Vad äter ni innan långturer?

Matthias87

Aktiv medlem
Vad äter för ni att orka långa turer på 3-4 timmar? Jag blir ofta väldigt hungrig och orkeslös ganska kort in på turen, trots att jag äter relativt kort tid innan jag drar ut. Beror säkerligen delvis på min usla kondition, men jag tror även jag skulle behöva käka bättre innan.

Och om någon har något bra recept på energibars man kan baka hemma är det också välkommet :)

/Matthias

Kung Stalles bars är de godaste jag smakat på :)

Utöver det så upplever jag helt klart att orken på långa pass är mer kopplad till min kondition än vad jag äter. När jag väl är ute märker jag ingen större skillnad oavsett vad jag ätit precis timmarna innan. Sen är det ju såklart trevligt att ta fikapaus om det är fint väder men det är inte så mycket för energins skull. När jag har dålig kondis känner jag mig utsvulten och orkeslös efter ett tag :)

Eeeh kommer inte ihåg hela listan men det var väl något med en hel grillad kyckling och ett kilo dadlar eller något. Du förstår säkert andemeningen.

Hade det bara vart att man blivit orkeslös hade det ju vart en sak, men jag blir hungrig också. Vrålhungrig! Och det kan vara 30 minuter in på passet.

Ska testa att baka de där energikakorna.

Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag brukar äta frukost, lunch och middag. För
> tre-fyra timmar träning så behöver du inget mer
> än lite torkad frukt och vatten.

Jo, jag behöver något mer. Jag kan äta middag nära inpå passet som sagt, men känner mig ändå hungrig efter bara en liten stund efter startat pass.
Jag väger ganska mycket också, 85kg på 175cm, så det krävs väl en del för att hålla igång maskineriet.

Matthias87 skrev:
> Hade det bara vart att man blivit orkeslös hade
> det ju vart en sak, men jag blir hungrig också.
> Vrålhungrig! Och det kan vara 30 minuter in på
> passet.
>
> Ska testa att baka de där energikakorna.

Jag skrev utsvulten också. De går lite hand i hand för mig.

Nyp åt kring midjan. Om du får något tjockare än ett pappersark mellan fingrarna så har du fortfarande energiresurser kvar...

Helt krasst så beror det på att du inte är van vid att cykla så långt/länge. Din kropp blir då livrädd och börjar kompensera "bortfallet".

Det ger dig två alternativ: Antingen trycker du i dig en massa godis, eller så lär du kroppen att ett par timmar på cykeln inte är en näradödenupplevelse.

Ett av huvudsyftena med pass på 3-4 timmar är väl just att bli mer uthållig och lära kroppen att använda fett som bränsle? Då verkar det kontraproduktivt att ösa i sig en massa socker. Jag tänker att det bara är bra att få kämpa lite med låga energinivåer.

Aron skrev:
> Nyp åt kring midjan. Om du får något tjockare
> än ett pappersark mellan fingrarna så har du
> fortfarande energiresurser kvar...
>
> Helt krasst så beror det på att du inte är van
> vid att cykla så långt/länge. Din kropp blir
> då livrädd och börjar kompensera "bortfallet".
>
>
> Det ger dig två alternativ: Antingen trycker du i
> dig en massa godis, eller så lär du kroppen att
> ett par timmar på cykeln inte är en
> näradödenupplevelse.

Intressant. Men jag tror inte det är det ändå. Vissa pass går det hur bra som helst. Jag tror det har mycket med kosten att göra. Även om det nu inte skulle ha det, så är jag ändå intresserad av vad man bör ladda upp med inför ett långpass.

Om jag håller pulsen under ca 65 procent av max, så är fyra timmar en barnlek sett till energi och hunger. Då är det bara den sedvanliga smärtan i röv och rygg som ställer till det. Ökar jag på med några procent blir det en helt annan sak, och energin tar mycket snabbare slut. Å andra sidan kan jag köra stenhårt i drygt två timmar utan problem om jag ätit inom några timmar före start.

Så mycket fett jag klarar av att äta. Kolhydrater är jävulens påfund och förvandlar kroppen från en lätt och stunsig fjäder till en döende flodhäst på en halvtimme när blodsockret dyker efter "kicken". Fattar inte att det ska vara så svårt att förstå, fortfarande 2014.

Behöver du energi redan efter en timme? Då har du förmodligen ätit massor av snabba kolhydrater innan, som vips tagit slut. FAIL. Gör om, gör rätt.

Senast ändrad:
En macka och en banan +vatten dög fint på 5h turen i helgen. Pass på 3-3.5h brukar vatten räcka fint. Om det nu är distansfarter vi snackar om.

