Vad fan gäller?

När1

Ny medlem
Vad fan gäller?
Under min cykelrunda idag så fick jag flera skäll från andra (hundägare) som gick i spåren runt Lövsta som jag cyklat på i 5-10 år, att här får du inte cykla nu , fan vad händer, har aldrig hänt under de tio år jag cyklat där???

Vad fan gäller?
mikipedia_ skrev:
-------------------------------------------------------
> Allemansrätten gäller om inte särskilda
> föreskrifter finns.

Precis, skall vara väl skyltat och tydligt. Handskrivna lappar eller liknande duger inte..

Vad fan gäller?
Hade en gubbe som skällde på mig när jag korsade motionsspåret i Skatås i Söndags med. Roliga är att MTB spåret korsar motionsspåret just där ?

Jaja, ingen ide att bry sig! Låt dom gnälla ?

Vad fan gäller?
Hösten är här, folk är deprimerade, gemene man super ner sig framför TV'n. Att någon vågar ha kul på en MTB i dessa tider kan vara extremt stötande.

Ha medlidande. Ta dig tid att stanna och klappa på fido, de flesta är trevliga bara man lär känna dom.

Vad fan gäller?
Men något måste ha hänt i media, har aldrig under de senaste 5 åren hört så många negativa kommentarer under en o samma runda som jag kört tidigare????

Vad fan gäller?
Men vilka är det som skriker då? Jo det är griniga gubbar och tanter som inte har något bättre för sig.. Varför ska vi cyklister alltid få lida? Inte undra på att folkhälsan i vårt land håller på att fallera när man möts av dessa fientliga individer i skogen.

Minns själv när man som 15-åring skulle cykla till den lokala badplasten blev hotad av en gubbe med hagelgevär på en fyrhjuling.... Detta efter att ha korsat man "hans" privata väg, inga skyltar eller dylikt. Jävla folk det finns. Varför ska alla vara PK hela tiden? Tillåt lite aktivitet i samhället. Visst om man börjar såga ner träd, hälla olja på marken eller annan naturförstörelse. Men att komma och säga att cyklarna sliter på skogen? Och om så är fallet, vad gör det då om det skulle bli ett par stigar till i skogen kring Lövsta? (som för övrigt är så stor att hela Gotlands befolkning får plats där), fast än så är fallet så lyckas TS endast möta en grinig gubbe under 10 års tid...

Vad fan gäller?
Jag har under 11 år cyklat 100 tals mil i Lövsta utan att någonsin fått en enda sur blick eller kommentar. På riktigt. Jag cyklade faktiskt runt i skogarna i Hässelby som barn redan på 70 och 80-talet.

För 14 dagar sedan skrevs det om mountainbikecykling i lokaltidningen Mitti. Jag tänkte direkt att nu är det slut på friden. Sedan dess kan det alltså blivit ett "problem" med stigcykling även i hemmaskogen?

Det är bra att det skrivs positivt om stigcykling och cykel öht och det är att bra att folk orkar engagera sig!

Jag erkänner att jag kanske hållit mig lite under radarn. Men sån är jag... Jag vill bara få lite egen tid. Antingen själv eller med en cyklande vän. Det räcker för mig.

Men jag har noterat att det under det senaste året, faktiskt, har blivit ett märkbart högre slitage på stigarna. Och det beror inte på dom som promenerar i skogarna. Det är poppis att cykla nu. Typ överallt.

Jag har bett om ursäkt via PM till Gurra.

Edit: jag var lite FÖR brysk. Borde skrivit som ovan från början.

Senast ändrad:
Vad fan gäller?
Man vad är det som egentligen gäller där? Får man eller får man inte cykla? Jag hajar inte det där med lokala föreskrifter? Hur långt sträcker sig Stockholms Stad? Det behöver inte finnas någon skylt eller så? Jag har ju fått för mig att det är ok att hoja i Hellas. Åas ägs ju den marken till mångt och mycket av Af Petersen så det kanske inte är samma sak?

Oavsett så fortsätter jag att hoja och hälsa så glatt på alla jag möter.

Vad fan gäller?
Jag var på en föreläsning med Torbjörn Nilsson (fotbollsspelare i blåvitt o Svenska landslaget) där han
sa, vid alla tillfällen till konflikt fråga "vad är problemet". Ställ denna fråga om o om igen till
"motståndaren".

