Vad behövs till TrainerRoad

PeterÄlvsjö

Aktiv medlem
Tänkte det vore kul att träna med TrainerRoad i vinter men undrar vad jag behöver komplettera ed för utrustning
Detta har jag:

- Trainer Tackx Satori Pro. En enkel trainer utan finesser.
- Racercykel
- Garmin Edge 1000 med kadens och hastighetsgivare på cykeln samt pulsgivare
- PC Laptop

Vad jag förstår så ska det räcka med något för att PC:n skall kunna läsa av Garmin-givarna på cykeln och på mig.
Stämmer det och vad behövs och var köper man det?

PeterÄlvsjö skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänkte det vore kul att träna med TrainerRoad i
> vinter men undrar vad jag behöver komplettera ed
> för utrustning
> Detta har jag:
>
> - Trainer Tackx Satori Pro. En enkel trainer utan
> finesser.
> - Racercykel
> - Garmin Edge 1000 med kadens och hastighetsgivare
> på cykeln samt pulsgivare
> - PC Laptop
>
> Vad jag förstår så ska det räcka med något
> för att PC:n skall kunna läsa av Garmin-givarna
> på cykeln och på mig.
> Stämmer det och vad behövs och var köper man
> det?

Stämmer bra, vilken ANT-mottagare som helt borde funka.
Trainerroad har vissa rekommendationer (bla den som ext länkar till ovan) http://support.trainerroad.com/hc/en-us/articles/201618914
Din Edge 1000 är dock inte nödvändig att blanda in annat än om du vill ha dina pass loggade även i den.

Trainerroad tar emot data från kadens / hastighetsgivarna.
Vill du ha ut passsen i Edgen aktiverar du funktionen för ANT sändning i appen, sedan kan edgen ta emot datan det hållet.

Edit: Här beskrivs det hur ANT sändningen funkar: http://support.trainerroad.com/hc/en-us/articles/201541314-TrainerRelay

Senast ändrad:
Det var bara att ansluta till USB-porten.

I Trainerroads programvara så får man söka efter HR-sensor och Kadens-sensorn, var inte heller det några problem.

Jag upplevde dock att mottagaren hamnade lite långt bort på min stationära dator, den tappade kontakt lite väl ofta, så jag kör nu med en USB-förlängarkabel, funkar toppten.

Har du som du skriver laptop så bör det inte vara några problem med avstånd.

Jag kör med en kombinerad kadens/hsatighetsmätare som kör BLE (Bluetooth Low Energy) som kan prata direkt med min Macbook utan några extra mottagare, jag skulle bara tappa bort extra mottagare.

Angående mottagare och tappa kontakten så har jag märkt att det fungerar mycket bättre när jag stänger av WiFi på min laptop. Innan så kunde passen pausa 10-20 ggr eftersom jag tappade kontakten mellan stickan och hastighetsmätaren. Nu har jag inte alls det problemet längre. Men man måste ju starta wifi och trycka på passet för att synka om i efterhand sedan.

PeterÄlvsjö skrev:
-------------------------------------------------------
> Behöver inte TrainerRoad vara kopplad till nätet
> under träningen?

Nä... Bara efteråt när den ska ladda upp resultatet...

Själv är jag deporterad till förrådet när jag kör trainern då frugan får spel på surrande ljudet.... Där har jag inget internetkoppel för närvarande, så jag laddar upp passet efter jag kommit in i huset igen efteråt...

WiFi kan ställa till det en del om man har det igång, speciellt om det är 2.4GHz-prylar eftersom både BLE och ANT är 2.4GHz. Även om de använder andra frekvenser än den WiFi-kanal som man kör på så kommer det blir problem, då WiFi-kortet i datorn i princip skriker in i "örat" på mottagaren i ANT-stickan (eller BLE-mottagaren), så mottagaren blir mättad och får problem att ta emot även på andra kanaler. 5.8GHz kan funka mycket bättre då filtren i ANT-stickan troligtvis filtrerar bort den energin till största delen.
Detta problem kan också minskas om man skulle sätta ANT-stickan i en USB-förlängningskabel och dra bort från datorn (därmed komma bort från sändaren till det trådlösa nätverket).

Tillbaka
Topp