Vad är syftet med er cykling?

• Trådstartare Trådstartare x17
  • Start datum Start datum
Syfte o drivkraft?? Oj... *funderar* Lättare att säga vad cyklingen ger mig - eller så blir det en kombination av det hela...

Träning/tävling - styrka/motion/vinnarskallen
Tycker det är otroligt kul att komma ut på hojen. Allt från att ge mig ut på ett lugnt pass och bara njuta, till att ge mig på tekniska prövningar och övervinna dessa till att verkligen ta ut mig fullständigt och mer eller mindre plåga livet ur mig på både träning och tävling. Allt är lika förbaskat underbart ljuvligt härligt! Skulle inte palla med ett liv utan cykling, träning och tävling. Känslan är helt underbar de gånger hornen växer ut rejält på en tävling. :)

Träffa andra tokstollar som är likasinnade
Umgänget med andra som är lika knäppa är guld värt. Att få slänga käft, skratta och umgås med dessa är helt underbart. Ålder och kön är egalt - intresse, vilja och humor är avgörande.

Klubbdelen
Är "ganska" rejält involverad i klubbverksamheten här hemma (IK Ymer). Att få träna ungarna och se dem utvecklas som både människor och cyklister ger otroligt mycket. Att se hur klubben växer och kan stå på andra ben än bara mina är även det helt underbart skönt. Att se hur många det är som kan tänka sig att lägga ner lite tid och kraft för att vi alla skall nå "högre höjder".

Naturen o annat
Cyklingen är utan tvekan en värdig ersättning för mitt tidigare "hästliv". Perfekt sätt att "tömma skallen" och koppla av från allt annat.

Tja... Har säkerligen glömt en massa. Kan väl dock sammanfatta det med:
Jag skulle inte klara mig utan hojandet. Varken jag själv eller de i min omgivning skulle stå ut med mig då... ;)

Cyklar också (precis som alla andra) för att det är så extremt roligt.
Att bara kunna ta cykeln ut i skogen och bara ha roligt. Frihet!
Känslan när man klarar något man inte klarat förut, eller vågat eller bara när man lär sig något nytt.
Prylarna är en del av glädjen också. Jag tycker det e hur kul som helst med nya prylar. trotts att jag inte har råd med dom.

En stor fördel är också att man kan cykla och ha kul över allt. I stan , i skogen, uppför , nedför.

Sen gör det ju inget att man blir bättre tränad och att det är hälsosamt att göra det roligaste man vet =)

Utan att låta för tråkig är det nästan lite terapi för mig att cykla.
Ens vardagliga problem sätts lite i perspektiv om man är ute och cyklar i 15m/s och hagel. =)
Sen är cykeln mitt enda transportsätt i princip.
Plus att man får chansen att klä ut sig och leka rullande gerillasoldat på vintern.
Nöjescyklist det är man!

1: Ha kul...
Det är grymmt att efter en rutten dag på jobbet slänga sig på hojjen och
vara ute ett par timmar och komma tilbaka med ett flin på läpparna.
Efter 100m så har man glömmt allt...

2: Träffa kul folk på 2 hjul som har en avslappnad attityd och har kul.

3: Bättre kondition får man på köpet.

oo nöjet med att cykla

>de e fett kul
>de e skit kul att vara i skog å mark
>man slipper gå
>man kan tävla (om ens knä funkar)

Jag är nybörjare i cyklingens värld, men har hunnit upptäcka att det är otroligt roligt! Anledningen till att jag började var att det verkade vara en trevlig träningsform att variera löpning och simning med, men på cykeln blev det ju så mycket mer upplevelse!

Än så länge nöjer jag mig med ganska lite för att bli utmanad, men det är ju himla kul att lära sig och upptäcka att den där steniga (numera snöiga) stigen som förr var så otäck egentligen inte är så fruktansvärt knepig...

/HMan

Har haft ett ganska långt tävlings-/seriös tränings-uppehåll på grund av skada och flytt för studier. Har dock kommit igång på allvar igen.

Kortsiktigt mål: Bli en lite bättre cyklist för varje träningspass.
Långsiktigt mål: Kunna hävda mig på tävlingar igen, i skogen, men främst på vägen.

I grund och botten cyklar jag dock för att det är jäkligt kul, att det är ett sätt att testa gränser och träffa folk.

för att det är kul när tårarna rinner o adrenalinet pumpar när det går fort å nästan åt helvete nånstans i nån skog och som bonus på en cool jonne

Tre gånger idag har jag kastat inlägg jag skrivit till denna tråd, för allt jag skrivit har låtit så eländigt klichéartat.

Så det är väl äkta då, med klyschorna.
Vara i naturen och se årstiderna skifta.
Utmana mig själv och försöka klara svåra saker.
Umgås med vänner.
Fokusera och låta hjärnan släppa alla tankar.
Andas frisk luft.
Surfa.

