Vad får man för ca 30 000

tiger123

Ny medlem
Tittar lite på ny cykel.... Det jag fastnar för är ultegra di2.... Men på vilken ram då?? Kommer aldrig bli något proffs, men vill ha en snygg cykel! Kan tänka mig att uppgradera hjulen senare eller slänga på dom jag har k- elite.. Tycker wilier cyklarna är snygga, finns en gradturismo för dom pengarna.... Sen gillar jag även specialized venge! Finns även cento Uno .... Finns det fler heta tips?? Såg även en madone 5,9 men tycker inte den är lika snygg..... Hur bra är ultegra di?? Skall man satsa på växel med vajer ändå kanske??

Ridley skrev:
-------------------------------------------------------
> howcan66 strikes again...
I vilken tråd då ? :-/ T

Little Stereo skrev:
> Ridley skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > howcan66 strikes again...
> -----
> I vilken tråd då ? :-/ T

My bad, kollade inte fakta, sorry. Ficka bara en hastig deja vu pga språkbruket.

Inte ett ord om geometri, användningsområde, tidigare erfarenhet/preferenser.

Var lite klok här, ta först reda på exakt vilken cykel som passar dig - SEN hittar du tillverkaren som producerar just denna cykel... Du börjar liksom leta ny cykel i lite fel ände.

Lämpliga kriterier att titta på är ju tilltänkta användningsområden och ambitioner med hänsyn till komfort/styvhet och nervositet/stabilitet, höjd på styrhuvud, vinkel på sadelrör, osv.

Funktion före form. Om man så vill. Det går ganska snabbt att reducera antalet intressanta cyklar till bara en handfull. Jag lovar att du slår bort nära hälften av alla cyklar du tittat på om du bara fastställer vilken höjd på styrhuvudet du vill ha...

Senast ändrad:
Beggat får du typ en drömcykel som du kan sälja för nästan samma om den inte passar. Nytt får du väl en fin hoj som du säljer med en ganska stor förlust om du inte lever upp till drömmen.

Var just den på cm jag tittat på.... Sen sprang jag på en venge som var riktigt snygg.... Kan ju tyvärr inte så mycket om geometri och vinklar. Mina ambitioner och mål är i första hand motionslopp och även vätternrundan.... Vi är ett gäng som tränar ihopa några dagar i veckan. Alla säger att wilier gör bra cyklar men att även venge mm mm är bra. Det är svårt att veta vad man behöver innan man testat dom.... Så drar lite förhastat slutsatsen att en cykel med bättre komponenter borde vara bättre även för mig.... Sen tittar man på olika cyklar i samma prisklass, och då är det inte lätt att välja.... Sen finns ju tyvärr inte alla cyklarna på samma ställe så man kan testa dom en efter en..... Säljarna är bra på att säga att det är en skitbra cykel som passar perfect! Så det jag själv kan göra är typ att välja efter utseendet..... Sen kan jag ju säga att jag vill att cykeln skall vara snygg och givetvis passa mig.... Hur säker kan man vara på att dom rekommenderar rätt storlek??? Känns lite osäkert när det bara finns en o att den är perfect! Jag är 1.87 o har en nishiki 58. Kan det vara så att en 56 är bättre?? Skall försöka mäta upp mina mått Imon..... Men vad har ni för storlekar om ni är kring 187??

Om man inte vet, så kan man ju rimligtvis ta reda på det innan man kastar bort 30.000 kr. Det finns något som heter bikefit, och även massa guider på nätet där du får mäta upp alla delar av din kropp och mata in dom i ett formulär som spottar ut förslag på lämplig geo.

Det är inte perfekt, men det är bättre än att gå efter vilken som har fräsigast färgschema. Googla wrench science t.ex för nätguide.

Tror inte att man ska överdriva det där med geometrin.
Om du vet att du vill sitta "rejsigt" med styret lågt så undvik ramar med långt styrrör, annars kanske det blir svårt att få ner styret så långt som du önskar.
Om du vet att du sitter ovanligt upprätt så undviker du en ram med kort styrrör, eller så får du använda onödigt mycket spacers.
Restern går att fixa med val av styrstam, spacers och setback på sadel.

187cm låter annars som att du ska ha storlek 58 / Large.

Senast ändrad:
Munthe skrev:
> Bara som en liten referens när man pratar om vad
> man får för pengarna. Snitthastigheten på
> Touren har ökat med totalt 4kmh på över 300 mil
> sedan den här cykeln användes.
> http://www.blocket.se/stockholm/Peugeot_Competitio
> n_42249526.htm?ca=11&w=1

Ska vi sätta det i förhållande till epo förbrukningen så har vi en sjukt kul tråd.

Supertramp skrev:
> Tror inte att man ska överdriva det där med
> geometrin.
> Om du vet att du vill sitta "rejsigt" med styret
> lågt så undvik ramar med långt styrrör, annars
> kanske det blir svårt att få ner styret så
> långt som du önskar.
> Om du vet att du sitter ovanligt upprätt så
> undviker du en ram med kort styrrör, eller så
> får du använda onödigt mycket spacers.
> Restern går att fixa med val av styrstam, spacers
> och setback på sadel.
>
> 187cm låter annars som att du ska ha storlek 58 /
> Large.

Så som tillverkarna mäter cyklat, så är 58cm med 19cm styrhuvud en helt annan storlek än 58cm med 12cm styrhuvud. Detsamma för att jämföra två 58'or med olika sadelrörsvinkel, det är två olika stora cyklar.

Senast ändrad:
marr skrev:
> Munthe skrev:
> -----
> > Bara som en liten referens när man pratar om
> vad
> > man får för pengarna. Snitthastigheten på
> > Touren har ökat med totalt 4kmh på över 300
> mil
> > sedan den här cykeln användes.
> >
> http://www.blocket.se/stockholm/Peugeot_Competitio
>
> > n_42249526.htm?ca=11&w=1
>
> Ska vi sätta det i förhållande till epo
> förbrukningen så har vi en sjukt kul tråd.

I Bicycle Quarterly har det argumenterats att hastigheterna i TdF sjönk, eller iaf inte fortsatte öka (minns inte detaljerna) när dopingkontrollerna blev vanligare/effektivare på 90-talet.

Bilagor

• tumblr_m3z8zzg1Xz1qhi46lo1_500.jpg
    tumblr_m3z8zzg1Xz1qhi46lo1_500.jpg
    20.9 KB · Besök: 14
Oj då, Cannondale verkar inte vara mycket att lita på. Cykeln är fotad åt fel håll och plastskivan sitter kvar bakom kasetten.

Dessutom verkar cykeln vara mest lämpad till triathlon eftersom personen på bilden har badkläder på sig.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp