Vad för slags djur har ni cyklat ihjäl?

Var ute och provcyklade hjärtat i fredags och passerade en överkörd huggorm. Den levde fortfrande och verkade inte helt nöjd. Funderade stund efter att jag passerat om jag skulle vända och avliva den för barmhärtighetens skull.

Bsestämde mig för att låta bli jag skulle med all säkerhet bli biten och bara förvärra plågan för ormen i brist på lämpligt tillhygge.

Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag råkade precis cykla över en nymfparakit i
> vättlefjäll. Någon som saknar en?!

*fniss*

Jag har prickat en grävling en gång för någon sommar sen. Den åkte med en 5-10m under vevpartiet, men sen kom han/hon loss och halta in i skogen.
Tror den klara sig med en lätt hjärnskaking och lite skrubb sår :)

orm skrev:

>
> *fniss*

Kul att det var någon som såg det ivf;)

happy.jpg ht=400

saltgurkan skrev:
> Stellan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
>
>
> Vad är det för något, svarta änkan?

Bilden är kanske inte den bästa... Det ska vara en myra

Stellan skrev:
> saltgurkan skrev:
> -----
> > Stellan skrev:
> >
>
> > -----
> > >
> >
> >
> > Vad är det för något, svarta änkan?
>
> Bilden är kanske inte den bästa... Det ska vara
> en myra

Okej, men det kanske är ngn giftig art av myra, det finns säkert sådana också :).

Skrämmande läsning i den här tråden. Alla djur som cyklas ihjäl verkar bara helt plötsligt hopp ut framför cykeln. Vad ska man göra? Bromsa? Nä, med en liten tår i ögonvrån cyklar man bara ihjäl dem.

Det här låter precis som bilister. Deras vanliga förklaringar när de kör ihjäl cyklister är: Han vinglade till.. Eller: Han bara dök upp från ingenstans..

Nu skulle man behöva en allmänt vedertagen ironismajli.

Jag råkade köra över en orm/snok häromveckan. Fast när jag kollade bakåt så splattrade den, så den överlevde nog.

Fikasvettot (fd Sprockets) skrev:
> Jag råkade köra över en orm/snok häromveckan.
> Fast när jag kollade bakåt så splattrade den,
> så den överlevde nog.

Du kan vara lugn. Den överlevde nog inte så länge. Sprattlande ormar brukar inte må bra. Den dog nog till slut.

En älg......

Nästa i alla fall, den höll på att få en hjärtinfarkt när den sprang upp på vägen och den kom en cykelist farande. Älgar är stora och dom ser inte mindre ut när man kommer på liggcykel med sittsen 20cm över backen, älgen fick väldigt bråtom att vända tillbaka in i skogen och jag missade bakhasorna med 1m fullt bromsande och åkandes på framhjulen. Vem som blev räddast vet jag inte med älgen såg mist lika rädd och förvånad ut som jag och det tog en bra stund innan jag fick normal hjärtrytm igen.

Simpanovic skrev:
> Fikasvettot (fd Sprockets) skrev:
> -----
> > Jag råkade köra över en orm/snok
> häromveckan.
> > Fast när jag kollade bakåt så splattrade
> den,
> > så den överlevde nog.
>
>
> Du kan vara lugn. Den överlevde nog inte så
> länge. Sprattlande ormar brukar inte må bra. Den
> dog nog till slut.

Det är skillnad på splattrande och sprattlande!
Hur som så dog den nog.

Det jag menar är mest att en orm som just sprattlar antagligen är på upphällningen. Välmående ormar är i allmänhet lugnare än så... Ingenting så litet mår bra av att bli överkört, hursom. Gott om orm är det i år, verkar det som, och tråden handlar ju om det. Synd på ormen, men så kan det gå.

Körde över en damm-elefant för ett tag sedan på väg ut från cykelrummet (som något pucko ville skulle stå olåst (jobbigt att låsa upp dörren) eftersom man har kod för att komma in genom ytterdörren...).

Tyvärr har jag ingen hjärtskärande bild då någon numera har städat.....

Jag har cyklat ihjäl två sniglar. Den ena hade en sån där snäcka. Tragiskt, man hinner inte se dem...helt plötsligt så ligger de där framför hjulet och trots tvärbroms så hinner man inte få stop på fordonet. Jobbigt när man hör man det knakande ljudet då snäckan krossas. Sen cyklar man vidare med en en klump i magen vetandes att man precis släckt ett liv. Man funderar lite på om snigeln hade ett namn eller kanske en familj. Men hur döper man en snigel, de är ju hermafroditer och familj...de ligger ju med sig själva.

snigel.gif

Ja, sniglar har man ju manglat ett par. Det jobbigaste är väl att de är kladdiga även på insidan. En utochinvänd snigel över ram och ryggsäck är något man helst undviker. Själva livet man eventuellt känner att man släcker stör mig inte i de fallen. Men finns det utrymme och möjlighet väjer jag ju en smula. Har sett någon läskigt muterad variant i år. Knallorange och gigantisk. Jag är van med svarta sniglar...
Tjejen har dock en escargot i sikte, men jag är inte så sugen på att samla vinbergssnäckor. Jag äter bara mina vänner.

