Vad finns det för bra smala 26" lvg-däck

DIRAVI

Ny medlem
Jag letar efter nåt bra landsvägsdäck på ca 25mm för 559 mm fälg (mtb-fälg)

Finns det bnågot ni kan rekomendera, eller blir det till att skaffa andra fälgar?

Jag har kört på Geax Street Runner och Hutchinson Top slick, fast i 1.20. TS är lite snåla med tillåtet lufttryck. Med det däcket i 1.0 skulle jag vara orolig för genomslag ganska ofta. Annars väldigt trevligt. Tunna sidoväggar.
SR är mer robust, och stämplat till 7 bar. Där har jag också kört mina utan några explosioner. Känns som om det rullar tyngre än TS. Trånga att få på/av fälgen.
Har pensionerat mina SR, men inte slängt dem än. Är du i Sthlm får du gärna ta över dem.

Joohan; det låter vettigt för 23 mm verkade väldigt smalt.

Jag minns hur jag för länge sedan lyckades få tag på de slicks som fanns att skaffa då 91 eller vad det var. Någon var i London och han hade med sig Spezializeds Fat Boy hem till Sverige. Tjo vad de rullade bra jämfört med allt annat då och bredden var på dryga tummen, men mindre roligt var hur Malmö på den tiden hade gott om hala kullerstenar längs limhamnsvägen t.ex. samt på många andra ställen. Givetvis var min jobbettur förbi många sådana ställen och mer än en gång la man sig på sidan på de blöta stenarna. Lyckades dessutom "lägga mig" i en dörr till en kollega så då fick byta dörren. Då bilen var parkerad var det inte så mycket att skylla på men Folksam tog den värsta smällen. Min axel klarade sig bra då plåten absorberade stöten på ett trevligt sätt.

DIRAVI; 230 gram på ett par mtb-slicks låter helbra och det kommer säkert vara mycket trevligt om än känsligare än med vanliga däck. Det blir säkert bra och det lär ju knappst vara några skräpdäck.

Jag är väldigt nöjd med mina Schwalbe Kojak 32mm och Schwalbe Stelvio 28mm. Går att ha högre tryck i Stelvio men Kojak är komfortablare.

Tillbaka
Topp