Äter inte så mycket mer än vanligt inför en 3-4 timmarstur. Är det på en helg, så är det grötfrukost + mackor ca 1.5 timma innan det är dags att cykla. På eftermiddagarna så trycker jag i mig en tallrik med müsli ca 1.5 timma innan 2-3 timmarskvällsturen - som jag kör på rent vatten sedan. Det blir sen middag när jag kommer hem, annars hade jag inte klarat sova. ;-)

Kör jag 4-5 timmar i skogen på helgen så tar jag med en banan och ett par mackor, ibland även lite kaffe. På landsvägen så är det energikakor och sportdryck på längre rundor än 10 mil, annars kommer väggen snabbt. Under 10 mil går det bra med bara vatten.

/Leo

Matthias87 skrev:
> Aron skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Nyp åt kring midjan. Om du får något tjockare
> > än ett pappersark mellan fingrarna så har du
> > fortfarande energiresurser kvar...
> >
> > Helt krasst så beror det på att du inte är van
> > vid att cykla så långt/länge. Din kropp blir
> > då livrädd och börjar kompensera "bortfallet".
> >
> >
> > Det ger dig två alternativ: Antingen trycker du i
> > dig en massa godis, eller så lär du kroppen att
> > ett par timmar på cykeln inte är en
> > näradödenupplevelse.
>
> Intressant. Men jag tror inte det är det ändå.
> Vissa pass går det hur bra som helst. Jag tror
> det har mycket med kosten att göra. Även om det
> nu inte skulle ha det, så är jag ändå
> intresserad av vad man bör ladda upp med inför
> ett långpass.

Om du ändå bestämt dig för vilket svar du vill ha, varför frågar du då?

Om du blir hungrig så snabbt inpå passet så är det som sagt att du är inte van vid att cykla så länge,börja med att cykla lite kortare tid t.ex. 2H i ett lite högre tempo och sen trappa upp dig vart efter, och vad det gäller kosten så har jag bara vatten och en energikaka med mig för en 3,5-4H rundan

Makten skrev:
> Så mycket fett jag klarar av att äta.
> Kolhydrater är jävulens påfund och förvandlar
> kroppen från en lätt och stunsig fjäder till en
> döende flodhäst på en halvtimme när
> blodsockret dyker efter "kicken". Fattar inte att
> det ska vara så svårt att förstå, fortfarande
> 2014.
>
> Behöver du energi redan efter en timme? Då har
> du förmodligen ätit massor av snabba kolhydrater
> innan, som vips tagit slut. FAIL. Gör om, gör
> rätt.

+1

Ät mer fett och mindre kolhydrater. Problemet löst!

På rundor på 3-4h behöver man inte göra någonting alls.
ät normalt, innan och efter.
Det finns tilltäckligt med energireserver i kroppen, -inga problem.
Det räcker med vatten i flaskorna, det är värre med vätskebrist än "energibrist"

Träning brukar underlätta ....( man skall bli trött när man tränar)

Senast ändrad:
Makten skrev:
> Så mycket fett jag klarar av att äta.
> Kolhydrater är jävulens påfund och förvandlar
> kroppen från en lätt och stunsig fjäder till en
> döende flodhäst på en halvtimme när
> blodsockret dyker efter "kicken". Fattar inte att
> det ska vara så svårt att förstå, fortfarande
> 2014.
>
> Behöver du energi redan efter en timme? Då har
> du förmodligen ätit massor av snabba kolhydrater
> innan, som vips tagit slut. FAIL. Gör om, gör
> rätt.

+etta på den.

TS. Berätta lite vad du äter en vanlig träningsdag.

Matthias87 skrev:
> Vad äter för ni att orka långa turer på 3-4
> timmar? Jag blir ofta väldigt hungrig och
> orkeslös ganska kort in på turen, trots att jag
> äter relativt kort tid innan jag drar ut. Beror
> säkerligen delvis på min usla kondition, men jag
> tror även jag skulle behöva käka bättre
> innan.
>
> Och om någon har något bra recept på energibars
> man kan baka hemma är det också välkommet :)
>
> /Matthias

Du kommer orka cykla långa turer genom att öva på att cykla långa turer. Jag hade samma problem som du i början. Nu, efter 3-4 år av cykling, så tar jag ibland morgonturer på 3-5 timmar utan frukost. Kroppen blir duktigare och duktigare på att använda fett som energikälla ju mer du cyklar.

Om jag käkar något innan en långtur så är det någon sorts mix på havregryn/musli/yoghurt.

Tack för alla svar.

Jag funderar på om jag äter för mycket och för tätt inpå, kanske är lite därför det blir så tungt.
Ska testa med lite musli idag någon timma eller två innan, så får vi se hur det går.

Någon nämde att det är dumt med kolhydrater. Stämmer detta? När man var yngre och spelade mycket fotboll så har jag för mig att det var pasta bla som rekommenderades.

Matthias87 skrev:
> Tack för alla svar.
>
> Jag funderar på om jag äter för mycket och för
> tätt inpå, kanske är lite därför det blir så
> tungt.
> Ska testa med lite musli idag någon timma eller
> två innan, så får vi se hur det går.
>
> Någon nämde att det är dumt med kolhydrater.
> Stämmer detta? När man var yngre och spelade
> mycket fotboll så har jag för mig att det var
> pasta bla som rekommenderades.