Vad fan gäller?
Jo jag vet men tänkte att Nacka tillhör Sthlm Stad. Åas så träffar man ju typ aldrig någon där och de man träffar är ju alltid trevliga, så länge man är trevlig tillbaks och inte bombar på som en galning.

Vad fan gäller?
Största skräcken jag kan känna är om något psykfall får för sig att spänna upp tråd. Har iof inte hört om det nångång men man vet ju fan aldrig.
Har mer sett andra meningslösa försök att sabotera stigar, dom månader jag hojjat typ genom lägga stenar/stockar ivägen o sabotera markeringar. Blir ju lite mer lattjo med stockar men är ju ett efterblivet beteende.
Så jävla trist med folk som måste hata..suck..

Hade jag sett nån spänna tråd el fått veta...ojoj då hade jag nästan bjudit upp till dans!

Vad fan gäller?
OK, tydligen finns det nåt som gått många cyklister förbi, att det är FÖRBUD MOT CYKLING I TERRÄNG I STOCKHOLMS KOMMUN.

Det här är väl nåt som man inte borde vara nöjd med, men för att få människor att förstå att det är o-bra måste man få dem att inse att det finns människor som cyklar i skogen. Visst, vet fler om att det cyklas i skogen finns det fler som kan bli sura, men det kommer bli så på vägen mot att folk accepterar cykling på stigar i skog. De senaste årens explosion av cyklister i skogen i Stockholm kan väl inte ha gått nån förbi, och att tro att det kan fortsätta så utan att nån märker det är väl naivt. Skogling, bryt ihop och ta dig vidare.

Hellas är väldigt komplext om man ser till vad som är tillåtet vad gäller cykling. På Stockholmssidan är det inte tillåtet, men det är typ bara halva Sicklaskiftet. Sen finns en bit som är Nacka kommun, men där marken ägs av Stockholms Stad, vilket gör det oklart vad som gäller. Ännu oklarare är också Nackas föreskrift som säger "Utöver föreskrifter och förbud i lagar och andra författningar är det för allmänheten förbjudet att cykla inom området, förutom på anlagd väg och stig, dock ej elljusspår". WTF är anlagd stig säger ni då! Sen är det en stor bit som ägs av Erstavik, och där gäller Allemansrätten, vilket är cool.

(oxr, dyk in och slå mig på fingrarna om jag har fel!)

Vad fan gäller?
Skogling skrev:
> Jag har cyklat 100 tals mil i Lövsta utan att
> någonsin fått en enda sur blick eller kommentar.
> På riktigt.
>
> För 14 dagar sedan outade mediakåta Gustav Blix
> om sin mountainbikecykling i lokaltidningen Mitti.
> Jag tänkte direkt att nu är det slut på
> friden.
>
> Och mycket riktigt. Imorgon kommer jag få skäll.
> Garanterat.
>
> Lite konstigt är att jag aldrig sett karln.
>
> Just nu skulle jag vilja nypa honom i örat.
> Hårt. Eller eventuellt sparka honom på
> smalbenet. Jag är så jävla besviken på
> människan så det är inte sant.
>
> Hoppas han läser i tråden. ?

Jahaaaaa...
Så det är mitt fel att mountainbike växer så det knakar?
Det är mitt fel att det finns sura gubbar i skogen?
Det är mitt fel att journalister letar upp mtb-föreningar och vill skriva artiklar?

Visst, det har gått bra att smyga runt i skogen ganska länge, men snart är vi så många som hojar i skogen att vi inte bara glider under radarn helt obemärkt.

Wake up and smell the coffee Skogling.
Det är dags att vi organiserar oss istället för att erbjuda smalbensspark till varandra.