Cykeln är som bäst när jag inte tänker på den, när den är som ett andra skinn. Ärligt talat gör sig hela prylgrejen bäst hemma i lägenheten, där cyklarna står och påminner mig om att det är roligare utomhus. Eller på webbsidorna, när vintermörkret är för deprimerande.

Main reason: Jag älskar att cykla.. men jag vill också se hur långt jag kan komma i tävlingssammanhang. Ja, jag lägger ofta 20 timmar i veckan på en mtb mitt i den smällkalla norrländska vintern för att på så sätt göra det som krävs för att betvinga mina motståndare på sommarens lvg-tävlingar. Om det är värt det? Ja, annars skulle jag inte göra det. I grunden finns dock alltid en kärlek till cykeln och cykelsporten, och detta tillsammans med tävlingsmänniskan i mig är de stora drivkrafterna.

Jag försöker förklara det för mina lata arbetskamrater också. Dom får mig faktiskt att fundera en extra gång. Man skulle kunna fråga sig vad syftet med livet är lika gärna (väldigt djupt). Mat behöver vi inte jaga längre (snarare tvärt om). Fortplantningen behöver vi inte oroa oss för. Vi måste alltså finna meningen med livet på annat håll om vi överhuvudtaget funderar på det. Många människor tycker det mesta är roligt oavsett vad de gör medans andra behöver mål i livet och många hobbisar. Jag tycker inte det är fult att vilja tävla mot varann även om jag är en motionär. Många tävlar i karriären mm. Min farfar var gammal tävlingscyklist och vid 75 års ålder tävlade han mot en annan gubbe ut till landet. Han spydde när han kom fram men han kom först. Många tävlar på cykeln på väg hem från jobbet mot andra som är på väg hem och jobbarkompisarna blir galna om någon "kärring" cyklar om dom på hem el till jobbet (jag älskar "kärringar" men vill inte bli fråncyklad av dom). Vill man se el uppleva tävlingsinstinkt kolla på korpen, dom kan ju sparka benen av varann för att vinna. Även hota domaren om han inte gör rätt. Det ligger i mångas natur att tävla men vi tävlar på olika nivåer. Jag tycker cykla är kul men om det bara var för att det var kul hade nog motorcykeln blivit mer använd än cykeln. Jag förstår Micke S även om inte jag tävlar annat än på motionsnivå. Låt folk träna hur många timmar dom vill. Om dom gör det för att det är roligt, tråkigt el att bli bäst spelar inte mig någon roll.
Ibland talas det om cykelprylar som är lätta som att det bara är till för elitcyklister och att det var något fel med lätta prylar. "Det viktigaste är att de fungerar". Jag tycker det blir roligare och roligare att cykla uppför ju lättare jag blir och är cykeln lätt och rapp blir det ännu roligare. Det roligaste jag vet är att kolla på touren när bergsetapperna avgörs.
-Fördelar med cykling för mig är att man kan träna hur hårt som helst utan att få ont i knän mm.
-Det är bra träning för att hålla övervikten borta.
-Man får snygga ben. Jag mår bättre med muskulösa ben och platt mage istället för att se ut som en flamingo, tändsticksben och ölmage. Polarna varnade mig från att gå ner bland flamingona(parken zoo eskilstuna) för då skulle de tappa bort mig.
-Mår bra av endorfinerna. (Efter ett hårt pass kan man sitta och fika med gott samvete)
-Bra för hälsan.
-Man kan unna sig onyttig mat oftare.
-Kul att ha folk att tävla emot både på träningar och tävlingar.
-Efter hård träning uppskattar man saker man annars kan ta för givet.

Mina anledningar till att cykla:

1. För att få mer brudar.
Har funkat sådär bra.

2. För att det är kul.
Oavsett om det beror på adrenalin, endorfin, naturupplevelsen, det barnsligt roliga med att skita ner sig eller nått annat.

3. För att må bättre.
Bra för både kroppen å knoppen.

4. För att få en anledning att surfa på happy.
Visst, alla är välkomna men det hade känts lite löjligt att hänga här utan att cykla.

Finns säkert fler själ men dem kommer jag inte på nu.

Sen är ju cykeln det absolut smidigaste sättet att transportera sig själv kortare sträckor på.

Passar bra om man har inkontinensbesvär...hehehe

Jag ser häftigast ut på min MTB i mina cykelkläder...syns inte min ålder bara min KRAFT! (hehe)

alvar:
1.)utmanande, farligt
2.)tillfredställande, roligt

Senast redigerad av en moderator:
Jag cykalr för min egen skull och då cyklar man i förlängningen för andra också.

Eller korta varianten: Jag cyklar för att cykla.

