det är kul
2) Få motion
3) Träffar massa galna typer som er
4) Dricker mindre alkohol då (Har i och för sig inte haft problem med detta)
5) Är redan gift

JAG FÅR KICKAR AV DET ! Måste tilläggas... ;o)

//Skogling

Givetvis för att det är kul men även (utan rangordning):
tillfredställa mitt cykelbehov
tillfredställa mitt adrenalinbehov
tillfredställa mitt endorfinbehov
jag mår bra
naturupplevelse
m.m.

Säger som Skogling:

1) För att det är kul
2) Få motion
3) Träffar massa galna typer som er
4) Dricker mindre alkohol då (Har i och för sig inte haft problem med detta)
5) Är väl snart gift..=)

/Fredde

Gansaka lika Bruse och skogling mfl.

1. För att det är kul
2. För att bättra på flåset på ett skonsamt sätt (knäna gillar inte löpning, psyket gillar inte gym).
3. Att träffa massa likasinnade och ha kul på hjul ihop.
4. Komma ut mer i friska luften, alltså mindre tid framför datorn och tv.n.
5. Nja är singel men skulle gärna "krocka" med en trevlig mtb tjej, kanke blir på en Happyride?!?!
6 Det är ett trevligt sätt att komma nära naturen, utan att störa/förstöra den.

Bosse

Har inget direkt syfte, det har bara visat sig vara den mest kompletta motionsformen som funkar kanon för min del. Har sysslat med alla möjliga sporter tidigare, men cykling täcker in det mesta: Motion, action, naturupplevelse, umgänge, lättillgängligt, utvecklande, skonsamt.....

Cykling är ju så brett, man tröttnar inte lika lätt som man kan göra på andra enformiga sporter. Att sticka ut och köra tempo med racern kan kanske jämföras med ett hårt löppass, att bomba nerför alpbackar påminner mer om att köra snowboard eller nåt. Två helt olika syften rymda inom samma "sport".

Kort sammanfattat; Det är otroligt kul och omväxlande

/Ola

Roligt
Mår mycket bättre, fysiskt iom att man är en kontorsråtta, psykiskt behöver man utmana sig.
Kondition och styrka, inte bli en soffpotatis som flämtar efter att man gått i en trappa.
Prylarna, lagom dyra, lättskötta, tar inte mycket plats.
Tävling, kanske kommer att köra någon igen, kanske inte. Men det är jäkligt kul om man orkar annars en pest.
Träffa kul människor.
Naturupplevelser, får smaka på lerhål man aldrig hade gjort annars.

Sammanfattningsvis: Cykling är den enda sporten som jag riktigt fastnat för, alltså har hållt på kontinuerligt under flera år (15 stycken). Perfekt mix av fysisk styrka, läckra prylar och grymma naturupplevelser. Håller en i form och en perfekt möjligthet att rensa hjärnan (man kan annars samla på sig en massa elakheter >:[ ). Frisk luft och äppliga kinder, förfrusna fötter och lera i ögonen, mjölksyra och smärta, värkande kroppsdelar efter vurpor, bankrut för efter att ha lättat cykeln 300 gram, cykelbyxor som inte döljer det dom borde, ständig hunger och många förkylningar.

174 cm och 61 kg kropp, 9400 gram cykel målad i mattsvart, hardtail med V-bromsar, rakt styre med lång styrtapp, helst hårdpumpade 2.1" däck --- upp, upp, upp vi kör ditt backen pekar...

Syftet med min cykling är att uppnå världsherrevälde. Och skulle jag inte bli jordens oinskränkte härskare så har jag rätt roligt på cykeln.

Skulle inte hålla på med det om det inte var kul. Sedan finns det en hel drös med bieffekter, som motion, att få komma ut i skogen, träffa roliga människor här, etc etc.

Men som sagt, drivkraften är att det är roligt. Allt annat är sekundärt.

MTB:
1. Träna knäna friska nog för Liggcykel-VM 2005.
2. Förbättra kondisen för Liggcykel-VM 2005.
3. Träffa kuliga terrängcyklister.
4. Få trevliga naturupplevelser.

Liggcykel:
1. Cykla förbi alla på cykelbanan in till Göteborg.
2. Komma över 60 Km/h på 200 meter Sprint.
3. Bli snabbast i Göteborg-Sverige-Världen på 200 meter Sprint.

Med nuvarande träningsprogram så blir jag troligen snabbast på cykelbanan år 2075! *Stolt!*

För att det är kul, men det är ju så mycker mer då..

Hålla sig i form, naturupplevelse, utmaning, avkoppling, adrenalin/endorfiner.

/Anders

Jag trivs med mig själv när jag cyklar.