Vad fan gäller?
Gurra skrev:
> Skogling skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har cyklat 100 tals mil i Lövsta utan att
> > någonsin fått en enda sur blick eller
> kommentar.
> > På riktigt.
> >
> > För 14 dagar sedan outade mediakåta Gustav
> Blix
> > om sin mountainbikecykling i lokaltidningen
> Mitti.
> > Jag tänkte direkt att nu är det slut på
> > friden.
> >
> > Och mycket riktigt. Imorgon kommer jag få
> skäll.
> > Garanterat.
> >
> > Lite konstigt är att jag aldrig sett karln.
> >
> > Just nu skulle jag vilja nypa honom i örat.
> > Hårt. Eller eventuellt sparka honom på
> > smalbenet. Jag är så jävla besviken på
> > människan så det är inte sant.
> >
> > Hoppas han läser i tråden. ?
>
> Jahaaaaa...
> Så det är mitt fel att mountainbike växer så
> det knakar?
> Det är mitt fel att det finns sura gubbar i
> skogen?
> Det är mitt fel att journalister letar upp
> mtb-föreningar och vill skriva artiklar?
>
> Visst, det har gått bra att smyga runt i skogen
> ganska länge, men snart är vi så många som
> hojar i skogen att vi inte bara glider under
> radarn helt obemärkt.
>
> Wake up and smell the coffee Skogling.
> Det är dags att vi organiserar oss istället för
> att erbjuda smalbensspark till varandra.

Om du skapade ett problem som inte fanns innan så är det väl ditt fel?

Don't fix it if it ain't broken.

Vad fan gäller?
Lulle skrev:
>
> Om du skapade ett problem som inte fanns innan så
> är det väl ditt fel?
>
> Don't fix it if it ain't broken.

Man kan ju diskutera taktik och lämplighet fram och tillbaka, men problemet fanns redan. Förbud i sig är ett problem, och om nu inte alla surgubbar kände till det så var det bara en tidsfråga ändå.

De godtyckliga förbuden mot att cykla i skogen i kombination med myndigheters surhet mot terrängcykling är problemet som hotar vår sport/hobby. Precis som i andra länder så håller MTB på att bli "för stort" i stadsnära områden och konflikterna kommer att öka.
Vi måste skapa förståelse för MTB och hitta former där vi kan vistas i skogen utan att behöva riskera en utskällning. Och då är det engagemang och organisation som gäller, inte att knyta näven i fickan bara för att det tidigare fungerat att hålla låg profil.

Senast ändrad:
Vad fan gäller?
Lulle skrev:
> Om du skapade ett problem som inte fanns innan så
> är det väl ditt fel?
>
> Don't fix it if it ain't broken.

Nej, mycket bättre att vänta tills vi får en situation som i Göteborg där folk lägger ut spikförsedda plank i skogen för cyklisterna. Eller så försöker vi skapa acceptans innan det händer?

Artiklar som dessa i Mitti, som bägge två är ganska positiva till stigcykling, gör att den stora massan får en positiv bild av företeelsen. De "sura gubbarna" kommer fortsätta vara sura, men de är och kommer vara i minoritet, både bland cyklister och de andra i skogen.

Vad fan gäller?
Skogling skrev:
> Jag har cyklat 100 tals mil i Lövsta utan att
> någonsin fått en enda sur blick eller kommentar.
> På riktigt.
>
> För 14 dagar sedan outade mediakåta Gustav Blix
> om sin mountainbikecykling i lokaltidningen Mitti.
> Jag tänkte direkt att nu är det slut på
> friden.
>
> Och mycket riktigt. Imorgon kommer jag få skäll.
> Garanterat.

Vad fan skriver du egentligen?

Vad fan gäller?
Detta landet är i kris! Finns så jäkla mycket hat överallt? Och detta är från alla kategorier.

Jag funderar lite på vad är det som får hatarna att hata vårat MTB cyklande?

Om dom tycker det är farligt med oss i skogen. Finns det bevis på det? Någon (mer än oss själva) som blivit skadad? Om dom tycker att vi fördärvar kanske dom istället hade kunnat fråga sig hur stigarna set ut om vi inte cyklar där. Antagligen hade många av dom inte ens funnits!

Vad mer kan det vara som gör att dom hatar?

Vad fan gäller?
För att återgå lite till rubriken om vad som gäller..

http://www.jarfalla.se/bygga-bo--mi...-viltvard/naturomraden-och-naturreservat.html

I foldern och i föreskrifterna för Görvälns naturreservat (Lövstaskogen) står det inget om förbud, det nämns tillockmed "cykelvänliga stigar"

Så de dom skäller på er för att ni cyklar där har fel.

Lite oklart om dikartorp 3:1, där finns en skylt om cykelförbud, men kag ar inte säker på om markägaren får hitta på specialregler.