Det där kommer du få lika många olika svar på som det finns medlemmar på Happy är jag rädd.
Personligen funkar lågkolhydratkost bäst. Orkar mer och bränner inte ut mig lika fort.

Men skriv vad du brukar äta så är det mycket enklare att se om något inte är som det ska.

Man behöver lite kolhydrater för att bränna fett, det fungerar som en katalysator för att processen skall funka.

Du klara dig på ca 300 kalorier om dagen från kolhydrater, restan kan du ta från dina fettdepåer.
Skall du gå ner i vikt, -käka kolhydrater men bara lite.

Ingen särskild mat eller så innan.

Gör som föreslagits ovan och börja med kortare pass som du gradvis gör allt längre och drick bara vatten å inga energikakor eller sånt under passet.

Däremot bör du äta något direkt efter passet för få igång återhämtningen på en gång. Speciellt om du ska träna igen dagen efter.

Matthias87 skrev:

Lo and behold the opening of Pandora's box!

Matthias87 skrev:

Det är inget fel på kolhydrater i sig, om man nu inte följer någon modediet som påkallar ett lågt intag.

Jag äter normalt, har med mig en bar eller nåt som reserv. Käkar när jag cyklat färdigt istället. Det viktiga är att jag inte äter en större måltid för nära cyklingen, det brukar inte bli något vidare.

Om jag ska cykla själv så är det inte så viktigt, men om jag ska tävla eller cykla med snabba cyklister så äter jag alltid havregrynsgröt med sylt innan. Innan cyclocross-rejs så tar jag även alltid två Dextrosol, men det är ren placebo.

DT skrev:
> Ska ingen länka till kosttillskottstråden snart?
> Känner att vi behöver lite cementblandare
> här...

NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!!!

DT skrev:
> Ska ingen länka till kosttillskottstråden snart?
> Känner att vi behöver lite cementblandare
> här...

Mmm pulvermix. Mums!

+1 på grötfrukost fast jag kokar inte havregrynen utan äter dem direkt med sylt och sojadryck. Då går det ner mer och de sväller fint i magen ;)

Jag brukar försöka hinna äta middag före turer på vardagkvällar också men då en ganska liten portion så att det inte blir så tungt.

> +1 på grötfrukost fast jag kokar inte
> havregrynen utan äter dem direkt med sylt och
> sojadryck. Då går det ner mer och de sväller
> fint i magen ;)

Men så kan du väl inte göra! Det är högre GI på okokta gryn än på kokta, glöm aldrig det!

Tille skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ska ingen länka till kosttillskottstråden
> snart?
> > Känner att vi behöver lite cementblandare
> > här...
>
> Kan vi inte kika lite här om kolhydratsbluffen
> istället:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1083868/page=1

Kvällen är räddad! :-)

Fast jag tycker ändå att jag blir hyfsat mätt av havregrynsgröt? Sedan så tar det två minuter att laga det också?

Ska kanske testa med att äta motsvarande viktmängd som gröten, fast i smör.
Det funkar säkert toppen det med. Man vill ju inte gå mjöl- och flingmaffians ärenden!

Ivar skrev:
> Ska kanske testa med att äta motsvarande
> viktmängd som gröten, fast i smör.

Skärp dig! KOKOSFETT!

Jag tror ifs att det kan vara en poäng att berätta vilken typ av cykling du ska köra: mtv eller lvg, fler av svaren här verkar vara anpassade efter lvg.

Om jag inte tar fel på person så antar jag att du menar mtb. Jag tycker att det är stor skillnad på fem timmar lvg och fem timmar mtb. Inför en lvg-runda tycker jag inte att jag behöver äta nåt speciellt. Med samma ansträngningsnivå på en mtb-runda på samma längd känner jag mig betydligt mer mörbultad. Skillnaden ligger väl i att en mtb-runda mest kan liknas vid en våldsam helkroppsmassage med fokus på händer/armar och arsle. Det genererar mer mörbultning helt enkelt, och det är jobbigt för musklerna.

Men det var ju inte du frågade. Jag tror att Aron redan har gett dig rätt svar. Vänj dig vid hungern så länge den inte gör dig helt inkapabel att framföra din cykel.

Tille skrev:
> Har någon blandat ihop metabolismen hos Homo
> Hellasgorillus och Homo Spandexus igen nu?

Det är viktigt att dela upp.

Det du äter precis före har du nog ingen glädje av.

om kroppen är van att trampa länge så lagras energi i kroppen. Så det är dagarna före du ska äta rätt.
Äta mkt precis före ger ju bara en tung klump i magen som gör att man känner sig osmidig. O kroppen jobbar hårt med matsmältning. Så känner jag. Minst 2t från mat t cykling. Får jag välja så blir det 4t t cykling.

dubbla inte cykeltiden utan öka på med halvtimmar så hinner kroppen vänja sig.

Tillbaka
Topp