Det går snabbt från att vara ett sätt att komma igång
med tränande till ett sätt att få träning på köpet för
att man är ute så mycket.

Mycket bra sätt att stressa av från jobbet.
(eller familj med, när man var mitt uppe i småbarnstiderna.)

Det innheåller så mycket, bl.a.:

* Grymt roligt
* Endorfin och Adrenalin
* Motion/Välbevinnande
* Naturupplevelse
* Gemenskap eller ensamhet efter tycke och smak.

Cyklingen är som en livsstil för mig.

1. Frihet!
När jag är ute och härjar i skogen så är friheten att kunna ta mig till ställen som varken bil (för klumpig) eller fötterna (tar för lång tid) kan ta mig till. Att gå sju mil tar förlång tid och att köra bil på knappt synliga stigar i tätbeväxt skog är omöjligt! Därför har cykeln en självklar plats när det kommer till naturupplevelser!

2. Motion!
Visst kan man fara ut och löpa i skogen och styrketräna på gym, men hur kul är det? Lite för enformiga former av motion tycker jag. Att cykla är stimulerande för både kropp och knopp! Sedan kan man komplittera cyklingen med lite styrketräning hemma för att få snyggare kropp (typ armböj, sit-ups mm. Alla vill inte bli testosteron giganter (egen definition av body-builders) eller anorexia fall (egen definition av folk som löper milen på under 35 minuter=)

3. Det materialistiska suget!
Kan man få någon bättre kick genom att köpa något, än av att köpa cykeldelar? Genom att inte betala svindyra gymkort KAN(hrrm, om man vill) man på så vis finansiera sin cykelinköp. Det behöver inte vara dyrt att cykla.

4. Det barnsliga behovet av att fippla med händerna!
Att meka med cykeln fyller det behovet till viss del. Funderar starkt på att söka upp min Legosamling igen...

Jag är 172 cm och väger ca 60-61 kg. Min cykel väger 10,8 kg (hartail cross country, hyfsad balans mellan vikt contra hållbarhet) Tänk den som hade råd till en Elsworth Moment!

Som svar på frågan:

Det som driver mig är den positiva helheten av cyklingen. Utan cyklingen och musiken veta jag inte vad jag skulle ta mig till!

det är roligt helt enkelt. Både att bara vara ute och leka omkring och att träna och tävla. Fast det är nog eg roligare att träna än att tävla i alla fall just nu.

Jag säger som så många andra: för att det är roligt!

För mig tillfredställer cykling ett gäng olika behov: ensamhet, gemenskap, naturupplevelser, adrenalin, endorfin, prylbögeri, mekning (jo det ÄR mysigt att fnula runt i garaget med ett glas rödtjut), träning, naturfotografi (kanske ett intresse i sig men cykeln är oslagbar för att komma till fina platser) mm mm.

Det är roligt.
Man kan hålla på året om.
Man träffar likasinnade.
Man får motion.
Det är snällt mot knäna.
Man får meka med cykeln.

1) för att det är kul
2) för att det är ett perfekt transportmedel i stan
3) för att slippa bli fet av all god mat
4) för att träffa en massa galna typer och att att dricka mer alkohol med dom och snacka cykel
5) för att det är kul att skruva med något som man kan ha i lägenheten

1. Ha kul, oavsett årstid och väder!
2. Slita ut bromsbeläggen?
3. Att slita ut däcken så man får köpa ett par nya och testa?
4. Köra slut på drivpaketet?
5. Köpa ny ram och prylar lite då och då?

Hade jag inte tyckt att mountainbike är det roligaste som finns så hade jag nog inte fortsatt med det. Sen att man blir bättre och snabbare för varje år är ju inte fel heller, men det är inget jag strävar efter. Har inte något träningsupplägg, inte heller ett mål. Ut och cykla och ha kul, oavsett vad man cyklar på! :-)

/Leo

Tänkte bara förtydliga min punkt 4) dricker mindre alkohol då
Jag har alltså inte problem med det, bara att den låga konsumtionen blir ännu lägre. Vem vill cykla bakfull? Men jag köper lika mycket som förr, så skafferiet som även är verktygsförråd svämmar över av alkoholhaltigadrycker. Sicket lyxproblem va?

Bruse skrev:
Men jag köper lika mycket som förr, så skafferiet som även är verktygsförråd svämmar över av alkoholhaltigadrycker.

Det är väl inget problem, lägg allt i en kartong och gå ner till lämpligt ställe på stan en fre- lör kväll och sälj hela rasket för dyra pengar till lagom onyktra personer som inte inser att dem betalar för mycket! Sen kan du köpa cykelprylar för pengarna och fylla skafferiet med ;-)

Bosse

Får väl försöka svara på mina egna frågor när jag nu drog upp ämnet...