Kompletterande cardio, dock är prio 1 alltid styrketräning. Så jag jagar inte kilon på samma sätt, som inbitna cyklister gör.

En idrottande jobbarkompis tyckte det verkade konstigt att inte träna för tävling. Nix drivkraften är att det är så jäkla kul i skogen men det är klart att det bryter tristressen i vardagen också.

Bianchi oskar Skrev:
-------------------------------------------------------
> jag cyklar för att bli sponsrad (trial)
> och jag cyklar för konditonen (landsväg)
>
> JUHO MANNINEN "JUHO CYKELMÄSTAREN"

Ja, vad säger man, jag försökte överträffa detmesta med mitt inlägg. men tydligen drog jag inte till tillräckligt:)

Hojja på mannen!!

Att cykla för att bli sponsrad är farligt. Det verkar som att de flesta (svenskar) som når det målet stagnerar och strax efteråt lägger av.

Jag cyklar för att det är:

Kul
Bra motion
Bra träning för benstyrkan och konditionen
Det går fortare och smidigare att ta sig till och från arbetet än med buss/t-bana
Frihetskänsla

erik h Skrev:
> Att cykla för att bli sponsrad är farligt. Det
> verkar som att de flesta (svenskar) som når det
> målet stagnerar och strax efteråt lägger av.
> --- He was as normal as pumpkin pie. And now look
> at him.---

hehe farligt, vaför? jag slår mig ifs varje dag men farligt är det ju inte :P
fast när jag ska hoppa från skolaulanstaket till gångtaket kanske det blir farligt?! gap: 1m, höjd: 1,5m....
och takets höjd typ 3m, hehe
polarna i skolan tror att jag kommer att bli spnsrad, hehe

micke s

>
oskar. nog är det lite lite kul också att cykla? eller hur :)

hehe ju det är kul ochså! :)

erik h Skrev:
> --- He was as normal as pumpkin pie. And now look
> at him.---

Jag gillar citatet från Will Longden (intervju i mbuk) "You see a lot who do good while they're young riders, but when they get yo 18 they go the way of the pint and the pussy and you never see them again"

edit: Jag har inget syfte med min cykling

JISSUS!!!!

Bianchioskar, hur gammal är du igentligen?!. Tror du själv att du får spons om du gör ett fjuttigt dropp med din cykel. har du en aning om vad cykeltrial innebär. personligen tror jag aldrig att du kommer bli en bra cyklist med den inställningen. allt du verkar vara ute efter är bekräftelse på hur jävla bra du själv tror att du är.

Mitt tipps till dig är att söka till en dockhusåpa, Lyckatill!

1.Det är fruktansvärt kul att cykla,en ren adrenalin kick speciellt nerför.

2.Jag tränar konditionen,vilket är bra.

3.Och håller med Ponta : Få brudar (som egentligen inte finns i skogen) :)

//Max

spons är ingenting man får, det är någonting man söker, provar sig fram, letar upp. Kontakter betyder mer än om du bara är bra på att cykla. Jag tror inte någon kommer erbjuda dig spons bara sådär. och vill du bli fullsponsrad. ojojoj.. då får du jobba en hel del för det. Tänk på att vi är i sverige. Trial är inte i närheten så stort som i England tex.

Ville. Oskar är 14 år.

Ville, ge grabben ett brejk.

Ifall han har ambitionen och viljan kommer han att lära sig hur det
går till på det ena eller det andra sättet.

Kämpa på Bianchi oskar.

Det finns två typer av mäniskor:
1. dom som lär sig av sina egna misstag och
2. dom som lär sig av andra misstag.

Så här mitt i livet har jag lärt mig att det andra sättet
är snabbare.

Kolla in dom som gör rätt och vinner.

Nåt som ingen vågat skriva om är det som Ville i bryska ordalag skriver till vår tappra yngling, nämligen att cykla för att få bekräftelse från andra. Är det verkligen ingen som har det på sin lista? Jag har det i alla fall, inte överst på listan, men nog finns det där alltid. Det kan handla om allt från att cykla ett lopp snabbare än kompisarna till att ha värst cykel eller att hoppa längst.
Om ingen hade det behovet skulle nog inte flödet av foton och filmer vara så stort som det är... Det går inte att komma ifrån att en viss tävlingsinstinkt kan infinna sig även hos den mest inbitne upplevelsecyklist!

När det gäller spons lär väl Bianchioskar om nån lära sig hur det fungerar genom "trial and error"-metoden :-)

/Per

hagdahl Skrev:
> Nåt som ingen vågat skriva om är det som Ville i
> bryska ordalag skriver till vår tappra yngling,
> nämligen att cykla för att få bekräftelse från
> andra. Är det verkligen ingen som har det på sin
> lista? Jag har det i alla fall, inte överst på
> listan, men nog finns det där alltid. Det kan
> handla om allt från att cykla ett lopp snabbare än
> kompisarna till att ha värst cykel eller att hoppa
> längst.
> Om ingen hade det behovet skulle nog inte flödet
> av foton och filmer vara så stort som det är...
> Det går inte att komma ifrån att en viss
> tävlingsinstinkt kan infinna sig även hos den mest
> inbitne upplevelsecyklist!

Jag som alltid kommer sist kan väl förneka detta ... nähe inte det heller:-D

> När det gäller spons lär väl Bianchioskar om nån
> lära sig hur det fungerar genom "trial and
> error"-metoden :-)

Jo, det är ju risken. Därför mitt förslag att använda den andra metoden:-)

bekräftelsefaktorn är väl given. Men här i sverige så vill vi kuva de med stort sådant behov. tro inte att du är något! Den kaxiga "Armstrongska" metoden är ju inte riktgt politiskt korrekt här i sverige, och jag tror väldigt många drar sig från att erkänna det stora bekräftelsebehov som finns.

tävla är hur kul som helst. tycker man sig göra det bra blir det ännu roligare.

Oki, så oskar är alltså 14 år gammal. men jag står fortfarande för det jag skrev:)

Vad gäller tävla så är jag en tävlingsmänniska i grund och botten och har inget emot själva tävlingsmomentet. klart att det kan vara kul ute i skogen att visa vad man går för.

Men det som är så jävla trist är att allting skall bli så jävla extremt idag. Många är så kåta på ära och berömmelse att de gör allt för att vinna en tävling. Se bara på alla dopingskandaler med mera.

Idag måste man träna 20-25 timmar om dagen, alltid äta rätt. alltid andas rätt. för mig blev det så att tävlingsmomentet tog över och det roliga i cyklingen försvann. Det var inget jag insåg då. då trodde jag att jag la av pga av skador. idag är jag grymt tacksam att jag fick dedär skadorna och inte kämpade mig vidare i tron om att jag en dag skulle nå världseliten. för såhär efteråt med facit i handen så har jag verkligen så grymt mycket roligare nu än vad jag hade då. och då får jag bra mycket mindr bekräftelse nu än då.

Och jag kan lova och garantera att det finns fler som jag var därute. som tror att det bästa som finns med en cykel skulle vara att vinna ett Vm eller ett OS. när de i själva verket har det roliga MYCKET närmare än så. Bara att de inte kommit på det än.

Tom på den mindre seriös tävlingen som SSSm börjar man se hur fler och fler går mot det extrema för att ta första platsen istället för att bara ha roligt en helg och vara sig själv. Eller var det bara jag som la märke till de startande som smög sig hem tidigt kvällen innan så att de fick sin nattsömn för att de skulle kunna prester maximalt dagen efter.

Jag satt och kollade på skidåkning häromdagen på tv. skidor kan jag tänka mig är skitkul. naturupplevelse, fart, frihet ja man kan nog göra en lång lista. men vad gör folket, jo de klär på sig fula trikåer och halkar runt med flåset uppe vid öronen på en otroligt kort bana helt utan frihetskänla eftersom både banderoller och publik total avskärmar en från naturen. Gör detta för att de älskar att åka skidor, eller gör de detta för att de kanske kanske kan få höra av publiken hur bra de är?

Inte konstigt att oskar får sin bild av cykelvärlden.

1. Man får en ursäkt för att ha rakade ben.
2. Man får en ursäkt för att ha tajta lycrakläder.
3. Man får en ursäkt för att kladda ner hela kroppen med lera.

:-)

Det mest negativa med att satsa på att bli bäst på en sak, i mina ögon, är att man får så lite tid över till annat. Om man sedan väljer att göra det valet eller inte är ju sedan upp till var och en. Det finns trots allt större meningsskiljaktigheter att gräva ner sig för ;).

erik h Skrev:

Har hänt mig.

Olika människor vill olika saker. Det är varken upp till dig eller mig att racka ner på de som gör det som de tycker om, oavsett vad det gäller.

ang skidor. under själva tävlingen så är det nog för många tävlingsmomentet som är det viktiga, under träning är naturupplevelsen viktig. samma sak med cykel. det spelar ingen roll hur hänförande naturen är under en cykeltävling, under tävling så tänker i varje fall inte jag på det ändå. bekräftelse från publiken är det väl inget fel på? har det blivit fult att bli hejad på? ska vi införa hejarförbud på fotbollsmatcherna?

jag kan tänka mig att du kan markera din ståndpunkt i frågan även utan att bruka svordomar till barn. som vuxna människor ska vi väl vara ett föredömme...?

-Är gift
-har tre döttrar
-arbetar som mentalskötare

Att glida runt helt planlöst på min SS-ta en fika och bara njuta av friheten.
Say no more?

Tillbaka
Topp