Vad fan gäller?
Jag blev bara så förbaskad av att läsa Mitti i veckan. Då även min/vår skogscykling plötsligt blivit ett problem.
Har känt att skogen varit lite av en tillflyktsort när folk gapat åt en när man kört lvg. Men är jag rädd att det skall bli samma elände i skogen...

Jag var på HNS första möte 2005.(?) Och blev medlem. Sedan rann det ut lite i sanden. Åtminstone för min del.
Tycker själv det är trist att man i Sverige hela tiden måste ORGANISERA sig för att ens hobby skall bli legitim. Cykla är frihet!

Jag kommer fortsättningsvis att visa hänsyn mot de flanörer jag möter i skogen. Hälsa och sänka hastigheten. Och inte sladda.

Precis som 1888 så klokt skrev så kommer jag, om det uppstår diskussion, fråga vad problemet är?!

Jag får vara arg på journalisten istället.(Jag var redan arg på journalister redan innan).

Och jag ber om ursäkt till dig Gurra för min bryskhet. Jag inser i efterhand att jag kanske borde ha riktat min ilska mot den som skrev artikeln istället.

Med förhoppning om en bra dag i skogen.

/Öronnyparen

Vad fan gäller?
När skrev:
> Under min cykelrunda idag så fick jag flera
> skäll från andra (hundägare) som gick i spåren
> runt Lövsta som jag cyklat på i 5-10 år, att
> här får du inte cykla nu , fan vad händer, har
> aldrig hänt under de tio år jag cyklat där???

När du säger lövsta, menar du i stockholm eller på Gotland då? Det är otydligt... Eftersom du finns på båda orterna så att säga

Vad fan gäller?
Sorry, detta gäller Lövsta Stockholm inte Lövsta vid Roma, cyklingen på Gotland vår/sommar har det aldrig varit några problem med arga/griniga människor jag mött under åren, tänkte mig ut en runda imorgon igen men det tar emot att cykla runt Lövsta Stockholm nu efter senaste rundan i skogen så kanske får leta upp mer grusvägar häromkring o hoppas att det blir en trevligare runda då, men om någon här cyklar runt Lövsta Stockholm så kan ni väl skriva något inlägg hur ni blivit bemötta i skogen.

Vad fan gäller?
Som alltid i dom här trådarna så tycker jag:

om nu folk är så jäkla rädda om skogen varför hörs det ingenting om "förbjud hästarna" ?

Vad fan gäller?
En cykel sliter inte mer på stigen än en som vandrar men det är mängden som sliter. En cykel ok, men ett hundratal i veckan? Tänk på det när ni hävdar er mot den sura gubben i skogen. Han kan ju ha en poäng trots allt ;-)

Vad fan gäller?
grump skrev:
> En cykel sliter inte mer på stigen än en som
> vandrar men det är mängden som sliter. En cykel
> ok, men ett hundratal i veckan? Tänk på det när
> ni hävdar er mot den sura gubben i skogen. Han
> kan ju ha en poäng trots allt ;-)

Brukar man inte bomba med kalk när man har problem med sura gubbar i skogen?

Vad fan gäller?
Tänk som exempel tisdagsrajd med ca 10 hästar ist för cyklar (kanske mer varje vecka,) slitaget på stigar efter bara 1 år hade vart rätt härligt tror jag om man rider efter varandra.
Då hade det blivit förbud omedelbart. Säger ju sig självt iof.

Vad fan gäller?
Min ståndpunkt i frågan är att sura gubbar/gummor (jo, de finns också) inte är så mycket att göra åt, när man väl nått det tillståndet så är det svårt att reversera det. Däremot kan man försöka förebygga att folk hamnar i detta zombietillstånd genom att visa omtanke när man möter andra individer ute i spåren (hälsa glatt, sänk farten, lämna avstånd vid passering, etc.). Tänk på att så fort du sitter på en cykel och cyklar i skogen så är du en representant för oss alla.

Vad fan gäller?
DT skrev:
> Börja cykla LVG istället. På landsvägen är
> alla medtrafikanter vänliga.

Ja, de till och med tutar uppmuntrande till oss.

Vad fan gäller?
MarcusS skrev:
> DT skrev:
> -----
> > Börja cykla LVG istället. På landsvägen är
> > alla medtrafikanter vänliga.
>
> Ja, de till och med tutar uppmuntrande till oss.