Ja, det har släckts många liv under mina däck.

Kört över svarta sniglar, ser ut som nån har gjort nr. 2 efter hela cykelbanan.
Finns en bra sträcka i Ludvika om man har den böjelsen att mangla sniglar.
Cykelbanan mellan Skuthamn och Iviken till Sörvik, ni som bor i L-a vet vad jag menar! :D

Kört över en kopparorm, huggorm och nån annan sorts orm som jag inte kunde identifiera.

Grodor och paddor, dom jäklarna har viss förmåga att sitta och trycka bakom nån större sten eller rot,
så när man kommer farandes så har man inte en chans att väja när dom dyker upp.

En gädda...

actionbent skrev:
> En älg......
>
> *Klipp!*
> ...liggcykel med sittsen 20cm över backen...
> *Klipp!*

Det skulle kunnat bli en underkörning, inte en överkörning!

Wipe skrev:
> *Klipp!*
>
> En gädda...

Nu blir jag lite nyfiken: Var du eller gäddan i fel element?

> Nu blir jag lite nyfiken: Var du eller gäddan i
> fel element?

Hehe, gäddan. Den hade oturen att tokhugga på en Rapala-wobbler och blev uppdragen på land.
I samma veva ^^ kommer jag och åker förbi dom som fiskar och ser inte att dom dragit upp den och kör således över den. Stannade och pratade lite med dom som fiskade, inga sura miner.

Jag höll däremot på att bli omkullsprungen av en älg. Kommer blåsandes ner från Stensboberget (en del av FMT) kommer ut på en skogsväg och tittar till höger om mig och ca: 10m från mig så springer en älg bredvid. Lätt chockad så drar jag ner på farten och älgen springer över vägen och iväg.

Jag har mosat en fluga med racern, den sitter kvar på frambromsen. Tvättar inte hojjen förrens den ramlar av, flugan alltså. :)

Jaha idag var då dags igen. Jag låg och körde med skogshojen när det plötsligt kraxade till av en björktrast i högerkanten av den tajta skogsstigen. Trasten valde att flaxa till lågt rakt över stigen vilket innebar att han hamnade under både Racing Ralph och Furious Fred.
R.I.P. lilla fågel.

Jag såg en gigantisk (med svenska mått mätt) orm på vägen under Vätternrundan. Den var rejält tjock och ganska lång, men jag kan inte riktigt uppskatta hur lång för den låg liksom ihoprullad. Passerade bara några centimeter ifrån den med framdäcket. Den var så stor att jag misstänker att den var gjord av gummi och ditlagd av någon lustigkurre. Alternativt att det bara var en cykelslang och att jag var så trött att jag inbillade mig saker.

När du säger det kommer jag ihåg, såg hastigast också något jag klassade som "plastorm". (vid Jönköping?) Så det var nog inte en hallucination.

En stor råtta under Essingleden nära KArlbergs slott. Det skalv ordentligt i framgaffeln när den hoppade in i framhjulet och tappade huvet. Cykeln klarade sej men behövde tvättas lite...

På cykel har jag frontalkrockat med en Slända. Rakt i pannan. Dom är sjukt hårda =)

Sen på syrrans moppe har ja blivit påsprungen av ett vildsvin in i sidan.
Dom jävlarna är ännu hårdare enligt min tjej som satt bakom o fick sin ankel krossad.

Jag kan meddela att det finns rätt mycket "gegg" i en fasan. Svågern klippte en med bröstet på E4:an i +120 km/tim med mc. Jag körde bakom och blev också rätt smetig...

Har väl inte cyklat ihjäl något "riktigt" djur förutom en jäkla massa insekter av diverse slag. Häromdagen kom det en självmordsbenägen fluga som lyckades passera glasögonen och rätt in i ögat!
Starkt jobbat din sate! Annars kan man ju räkna upp några djur som jag har lyckats undvika att cykla på: Älg, igelkott, diverse hundar och senast i dag genom en snygg parering:-) en måsjäkel!
Jodå, måsen tog ingen notis mig inte.

VR mitten av 90-talet fällde min cykelkamrat en hel klunga bakom oss genom att släppa ett kraftigt väder från sadeln. Vilken smäll, men jag tror inte det var några allvarliga skador. Han hade laddat gott med laxerande kola innan loppet.

Jag är numera mer orolig att meja ner en XC-cyklist på solstigen i Åre än något annat. Där finns det inte en sportmössa att stanna i de hastigheterna som det går.
Renar uppe vid Easy Rider är inte helt smarta heller.

Tillbaka
Topp