Vad för kassettavdragare behöver jag?

K

Kimi

Guest
Hej jag ska byta kassetten på cykel men jag stötte på ett problem hur vet jag vad jag ska ha för kassettavdragare? Jag har en 11-52T kassett nu och jag ska byta till en 11-46T behöver jag köpa 2st olika då?

Här är en länk till den nya om det är till hjälp:

Tja !
Ser likadan ut som den jag har så jag säger vanlig shimano.11-46 alltså, den andra vet jag inte….
Mange

Kan någon länka en kassettavdragare som jag kan använda??

Den här borde funka både på den gamla och den nya.

Du behöver en kedjepiska också om du inte redan har en sådan.

Båda dessa verktyg är rätt standard och bör finnas att handla i fysiska butiker (LBS, XXL och Biltema) om du inte vill vänta på leverans.

den här på jula är den nättaste jag hittat, om man vill ha med den på turen. frikrans eller inte har jag inte funnit göra skillnad. det är bra om den är tunn i godset längst in.

biltema har en liknande lite rejälare.
.

Tack det var hjälpsamma svar jag ska nog beställa för att då får jag med kassetten samtidigt.. tack så mycket!

Svaret blev på frågan är väl Nej, antalet kuggar på dereven påverkar inte vilket verktyg du behöver. Shimano och Sram har samma och Campa har egen. Glöm inte kedjepiska dock! ?

Ska man köpa någon form av kit ska man nog leta lite så att man inte får en massa verktyg man inte behöver. Båda satserna ovan innehåller tex vevlageravdragare för fyrkantsaxel, vilket för all del är bra, men inte om man inte har en sådan cykel.

Mitt råd - hellre få bra verktyg än storpack hos Classe och B-tema. Köp kassettavdragare och kedjepiska nu, sen vevlagerverktyg när du behöver byta vevlager.

Lika bra att börja med en sats så har man "allt" och kan uppgradera verktyg allteftersom. I Clabbes sats t ex så är däckavtagarna gjorda av mjukost (iofs bra när man ska gnugga fast tubelesstejp med dem) och vevlagersverktyget var fullständigt obrukbart på en centerlockskiva med extern låsning. Resten har däremot funkat bra.

Smidig låda att kasta in i bagageluckan när man ska ut på äventyr också.

Tillbaka
Topp