Och svalkar gärna våra törstande strupar med en smarrig alkoholblandning.

Vad fan gäller?
Gurra skrev:
> För att återgå lite till rubriken om vad som
> gäller..
>
> http://www.jarfalla.se/bygga-bo--miljo/parker-natu
> r-djurliv-och-viltvard/naturomraden-och-naturreser
> vat.html
>
> I foldern och i föreskrifterna för Görvälns
> naturreservat (Lövstaskogen) står det inget om
> förbud, det nämns tillockmed "cykelvänliga
> stigar"
>
> Så de dom skäller på er för att ni cyklar där
> har fel.
>
> Lite oklart om dikartorp 3:1, där finns en skylt
> om cykelförbud, men kag ar inte säker på om
> markägaren får hitta på specialregler.

Dikartorp har skyltar mot allt möjligt, kameraövervakning mm. Mot cykling har Kempe-familjen propagerat sen 90-talet ffa mot Fredrikshofs vinterträningar. Deras ståndpunkt var att organiserad verksamhet inte fick förekomma på "deras väg".
Dom fick inte rätt i någon instans, inte heller hos kommunen, vägen som passerar är nämligen Upplandsleden (orangemärkt) och kan svårligen spärras av från cyklister och gående.
Rid & mopedförbud står det på skyltarna jag passerade för ngn månad sen och det är nog rätt.
Men för övrigt är det bara att ignorera den rabiata inställningen hos dom som arrenderar (inte äger) marken där.

Vad fan gäller?
MarcusS skrev:
> DT skrev:
> -----
> > Börja cykla LVG istället. På landsvägen är
> > alla medtrafikanter vänliga.
>
> Ja, de till och med tutar uppmuntrande till oss.

Och hjälper till att putsa glasögonen med spolarvätska. Ger en lite reaktionträning när man måste cykla ner i diket för att inte bli mosad av lastbilssläp. Jo det är hemtrevligt på landsvägarna!

Vad fan gäller?
Bor i Norra Villastan och har cyklat i Lövsta/Görväln och Järvafältet sedan i början av sommaren, inte mött en enda sur människa. Idag på två timmar så mötte jag hur många som helst till fots, och faktiskt två cyklister på stigar, vilket var nytt rekord(!). Annars jag nästan sett fler vildsvin är cyklister i skogen, om man räknar bort på grusvägar, så jag har svårt att förstå att det skulle vara ett problem.

Det stället i Görväln där jag tyckt att det varit sönderkört är på den stora stigen söder om Gåseborg där några surhål har varit rätt tråkiga under sommaren.

Vad fan gäller?
När skrev:
> Sorry, detta gäller Lövsta Stockholm inte
> Lövsta vid Roma.

Fan vad förvirrad jag blev, det finns ju inte mycket till skog runt Lövsta (Roma), och definitivt inga motionsspår. Och jag har aldrig mött några cyklister att skrika på när jag gått med hunden där! Inte när jag gick på kurs där heller för den delen, frånsett mig själv som cyklade dit...

Finns dock gammal banvall på båda platserna, och det är ju alltid trevligt att cykla på! :-)

Vad fan gäller?
Obehagligt det där....
Jag är också nojig över att nån spänner upp en tråd i spåret.
Råkat ut för det en ggn, men då på Södermalm, Sthlm.
Fick rejäla skärsår i underarmar.
INTE kul!!

Vad fan gäller?
superpin skrev:
> Bor i Norra Villastan och har cyklat i
> Lövsta/Görväln och Järvafältet sedan i
> början av sommaren, inte mött en enda sur
> människa. Idag på två timmar så mötte jag hur
> många som helst till fots, och faktiskt två
> cyklister på stigar, vilket var nytt rekord(!).
> Annars jag nästan sett fler vildsvin är
> cyklister i skogen, om man räknar bort på
> grusvägar, så jag har svårt att förstå att
> det skulle vara ett problem.
>
> Det stället i Görväln där jag tyckt att det
> varit sönderkört är på den stora stigen söder
> om Gåseborg där några surhål har varit rätt
> tråkiga under sommaren.

Var fotgängarna sura?

Ja den stigen är riktigt smetig.
Men det har den alltid varit (läs: det är inte cyklisternas fel)
Där borde det dräneras eller spångas på sina ställen.

Tillbaka
Topp