Lade ner cyklingen för ett antal år sedan då jag tröttnat på min dåvarande heldämpade cykel som bäst kan beskrivas som en rullande brottanvisning. Efter att ha misskött kosthållningen några år insåg jag att den sorts leverne inte var bra utan försökte mig på löpning vilket fötter och knän effektivt satte stopp för. Det blev nya tag och ny cykel och efter cirka två års strävan i sadeln har formen återvänt.

* Givetvis är det för att det är väldigt roligt.
* Driften att "nästa gång klarar jag den där delen på favoritstigen"
* Naturupplevelsen
* Bra alternativ till den trista löpträningen.

16.5 kg cykel, 82-87 kg cyklist fördelat på 191 cm.

// Mvh

Lonewolf Skrev:
-------------------------------------------------------
> Bruse skrev:
> Men jag köper lika mycket som förr, så skafferiet
> som även är verktygsförråd svämmar över av
> alkoholhaltigadrycker.
>
> Det är väl inget problem, lägg allt i en kartong
> och gå ner till lämpligt ställe på stan en fre-
> lör kväll och sälj hela rasket för dyra pengar
> till lagom onyktra personer som inte inser att dem
> betalar för mycket! Sen kan du köpa cykelprylar
> för pengarna och fylla skafferiet med ;-)

Eh... näe... så kan man väl inte göra? Bättre å sluta handla å köpa cykelprylar. Typ dubbdäck å vinterskor.

Bruse skrev:
Eh... näe... så kan man väl inte göra? Bättre å sluta handla å köpa cykelprylar. Typ dubbdäck å vinterskor.

Jo det är ju klart bättre men jag tänkte att du skulle få någon nytta av det du redan köpt!

Kan och kan det är väl upp till ditt samvete, lagen säger ju nej men det gör den ju när det gäller misshandel och bankrån med och såna begås ju hur ofta som helst utan att någon gör något, allra minst polisen som är totalt osynlig på stan numera.

Bosse

Lonewolf Skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan och kan det är väl upp till ditt samvete,
> lagen säger ju nej men det gör den ju när det
> gäller misshandel och bankrån med och såna begås
> ju hur ofta som helst utan att någon gör något,
> allra minst polisen som är totalt osynlig på stan
> numera.

Plosis... polsis... eh... va e de? Gåre å äta? Eller äre såna man kan se på Skansen?

Jag vil bli bäst i världen, jag vill lägga ner 25 timmar av min vecka på att slita ut kroppen så mycket det går. för då är det som roligast att cykla. Och helst skall alla pengar jag kan fåtag på gå till delar som gör både mig och min cykel till världes lättaste.

Jag stämmer nog in ganska bra på de flesta beskrivningar ovan, cyklar huvudsakligen för att det är kul. Sen finns det också en del positiva sidoeffekter, som:
* Få komma ut i naturen
* Få bättre flås -> Mår bättre
* Utmanande, klara sådant som man tidigare inte klarat
* Träffa likasinnade galningar
* Lätt-tillgängligt
* Snällt mot mina kassa knän (en av få sporter de gillar)

Inga tävlingscyklister som vågar uttala sig (Syfte = snabbare än alla andra?)?

- Speed: snabbare än att springa/gå. Fart bygger på egen maskin istället för att kosta pengar/bensin.
- Vyn: se ställen jag inte sett förut... uppleva ny omgivning, utforska nya ställen.
- Känslan: att cykla på en (nästan) perfekt servad cykel där allting är pålitigt och går som smort
- Mekmöjlighet och uppgradering: den lilla mekar-wannabe:n skriker av lycka när det är dags att meka med cykeln. Roligare än att sitta o rulla tummarna/slösurfa.
- Ögongodis: en ren och nyservad cykel är en fin cykel...

- sen kanske nåt mer... inget jag kommer på nu...

Micke S:
Blev du så avskräckt av Villes över-ironiska inlägg? De flesta här (och troligen inte Ville heller) har inget emot tävlingscyklister så du behöver inte vara rädd för att uttala dig (det här är inte Velo ;-).

rädd och rädd... jag tappade lusten att svara bara.

Orkar inte med insinuationer om att alla (jag) elitidrottsmän skulle lida av något pubertalt jag-är-bättre-än-andra-syndrom. oavsett om det är överironiskt menat eller ej.

Om maioriteten här inte tycker illa om tävlingscyklister, vad tycker då minoriteten? Men oavsett vilka som är föremål för ogillande, motionär eller Olympisk mästare, ska de behöva få kommentarer?

Jag känner inte igen mig själv i det ville säger, men om någon skulle intervjuva mig och välja att vinkla det jag sagt, så skulle det kunna låta precis så som ville skriver. och inte låter det positivt direkt.

Tillbaka
Topp